5. ''Neem het met je mee, communiceer met elkaar…''

Iwata:

Van de vorige Nintendogs hebben we bij lancering drie versies uitgebracht. In enkele opzichten was dat een primeur, dus we moesten het principe uitleggen aan ons eigen verkoopteam en ervoor zorgen dat de distributeurs het begrepen.

Konno:

Volgens mij hadden we het intern eerst over twaalf versies.

Miyamoto:

Nee, eerst waren het er zestien.

Konno:

Hè? Waren het er zestien (lacht)?

Miyamoto:

Helemaal aan het begin wel, ja.

Iwata:

Niet vijftien?

Miyamoto:

Volgens mij hadden we het plan om het rek in te delen in vier rijen van vier… dan kom je uit op zestien. Of waren het nou drie rijen van vijf?

Iwata:

Vervolgens legde je de verkopers uit dat het spel begon op het moment dat je in het echt naar het schap keek en probeerde een keuze te maken uit de honden (lacht).

Miyamoto:

Dat was ook precies wat ik wilde bereiken.

Iwata:

Maar toen we onze verkoopafdeling raadpleegden, begrepen we dat het moeilijk zou zijn voor de winkeliers. En zo kozen we uiteindelijk voor drie versies. Deze keer zeiden we: “Is één versie niet genoeg?” Maar de verkoopafdeling zei: “Absoluut niet!” (Lacht.)

Miyamoto:

Inderdaad. Ze zeiden dat het er drie móesten zijn (lacht).

Konno:

En toen fotografeerden we echte puppy’s voor de verpakkingen… Wat zijn ze toch schattig.

Iwata Asks
Iwata:

(Kijkt naar een foto van een toypoedel.) Ja, dit is in strijd met de regels (lacht)!

Konno:

Zeg dat wel (lacht). Het was niet makkelijk om deze toypoedel te vinden! De vorige keer waren de drie versies in Japan gebaseerd op teckels, chihuahua’s en de Shiba Inu. Nu hebben we nieuwe foto’s gemaakt van toypoedels en Franse buldogs, en die hebben we toegevoegd aan die van de Shiba Inu, zodat we in totaal drie versies hebben.

Iwata:

In Japan kun je niet zonder een Shiba Inu-versie.

Konno:

Precies. We wilden overal ter wereld dezelfde verpakkingen gebruiken, dus kozen we voor golden retrievers, toypoedels en Franse buldogs. Maar in Japan was iedereen zo dol op de Shiba Inu-versie van het vorige spel dat we besloten om die hond te gebruiken, in plaats van een golden retriever.

Miyamoto:

Maar golden retrievers zitten nog steeds in het spel, dus daar hoeft men zich geen zorgen om te maken. En toen we moesten besluiten welke kattensoorten we op de verpakking zouden plaatsen, leerden we iets nieuws over deze dieren.

Iwata:

En dat was?

Miyamoto:

We wilden siamesen en perzen gebruiken, maar zulke exotische katten zijn niet meer zo populair. Er verschijnen allerlei nieuwe soorten katten, zoals de Amerikaanse korthaar, de blauwe Rus en munchkin.

Iwata:

Aha.

Miyamoto:

Katten als de Amerikaanse korthaar en enigszins stijlvolle Japanse katten zijn veel populairder. Je ziet perzische katten nog maar zo zelden in de buurt dat je je begint af te vragen waar ze allemaal zijn gebleven.

Iwata:

Dat kan wel kloppen.

Miyamoto:

Vroeger was het nog zo dat als je iemand bezocht die een beetje rijk was, diegene een perzische kat had.

Iwata:

Ik heb de indruk dat ze altijd op dure kleden slapen (lacht).

Iwata Asks
Miyamoto:

Deze kattensoort bestaat nog steeds, maar we kwamen erachter dat die dieren niet meer zo gebruikelijk zijn.

Iwata:

Oké.

Konno:

Eerst wilden we naast een Amerikaanse korthaar een perzische kat op de foto zetten, om een beetje de balans te bewaren, maar toen het bijna tijd was voor de fotosessie, zei onze verkoopafdeling dat ze niet erg populair zijn.

Iwata:

O.

Miyamoto:

Misschien is het niet zozeer het geval dat ze niet populair zijn, maar dat ze te luxueus overkomen.

Konno:

Precies. Ze lijken te gedistingeerd. Toen werd voorgesteld om katten te gebruiken als de Amerikaanse korthaar en de blauwe Rus, die iedereen wel schattig zou vinden, en gooiden we het roer plotseling om.

Iwata:

Dus uiteindelijk hebben jullie drie katten gefotografeerd?

Konno:

Uiteindelijk hebben we vier katten op de foto gezet. Een blauwe Rus, een Amerikaanse korthaar, een Japanse ‘mi-ke’-kat (lapjeskat) en een rode cyperse kat. Op de Noord-Amerikaanse en Europese verpakkingen wordt de Amerikaanse korthaar gekoppeld aan de golden retriever. In Japan zijn het de Shiba Inu en de lapjeskat, het ultieme duo (lacht).

Miyamoto:

En er was een verzoek om een Amerikaanse korthaar op elk van de drie verpakkingen te zetten, ook al hadden we drie verschillende hondenrassen gekozen. Maar in het spel komen verschillende kattensoorten voor.

Konno:

Ik wilde een siamese kat in de verpakking verwerken om de spelers te tonen dat deze kattensoort in het spel voorkomt, maar deze keer hebben we voor deze vier soorten gekozen. We hebben ze zonder verdere vertraging gefotografeerd.

Iwata:

Juist. Oké, ik wil graag afsluiten door Konno-san het woord te geven, zodat hij ons kan vertellen waar hij op hoopt, wanneer Nintendogs + Cats wordt uitgebracht.

Miyamoto:

Ja, ik wil maar wat graag horen wat de ambities zijn van Producent Konno (lacht).

Konno:

Nou, gezien mijn verlangen naar een StreetPass-tegenaanval…

Miyamoto:

Je wilt dat je zoon zegt: “Breng me naar die elektronicawinkel in Osaka!” Of niet?

Konno:

Ja, precies (lacht)! (Iwata lacht.)

Konno:

Ik hoop dat veel mensen, en dus niet alleen mijn zoon, plezier zullen beleven aan de StreetPass-functionaliteit. En hoewel het zonder meer prima is om het spel thuis te spelen, hoop ik dat spelers zo vaak als ze kunnen buiten zullen rondlopen met hun Nintendo 3DS-systeem. Voor dat doeleinde zijn er niet alleen in Nintendogs + Cats, maar ook in het systeem zelf veel dingen ingebouwd, dus ik hoop dat mensen hun systemen meenemen naar buiten en allerlei interessante ontwikkelingen en ontmoetingen zullen meemaken.

Iwata:

Dat is het concept van de Nintendo 3DS: "Neem het mee, communiceer met elkaar en beleef elke dag iets nieuws."

Iwata Asks
Konno:

Ja. Ik wil dat mensen het altijd bij zich hebben, met elkaar communiceren en elke dag beleven als een nieuwe dag met hun Nintendo 3DS-systeem.

Iwata:

En waar hoop jij op, Miyamoto-san?

Miyamoto:

Ik hoop dat iedereen die een Nintendo 3DS-systeem koopt, Nintendogs + Cats zal spelen.

Konno:

Iedereen (lacht)?!

Iwata Asks
Miyamoto:

Ja. Want het is zo een essentieel spel geworden, dat je denkt: “Waarom is dit niet gewoon ingebouwd in het systeem?” Mensen die honden hebben en mensen die ze niet hebben kunnen allemaal volledig van het spel genieten. Maar goed, het lijkt zo wel een beetje op een verkooppraatje (lacht).

Iwata:

Duidelijk. Zelf hoop ik dat de Nintendo 3DS-gebruikers overal ter wereld veel zullen opscheppen over hun honden en katten.

Miyamoto:

En niet alleen over hun honden en katten, maar ook over de Mii-personages die ze hebben gemaakt!

Iwata:

Precies. Tegen de tijd dat dit interview online gaat, zal het aantal Mii-personages wereldwijd de 200 miljoen hebben gepasseerd. Ik zou het geweldig vinden als dit aantal dankzij Nintendogs + Cats nog verder toeneemt, terwijl steeds meer mensen hun honden en katten aan anderen laten zien. Bedankt voor jullie reacties vandaag.

Iwata Asks
Miyamoto en Konno:

Graag gedaan!