3. 'Moet deze niet draaien om munten?'

Iwata:

Ik wil jullie nu graag vragen hoe het thema van dit spel – een miljoen muntjes – tot stand kwam.

Amano:

Oké. Het begon al vroeg in de ontwikkeling, toen we stukje bij beetje de structuur bepaalden om de levels leuk te maken. En om de een of andere reden hadden Nakago en Tezuka het steeds over muntjes.

Iwata:

Ze mompelden over munten (lacht)?

Amano:

Ja, en zeiden, ‘Moet deze niet draaien om munten?’ (lacht).

Iwata:

(lacht)

Amano:

Ze bleven maar doorgaan over hoe goed het voelt om muntjes te krijgen. Dit was rond de tijd dat SUPER MARIO 3D LAND werd afgerond, en

Video: Mario kan in dat spel een vraagtekenblok op z’n hoofd zetten

Ik wil jullie nu graag vragen hoe het thema van dit spel – een miljoen muntjes – tot stand kwam.
Mario kan in dat spel een vraagtekenblok op z’n hoofd zetten .

Iwata:

En als hij daarmee rondrent, springen er muntjes uit.

Amano:

Ik kreeg het verzoek om dat ook in New Super Mario Bros. 2 te verwerken. Ik dacht, ‘Dus, uh... er komen muntjes uit z’n hoofd?’

Iwata:

Het was je in die tijd niet helemaal duidelijk.

Iwata Asks
Amano:

Nee. In het begin kwamen er maar een paar muntjes uit en ik dacht, ‘Dat is niet erg bevredigend,’ dus we maakten het zo dat er

Video: waanzinnig veel muntjes uitkomen als je rent

Ik wil jullie nu graag vragen hoe het thema van dit spel – een miljoen muntjes – tot stand kwam.
waanzinnig veel muntjes uitkomen als je rent . Ik vroeg Tezuka om het uit te proberen en hij was laaiend enthousiast. Hij zei, ‘Dit is fantastisch!’ en ‘Je kunt hier allerlei levels mee maken!’ (lacht).

Iedereen:

(lacht)

Amano:

Het zijn vooral spelers met vertrouwen in hun eigen vermogen die ervaren hoe leuk het is om door Super Mario te rennen, maar ik dacht dat het goed zou voelen als er een heleboel muntjes tevoorschijn kwamen, zodat meer mensen zullen proberen door de levels te racen.

Iwata:

Het zou geweldig zijn als je muntjes kreeg door te rennen.

Amano:

Maar dat was iets wat we overnamen uit SUPER MARIO 3D LAND, en ik vond het niet leuk om dat maar gewoon te kopiëren, dus ik maakte een gouden Koopa Troopa. Als je erbovenop springt en zijn schild weggooit, vliegen de munten je om de oren.

Iwata:

Juist.

Amano:

Tezuka en Nakago hadden in die tijd weer een van hun lunches.

Iwata:

O, de gebruikelijke lunches11 (lacht). 11 Shigeru Miyamoto, Takashi Tezuka en anderen houden wekelijks een lunchbespreking om informatie uit te wisselen. Satoru Iwata neemt hier ook aan deel.

Amano:

Ja. Hij kwam van een van die lunches terug met een gelukzalige glimlach op zijn gezicht en vroeg, ‘Wat dacht je van een miljoen muntjes?’ (lacht).

Iedereen:

(lacht)

Iwata:

Dus na al dat gemompel over muntjes werd het aantal verhoogd naar een miljoen (lacht)?

Amano:

Ja!

Tezuka:

(Opent de deur.) Sorry dat ik te laat ben.

Iwata:

O, net op tijd. De wat-dacht-je-van-een-miljoen-muntjesman loopt binnen!

Iedereen:

(lacht)

Iwata Asks
Tezuka:

Hè? Sorry?

Iwata Asks
Iwata:

We hadden het er net over dat jij zei, ‘Wat dacht je van een miljoen muntjes?’

Tezuka:

O, ik begrijp het.

Iwata:

Waarom koos je na die lunch voor een miljoen muntjes?

Tezuka:

Eh...

Iwata:

Weet je het niet meer?

Tezuka:

Nee, eigenlijk niet.

Iwata:

(lacht.)

Tezuka:

Ik dacht dat een groot aantal beter zou zijn als spelers ze verzamelen.

Amano:

Ja.

Tezuka:

Het leek me niet genoeg om het op 100,000 of 10,000 te houden.

Iwata:

Amano, wat dacht je toen je hoorde dat het er een miljoen zouden worden? Ik durf te wedden dat je dacht, ‘Dat is belachelijk!’

Amano:

Het leek me een mooi doel. En ook ik dacht, ‘We komen er op de een of andere manier wel uit.’

Iwata:

Echt waar (lacht)?

Amano:

Tezuka en Nakago kwamen naar de ontwikkelingsafdeling en plaatsten talloze muntjes in de levels, dus ik dacht, ‘Misschien halen we die miljoen wel.’ Rond die tijd stelden we ons die miljoen muntjes ten doel.

Iwata:

Maar als je dat doet, moet je allerlei dingen maken die met muntjes te maken hebben.

Ishikawa:

Ja, dat is waar.

Amano:

We hadden het eerder al over Koopa Troopa’s, en in het begin werden alleen de Koopa Troopa’s van goud. Koopa Troopa springt door een gouden ring en verandert tijdelijk in goud. Ik was daar tevreden over, totdat de ontwerpers vroegen, ‘Waarom worden de andere vijanden ook niet van goud?’ (lacht).

Ishikawa:

Als we er een deden, dan...

Iwata:

Ze zeiden, ‘Maak ook gouden Goomba’s!’

Ishikawa:

Ja. En, ‘Maak een gouden Lakitu!’ (lacht).

Amano:

En we maakten een gouden Bullet Bill.

Iwata:

Dus

Video: van alles verandert dit keer in goud

Ik wil jullie nu graag vragen hoe het thema van dit spel – een miljoen muntjes – tot stand kwam.
van alles verandert dit keer in goud .

Ishikawa:

En dan het scherm...

Iwata:

Het wordt gevuld met goud.

Iedereen:

(lacht)

Ishikawa:

De ontwerpers waren bang dat het er kitscherig uit zou zien.

Iwata:

Ze maakten zich zorgen dat het er met te veel goud opzichtig uit zou zien.

Ishikawa:

Ja. Maar de uiteindelijke beelden wekten juist een luxueuze indruk en zagen er gewoon goed uit. Ik dacht, ‘Dit is fantastisch!’

Iwata Asks
Iwata:

Ishikawa, ik vermoed dat je in al jouw tijd als ontwerper nog nooit zo veel muntjes en goud hebt getekend!

Ishikawa:

Dat kun je wel zeggen (lacht)!

Amano:

En meer dan dat, er is een

Video: gouden Mario

Ik wil jullie nu graag vragen hoe het thema van dit spel – een miljoen muntjes – tot stand kwam.
gouden Mario .

Iwata:

De nieuwe power-up waarmee Mario in goud verandert.

Amano:

Een van de programmeurs stelde het idee voor. In eerdere Mario-spellen had je een P-schakelaar, en door erop te gaan staan, veranderden alle blokken in muntjes. Er werd voorgesteld dat we met dit mechanisme een power-up voor Mario konden maken, waarmee het eenvoudig zou worden om muntjes te verzamelen. Toen we het maakten voelde het goed aan. We spraken daarna over het realiseren van een nieuwe power-up.

Iwata:

Ik snap het.

Amano:

Wat dit keer erg nieuw aanvoelde, was dat de programmeurs een heleboel ideeën hadden die richting gaven aan het spel.

Iwata:

Dat kwam waarschijnlijk omdat het verzamelen van muntjes het primaire doel was. Iedereen hield zich ermee bezig en dat leidde tot een heleboel ideeën.

Amano:

Ja, volgens mij is dat precies wat er gebeurde.