1. Het begon met een uitstapje

Iwata:

Het Iwata vraagt-interview van vandaag noemen we niet “Wii Fit U”1. We gaan het Iwata vraagt: Fit Meter2 noemen. Ik wil graag weten hoe Panasonic3 en Nintendo hebben samengewerkt aan deze interessante activiteitenmeter4. Bedankt voor jullie aanwezigheid.

Iwata Asks
Allen:

Fijn dat we hier mogen zijn.1. Wii Fit U: een gezondheids- en fitnessspel voor het Wii U-systeem, in Europese winkels verkrijgbaar vanaf 13 december 2013. Tot 31 januari 2014 is een 31 dagen te gebruiken gratis proefversie beschikbaar, waarmee gebruikers het volledige spel 31 dagen kunnen spelen vanaf de dag dat de software voor het eerst wordt gebruikt. Een compatibel Balance Board, zoals het Wii Balance Board, is vereist om het spel te spelen. Ga naar de Wii Fit U-website voor meer informatie.2. Fit Meter: een accessoire voor Wii Fit U dat vanaf 1 november 2013 beschikbaar is. Gebruikers kunnen het bijvoorbeeld aan hun riem of broek bevestigen en meten hoeveel calorieën ze dagelijkse verbranden. De resultaten kunnen naar Wii Fit U worden verzonden, zodat ze met gedetailleerde beelden op de televisie of de Wii U GamePad kunnen worden weergegeven. De Fit Meter kan niet als losse activiteitenmeter worden gebruikt. Om het accessoire te gebruiken, moet het worden gekoppeld aan de Wii Fit U-software.3. Panasonic Corporation: een algemene elektronicafabrikant die zich bezighoudt met de productie, verkoop en dienstverlening op het gebied van consumentenelektronica en –producten. Het bedrijf is opgericht in 1935. Het hoofdkantoor bevindt zich in de prefectuur Osaka in Japan.4. Activiteitenmeter: een apparaat dat je aan het lichaam en de kleding bevestigt en lichaamsbewegingen zoals heen en weer bewegen registreert om de hoeveelheid beweging en de hoeveelheid verbrande calorieën te bepalen.

Iwata:

Zullen we ons eerst voorstellen?

Tooyama:

Ik ben Tooyama. Ik werk bij Panasonic aan projecten en diensten van de activiteitenmeter.

Iwata Asks
Kitado:

Ik ben Kitado en werk ook bij Panasonic. Ik had de leiding over de ontwikkeling van de Fit Meter. Ik werk aan meetsoftware voor activiteitenmeters.

Iwata Asks
Sugiyama:

Ik ben de producer van Wii Fit U. Ik ben Sugiyama van Software Development Department.

Iwata Asks
Matsunaga:

Ik ben de regisseur van Wii Fit U. Ik ben Matsunaga van Software Development Department.

Iwata Asks
Hayashi:

Ik ben de assistent-regisseur van Wii Fit U. Ik ben Hayashi van Software Development Department.

Iwata Asks
Iwata:

Oké. Om maar meteen te beginnen, hoe kwamen jullie op het idee om een activiteitenmeter te gaan gebruiken met Wii Fit5?5. Wii Fit: een gezondheids- en fitnessspel dat in april 2008 is uitgebracht voor het Wii-systeem.

Sugiyama:

Het was mijn idee. Met Wii Fit Plus6 werd het door het gebruik van MET’s7 mogelijk om te berekenen hoeveel calorieën je had verbrand tijdens een bepaalde training. Daarnaast hou ik van fietsen en wandelen in de bergen. Ik bedacht me hoe geweldig het zou zijn als ik de calorieën die ik tijdens die inspanning verbrandde, kon afstemmen op de calorieën die ik verbrandde tijdens de activiteiten met Wii Fit.6. Wii Fit Plus: de opvolger van Wii Fit, in oktober 2009 uitgebracht voor het Wii-systeem. Voor elke activiteit worden MET's weergegeven, die staan voor de intensiteit van de oefening. De software berekent hoeveel calorieën een speler heeft verbrand, gebaseerd op het lichaamsgewicht en de duur van de oefening.7. MET's (metabolisch equivalent): een eenheid van intensiteit voor oefeningen en lichaamsbeweging. Stilzitten zonder te bewegen staat gelijk aan een waarde van nul MET.

Iwata:

Je wilde je activiteit meten als je niet in de buurt van de televisie was en deze informatie gebruiken met Wii Fit.

Sugiyama:

Ja. Ik had me toegelegd op een activiteitenmeter, maar ik wist niets van de ontwikkeling van zo’n apparaat. Ik ging op zoek naar hulp en werd door het hardwareteam voorgesteld aan Panasonic.

Iwata:

Aha, dus zo kwam je een stap verder. Toen we de Nintendo GameCube8 maakten, heeft Panasonic ons enorm geholpen met de technologie voor de optische schijf. Ook vandaag onderhouden we nog een relatie met hen. Tooyama-san, hoe kwam je voor het eerst in aanraking met het project?8. Nintendo GameCube: een spelsysteem voor thuis, uitgebracht in mei 2002.

Tooyama:

Het begon met een uitstapje, toch?

Matsunaga:

Dat klopt.

Iwata:

Wat bedoel je met uitstapje?

Tooyama:

Zo’n tien mensen van Nintendo kwamen bij ons op bezoek om te kijken naar “technologie in relatie tot schoonheid en fitness”.

Iwata:

Dus het wordt een uitstapje genoemd omdat we uit Kioto komen en naar jullie in Osaka gingen?

Tooyama:

Ja! (Lacht.) We konden jullie allerlei zaken laten zien die we te bieden hebben. Maar toch denk ik dat ze al vanaf het begin hun aandacht op de activiteitenmeter hadden gericht.

Iwata:

Klopt dat, Sugiyama-san?

Sugiyama:

Ik eigenlijk wel! (Lacht.)

Iwata:

Maar je aarzelde om het ze meteen te vragen. Je had ze misschien wel overvallen als je met de deur in huis viel met iets als: “Laat me je activiteitenmeters zien.”

Sugiyama:

Precies! (Lacht.)

Iwata:

Tooyama-san, vroeg je je af waarom al deze mensen plotseling kwamen opdagen?

Tooyama:

Ik moet zeggen dat er in het bedrijf wat rumoer ontstond. We vroegen ons af waar we het over moesten hebben! (Lacht.) Onze bedrijven hebben een heel andere cultuur.

Iwata:

Ik kan me voorstellen dat Nintendo en Panasonic een andere bedrijfscultuur hebben. Je was bezorgd of ze jouw verhaal interessant zouden vinden.

Tooyama:

Dat klopt! (Lacht.)

Iwata:

Ik neem aan dat ze jullie naast de activiteitenmeters andere interessante apparaten hebben laten zien.

Matsunaga:

Dat hebben ze inderdaad gedaan. Er was onder andere technologie voor slapen en huidverzorging te zien.

Tooyama:

Maar we hadden geen idee hoe je technologie voor een goede huid tot een computerspel kon maken! (Lacht.)

Iwata:

Nou, Nintendo heeft ooit met een externe expert gewerkt om gezichtstrainingsoftware te maken om de spieren voor gezichtsuitdrukkingen te trainen. Dus het was zeker niet zo dat we absoluut geen ervaring hadden met schoonheids- en fitnesstechnologie!9. Gezichtstrainingsoftware: Face Training: Oefeningen van Fumiko Inudo om je gezichtsspieren te versterken en ontspannen, een spel waarmee je de spieren voor gezichtsuitdrukkingen traint, in september 2010 uitgebracht voor het Nintendo DS-systeem.

Iwata Asks
Tooyama:

Dat klopt! We konden niet op dat soort ideeën komen, dus het kwam niet in ons op dat dit soort technologie een spel kon worden! (Lacht.)