3. Nabbit lost in één klap verschillende problemen op

Iwata:

Takemoto, wat dacht jij toen Tezuka voorstelde om Luigi als hoofdpersonage te nemen?

Takemoto:

Eerst zei ik: ‘Ja, dat zal wel!’ (Lacht.)

Iwata:

(lacht.)

Takemoto:

Maar een paar dagen later begon hij er nog eens over, dus toen dacht ik…

Iwata:

Hij meent het echt (lacht).

Takemoto:

Ja. Ik besefte dat hij het serieus wilde. Dus we besloten alles nog eens opnieuw te overdenken, maar dan gebaseerd op Luigi. Tot op dat moment was ik er nog niet helemaal van overtuigd dat we er goed aan deden om de toegevoegde content te maken met het idee in het achterhoofd om alle 82 parkoersen te wijzigen, ook al zou dat tot op zekere hoogte goed zijn voor de verkoop. Maar nu konden we het hoofdpersonage veranderen en duidelijk zeggen: ‘Dit is een Luigi-spel!’

Iwata:

Dat was eenvoudiger uit te leggen.

Takemoto:

Precies. Eindelijk was het een spel dat we helder konden uitleggen. Toen kreeg ik de smaak te pakken en was het makkelijk te maken.

Tezuka:

(Blij) O, dat is mooi.

Takemoto:

(lacht.)

Tezuka:

Dat we overstapten op Luigi had een aantal voordelen. Toen we het spel met Mario maakten, was het een beetje moeilijk en ik vroeg mezelf af of sommige onderdelen niet te lastig waren. Maar toen we overstapten op Luigi, beseften we dat we ook de bewegingen van het personage moesten veranderen. Toen we dat deden, bleken plekken die eerst moeilijk waren, niet meer zo lastig.

Iwata:

Luigi kan

Video: Luigi springt hoger dan Mario

Takemoto, wat dacht jij toen Tezuka voorstelde om Luigi als hoofdpersonage te nemen?
hoger springen .

Tezuka:

Precies. Daardoor is de balans precies goed. En omdat het om toegevoegde content ging, dacht ik dat een digitale downloadversie genoeg zou zijn, maar toen werd besloten om ook een verpakte versie uit te brengen.

Iwata:

Nintendo’s verkoopteams van over de hele wereld drongen er bij je op aan om ook een verpakte versie te maken, nietwaar?

Tezuka:

Ja. Ik dacht: ‘Meen je dat nou?!’ (Lacht.)

Iwata:

Dat had je helemaal niet verwacht.

Tezuka:

Nee. Ik wilde gewoon dat iedereen op de hoogte was van de downloadbare content, maar om er nou een verpakte versie van te maken… Maar toen ik er nog eens over nadacht, drong het tot me door dat het een goede manier zou zijn om het spel aan de man te brengen.

Iwata:

Want als we een verpakte versie uit zouden brengen, zouden we mensen die New Super Mario Bros. U nog niet hadden gespeeld, beter in staat stellen om het te spelen.

Tezuka:

Inderdaad. Tot op dat moment bestond ons doelpubliek enkel uit mensen die New Super Mario Bros. U al hadden gespeeld. Of liever gezegd: mensen die het spel nog meer wilden spelen. Het mooie aan een verpakte versie was dat we onze pijlen ook op mensen konden richten die dat spel niet hadden gespeeld.

Iwata:

Maar door Luigi als hoofdpersonage te nemen, moest je ook het spelerpersonage voor de multiplayer-stand heroverwegen, nietwaar?

Tezuka:

Je doelt op

Video: Nabbit

Takemoto, wat dacht jij toen Tezuka voorstelde om Luigi als hoofdpersonage te nemen?
Nabbit 9.9. Nabbit: een nieuw personage dat in New Super Mario Bros. U voorkwam. Nabbit steelt voorwerpen uit Toads huis en wordt vervolgens achternagezeten door Mario. Hij kan goed langs vijanden glippen.

Iwata:

Waarom hebben jullie Nabbit gekozen?

Takemoto:

Toen we voor Luigi als hoofdpersonage hadden gekozen, besprak ik met Tezuka dat ik er absoluut niets voor voelde om Mario in het spel voor te laten komen.

Iwata Asks
Iwata:

Mario niet willen gebruiken, is iets wat je anders nooit hoort op het departement voor analyse en ontwikkeling van entertainment (lacht)!

Takemoto:

Klopt (lacht)! Het idee werd geopperd om drie Toads te gebruiken, maar als er drie Toads in beeld verschijnen, wordt het scherm verwarrend, dus ik hamerde er bij Tezuka op dat we deze kans moesten grijpen om een nieuw personage te gebruiken.

Iwata:

Dus als je er niet zo om had gezeurd, zouden er drie Toads zijn geweest?

Tezuka:

Ja, dat had gekund.

Takemoto:

Dus we besloten weer van voor af aan te beginnen met het uitkiezen van personages. Er zijn altijd veel vijanden verschenen in deze serie, maar er zitten niet veel bondgenoten tussen.

Iwata:

En prinses Peach is vaak ver weg, wachtend op redding (lacht).

Takemoto:

Ja (lacht). Dus ik meende dat Nabbit de enige overgebleven mogelijkheid was! In New Super Mario Bros. U zit je achter Nabbit aan, maar het leek me leuk om Nabbits vaardigheid om langs vijanden te glippen te behouden en hem als een spelerpersonage te gebruiken. Ik vroeg een programmeur om iets te maken, bij wijze van proef, en zijn eerste reactie was: ‘Ga je dit echt met Nabbit doen?!’

Iwata:

De programmeur liep er niet bepaald warm voor.

Takemoto:

Nee. Maar toen hij het daadwerkelijk had gemaakt, maar nog niet aan mij had laten zien, belde die programmeur me dolblij op en zei: ‘Het voelt zo verfrissend om Nabbit te gebruiken! Zelfs de manier waarop hij over het parkoerskeuzescherm loopt is geweldig!’ Toen ik dat hoorde, wist ik dat ik erop moest blijven hameren om Nabbit te gebruiken!

Iwata:

Dus je maakte een provisorisch voorbeeld, voordat je Tezuka’s goedkeuring kreeg.

Takemoto:

Ja. Vervolgens liet ik hem het prototype met Nabbit zien en zei: ‘De manier waarop hij niet tegen vijanden aan rent, zou leuk zijn voor beginnende spelers, denk je niet?’

Tezuka:

Ja. Rond die tijd hadden we juist een discussie gehad over dat we iets nodig hadden voor beginnende spelers en Nabbit was daar perfect voor. Het is zoals Miyamoto altijd zegt…

Iwata:

‘Een idee is één oplossing die meerdere problemen in één klap uit de wereld helpt.’1010. “Een idee is één oplossing die meerdere problemen in één klap uit de wereld helpt’: Shigeru Miyamoto zei dit in een lezing voor Hobo Nikkan Itoi Shinbun. Zie “The Definition of Idea” (de definitie van ‘idee’) voor meer informatie.

Tezuka:

Ik dacht dat Nabbit het probleem zou oplossen. En tussen ons gezegd en gezwegen, je kunt Nabbit ook gebruiken als je in je eentje speelt.

Iwata:

In de Nintendo Direct van mei11 zeiden we dat Nabbit alleen beschikbaar is in het speltype voor meerdere spelers.11. Nintendo Direct van mei: Nintendo Direct, 17 mei 2013: Nabbit wordt geïntroduceerd op 09:52.

Tezuka:

Later werd het tijd om de specificaties rond te krijgen, dus zei ik: ‘Het maakt me niet uit als het een verborgen functie is, maar zorg dat het ook voor beginnende spelers leuk is om te spelen.’ Vervolgens probeerden we het voor elkaar te krijgen dat je hem ook in de solostand kon gebruiken. Wat betreft de manier waarop je hem kon laten verschijnen: weet je nog dat oude spellen gebruikmaakten van verborgen commando’s?

Iwata Asks
Iwata:

Jazeker. Met verborgen commando’s kon je bijvoorbeeld geheime personages laten verschijnen.

Tezuka:

Ik zal niet te veel in detail treden, maar je hoeft slechts één bepaalde handeling te verrichten als je een parkoers betreedt, dus dat moet makkelijk te doen zijn.

Iwata:

Dat moeten de spelers zelf maar ontdekken.

Tezuka:

Ja. We hebben dergelijke verborgen commando’s niet in de meeste recente spellen kunnen stoppen, dus ik hoop dat mensen er een nostalgisch gevoel aan overhouden en het leuk vinden om te ontdekken.