6. Probeer het zelf eens uit

Iwata:

Umezu-san, in het begin zat je er helemaal alleen over na te denken. Wat vind je er nu van, nu de Nintendo 3DS een echt product is?

Umezu:

Toen ik het eerste, netjes geverfde prototype zag, dacht ik om eerlijk te zijn: “O, het is allemaal goed gekomen!” Ik vind dat het apparaat er uiterlijk beter uitziet dan al zijn voorgangers uit de Nintendo DS-serie. Ach, ik neem aan dat dat onderwerp...

Iwata Asks
Iwata:

Daar praat ik de volgende keer over met de ontwikkelaars die de leiding hadden over het uiterlijke ontwerp.

Umezu:

Ja. Ze hebben veel oog gehad voor details, dus ik kan me voorstellen dat je ze daar de volgende keer alles over kunt vragen (lacht).

Iwata:

Ja (lacht).

Umezu:

Als degene die de leiding had over het systeemontwerp, zou ik het fijn vinden als iedereen goed naar de beelden zou kijken. Ik denk dat degenen die zeiden dat de beelden van het Nintendo DS-systeem iets misten, deze keer tevredener zullen zijn. Natuurlijk is het verrassender om ze in 3D te zien, maar de prestaties van het lcd-scherm zijn in de basis verbeterd, dus zelfs in 2D zijn de beelden bevredigend.

Iwata:

Wat vind jij, Sugino-san?

Sugino:

Ik denk dat het een product is geworden waarin de hardware en software perfect op elkaar aansluiten, zoals vaak het geval is met Nintendo. Het heeft veel eigenschappen die je nergens anders zult vinden, waaronder – zoals eerder al werd genoemd – de mogelijkheid om gezichten te combineren en makkelijk 3D-foto’s te maken.

Iwata Asks
Iwata:

Deze functies van de Nintendo 3DS die je noemt zijn individueel gezien niet echt heel nieuw, maar zoals ze hier zijn gecombineerd kan iedereen, van kinderen tot twintigers en vrouwen van mijn leeftijd, er plezier aan beleven. Ik denk dat we nu in een positie zijn waarin we behoorlijk goede voorstellen kunnen doen met de Nintendo 3DS, en daarbij kunnen rekenen op solide reacties.

Sugino:

Ja. De balans is goed. En vanuit designstandpunt gezien, heeft het meer knoppen...

Iwata:

En niet alleen knoppen, maar ook lampjes.

Sugino:

En hij heeft drie camera’s – twee aan de buitenkant en één aan de binnenkant. Maar als ik het uiteindelijke product bekijk, geloof ik niet dat we ook maar één overbodig element hebben toegevoegd.

Iwata:

Dat geldt ook voor de interne componenten. We hebben er zoveel in gestopt dat er helemaal geen ruimte meer over is.

Sugino:

Het was een behoorlijk leerzame ervaring voor mij om bij dit project samen te werken met Konno-san. Ik kwam tot het besef dat we verschillende inzichten hebben.

Iwata:

Zoals de manier waarop hij demonstraties gebruikt om zijn ideeën geaccepteerd te krijgen door anderen?

Sugino:

Dat is niet precies waar ik aan dacht, maar... (Lacht.)

Allen:

(lachen.)

Sugino:

Als het gaat om het realiseren van een bepaalde functie, denken wij technici doorgaans dat kleiner beter is en begeven we ons al snel op technische paden, maar Konno-san en zijn team hechten belang aan hoe het aanvoelt.

Iwata:

Hardwareontwikkelaars denken logisch en als je dat niet doet, dan kun je niets maken. Maar sommige dingen zien er logisch gezien misschien beter uit, maar verliezen het toch van iets dat simpelweg beter aanvoelt.

Sugino:

Precies.

Konno:

De discussie over de 3D-schuifknop was ook zo. Eerst was het idee dat het genoeg zou zijn om de software aan te passen, en Sugino-san dacht dat een plus/minknop zou volstaan, maar wij vonden dat het absoluut een analoge schuifknop moest zijn.

Iwata Asks
Sugino:

Voor een vent als ik, die gespecialiseerd is in hardware, was het verfrissend om kennis te maken met die manier van denken.

Iwata:

Softwareontwikkelaars spreken zonder rekening te houden met de omstandigheden van de hardwareontwikkelaars (lacht).

Konno:

Sorry dat ik altijd zeg wat me te binnen schiet (lacht)!

Iwata:

Iets waar ik me sterk bewust van was toen we het Wii-systeem ontwikkelden, was dat Nintendo’s hardware- en softwareontwikkelaars zich in hetzelfde gebouw bevinden en elkaar steeds raadplegen als ze iets maken. Dus als de ene kant iets aan de andere geeft, reageert de andere kant. Zoals Sugino-san eerder al zei, denk ik dat we de Nintendo 3DS op onze eigen typische manier hebben gemaakt. Bovendien is de Nintendo 3DS misschien wel de eerste kans ooit om plotseling een brilvrij 3D-systeem af te leveren aan miljoenen mensen. Als mensen die in eerste instantie sceptisch waren het systeem zien, denk ik dat ze zullen zeggen: “Hé, dit is goed!” Immers heeft zelfs Sugino-san, die aan een 3D-trauma leed, een positievere houding aangenomen (lacht).

Sugino:

Dat klopt (lacht).

Iwata:

De indruk die de Nintendo 3DS maakt als je het ziet via conventionele media als tijdschriften, kranten, televisie en internet, is totaal anders dan wanneer je het met eigen ogen ziet. Dus je moet het met eigen ogen zien. Daarom hielden we van 8 tot en met 10 januari 2011 drie dagen achter elkaar de eerste openbare demonstratie van de Nintendo 3DS in Makuhari Messe. Of het nu ging om mensen die altijd enthousiast zijn of mensen die zo hun twijfels hebben, ze kwamen allemaal opdagen, en ik zag nog maar eens met eigen ogen dat je de waarde van het Nintendo 3DS-systeem alleen kunt bevatten als je het zelf ziet werken. Tal van mensen zagen het en zeiden dat het 3D-effect er beter en natuurlijker uitzag dan ze verwacht hadden, dus ik was blij dat we het evenement georganiseerd hadden. Ik kon ook zien dat de spelers dezelfde dingen leuk vonden als de ontwikkelaars, wat de AR en gyrosensor betrof. Het aantal mensen dat via het internet toekeek, was veel groter dan het aantal mensen dat daadwerkelijk naar de presentatie kon komen, dus naarmate we de lancering naderen zullen we target=nintendo>meer van dat soort evenementen houden waarbij mensen zelf kennis kunnen maken met het systeem. Ik hoop dat iedereen die geïnteresseerd is, komt om het met eigen ogen te zien.

Iwata Asks
Konno:

Ja.

Umezu:

Ik zag laatst het HOME-menu voor de eerste keer. En het was in 3D! Dat alleen al is cool! De menupictogrammen zijn simpelweg op een rijtje gezet, maar het nodigde me echt uit om alles uit te proberen! Ik had niet verwacht dat we het zover zouden schoppen met het 3D-effect. Ik wil de mensen alleen al het menu laten zien!

Iwata:

Niet alleen het menu, want het systeem bevat een hoop dingen die ik aan mensen wil laten zien.

Konno:

Ja. Er is een keur aan voorgeïnstalleerde software. Dus als je een Nintendo 3DS koopt...

Iwata:

Zelfs als je geen losse spellen koopt, kun je er genoeg plezier aan beleven. Dat zou wel een probleem voor ons zijn, maar... (Lacht.)

Konno:

Ja. Ik maak me zorgen dat mensen helemaal geen spellen zullen kopen, want het systeem bevat van zichzelf al zoveel leuke dingen (lacht)! Ik hoop dat iedereen er veel plezier aan beleeft.

Iwata:

Nu we klaar zijn met het ontwikkelen van de hardware, gaan we de slotfase van de race in: de spellen.

Konno:

Ja, de laatste fases. We werken hard om iets te maken dat net zo leuk is als de hardware, dus ik hoop dat mensen het leuk zullen vinden.

Iwata:

Ik kijk er naar uit (lacht)! Bedankt voor jullie tijd vandaag.

Allen:

Graag gedaan!