NEW PLAY CONTROL! Pikmin

Systeem: Wii, Wii U Releasedatum: 06-02-2009

Pikmin wordt omschreven als "creatieve levenssimulatie" en is een actie-/strategiegame met ongelofelijk realistische omgevingen. Spelers kruipen in de huid van de astronaut Captain Olimar, die is neergestort op een wel heel bijzondere planeet. Doel van de game is Olimar te helpen bij het opsporen van allerlei onderdelen van zijn ruimteschip, die over de hele planeet verspreid liggen.

Captain Olimar heeft mazzel: op de planeet blijken vreemde wezentjes te wonen, die Pikmin heten. Pikmin zijn plantachtige levensvormen in drie kleuren: rood, geel en blauw. Elk type Pikmin heeft unieke eigenschappen, waarvan Olimar moet zien te profiteren. Rode Pikmin zijn bestand tegen vuur, blauwe Pikmin kunnen overleven in het water en gele Pikmin kunnen obstakels uit de weg ruimen met explosieve stenen. Je kunt de Pikmin individueel, in groepen of in één grote Pikmin-ploeg van 100 wezens besturen.

Wat je moet weten

Deze content wordt verkocht door Nintendo of Europe GmbH. Alle aankopen worden betaald met Nintendo eShop-tegoed dat te gebruiken is via het Nintendo-account waarmee de aankopen zijn gedaan.

Deze content wordt verkocht door Nintendo of Europe GmbH en moet worden betaald met Nintendo eShop-tegoed dat te gebruiken is via je Nintendo-account. Bij de aankoop van deze content is de Nintendo-accountovereenkomst van kracht.

Deze content kan worden gekocht door gebruikers die een Nintendo-account hebben aangemaakt en akkoord zijn gegaan met de wettelijke voorwaarden. Om content voor de Wii U of een systeem in de Nintendo 3DS-familie te kunnen kopen heb je ook een Nintendo Network ID nodig. Het tegoed dat te gebruiken is via je Nintendo-account, moet dan worden samengevoegd met het tegoed dat verbonden is aan je Nintendo Network ID. Als de tegoeden nog niet zijn samengevoegd, dan kun je dit tijdens de aankoop doen. Om met de aankoop te beginnen moet je inloggen met je Nintendo-account en Nintendo Network ID. Zodra je bent ingelogd, kun je de aankoop bekijken en voltooien.

Om content voor de Wii U of een Nintendo 3DS-systeem te kunnen kopen moet het tegoed dat te gebruiken is via je Nintendo-account, worden samengevoegd met het tegoed dat verbonden is aan je Nintendo Network ID. Als de tegoeden nog niet zijn samengevoegd, dan kun je dit tijdens de aankoop doen. Op het volgende scherm kun je je aankoop bekijken en voltooien.

De voorwaarden van deze aanbieding gelden voor gebruikers die inloggen met een Nintendo-account waarbij het ingestelde land overeenkomt met de landinstelling van deze website. Als een Nintendo-account een andere landinstelling heeft, kunnen de voorwaarden van deze aanbieding worden aangepast. (De prijs kan bijvoorbeeld worden weergegeven in de lokale valuta.)

Zodra de aankoop is voltooid, wordt de content gedownload op het actuele systeem dat gekoppeld is aan de betreffende Nintendo-account, of aan de betreffende Nintendo Network ID in het geval het een Wii U-systeem of een systeem in de Nintendo 3DS-familie betreft. Op dit systeem moet de nieuwste versie van de systeemsoftware geïnstalleerd zijn. Ook moet het systeem zijn verbonden met het internet en moet de optie om automatisch software te downloaden ingeschakeld zijn. Verder moet er op het systeem genoeg ruimte vrij zijn om de content te kunnen downloaden. Afhankelijk van het systeem/hardwaremodel dat je hebt en je gebruik ervan, heb je mogelijk extra opslagmogelijkheden nodig om software te downloaden in de Nintendo eShop. Ga naar Service en info voor meer informatie.

Zorg dat je genoeg vrije ruimte hebt om het downloaden te voltooien.

Zodra je de aankoop hebt voltooid, wordt de content gedownload op het actuele systeem dat gekoppeld is aan je Nintendo-account, of aan je Nintendo Network ID in het geval het een Wii U-systeem of een systeem in de Nintendo 3DS-familie betreft. Op dit systeem moet de nieuwste versie van de systeemsoftware geïnstalleerd zijn. Ook moet het systeem zijn verbonden met het internet en moet de optie om automatisch software te downloaden ingeschakeld zijn. Verder moet er op het systeem genoeg ruimte vrij zijn om de content te kunnen downloaden. Verder moet er op het systeem genoeg ruimte vrij zijn om de content te kunnen downloaden. Afhankelijk van het systeem/hardwaremodel dat je hebt en je gebruik ervan, heb je mogelijk extra opslagmogelijkheden nodig om software te downloaden in de Nintendo eShop. Ga naar Service en info voor meer informatie.

Zorg dat je genoeg vrije ruimte hebt om het downloaden te voltooien.

De voorwaarden van de aanbieding worden getoond op basis van de landinstellingen van je Nintendo-account.

Bij de aankoop van deze content is de Nintendo-accountovereenkomst van kracht.

Het gebruik van ongeoorloofde apparatuur of software die technische modificaties van het Nintendo-systeem of software mogelijk maakt, kan ertoe leiden dat deze software onspeelbaar wordt.

Dit product bevat technische beveiligingsmaatregelen.

De content is niet speelbaar voor de releasedatum: {{releaseDate}} . De betaling gebeurt direct bij aankoop.

Deze game maakt deel uit van een verzameling Wii-software die je kunt downloaden in de Nintendo eShop op de Wii U. Games waarvoor je de Traditionele Controller of de Traditionele Controller Pro kunt gebruiken, kun je spelen met de Wii U GamePad. Kom meer te weten op onze pagina over downloadbare content voor de Wii U.

pikmin_with_olimar.jpg

De odyssee van Olimar

Captain Olimar is een galactische navigator die in menig sterrenbeeld  bekendstaat als harde werker. Dag na dag ploetert hij om goederen van planeet naar planeet te vervoeren, altijd op tijd, nooit onbetrouwbaar.

Maar op een dag slaat een meteoriet in op Olimars trouwe schip, de Dolphin, waardoor hij de macht over het stuur verliest. De Dolphin ligt aan stukken en kan nog maar één laatste bestelling afleveren: Captain Olimar, levend, op een vreemde planeet.

Als hij wakker wordt, kijkt Olimar uit over de brokstukken van het schip dat hem op mirakuleuze wijze heeft gered. Het goede nieuws is dat hij nog leeft. Het zuurstofsysteem van zijn pak geeft hem het slechte nieuws: de atmosfeer is giftig en zijn pak heeft slechts genoeg kracht om hem dertig dagen in leven te houden.

Olimar gaat op zoek op de planeet en ontdekt spoedig dat hij niet alleen is. Reeds op dag één ontdekt hij een plant/dier-hybride dat hij Pikmin noemt. Schepsels die gedwee Olimars commando's opvolgen, wat hem in staat stelt ze te besturen zoals hij wil. De commandant en zijn onderdanen doorzoeken het gebied en vinden een onderdeel van de Dolphin. Hun taak is nu om de planeet af te struinen naar de resterende stukken.

Dat is niet niets: vind dertig onderdelen van het schip in dertig dagen, verspreid over een planeet die iedere dag meer overloopt van de wezens die naar Pikmin hongeren. Vindt de commandant de onderdelen om de Dolphin in ere te herstellen?

Hoog tijd om aan de slag te gaan.

3_pikmin.jpg

Dit zijn de Pikmin

Bij Olimars eerste stappen op de planeet komt hij een vreemde bol tegen, die lijkt op een ui, thuis op Hocotate. Deze 'ui' spuwt een zaadje in de lucht, dat een rode gloed uitstraalt. Olimar trekt het uit de grond en ontdekt een schepsel dat hij 'Pikmin' noemt.

Pikmin zijn van alles voor Olimar: sloopdeskundigen, werklui, krijgers. Ze doen alles wat hij ze opdraagt en laten zich zelfs door hem in de lucht gooien. Meer Pikmin creëert hij door brandstof in de vorm van wezens en tabletten naar de ui te brengen. Op de planeet zijn er drie soorten Pikmin, ieder uniek, ieder loyaal aan hun kapitein.

Rode Pikmin

Rode Pikmin zijn de beulen van het stel. Hun aanvallen brengen meer schade toe aan het dierenleven op de planeet dan de anderen. Ze zijn ook immuun voor de hitte van vuur. Maar houd ze weg van water, want ze kunnen niet zwemmen.

yellow_pikmin.jpg

Gele Pikmin

Gele Pikmin zijn waaghalzen. Ze zijn de lichtgewichten van de groep en komen daardoor het hoogst als ze worden gegooid. Ze zijn het enige type Pikmin dat bereid is om te spelen met de gevaarlijke bomrotsen die over de planeet verspreid zijn.

blue_pikmin.jpg

Blauwe Pikmin

Blauwe Pikmin zouden niets liever willen dan een dag lang heerlijk rustig zwemmen in de beekjes en vijvers van de planeet. Hun kieuwachtige openingen stellen hen in staat te ademen onder water, wat ze tot onmisbare leden van Olimars team maakt.

from_seed_to_flower.jpg

Van zaad tot bloem

Hoe langer een Pikmin in de grond blijft, hoe volwassener hij wordt. Eerst wordt zijn blad een knop en ten slotte een bloem. De Pikmin die in volle bloei zijn, zijn de snelste en sterkste Pikmin. Knop-Pikmin zijn nog niet helemaal in bloei. Pikmin komen ook tot bloei als ze nectar drinken.

fight.jpg

De wezens

Het enige wat tussen Olimar en de onderdelen van zijn schip staat is, nou ja, alles. Niet in de laatste plaats de wezens van de planeet. Die hebben geen trek in de dappere kapitein, maar wel in zijn onderdanen. Het is niet dat ze de Pikmin willen vermoorden, ze smaken gewoon zo lekker dat ze zichzelf niet in bedwang kunnen houden.

Bulborbs

Kan een wezen met polkadots gevaarlijk zijn? Reken maar. Zie de hongerige Bulborb. De ogen bovenop zijn hoofd zijn even groot als zijn maag. Maar dezelfde ogen zien niet wat er achter hem gebeurt. Dat is dus de perfecte plek om hem aan te vallen.

Vurige Blowhog

Soms spuit je om een vuur te doven, maar de snuit van de Vurige Blowhog steekt ze juist aan. Dit beest heeft een boel liefde te geven, althans voor wie van vlammen houdt. Hij kan Pikmin van zijn rug schudden en ze dan besproeien met een vlammenzee uit zijn neus. Een ander type Blowhog blaast lucht.

Wollyhop

Deze koddige, kikkerachtige schepsels springen op en komen dan met een vernietigende smak op de grond terecht. Wollywops springen vaak in de lucht als er nog Pikmin op ze zitten. Er is een hele zwerm Pikmin nodig om hem vast te pinnen en op de grond te houden.

[Swooping] Snitchbug

Dit twee-armige vliegende insect volgt je groep, strijkt neer, grijpt twee onschuldige Pikmin en plant ze dan in de grond. Dit insekt moet direct worden aangepakt door hem uit de lucht te halen en te overrompelen tot hij gedag zegt.

De planeet overleven

Voor sommigen voelt dertig dagen als een eeuwigheid. Maar voor Olimar zijn die dertig dagen zijn enkeltje naar de eeuwige jachtvelden. Gelukkig kan de kapitein met vrachtladingen overweg, kennen de Pikmin geen angst, ontdekt hij vele geheimen en benut hij iedere seconde optimaal. Al was het alleen al om te zorgen dat het niet zijn laatste zullen zijn.

pikmin_content_scr_01.jpg

Grasmaaien

De manier waarop sommige Pikmin af en toe achterblijven is schattig, tot ze echt verdwalen en een grote Bulborb tegenkomen. Ze ontwikkelen tot Pikmin met bloem is de enige manier waarop Pikmin de snelheid krijgen die nodig is om Olimar bij te houden. Als Olimar het niet kan veroorloven om Pikmin in de grond te laten, dan neemt hij ze mee op een wandeling door het gras, waar vaak zoete nectar gevonden kan worden. Eén slokje en de sloompies komen direct tot bloei.

Bomrotsen

Bomrotsen zijn essentieel om stenen poorten neer te halen en kunnen wezens veel schade toebrengen. Maar ze zijn ook gevaarlijk voor Olimar en niet iedere Pikmin is slim genoeg om weg te blijven bij een explosie. Zeg maar alle Pikmin! Als hij Pikmin een bom moet laten gooien, kan Olimar zijn Pikmin in groepen laten opsplitsen. De gele Pikmin met bommen staan dan los van de andere gele Pikmin. Hij kan die paar gele Pikmin dan met zich mee laten komen, de Pikmin gooien om de bommen te plaatsen en ze dan terugroepen om weg te komen. Op z'n minst minimaliseert dit de schade die andere Pikmin oplopen van explosies.

Alles tegelijk

Olimar kan honderd Pikmin bij zich hebben en het is belangrijk voor zijn eigen veiligheid dat hij ze allemaal aan het werk houdt. En elke Pikmin heeft zijn sterke en zwakke punten, vandaar dat multitasken zo belangrijk is. Zo kan hij van de honderd Pikmin die hij heeft dertig opdragen een brug te bouwen, dertig een muur af laten breken en de rest kan de wezens in het gebied aanpakken of werken om meer Pikmin aan te maken. Naarmate meer Pikmin aan een taak werken is de taak sneller klaar. Tegelijk is het zo dat naarmate het spel vordert, meer en meer Pikmin-reserves vereist zijn bij gevechten tegen de grotere wezens van het spel.

pikmin_content_scr_03.jpg

Oefen in de Challenge Mode

Zijn de drie kleuren uien eenmaal ontdekt, dan kan Olimar zijn Pikmin-productievaardigheid testen in de Challenge Mode. Deze staat los van het avontuur en vraagt Olimar zoveel mogelijk Pikmin te produceren in één dag. Elke locatie komt om in de wezens, dus zonder superieure strijdvaardigheid verliest Olimar net zoveel Pikmin als hij er laat groeien.

WAT IS ER NIEUW?

De NEW PLAY CONTROL!-reeks van Nintendo bevat Nintendo GameCube-klassiekers die vernieuwd zijn voor de Wii! Met nieuwe eigenschappen, nieuwe ervaringen en, vooral, nieuwe manieren om de spellen te besturen. Zowel voor nieuwkomers als voor diegenen die de originelen hebben gespeeld op de GameCube.

Voor NEW PLAY CONTROL! Pikmin is de grootste verandering in de besturing het mikken. In het GameCube-origineel verplaatste Olimars doelwit zich waar Olimar ging, waardoor het af en toe lastig mikken was als elke seconde telde. Maar met NEW PLAY CONTROL! Pikmin is mikken een kwestie van naar het scherm wijzen met de Wii-afstandsbediening. De aanwijsmogelijkheid van de controller maakt het niet alleen makkelijker om de doelcursor te bewegen, het geeft je ook een ongekende precisie. De Nunchuk-controller wordt ook gebruikt in dit spel, waarbij Olimars bewegingen bepaald worden met de richtingsstick van de Nunchuk en de meeste Pikmin-bewegingen en commando's gegeven worden met de Wii-afstandsbediening.

whistle.bmp

Pikmin commanderen

Zonder vaste hand zouden de Pikmin niksnutten, focus verliezen en, vooral, stoppen met werken. Om te zorgen dat de Pikmin opletten en hem volgen, gebruikt Olimar zijn fluitje, dat je activeert door de B-knop op de Wii-afstandsbediening in te drukken. Het geluid van het fluitje is hoorbaar binnen een smalle cirkel en Pikmin binnen die cirkel gaan achter Olimar staan. Hoe langer je B ingedrukt houdt, hoe groter de cirkel wordt. Om het midden van de cirkel te bepalen, wijs je de Wii-afstandsbediening simpelweg naar het scherm en beweeg je de cursor over het beeld.

throw2frog.bmp

Pikmin werpen

Pikmin werpen is vaak de eerste aanval die Olimar uitvoert tegen de wezens van de planeet. Om een Pikmin te gooien gebruik je de aanwijzer van de Wii-afstandsbediening om de doelcursor te bewegen. Is het doel eenmaal vastgesteld, dan druk je op de A-knop om een Pikmin te gooien. Als veel Pikmin achter Olimar staan, kun je de A-knop blijven indrukken om doorlopend Pikmin te werpen.

hunted-upview.bmp

Pikmin wisselen

Links onderin beeld toont een pictogram welke Pikmin Olimar gaat oppakken en gooien. Wil je dat Olimar een ander kleur Pikmin gooit, wissel dan je Pikmin (een mogelijkheid die niet in de oorspronkelijke Pikmin voor de GameCube zat). In plaats van de A-knop los te laten, hou je de A-knop ingedrukt en druk je op de B-knop om de Pikmin voor een andere kleur in te ruilen (druk nogmaals op B als de derde kleur Pikmin gewenst is). Laat vervolgens A los om een kleintje in de lucht te gooien.

Pikmin laten zwermen

Eén Pikmin is ongevaarlijk, maar honderd Pikmin roepen zelfs bij het grootste wezen ontzag op. In plaats van de Pikmin een voor een te werpen, kan Olimar ze tegelijk in de gewenste richting laten bewegen. Om Pikmin te laten zwermen verplaats je de doelcursor met de Wii-afstandsbediening. Daarna houd je omlaag ingedrukt op de richtingsknop. (Voorheen werd deze actie uitgevoerd door de C-stick in een bepaalde richting te bewegen op de GameCube-controller.) Is een onderdeel van het schip gevonden, dan moet Olimar de Pikmin rond het voorwerp laten zwermen en dit terugdragen naar de Dolphin. Zwermen gebruik je ook om de hele groep Pikmin weg te houden van iets gevaarlijks, zoals water of vuur.

Rang en stand

Vaak wil Olimar dat maar één groep Pikmin hem volgt, maar wil hij een andere kleurengroep dichtbij houden voor snelle toegang. Ieder moment kan Olimar de Pikmin opdelen per kleurgroep. Om dit te doen, druk je simpelweg op de C-knop van de Nunchuk. Zijn de Pikmin eenmaal verdeeld, dan mik je met de Wii-afstandbediening en druk je op de B-knop om Olimars fluitje te gebruiken en heeft hij het groepje achter zich aan.

Tijdreizen

Naast de verbeteringen van de besturing kunnen spelers nu een aantal stappen 'veiligstellen' in een opgeslagen spel. In Pikmin voor de Nintendo GameCube kon je alleen de vorige dag herspelen als je niet tevreden was met je voortgang. Maar in NEW PLAY CONTROL! Pikmin kun je ook verder teruggaan. Als je op dag tien speelt en beseft dat je een fout hebt gemaakt op dag acht, dan kun je teruggaan en dag acht spelen. Je avontuur gaat dan verder vanaf die dag.

Categorieën

Avonturenspel, Strategiespel

Spelers

1

Uitgever

Nintendo

Ontwikkelaar

Nintendo

Functies

Zonder tv spelen

Leeftijdsclassificatie

  • 3

Downloadbare Wii-software voor de Wii U

Systeem

Wii U

Releasedatum

01-09-2016

Leeftijdsclassificatie

3

Controller

  • Nunchuk +
  • Wii-afstandsbediening,
  • Wii-afstandsbediening & Wii-afstandsbediening Plus

Talen

Engels, Duits, Frans, Italiaans, Spaans

Downloadgrootte

4007,13 MB

Wii

Systeem

Wii

Releasedatum

06-02-2009

Leeftijdsclassificatie

3

Controller

  • Nunchuk +
  • Wii-afstandsbediening,
  • Wii-afstandsbediening & Wii-afstandsbediening Plus

Talen

Engels, Duits, Frans, Spaans, Italiaans