7. Nieuwe Nintendogs

Itoi:

Zal deze verschuiving naar 3D doorzetten? Wordt alles 3D?

Iwata:

Dat weet ik niet. Als maker van entertainment zou ik zeggen dat het onze taak is om mensen te verrassen. Als beelden die uit het scherm springen mensen in de toekomst dus niet meer weten te verrassen, weet ik niet of we alles maar uit het scherm moeten laten springen.

Miyamoto:

Zelfs nu denk ik niet dat we alles maar diepte moeten geven. Een ding weet ik wel, en dat is dat er in spellen van vandaag de dag redelijk veel scènes voorkomen die veel beter zouden zijn met diepte. Maar beelden zijn niet interessant, simpelweg omdat ze diepte hebben.

Iwata:

Er zijn dingen die om diepte smeken.

Miyamoto:

Ja, ja (lacht).

Itoi:

Ik begrijp het.

Miyamoto:

Als je zou moeten kiezen tussen beelden met diepte of zonder, zou je zeggen, 'Geef ze diepte.'

Itoi:

Ik begrijp nu wat de zienswijze is van mensen die entertainment maken, maar hoe zit het met de makers van Super Mario Bros.-spellen?

Miyamoto:

Als een maker van Super Mario Bros.-spellen (lacht) denk ik daar hetzelfde over. Er zijn, afhankelijk van de situatie, momenten waarop ik iets wil verduidelijken. Neem bijvoorbeeld de situatie waarbij Mario in een bepaald gebied van je weg kijkt en naar een lager niveau springt. Het is moeilijk in te schatten hoeveel afstand er tussen die niveaus zit als alles er plat uitziet.

Iwata Asks
Iwata:

Als je het tweedimensionaal laat zien, zie je niet of een verdieping hoog of laag is, en wat de diepte is.

Itoi:

O, op die manier.

Miyamoto:

Maar als het er uitspringt, wordt alles duidelijk.

Iwata:

Dus het raken van zwevende blokken wordt bijvoorbeeld veel intuïtiever dan voorheen.

Miyamoto:

Juist. Je kunt op veel meer manieren spelen.

Itoi:

En als je het hebt over 'uitspringen' bedoel je niet alleen de beelden, toch?

Miyamoto:

Dat klopt. Het wordt makkelijker om driedimensionale puzzels op te lossen.

Iwata:

En de texturen zien er heel anders uit. Dat zie je meteen in nintendogs + cats.22 Wil je dat eens zien? 22nintendogs + cats: een spel dat momenteel in ontwikkeling is voor het Nintendo 3DS-systeem. Het is het vervolg op Nintendogs, een spel voor het Nintendo DS-systeem, dat in Japan in april 2005, en in Europa in oktober 2005 werd uitgebracht.

Itoi:

Ja, absoluut!

Miyamoto:

We zijn er nog mee bezig.

Itoi:

Hm-hm, hm-hm. Ik zie wat je bedoelt.

Iwata Asks
Miyamoto:

Je bent een beetje verrast, is het niet?

Itoi:

Ja, door de texturen.

Miyamoto:

Ik dacht dat je er wel aan zou wennen tijdens het spelen, maar als je het 3D-effect uitzet, mist er iets.

Itoi:

Ik zie wat je bedoelt (lacht).

Iwata:

De veranderingen in de textuur zorgen voor een andere indruk.

Itoi:

En behalve dat het uitsteekt, is de kwaliteit beter dan voorheen.

Iwata:

Ja, dat klopt. Konno, kun jij daar wat over vertellen, aangezien jij hier de leiding over had?

Konno:

Natuurlijk. Eén grote verandering, in vergelijking met de voorgaande delen uit de serie, is hoe de vacht eruitziet. We laten ze groeien. Ook de ogen zijn anders. In de eerdere delen lieten we de ogen zien als een textuur, maar in het Nintendo 3DS-spel hebben we de pups van oogbollen voorzien. Hierdoor zijn de manier waarop de ogen bewegen en de gezichtsuitdrukkingen van de honden opvallend anders.

Iwata Asks
Itoi:

Ah, oké. Ze bewegen in het rond.

Konno:

Van dichtbij kun je nog beter zien hoe ze iets wat ze bekijken met hun ogen volgen. Dit keer zitten er ook katten in het spel, en je kunt zien hoe hun ogen veranderen in lichte en donkere omgevingen.

Itoi:

O, wauw!

Konno:

En zelfs als je kijkt naar honden van hetzelfde ras, dan zie je variaties in het formaat en de verhoudingen. Ik denk dus dat de puppy's goed zullen passen bij de persoonlijkheden van de spelers.

Itoi:

Mensen die honden hebben zullen dit prachtig vinden. Je zult proberen om hem op je eigen hond te laten lijken.

Konno:

Dat is ook een onderdeel van StreetPass23. In de wandelstand neemt je Mii-personage je puppy dit keer mee uit wandelen. 23StreetPass: een communicatiesysteem dat gebruikers in staat stelt om onderweg, terwijl de Nintendo 3DS aanstaat, gegevens uit te wisselen met Nintendo 3DS-gebruikers die ze tegenkomen.

Itoi:

Hé, dat is een leuk idee!

Konno:

En als je StreetPass gebruikt in nintendogs + cats en met iemand gegevens uitwisselt die in de wandelstand met een puppy wandelt, maken jullie Mii-personages een praatje en wisselen cadeautjes uit.

Itoi:

Ik neem aan dat je dit wel herkent, Miyamoto, maar als je je hond bij je hebt, kijken mensen eerst naar je hond. Als ik met mijn hond wandel, zeggen mensen in de straat dingen als, 'O, Bouillon!' (de naam van Itoi's hond).

Iwata:

Je hond is belangrijker (lacht)?!

Iwata Asks
Itoi:

Ja.

Miyamoto:

In de buurt waar ik woon is mijn hond ook bekender dan ik.

Iwata:

O (lacht)!

Itoi:

In het spel zal het net zo zijn.

Miyamoto:

De manier waarop hondeneigenaren gegevens uitwisselen is behoorlijk realistisch.

Iwata:

En de manier waarop je met StreetPass een verbinding maakt, is behoorlijk veranderd.

Konno:

Klopt. De eerdere Nintendogs-spellen waren de eerste Nintendo DS-titels met een StreetPass-stand (die heette toen nog blafstand). In de nieuwe versie is die functie nog beter. StreetPass is een standaardfunctie van de Nintendo 3DS geworden.

Itoi:

O?

Iwata:

Met andere woorden, we hebben de Nintendo 3DS zo gemaakt dat StreetPass zelfs kan worden gebruikt als de Game Card die er gebruik van maakt niet in het systeem is gestoken. Tot nu toe kon communicatie met zoiets als StreetPass alleen worden gebruikt als twee gebruikers elkaar passeerden terwijl ze dezelfde Game Card in het systeem hadden gestoken. Heel veel mensen moesten dus hetzelfde spel spelen. Als een spel net was uitgebracht, was de kans groot dat je andere spelers tegenkwam, maar naarmate de tijd verstreek, werden dat er steeds minder.

Itoi:

Juist.

Iwata:

We wilden het zo maken, dat mensen die een bepaald spel speelden maar daarmee stopten, nog steeds informatie konden uitwisselen. Mensen die het spel speelden zouden er zo meer plezier aan beleven en degenen die een pauze namen konden er later weer mee beginnen.

Itoi:

O, op die manier!

Konno:

We hebben de StreetPass-fuctionaliteit dit keer dus in de Nintendo 3DS zelf verwerkt, in plaats van in bepaalde spellen. Als je nu bijvoorbeeld een spel als Nintendogs of Animal Crossing speelt en een paar simpele instellingen hebt gemaakt, zal StreetPass aanstaan. Met andere woorden, je zult automatisch en voor verschillende spellen gegevens uitwisselen als je je Nintendo 3DS bij je draagt.

Itoi:

Dus de gegevens van alle spellen die gebruikmaken van StreetPass worden in het systeem bewaard, en elke keer dat ik iemand passeer, wordt automatisch informatie voor al die spellen uitgewisseld?

Iwata:

Ja.

Itoi:

Echt?

Konno:

Stel je bijvoorbeeld voor dat je een maand lang geen Nintendogs + Cats hebt gespeeld. De StreetPass-gegevens die gedurende die tijd zijn verzameld, zijn in de Nintendo 3DS opgeslagen. Als je het spel vervolgens weer speelt, is er een nieuwe puppy op bezoek gekomen die een cadeautje voor je heeft! Dat soort dingen zullen gebeuren.

Itoi:

Wauw! Ik weet niet goed hoe ik het zal omschrijven, maar het is niet alleen realistisch, er zit ook een fantasie-element in.

Iwata Asks
Iwata:

Precies. Het is verrassender en leuker.

Itoi:

Ik had van jullie niet anders verwacht dan die perfecte combinatie!