2. De koning van draagbaar speelgoed

Iwata:

Terwijl Red en Green aan populariteit wonnen, werden er tegelijkertijd allerlei afgeleide producten rond Pokémon uitgebracht. Naast verschillende licentieproducten die na elkaar verschenen, zoals ruilkaarten9, ging er op tv een tekenfilmserie10 van start en werd er een film11 uitgebracht. Destijds zat je een wekelijkse vergadering voor, Ishihara-san, waarbij je toezicht hield op alle producten die een licentie kregen. 9 In oktober 1996 werd er een ruilkaartspel gelanceerd, gebaseerd op de wereld van Pokémon. Hiermee konden spelers tegen elkaar spelen, maar ook kaarten ruilen en verhandelen. 10 De tekenfilmserie die werd uitgezonden door TV Tokyo, volgde de avonturen van Satoshi, waarin hij probeerde een Pokémon Master te worden. De Japanse uitzendingen begonnen in april 1997. In Nederland is het personage Satoshi bekend onder de naam Ash Ketchum. 11 De eerste Pokémon-film, Mewto Strikes Back beleefde zijn Japanse première in juli 1998.

Ishihara:

Dat was de copyrightvergadering. Eerst waren er iedere week tussen de 10 en 20 nieuwe voorstellen voor verschillende producten. We zetten de producten steeds neer op een grote tafel in de vergaderzaal...

Morimoto:

Maar het duurde niet lang voordat er geen ruimte meer over was op de tafel (lacht)...

Iwata:

Ik was in de gelegenheid om heel wat van die copyrightvergaderingen bij te wonen, en ik stond echt versteld. Ishihara-san, je gaf de constante toestroom aan productvoorstellen niet alleen je goedkeuring of afkeuring, maar je deed ook allerlei specifieke aanbevelingen voor hoe het een en ander precies moest worden gedaan… Wat echt een diepe indruk op me maakte, was toen je zei: “We zijn genoodzaakt te vragen waarom dit product de merknaam Pokémon zou moeten gebruiken.”

Ishihara:

Ja, dat zei ik inderdaad.

Iwata:

Je plakte niet simpelweg afbeeldingen van Pokémon op allerlei producten, maar je zei altijd: “Ik wil de reden weten waarom deze Pokémon gebruikt moet worden bij dit product." Als er een gebrek was aan ideeën, liet je mensen bovendien ter plekke meer ideeën bedenken. Ik weet nog dat ik het een bovenmenselijk trekje vond, om dat iedere week te blijven doen. Als je constant hetzelfde doet, raakt je er doorgaans gewend aan en kun je niet meer dezelfde scherpte aan de dag leggen. Maar met jou is dat anders, Ishihara-san. Als ik aan andere mensen uitleg wat voor soort persoon Ishihara-san is, zeg ik daarom: “Hij is een zeer ongebruikelijke persoon in die zin, dat hij concentratie weet te combineren met uithoudingsvermogen.” (Lacht.) Dat zeg ik vaak.

 

(Ishihara lacht.)

Iwata:

Er is nog iets dat in mijn geheugen gegrift staat. Ik herinner me hoe elk van ons, die betrokken was bij de oprichting van Creatures, Inc., Ishihara-san "de koning van draagbaar speelgoed” noemde (lacht). Weet jij dat nog?

Ishihara:

Zeker (lacht). Jullie hebben me inderdaad die titel gegeven.

Iwata:

Nou, je hebt zo’n brede interesse in, en liefde voor draagbaar speelgoed, waaronder elektronische spellen, dat we vonden dat je die titel echt verdiende.

Iwata Asks
Ishihara:

Ach, ik heb altijd van draagbare dingen gehouden – voorwerpen die compact genoeg zijn om met je mee te nemen en die je aan je eigen voorkeuren kunt aanpassen. Bovendien houd ik van voorwerpen die je kunt ruilen met je vrienden, als dat mogelijk is, op zo’n manier dat beide partijen van die ruil profiteren. Op die manier worden deze voorwerpen een communicatiemiddel en ik heb altijd een sterk verlangen gevoeld om zo’n soort product te maken. Als je dat verlangen samenvat…

Iwata:

…Krijg je een perfecte definitie van Pokémon (lacht)!

Ishihara:

Precies (lacht)! Het is een perfecte definitie van Pokémon of, anders gezegd, het is ook een perfecte definitie van de Nintendo DS. Zeker in het geval van de Nintendo DSi - die kun je volledig aanpassen om er je eigen “My DS” van te maken: het bevat een scala aan communicatiemiddelen en biedt ook ruimte voor uitbreiding. Je kunt deze middelen gestaag verbeteren en het apparaat zelf aanpassen, waardoor het dus de mogelijkheid heeft om op termijn te evolueren. Volgens mij zijn dat soort elementen van levensbelang, dus ik vind dat Pokémon en de DSi allebei de ultieme “koningen van het draagbare speelgoed” zijn.

Iwata:

Je gebruikte net de term “ultiem”. Volgens mij zijn Gold en Silver12 bedoeld als de ultieme Pokémon-spellen, zelfs qua naam. 12 Pokémon Gold Version en Pokémon Silver Version, waarin verschillend gekleurde Pokémon voorkomen, werden in Japan op 21 november 1999 gelanceerd. Ze waren ook compatibel met de Game Boy Color.

Iwata Asks
Ishihara:

Dat klopt. Nadat we Red en Green hadden uitgebracht, begonnen we aan deze titels te werken. We dachten toen dat de ultieme Pokémon-spellen alleen maar Gold en Silver konden zijn.

Iwata:

Je kon toen nog niet vermoeden dat je na Gold en Silver nog veel meer spellen zou maken (lacht).

Ishihara:

De reden dat ik zoveel licenties verschafte aan producten en dingen als de ruilkaarten ontwikkelde, was in feite om ervoor te zorgen dat Gold en Silver een succes zouden worden. Dat was in mijn ogen mijn voornaamste rol. Dus destijds werkte ik vanuit de veronderstelling dat mijn Pokémon-gerelateerde werk na de lancering van Gold en Silver voltooid zou zijn.

Iwata:

Ik snap het.

Ishihara:

Dus in mijn beleving waren Gold en Silver een soort eindstreep.

Iwata Asks
Iwata:

Ze waren de eindstreep?

Ishihara:

Ik was niet van plan om nog meer Pokémon-titels te maken. Ik dacht zelfs dat het tijd zou zijn voor iets compleet anders, als we eenmaal de eenentwintigste eeuw binnenstapten (lacht).

 

(Iwata lacht.)

Ishihara:

Ik was vastbesloten om de optimale omstandigheden te creëren voor de lancering van Gold en Silver. Daarom was ik eerst zelfs tegen de tekenfilmserie…

Iwata:

Waarom was je ertegen?

Ishihara:

Nou, na allerlei eerdere gegevens onderzocht te hebben, kwam ik erachter dat tekenfilmseries op de televisie doorgaans niet lang meegaan. Zelfs als een serie van start gaat die gebaseerd is op een spel, gaat die doorgaans zes maanden mee of maximaal een jaar.

Iwata:

Het zou verschrikkelijk zijn als de serie al afgelopen was voordat het spel uitkwam.

Ishihara:

Precies. De tekenfilmserie ging in april 1997 van start. Wat hadden we gedaan als de tekenfilm was gestopt in 1998? We hadden Gold en Silver gemaakt met de bedoeling om ze in 1998 uit te brengen.

Iwata:

Maar je kreeg het ook al niet voor elkaar om Gold en Silver op tijd te voltooien, toch (lacht)?

Ishihara:

Dat klopt (lacht). Direct na de lancering van Red en Green begonnen we aan Gold en Silver te werken. En juist toen we op gang waren gekomen met de ontwikkeling, kwam Tajiri-san naar ons toe en zei hij: "We hebben er eentje af!" Ik vond dat wel heel snel en vroeg hem wat het was. Daarop antwoordde hij: "We hebben 'Blue13' voltooid!" (Lacht.)

 

(Allen lachen.) 13 Pokémon Blue Version, een variant op Red en Green met andere kleurschema’s, werd op 15 oktober 1996 uitgebracht in een beperkte oplage, om later op 10 oktober 1999 in een normale oplage te worden uitgegeven.

Iwata Asks
Iwata:

En dat terwijl je zat te wachten op Gold en Silver (lacht)?

Ishihara:

En daarna maakten we Pikachu14 (lacht)... 14 Pokémon Yellow Version: Special Pikachu Edition was, net als Blue, een variatie op Red en Green, met een ander kleurenschema. Maar het had ook een aantal extra functies, zoals de mogelijkheid om rond te lopen met Pokémon. De lancering van dit spel viel samen met de première van een film op 12 september 1998.

Iwata:

O ja (lacht).

Ishihara:

Ik zei: "Hebben we nu Yellow!?" (Lacht.)

Iwata:

Pikachu was erg leuk, maar omdat iedereen zat te wachten op Gold en Silver, kun je je voorstellen dat mensen iets hadden van: "Ik weet niet of ze Yellow wel uit zouden moeten brengen."

Ishihara:

Het was ten slotte ook het jaar waarin de lancering van Gold en Silver gepland was.

Iwata:

Precies.

Iwata Asks
Ishihara:

Dat was het punt waarop ik besloot dat het geen zin had om ons te haasten, en dus zei ik dingen als: "We kunnen net zo goed de Pokémon Pikachu15 maken.” (Lacht.) 15 Pokémon Pikachu was een stappenteller met een Pikachu-thema, die werd uitgebracht op 27 maart 1998. Afhankelijk van het aantal gezette stappen, werd Pikachu vrolijker. Er zaten ook minispelletjes op.

Iwata:

Daar liet je zien dat je de titel "koning van draagbaar speelgoed” waardig was (lacht)!

 

(Allen lachen.)

Iwata Asks