2. Computers en technologie ontdekken

Iwata:

Voordat we het gaan hebben over de oorsprong van Mobiclip, wil ik graag van jullie horen hoe jullie in de wereld van de computers en technologie terecht zijn gekomen. Dus Jérôme, hoe ben jij in aanraking gekomen met computers, technologie en wetenschap?

Jérôme:

Toen ik nog jong was, een jaar of 12, ontdekte ik een Europese computer met de naam ZX813. En toen ik al een tijdje computers gebruikte, ontdekte ik de NES4. Nadat ik eenmaal in aanraking was gekomen met videospellen, wist ik dat ik in de videospelindustrie wilde werken. 3. ZX81: Een populaire, goedkope en programmeerbare personal computer die in 1981 werd uitgegeven door het Engelse bedrijf Sinclair.4. NES: Een thuisconsole die in juli 1983 in Japan werd uitgebracht. In 1986 verscheen hij ook in Europa.

Iwata:

Wat maakte computers en videospellen voor jou aantrekkelijk? Waardoor raakte je enthousiast?

Jérôme:

Lastig om te zeggen… waarschijnlijk werd mijn NERD-kant aangesproken. (lacht) Computers werken heel logisch, en ik houd van logica. Om op dit gebied te kunnen werken, moet je goed zijn in logica en wiskunde, en waarschijnlijk vond ik het daarom aantrekkelijk, want in die tijd was ik dol op wiskunde en wetenschap in het algemeen.

Iwata:

Toen je computers ontdekte bestond internet nog niet, en waren er ook geen handleidingen om je verder te helpen, dus waarschijnlijk heb je het jezelf moeten leren. Hoe ben je aan al je technische kennis over computers gekomen?

Jérôme:

In het begin had ik een paar boeken over CPU’s en coprocessors5 en daar ben ik mee begonnen. Het was wel erg moeilijk omdat die boeken in het Engels waren geschreven, en ik in die tijd vrijwel geen kennis van de Engelse taal had.Later kreeg ik meer toegang tot Engelse boeken en computerboeken. De kennis die ik in mijn jeugd vergaarde is later goed van pas gekomen.5. Coprocessor: Een computerprocessor die de hoofdprocessor (CPU) ondersteunt.

Iwata Asks
Iwata:

Dus je hebt Engels geleerd door computerboeken te lezen?

Jérôme:

Ja, in het begin wel.

Iwata:

Ik denk niet dat de boeken uit die tijd uitlegden hoe microprocessors6 werken of vertelden wat er binnen in spelconsoles gebeurde. Waarschijnlijk heb je manieren gevonden om dat zelf te ontdekken.6. Microprocessors: Verwerkingseenheden die verschillende functies bundelen om programma’s te laten draaien op een enkele chip die als geïntegreerd systeem functioneert.

Jérôme:

Dat klopt. In die tijd gingen de boeken vooral over de basis, dus moest ik veel onderzoek doen om manieren te vinden waarop ik de kracht van de computer naar eigen wensen kon benutten. Dat kostte natuurlijk enorm veel tijd.

Iwata:

Maar toen had je die tijd?

Jérôme:

Ja. Hoewel ik die eigenlijk aan huiswerk had moeten besteden.

Alex:

Je moeder vond het maar niks. (lacht)

Jérôme:

Inderdaad. (lacht)

Iwata:

En jij, Alex? Hoe heb jij computers ontdekt?

Alex:

Ik was nog wat jonger, ongeveer 8 jaar oud. Op een dag had mijn vader een computer gekocht. Hij is geen wetenschapper of zoiets, hij kocht een computer omdat zoiets hem wel cool leek.

Iwata:

In die tijd kon je alleen nog maar zelf programma’s voor computers schrijven, verder niets.

Alex:

Exact. Ik had het geluk om deel uit te maken van een generatie die nog geen software kon kopen, je moest alles zelf programmeren. Dus begon ik al heel jong met programmeren. Maar in die tijd bracht ik dat nog niet in verband met de Game & Watch7 die sommige kinderen op school hadden. Mijn ouders wilden zoiets niet voor mij kopen, en ik begreep niet dat dezelfde technologie de basis vormde van beide zaken. Ik probeerde grappige dingen te programmeren, maar begreep pas later dat consoles en computers eigenlijk dezelfde dingen waren. 7. Game & Watch: Een draagbaar LCD-spelapparaat dat in 1980 is uitgebracht.

Iwata:

Hoe voelde het toen je je eerste computer kreeg?

Alex:

Mijn eerste computer gaf me een gevoel van macht. Het was veel meer dan een stuk speelgoed. Je werd in je verbeelding niet beperkt, de enige beperking was je vaardigheid, en dat vond ik een heel spannend idee. Ik was goed in wiskunde, en tijdens mijn studie twijfelde ik tussen zuiver wiskundig onderzoek en het toepassen van wiskunde om aantrekkelijke kunstmatige werelden te scheppen. Dus toen Jérôme voorstelde om de sprong naar de videospelindustrie te maken, kon ik de verleiding niet weerstaan.

Iwata:

Je was dus een jongen die van wetenschap hield, had een achtergrond in wiskunde en kreeg vervolgens een baan in de wereld van computers en videospellen? Dat was bij mij hetzelfde. Je zou kunnen zeggen dat we zijn geboren als NERDs. (lacht)