Nintendo Co., Ltd., of Kyoto, Japan, is de wereldwijde marktleider op het gebied van interactief entertainment. Nintendo produceert en distribueert de hardware en software voor diverse spelsystemen, waaronder Wii U™ en Wii™, Nintendo 3DS™ en de draagbare systemen in de Nintendo DS™ familie. Sinds 1983 heeft Nintendo wereldwijd bijna 4,2 miljard videogames en meer dan 669 miljoen stuks hardware verkocht, inclusief de huidige geneneratie Wii U, Wii, Nintendo 3DS™, Nintendo DS, Nintendo DSi™ en Nintendo DSi XL™, maar ook de systemen Game Boy™, Game Boy Advance, Super NES™, Nintendo 64™ en Nintendo GameCube™. Daarnaast creëerde Nintendo wereldberoemde iconen als Mario™, Donkey Kong™, Metroid™, Zelda™ en Pokémon™.

Nintendo of Europe is een volwaardige dochteronderneming, sinds 1990 gevestigd in Grossostheim (Duitsland), en functioneert als hoofdkantoor voor Nintendo’s activiteiten in Europa.

Geschiedenis van Nintendo: 1889-1979

1889

Fusajiro Yamauchi begint in Kyoto met de fabricage van Japanse Hanafuda-speelkaarten. Hanafuda is Japans voor 'bloemkaarten'.


1902

Yamauchi begint als eerste in Japan met de fabricage van de speelkaarten in Westerse stijl. Deze zijn uitsluitend bedoeld voor de export, maar het product wordt in Japan net zo populair als elders in de wereld.


1933

Vennootschap Yamauchi Nintendo & Co. wordt opgericht.


1947

Distributiebedrijf Marufuku Co. Ltd. wordt opgericht.


1950

Hiroshi Yamauchi begint als president-directeur van Yamauchi Nintendo & Co en leidt tevens de fabricage-afdeling. Hij zou pas in de éénentwintigste eeuw met pensioen gaan.


1951

De naam van het bedrijf wordt gewijzigd in Nintendo Playing Card Co. Ltd.


1952

De verschillende fabrieken in Kyoto, Japan worden uitgebreid.


1953

Nintendo Playing Card Co. Ltd. slaagt er als eerste in Japan in om een massaproductie van plastic speelkaarten op te zetten.


1959

Er wordt begonnen met de verkoop van kaarten waarop Walt Disney-figuren zijn afgebeeld. Hiermee wordt een nieuwe markt aangeboord: kinderspeelkaarten. De kaartenafdeling kent hoogtijdagen!


1962

Nintendo staat genoteerd aan de tweede sectie van de beurs van Osaka en aan die van Kyoto.


1963

Het bedrijf verandert zijn officiële naam in Nintendo Co., Ltd. en begint met de fabricage van spellen. Er worden niet langer alleen maar speelkaarten gemaakt.


1969

De spellenafdeling wordt uitgebreid en versterkt. Er wordt een fabriek gebouwd in Uji City, een voorstad van Kyoto, Japan.


1970

Nintendo plaatst zijn beursnotering over naar de eerste sectie van de beurs van Osaka. Zowel de verbouwing als de uitbreiding van de hoofdvestiging worden voltooid. Er wordt begonnen met de verkoop van de Beam Gun-reeks, waarbij gebruik wordt gemaakt van opto-electronica. Hiermee begint Nintendo als eerste in Japan met de introductie van elektronische technologie in speelgoed.


1973

Het bedrijf ontwikkelt in Japan een kleiduifschietsysteem waarbij lasers gebruikt worden. Dit systeem wordt als tijdverdrijf een geduchte concurrent voor het bowlen.


1974

Nintendo ontwikkelt een beeldprojectiesysteem en gebruikt deze 16mm-filmprojector voor speelhalautomaten. Het bedrijf begint met de export van deze automaten naar Amerika en Europa.


1975

Nintendo ontwikkelt in samenwerking met Mitsubishi Electric een videospelsysteem voor de Japanse markt waarbij gebruik gemaakt wordt van een elektronische videorecorder (EVR).


1976

Het bedrijf creëert een videospelsysteem waarin voor het eerst een microprocessor gebruikt wordt.


1977

Nintendo begint met de ontwikkeling van videospellen voor thuisgebruik in samenwerking met Mitsubishi Electric: TV Game 15 en TV Game 6.


1978

In maart brengt Nintendo een eenvoudig, speelhalachtig 'cocktailtafelspel' uit. Het spel, gebaseerd op het bordspel Othello, kreeg de naam Computer Othello. Op het zwarte scherm met slechts één kleur zijn de groene, witte en zwarte stukken uit het Othello-bordspel vervangen door kruisjes en plustekens. Computer Othello kent geen joystick, maar slechts tien gekleurde knoppen per speler.


1979

Minoru Arakawa, de schoonzoon van Hiroshi Yamauchi, president-directeur van Nintendo Japan, opent Nintendo of America in New York. Nintendo begint een divisie voor speelhalautomaten.


Geschiedenis van Nintendo: 1980-1990

1980

Nintendo kondigt een volledig eigen dochtermaatschappij aan: Nintendo of America Inc. in New York. Het bedrijf begint met de verkoop van de GAME & WATCH-productreeks in Japan, de eerste draagbare LCD-videospellen met microprocessor.

Nintendo-ontwerper Shigeru Miyamoto ontwerpt het spel Donkey Kong. De held in het spel, oorspronkelijk genaamd Jumpman, is een timmerman. In een race tegen de klok probeert hij zijn vriendin Pauline te redden uit de poten van een dwaze aap. Jumpman wordt later, tijdens de oprichting van de hoofdvestiging van Nintendo of America door Nintendo Co., Ltd., hernoemd. Vanwege Jumpmans gelijkenis met Mario Segali, de huisbaas van het Amerikaanse kantoor, wordt hij 'Mario' genoemd.


1981

Nintendo begint met de ontwikkeling en wereldwijde distributie van het speelhalspel Donkey Kong. Dit spel werd al snel de best verkopende zelfstandige speelhalautomaat ter wereld.


1983

Het bedrijf bouwt een nieuwe productievestiging in Uji ter verhoging van de productiecapaciteit en om uitbreiding van het bedrijf mogelijk te maken. In juli start Nintendo een beursnotering bij de eerste sectie van de beurs van Tokio. Ook begint het bedrijf de ontwikkeling van de Family Computer (Famicom), een videospelsysteem voor thuisgebruik waarin gebruik wordt gemaakt van een eigen CPU (Central Processing Unit) en PPU (Picture Processing Unit).


1984

Nintendo begint met de ontwikkeling en verkoop van het unieke interactieve videospel VS. System, een speelhalspel met twee beeldschermen. Ook wordt het Famicom-systeem in Japan gelanceerd. Dit wordt later bij de introductie elders ter wereld omgedoopt tot Nintendo Entertainment System (NES). Onder de beschikbare titels zijn Super Mario Bros., Metroid, The Legend of Zelda en Punch-Out! Mario (ondertussen loodgieter geworden) en zijn broer Luigi worden net zo populair als de NES en het NES-spel Super Mario Bros. wordt overal ter wereld een grote hit. Uit onderzoek blijkt dat kinderen meer bekend zijn met Mario dan met Mickey Mouse en Bugs Bunny.


1986

Het Nintendo Entertainment System (NES) wordt gelanceerd in Europa en is direct een hit. De NES wordt een must-have in huishoudens overal in Europa. Nintendo begint met de ontwikkeling en verkoop van het Family Computer Disk Drive System in Japan om de functies van de Family Computer uit te breiden. In Japan begint tevens de installatie van de Disk Writer om gamesoftware te herschrijven.


1987

Nintendo sponsort het Famicom Golf Tournament in Japan. Het toernooi wordt gebruikt als een communicatietest waarbij het openbare telefoonnetwerk en Disk Faxes worden gebruikt om een Famicom-netwerk op te zetten.


1988

Nintendo ontwikkelt de Hands Free-controller, waarmee de NES toegankelijk wordt voor nog meer Nintendo-fans. Het aantal spellen voor de NES groeit tot 65 titels waarmee het systeem ook volwassenen weet aan te spreken.


1989

De Game Boy wordt geïntroduceerd in Japan. De Game Boy is het eerste draagbare spelsysteem met uitwisselbare spelcassettes en wordt tegelijkertijd gelanceerd met Tetris.


1990

In de herfst stapt Japan in de 16-bits-markt met de release van de Super Famicom, terwijl in Europa het Game Boy-systeem wordt gelanceerd. Daarmee worden de fundamenten gelegd voor een gigantische verspreiding van het draagbare Nintendo-systeem.

In juni wordt Nintendo of Europe opgericht in Grossostheim, Duitsland. Nintendo of Europe zal fungeren als het Europese hoofdkwartier.


Geschiedenis van Nintendo: 1991-heden

1992

In juni wordt het Super Nintendo Entertainment System (Super Nintendo) in Europa gelanceerd. Dit is de Europese versie van de Japanse Super Famicom. De console zal wereldwijd meer dan 46 miljoen keer worden verkocht. In Japan wordt de Super NES Super Scope uitgebracht en de Super NES Mouse voor gebruik met Mario Paint. De langverwachte opvolger van Zelda, The Legend of Zelda: A Link to the Past, komt ook uit voor de Super Nintendo.

1993

Aankondiging van de Super FX Chip, een baanbrekende technologie voor spelconsoles. In april wordt Star Wing uitgebracht, het eerste spel dat gebruik maakt van de Super FX Chip.

Nintendo Nederland wordt opgericht en neemt de distributie en marketing van Nintendo-producten in Nederland over van Bandai. Andere dochterondernemingen worden gevestigd te Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Spanje, België en Australië.


1994

De Super Game Boy wordt uitgebracht, waarmee het aantal spellen dat nu op de Super Nintendo kan worden gespeeld nog verder wordt uitgebreid. De favoriete heldin Samus komt terug in Super Metroid, nog zo'n opvolger waar al lang naar wordt uitgekeken. In Amerika helpt Nintendo bij de ontwikkeling en implementatie van een keuringssysteem voor de gehele videospelindustrie. Dit jaar komt er ook een spel uit dat een nieuwe standaard zou zetten voor videospellen; met gebruikmaking van de door Nintendo zelf ontwikkelde Advanced Computer Modeling-graphics (ACM-graphics) voert Donkey Kong Country de lijst aan van spellen met de hoogste kerstverkoopcijfers.

Met veel succes wordt de Nintendo Gateway gelanceerd, waarbij Super Nintendo-systemen en een selectie Super Nintendo-spellen op lijnvliegtuigen worden geïnstalleerd ter vermaak van de passagiers aan boord.


1995

Na het enorme succes van Donkey Kong Country, krijgt ook het Game Boy-systeem ACM-graphics te zien met Donkey Kong Land. Naast deze enorme oppepper voor het Game Boy systeem introduceert Nintendo tevens de Play It Loud!-serie Game Boys met verschillende gekleurde behuizingen. ACM-graphics zijn andermaal op de Super Nintendo te bewonderen dankzij de release van de speelhaltopper Killer Instinct. In Japan begint Nintendo met de verkoop van de SatellaView-adapter voor de Super Famicom, waarmee het systeem digitale data kan ontvangen van een communicatiesatelliet. Tegelijkertijd introduceert Nintendo een 32-bit Virtual Immersion-systeem dat Virtual Boy wordt genoemd.

Nintendo slaagt erin de kwaliteit van de ACM-graphics te verbeteren met de release van Donkey Kong Country 2: Diddy's Kong Quest. Cruis'n USA en Killer Instinct maken hun opwachting in de plaatselijke speelhallen.

De verkoop van de één miljardste spelcassette wordt uitgebreid gevierd.


1996

Op 23 juni wordt in Japan de Nintendo 64 gelanceerd. Duizenden voegen zich bij de wachtrijen om het eerste 64-bit-spelsysteem te ervaren. Meer dan 500.000 systemen worden op de eerste dag verkocht. Begin september wordt een ander stukje hardware gelanceerd: de Game Boy pocket. Dit is een afgeslankte, 30% kleinere versie van de populairste draagbare spelcomputer ter wereld.

Super Mario 64 wordt door velen uitgeroepen tot "het beste videospel aller tijden!" De Super Nintendo krijgt ondertussen een derde spel te zien in de Donkey Kong reeks: Donkey Kong Country 3: Dixie Kong's Double Trouble. Op 26 februari verschijnt er in Japan een nieuw spelfenomeen op de Game Boy: Pokémon.


1997

De Nintendo 64 wordt in maart in Europa uitgebracht. Er worden in het eerste jaar 2,3 miljoen stuks verkocht. Nintendo introduceert het Rumble Pak, waarmee de spelervaring voelbaar wordt verrijkt met realistische trileffecten.


1998

Nintendo introduceert de Game Boy Color en de innovatieve Game Boy Camera en Printer, waarmee nieuw leven wordt geblazen in de langstlopende bestseller in de geschiedenis van interactief entertainment. Het nieuwe Game Boy Color-systeem komt uit in twee kleuren: paars en transparant paars.

The Legend of Zelda: Ocarina of Time, een videospel waarnaar erg lang is uitgekeken, wordt uitgebracht voor de Nintendo 64. Dit spel zet een totaal nieuwe standaard en zorgt voor een recordaantal reserveringen voorafgaand aan de lancering.


1999

Op 8 oktober brengt Nintendo Pokémon uit in Europa. De Pokémon-reeks is nu wereldwijd een fenomeen. Nintendo breidt de catalogus kwaliteitssoftware uit met innovatieve titels als Pokémon Snap en Pokémon Pinball, de laatste met ingebouwde trilfunctie. Hits als Star Wars Episode 1: Racer, Mario Golf, Donkey Kong 64 en Perfect Dark zien het daglicht. Tijdens de zomer wordt de reeks kleuren waarin de Game Boy Color verkrijgbaar is uitgebreid met rood, groen, geel en blauw.

Nintendo maakt de eerste aankondigingen van een nieuw systeem waarin gebruik gemaakt wordt van een IBM Gekko Processor en Matsushita's unieke DVD-technology.


2000

De Nintendo Game Boy wordt de meest verkochte console aller tijden met het overschrijden van de 100 miljoen stuks. Ondertussen blijft de Pokémon-reeks een wereldwijd fenomeen; Nintendo viert het succes met de release van een Pikachu Nintendo 64 in beperkte oplage. De N64-catalogus wordt uitgebreid met klassiekers als The Legend of Zelda: Majora's Mask, Ridge Racer 64 en Mario Tennis.

Nintendo Nederland wordt verantwoordelijk voor zowel de Nederlandse als de Belgische markt. De naam wordt gewijzigd in Nintendo Benelux. De hoofdvestiging van Nintendo Co., Ltd wordt verplaatst naar de wijk Minami in Kyoto, Japan.


2001

In januari wordt Nintendo UK opgezet met een kantoorvestiging in Slough, Berkshire, Verenigd Koninkrijk. Hierna volgt de Europese introductie van een hele nieuwe reeks Pokémon-figuren in Pokémon Gold en Silver voor de Game Boy Color. De twee spellen worden tegelijkertijd en met veel succes gelanceerd op 6 april 2001. In het eerste weekend dat de spellen in de handel zijn, gaan er een miljoen exemplaren van Pokémon Gold en Silver over de toonbank. Hiermee wordt het het snelst verkochte consolespel in Europa ooit. De Game Boy Advance wordt gelanceerd: op 21 maart in Japan, op 11 juni in de VS en op 22 juni in Europa. Het wordt de snelst verkochte console ooit; in de eerste week worden er in Europa een half miljoen stuks verkocht. Onder de Game Boy Advance-successen bij de lancering zijn First Party-favorieten als Super Mario Advance en F-Zero: Maximum Velocity.

De Nintendo GameCube wordt op 14 september in Japan gelanceerd en op 18 november in Amerika. Aan het eind van het jaar zijn er 2,7 miljoen exemplaren geproduceerd, waarvan 95% aan consumenten wordt verkocht. Door het verkoopsucces van Luigi's Mansion en Super Smash Bros. Melee worden deze twee populaire games de belangrijkste titels voor de console.

De Game Boy Advance e-Reader wordt op 1 december in Japan gelanceerd en geeft een nieuwe betekenis aan mobiel gamen. Spelinformatie die is opgeslagen op e-Reader-kaarten kan via de e-Reader worden overgezet op de Game Boy Advance.


2002

Nintendo Italia wordt op 2 januari opgericht en opent een nieuwe vestiging in Milaan, Italië. Ondertussen doorbreekt de Game Boy Advance (nu beschikbaar in nieuwe Black- en Platinum-uitvoeringen) in Europa de grens van 5 miljoen verkochte eenheden. De Pokémon mini, de kleinste console ter wereld, wordt op 15 maart in Europa uitgebracht, samen met vier titels, waaronder Pokémon mini Party en Pokémon mini Pinball.

Nintendo, Sega en Namco kondigen op 22 februari aan samen te gaan werken aan de ontwikkeling van een grafische 3D-kaart ('TRIFORCE' genaamd) voor speelhalautomaten van de nieuwste generatie.

De Nintendo GameCube wordt op 3 mei met 1 miljoen exemplaren in Europa uitgebracht. De verkoopprijs van het systeem is ongeveer €199 en bij de lancering zijn er 20 titels beschikbaar. Deze eerste spellen krijgen later gezelschap van het spectaculaire nieuwe Mario-avontuur Super Mario Sunshine, de revolutionaire draadloze Nintendo WaveBird-controller en meer dan 100 titels verspreid over alle genres.

Na 52 jaar aan het hoofd van het bedrijf te hebben gestaan, kondigt Hiroshi Yamauchi, president-directeur van Nintendo Co., Ltd. eind mei zijn pensioen aan. Hij benoemt Satoru Iwata als zijn opvolger. Aan het einde van 2002 zijn er wereldwijd meer dan 25 miljoen Game Boy Advance-systemen verkocht.


2003

In maart wordt de Game Boy Advance SP uitgebracht. Dit draagbare spelsysteem borduurt voort op het gigantische succes van de Game Boy Advance door het systeem te voorzien van een strak opklapbaar uiterlijk. De Game Boy Advance SP is een onmiddellijk succes.

In maart verschijnt ook Metroid Prime. Dit spel wordt direct door zowel fans als critici als een van de allerbeste spellen voor de Nintendo GameCube gezien. In mei verschijnt bij de eerste verjaardag van de Nintendo GameCube het langverwachte The Legend of Zelda: The Wind Waker. Hiermee komt een van Nintendo's meest vooraanstaande spelseries in een opvallende, tekenfilmachtige grafische stijl naar het spelsysteem.

In juni maakt het uitbrengen van de Game Boy Player voor de Nintendo GameCube het spelers mogelijk om van al hun favoriete Game Boy- en Game Boy Advance-titels te genieten op een groot scherm. Met het verschijnen van Pokémon Ruby en Sapphire in juli barst het Pokémon fenomeen voor het eerst los op de Game Boy Advance.

In oktober maakt een andere geliefde reeks haar opwachting op de Nintendo GameCube; Mario Kart: Double Dash!! wordt uitgebracht.


2004

In januari kondigt Nintendo wereldwijd een 'mystery system' aan: de Nintendo DS. Dit zal een draagbaar spelsysteem worden, voorzien van twee schermen en touchscreen-technologie.

In de herfst worden Pokémon FireRed en LeafGreen uitgebracht voor de Game Boy Advance. Het succes van beide titels toont aan dat Pokémon nog net zo geliefd is als voorheen.

In 2004 wordt het assortiment GBA SP's stevig uitgebreid met uiteenlopende speciale uitgaves: Tribal Edition (juni), Classic NES Edition (juli), Limited Pink Edition (oktober), Zelda Limited Edtion (november) en Mario Limited Edition (november) worden allemaal in Europa uitgebracht.

Tegen het einde van het jaar wordt de Nintendo DS zowel in de V.S. als in Japan met veel succes gelanceerd. De nieuwe handheld is voorzien van twee schermen, touchscreen-technologie, en draadloze mogelijkheden voor meerdere spelers. Ook zijn alle Game Boy Advance-spellen speelbaar op het nieuwe draagbare spelsysteem.


2005

Op 11 maart wordt de Nintendo DS met veel succes in Europa uitgebracht. In juni zijn er in Europa al meer dan 1 miljoen exemplaren van over de toonbank gegaan.

Nintendo brengt ook de Game Boy Micro op de markt. Dit ultrastijlvolle draagbare spelsysteem is slechts 10 cm lang, 5 cm breed en nog geen 2 cm dik, en voorzien van een kraakhelder Backlight-scherm.


2006

In 2006 schrijft de Nintendo DS geschiedenis door het meest populaire draagbare spelsysteem te worden. Dit is voor een belangrijk deel te danken aan het feit dat er Nintendo DS-spellen worden gemaakt voor iedereen. Spelers van over heel Europa zorgen ervoor dat spellen als Animal Crossing: Wild World, New Super Mario Bros. en Metroid Prime Hunters als zoete broodjes over de toonbank gaan.

Met het uitkomen van Nintendogs wordt een totaal nieuwe spellenreeks gelanceerd: Touch! Generations. Alle Touch! Generations-spellen zorgen voor unieke en innovatieve spelervaringen. De absolute top onder de Touch! Generations-spellen wordt gevormd door Dr. Kawashima’s Brain Training. Dit spel wordt zelfs populair bij mensen die nog nooit eerder een videospel hebben gespeeld.

In juni wordt de DS voorzien van een nieuw uiterlijk. De nieuwe versie wordt Nintendo DS Lite genoemd en behalve een kleiner formaat en minder gewicht, bevat hij ook helderdere schermen.

Het jaar wordt afgesloten met de lancering van de Wii. Mede dankzij zijn innovatieve besturingssysteem vliegt dit nieuwe spelsysteem de winkels uit. Niet alleen Nintendo-fans blijken het systeem in huis te halen, maar ook mensen die normaal gesproken niet of nauwelijks videospellen spelen zijn enthousiast. Het succes van dit systeem wordt ondersteund door titels als Wii Sports en de nieuwste aflevering uit de The Legend of Zelda-serie, The Legend of Zelda: Twilight Princess.

Voorafgaand aan de lancering van de Wii neemt Nintendo-directeur Satoru Iwata een serie interviews af met Nintendo-personeel en externe ontwikkelaars. Dit biedt een vergaande kijk achter de schermen van het bedrijf en wat er allemaal gemoeid gaat met het proces achter het op de markt zetten van nieuwe hardware en software. De "Iwata vraagt"-interviews worden in de jaren die volgen voortgezet en doen vaak onthullende informatie uit de doeken over hoe het bedrijf te werk gaat, zowel in het heden als in het verleden.


2007

Met het verschijnen van Wii aan het einde van 2006, is in 2007 alles klaar voor de komst van een keur aan titels. Deze maken gebruik van de unieke mogelijkheden van dit systeem en zo staan de deuren wijd open voor een heel nieuw publiek.

Spellen als WarioWare: Smooth Moves. Endless Ocean en Big Brain Academy for Wii nodigen iedereen uit om mee te doen aan de fun, waarbij ervaring met videospellen geen vereiste meer is. De komst van Super Mario Galaxy en Metroid Prime 3: Corruption luidt de terugkeer van geliefde Nintendo-series in, compleet met nieuwe functies die alleen mogelijk zijn met Wii.

Fans van klassieke spellen kunnen in september 2007 hun hart ophalen aan het Hanabi-festival, wat 'gevierd' wordt op de Virtual Console. Tijdens de periode van dit festival worden klassieke spellen die nog nooit eerder in Europa verschenen zijn, gelanceerd. Hierdoor kunnen miljoenen Europese Wii-spelers voor het eerst Super Mario Bros.: The Lost Levels spelen.

In november wordt het Mii-wedstrijdkanaal gelanceerd. Hiermee kunnen spelers hun zelfgemaakte Mii-personages inzenden voor themawedstrijden. Dit kanaal past in een traditie die spelers de middelen aanreikt om hun creativiteit te uiten en hen actiever te betrekken bij Nintendo-producten. Het benadrukt de verschuiving van passief spelen naar actieve betrokkenheid nog verder.

Op Nintendo DS wordt de Touch! Generations-familie van software verder uitgebreid met Sight Training: Enjoy Exercising and Relaxing Your Eyes, en ook Meer Brain Training van Dr. Kawashima. Deze titels trekken meer nieuwe gebruikers aan, iets dat ook wordt bereikt met het nieuwste deel in de The Legend of Zelda-reeks: Phantom Hourglass. Spelers kunnen alle actie en verkenningstochten nu besturen via het touchscreen van de Nintendo DS.

Op 6 december wordt de vernieuwde website van Nintendo of Europe gelanceerd. De paarse kleuren van de Nintendo GameCube en Game Boy Advance maken plaats voor het gevoel van Wii en Nintendo DS.

In december arriveert ook Link's Crossbow Training, gebundeld met de Wii Zapper, wat de spelmogelijkheden van Wii voor iedereen nog verder uitbreidt. Dit sluit een jaar waarin een heel nieuw publiek via Nintendo-systemen voor het eerst kennis maakte met videospellen af.


2008

In 2008 zorgt Nintendo verder voor een groeiend aantal mensen die via Wii en Nintendo DS voor het eerst videospellen ontdekken, terwijl ook de mensen die al sinds lange tijd Nintendo-fan zijn, worden bediend met meer software die meteen bij het publiek in de smaak valt.

In april veroveren Wii Fit en het Wii Balance Board Europa. Hele families kunnen thuis plezier beleven, terwijl ze zich meer bewust raken van hun fysieke conditie. Later dit jaar brengt de lancering van Mario Kart Wii en het Wii Wheel-accessoire spelers van alle leeftijden en ervaringsniveau's bij elkaar voor het type klassieke Mario Kart-actie dat eenvoudig voor beginners en meeslepend voor experts is.

De trend wordt voortgezet op Nintendo DS, met Professor Kageyama's rekentraining en ‘Cooking Guide: Can’t decide what to eat?’ die het traditionale gebruik van spelsystemen uitbreiden door van rekenen een leuk spel te maken en gebruikers een helpende hand in de keuken te bieden. De komst van Professor Layton and the Curious Village zorgt ervoor dat spelers van alle leeftijden op hun acherhoofd krabben bij het zoeken naar oplossingen voor echte hersenkrakers.

De maand mei wordt ingeluid door de lancering van WiiWare, een downloaddienst voor spellen waarmee Wii-eigenaren toegang krijgen tot een keur aan gevarieerde en vriendelijk geprijsde nieuwe softwaretitels. Deze kunnen worden vanuit de luie stoel worden aangeschaft, via het Wii-winkelkanaal. Een andere nieuwe dienst ziet ook het levenslicht op Wii: het Nintendo-kanaal. Dit kanaal biedt gebruikers informatie, nieuws en interviews met betrekking tot aangekondigde producten.

In juni wordt de site van Nintendo of Europe uitgebreid met een nieuw land: Zuid-Afrika.

Tegen het einde van het jaar worden er nog twee belangrijke spellen uitgebracht voor Wii. Wii Music is Shigeru Miyamoto's eerste spel in het muziekgenre. Hiermee kunnen families samen spelen en naar hartenlust expirementeren met een uitgebreid aanbod aan gesimuleerde muziekinstrumenten. Animal Crossing: Let’s Go to the City sluit het jaar af. Dit spel ondersteunt het Wii Speak-accessoire, waarmee huiskamers verbonden kunnen worden via een internetverbinding. Zo kunnen spelers met elkaar praten, terwijl ze elkaars dorpen in het spel bezoeken.


2009

In maart 2009 opent Nintendo Iberica S.A. een kantoor in Lissabon, om marketing en commerciële dienstverlening voor Nintendo-producten in Portugal te kunnen bieden. In dezelfde maand kondigt Nintendo tevens aan dat, wereldwijd, het 100 miljoenste Nintendo DS-systeem is verscheept.

Een maand later wordt de Nintendo DS-familie in Europa verder uitgebreid met de komst van de Nintendo DSi. Dit draagbare systeem bevat nieuwe camera- en geluidsfuncties, die de Nintendo DS-ervaring naar een hoger niveau tillen en het een echte aanwinst voor iedere gebruiker maken.

Een andere belangrijke uitbreiding is de introductie van Nintendo DSiWare, waarmee spelers een altijd groeiend aanbod aan spellen en toepassingen kunnen downloaden en zo hun draagbare systeem kunnen personaliseren. Opmerkelijke releases waarmee spelers hun creatieve ei kwijt kunnen, zijn Mario vs. Donkey Kong: Minis March Again en Flipnote Studio. Met de eerste titel kunnen spelers hun eigen levels maken en met anderen delen en de tweede titel maakt ruimte voor een hele gemeenschap van ontbloeiende animatietekenaars, die hun zelfgemaakte 'flipnotes' aan de wereld kunnen laten zien.

In 2009 wordt tevens het langverwachte Pokémon Platinum Version gelanceerd, naast Professor Layton en de doos van Pandora. Het fenomeen van 'Actief spelen' ziet een verdere uitbreiding naar de Nintendo DS met Walk with me! Breng beweging in je leven!. Deze software wordt geleverd met twee Activiteitenmeters, waarmee spelers hun looproutine op speelse wijze kunnen bijhouden.

In de zomer wordt het pas echt heet met de lancering van Wii Sports Resort, geleverd met het Wii MotionPlus-accessoire voor enorm verbeterde bewegingsgevoelige besturing. Het spel is gesitueerd op het zonninge Wuhu Island, waar spelers als nooit tevoren kunnen genieten van activiteiten als zwaardvechten en boogschieten, dankzij Wii MotionPlus. Later dat jaar wordt het spel ook onderdeel van een limited edition Wii Sports Resort Pack, met een compleet zwarte versie van de Wii-hardware.

Wii Fit keert terug in goede vorm, met Wii Fit Plus. Deze update van Wii Fit biedt gebruikers meer manieren om hun conditie bij te houden. De toevoeging van een Calorie Check-mogelijkheid en de optie om workouts aan te passen aan persoonlijke behoeften, zorgen ervoor dat iedereen uit de voeten kan met de succesvolle fitnesssoftware.

In november wordt het langverwachte New Super Mario Bros. Wii gelanceerd. Voor het eerst kunnen vier spelers zij aan zij een Mario-avontuur beleven. Ervaren spelers kunnen zo een helpende hand bieden aan nieuwkomers, terwijl ze samen Bowsers kasteel bestormen. Dit maakt New Super Mario Bros. Wii geschikt voor zowel het steeds maar groeiende uitgebreide spelerspubliek als Mario-fans van het eerste uur. Het spel bevat ook een andere primeur, in de vorm van de Super Guide, die spelers die het moeilijk hebben met een bepaald level de mogelijkheid geeft om Luigi dit voor hen uit te laten spelen. Hierdoor wordt voorkomen dat spelers vast komen te zitten en het einde van het spel niet te zien krijgen.


2010

In januari kondigt Nintendo aan dat het bedrijf Monster Hunter Tri voor Wii in Europa zal gaan distribueren, als onderdeel van een doorlopend streven om intensieve ondersteuning aan third parties voor kwaliteitstitels te geven. Met gratis online speelmogelijkheden en volledige Wii Speak-ondersteuning, maakt het Japanse spelfenomeen op overtuigende wijze zijn debuut op een Nintendo-systeem.

In februari wordt een limited edition roze Nintendo Dsi-bundel, die het spel Nintendo presents: Style Boutique bevat, gelanceerd. Style Boutique laat spelers alles wat gemoeid gaat met het runnen van een eigen modewinkel beleven.

De Nintendo DS-familie wordt in maart nog groter, met de lancering van de Nintendo DSi XL. Deze bevat alle functies van de Nintendo DSi en is uitgerust met grotere schermen, een bredere kijkhoek, waardoor je gemakkelijk samen kunt spelen, een grotere, prettig in de hand liggende stylus en vantevoren geïnstalleerde Nintendo DSiWare-spellen en -toepassingen.