3. ''Laat ze maar ontdekt worden!''

Iwata:

Dit keer kun je

Video: de AR-technologie gebruiken om foto’s van Pokémon in de werkelijke wereld te maken

Dit keer kun je de AR-technologie gebruiken om foto’s van Pokémon in de werkelijke wereld te maken . Was je vanaf het begin al van plan om AR-functies aan Pokédex 3D toe te voegen?
de AR-technologie gebruiken om foto’s van Pokémon in de werkelijke wereld te maken . Was je vanaf het begin al van plan om AR-functies aan Pokédex 3D toe te voegen?

Ogasawara:

Nee. We overwogen in het begin verschillende dingen, maar uiteindelijk besloot Ishihara om het toe te voegen.

Iwata:

Wat deed je besluiten om AR toe te voegen, Ishihara?

Ishihara:

Op een bepaalde manier zijn Pokémon virtuele wezens, maar ze hebben ook realistische trekjes, dus wilde ik graag de omstandigheden creëren waaronder Pokémon in onze echte leefomgevingen kunnen verschijnen.

Iwata:

Je kunt alle Pokémon die in de Pokédex 3D verschijnen ook voor de AR-functie gebruiken, toch?

Ishihara:

Ja. Natuurlijk hadden we ook slechts een paar Pokémon kunnen selecteren, zodat je alleen die in AR kon weergeven, maar dat was niet echt onze wens.

Iwata:

Omdat elke persoon zijn of haar eigen favorieten heeft.

Ishihara:

Precies. Dus wilden we een manier vinden om ze allemaal te kunnen tonen.

Iwata:

Maar dan had je een heleboel AR-kaarten nodig gehad van het soort dat bij het Nintendo 3DS-systeem wordt geleverd. Voor elke Pokémon een kaart.

Ishihara:

Ja. Dus hadden we een speciale code nodig die de vele types van elkaar zou onderscheiden en ze allemaal correct zou laten verschijnen.

Iwata:

Dat leidde tot de Pokémon AR Markers.

Orimoto:

Dat klopt. In een zwart vierkant bevinden zich vier keer vier vakjes, en sommige ervan maak je wit. We hebben het simpel gehouden om te voorkomen dat spelers een bepaalde Pokémon wilden laten verschijnen, maar dan een andere kregen.

Iwata Asks
Ishihara:

We waren bang dat de codes meteen ontdekt zouden worden.

Iwata:

Ze zijn zo eenvoudig dat je ze gemakkelijk zelf kunt maken.

Ishihara:

We hadden natuurlijk gebruik kunnen maken van ingewikkelder patronen of een speciale printmethode, maar ik dacht, “Laat ze maar ontdekt worden!”

Iwata:

Ik vind die resolute houding zeer interessant.

Ishihara:

Het leek me niet nodig om die codes geheim te houden. Het leek me juist leuk dat mensen zelf iets tekenden, het Nintendo 3DS-systeem erop richten, en Pokémon zagen verschijnen.

Iwata Asks
Orimoto:

Nadat we de Pokédex 3D hadden uitgebracht, was ik verbaasd. Ik had verwacht dat mensen alle Pokémon AR Markers zouden analyseren en ze op internet zouden zetten. Maar sommige mensen dachten dat het niet geoorloofd zou zijn om andermans informatie op die manier te gebruiken.

Iwata:

Behoorlijk wat mensen denken dat gebruik van officiële varianten verkeerd is.

Orimoto:

Dat klopt. Maar ik zou juist willen dat mensen meer openlijk met de Pokémon AR Markers spelen. Het is prima om ze zelf uit te vogelen. Als maker van de codes zeg ik “Gewoon doen!” (lacht) Als we het product op die manier presenteren, gaan mensen er makkelijker mee aan de slag.

Ishihara:

Als je de Pokémon AR Markers zelf maakt, kun je trouwens niet alles van de Pokémon zien. Dat kan alleen als een Pokémon via SpotPass op je Nintendo 3DS-systeem is verschenen.

Orimoto:

Je ziet alleen een silhouet.

Ishihara:

Als een Pokémon binnenkomt, verschijnt ook zijn Pokémon AR Marker.

Iwata:

Juist. Die verschijnt onder in beeld.

Ishihara:

Dus heeft het ook geen zin om ze verborgen te houden. Eén reden waarom we de originele Pokémon AR Markers zo eenvoudig hebben gemaakt, is omdat we willen dat mensen ze namaken. Daarvoor hebben we dit gemaakt. (pakt een zwart vierkant) Je kunt deze met een witte stift invullen. Op deze manier…

Iwata Asks
Iwata:

Huh? Dus je hoeft het niet heel netjes te doen?

Ishihara:

Nee, dat hoeft niet. Iwata, wil jij deze scannen met de AR Viewer?

Iwata:

Oké. O, daar is ie. Het is Victini !

Ishihara:

Ik vind het geweldig interessant dat je dit zo makkelijk kunt doen.

Iwata:

Het is leuk dat je de vakjes niet perfect hoeft te vullen, dat je het ook slordig kan doen.

Ishihara:

Ja. Toen ik zag hoe snel de codes werden herkend, dacht ik, “Dit is geweldig!” Ik zei tegen iedereen, “Kom, dan gaan we wat krabbelen!”

Iwata:

Dus was het dit keer ook de bedoeling dat spelers zouden denken, “Ik wil ze zelf tekenen!”

Ishihara:

Ik hoop dat spelers Pokémon AR Markers op allerlei formaten tekenen, verschillende Pokémon tegelijk fotograferen, en er op allerlei manieren mee spelen.

Takeuchi:

Toen ik mijn kinderen vertelde dat je de codes zelf kunt tekenen, hebben ze er heel wat gemaakt. En er kwamen elke dag weer nieuwe Pokémon binnen. Dus…

Iwata:

Ze kijken naar het onderste scherm en tekenen de Pokémon AR Marker na.

Takeuchi:

Dat klopt. Vervolgens gaan ze hem scannen met de AR Viewer en maken ze tientallen foto’s.

Iwata:

Als iemand die aan Pokémon Snap heeft gewerkt, ben ik een beetje jaloers dat ze op allerlei manieren foto’s van Pokémon in de echte wereld kunnen maken. (lacht)

Takeuchi:

Ja. Ze blijven maar foto’s maken. (lacht)

Iwata Asks
Ishihara:

En als je een nieuwe Pokémon AR Marker scant, krijg je een AR Sticker, dus wil je die ook gaan verzamelen.

Takeuchi:

Ja.

Iwata:

Wat gebeurt er als je die stickers verzamelt?

Ishihara:

De functionaliteit van de gids wordt daardoor uitgebreid. Als je een Pokémon in AR weergeeft, verschijnen er bijvoorbeeld twaalf exemplaren!

Orimoto:

In het begin kun je er niet meer dan acht weergeven.

Ishihara:

En er is een functie waarmee je de schaal van de Pokémon die je in AR fotografeerde kunt veranderen.

Iwata:

Het is een geïllustreerde gids die steeds uitgebreider wordt.

Ishihara:

Ja! Er verschijnen elke dag Pokémon, zodat je ze kunt delen en stickers kunt verzamelen. Dus inderdaad, de Pokédex 3D wordt steeds uitgebreider!