1. Mario’s meest representatieve muziek

Iwata:

Om het vijfentwintig jarig bestaan van Mario te vieren, brengt Nintendo het spel Super Mario All-Stars – 25th Anniversary Edition voor Wii uit. Het bevat een 'Super Mario-geschiedenisboekje' met informatie over de vijfentwintig jarige geschiedenis en ontwikkeling van Mario-spellen, en een soundtrack-cd met muziek uit de Super Mario-spellen. Ik heb vandaag drie geluidsmedewerkers uitgenodigd, om ze te vragen naar de traditie in de muziek van Super Mario. Dank voor jullie komst.

Iedereen:

Dankjewel.

Iwata:

Als vijfentwintig jaren verstrijken, overbrugt dat verschillende generaties! (lacht)

Yokota:

(kijkt naar links en rechts) Ja. Er zit ongeveer tien jaar tussen elk van hen en mij.

Kondo:

(wijst naar Yokota) Maar er zitten verschillende mensen tussen ons.

Iwata:

Goed. Jullie drie spraken al in de aflevering van 'Iwata vraagt' over Super Mario Galaxy 21 , maar zouden jullie jezelf nog een keer willen voorstellen? 1 Super Mario Galaxy 2: een actiespel voor Wii, dat in mei 2010 in Japan werd uitgebracht.

Kondo:

Ik ben Kondo van de afdeling Software Development, een onderdeel van de divisie Entertainment Analysis & Development. Ik werkte vijfentwintig jaar geleden aan de muziek van Super Mario2, en ben sindsdien betrokken geweest bij de serie, tot en met het laatste spel, Super Mario Galaxy 2. 2 Super Mario Bros.: een actiespel voor de Famicom (NES), dat in september 1985 in Japan werd uitgebracht. Het spel maakt deel uit van Super Mario All-Stars – 25th Anniversary Edition.

Iwata Asks
Yokota:

Ik ben Yokota van de afdeling Software Development in Tokio. Ik ben betrokken geweest bij het maken van Mario-muziek sinds Super Mario Galaxy3. 3 Super Mario Galaxy: een actiespel voor Wii, dat in november 2007 werd uitgebracht.

Iwata Asks
Nagamatsu:

Ik ben Nagamatsu en ik werk ook voor de Sound Group van de afdeling Software Development, net als Kondo. Het eerste Mario-spel waar ik aan werkte was Mario Kart Wii4, maar als we het hebben over de traditionele Super Mario-serie, dan heb ik gewerkt aan New Super Mario Bros. Wii5 en Super Mario Galaxy 2. 4 Mario Kart Wii: een racespel voor Wii, dat in april 2008 werd uitgebracht. 5 New Super Mario Bros. Wii: een actiespel voor Wii, dat in Japan in december 2009 werd uitgebracht.

Iwata Asks
Iwata:

Er bestaat een behoorlijke verzameling muziek die is gebruikt voor Mario-spellen. Was het moeilijk om de nummers te kiezen voor de cd waarmee de serie wordt herdacht?

Kondo:

Dat was het zeker. In het begin vroegen we ons af hoe we de cd zouden structureren, maar we besloten dat we de fans waarschijnlijk het grootste plezier deden met een representatief nummer uit elk van de tien spellen – van het oorspronkelijke Super Mario Bros. tot en met Super Mario Galaxy 2.

Iwata:

Was het moeilijk om één representatief nummer te kiezen voor elk van de spellen?

Iwata Asks
Yokota:

Iedereen had zo zijn eigen favorieten.

Kondo:

We zetten ze in de volgorde waarin je ze in het spel hoort, beginnend met de themamuziek. Vervolgens veranderden we dat, en schakelden over op de muziek uit de wat vlottere levels.

Nagamatsu:

Om deze cd te maken, luisterden we naar muziek uit het verleden. We kwamen erachter dat er geen titelnummers bestonden tot en met Super Mario Bros. 36. 6 Super Mario Bros. 3: een actiespel voor de Famicom (NES), dat in oktober 1988 in Japan werd uitgebracht. Het spel maakt deel uit van Super Mario All-Stars – 25th Anniversary Edition.

Iwata:

O, dat is waar. De Super Mario-spellen die uitkwamen voor de Famicom hadden nog geen titelnummers.

Nagamatsu:

Nee.

Iwata:

Titelnummers zouden in die tijd niet in het spel hebben gepast. Er was onvoldoende geheugen. De reden was redelijk eenvoudig.

Kondo:

Ja.

Yokota:

Had Super Mario Bros. 3 er ook geen?

Nagamatsu:

Nee.

Yokota:

Kwamen er geen bladeren en een gordijn naar beneden?

Kondo:

Dat klopt.

Yokota:

Maar geen geluid…

Kondo:

Nee. Het eerste

Video: titelnummer

Om het vijfentwintig jarig bestaan van Mario te vieren, brengt Nintendo het spel Super Mario All-Stars – 25th Anniversary Edition voor Wii uit.
titelnummer dat we maakten was voor Mario World7, voor de Super Famicom. 7 Super Mario World: een actiespel dat – gelijk met de Super Famicom (Super Nintendo) – in november 1990 in Japan werd uitgebracht. Het was het vierde deel in de serie.

Iwata:

Kondo, was jij degene die de muziek voor deze cd uitkoos?

Kondo:

Ja. Ik mocht mijn eigen nummers uitkiezen! (lacht)

Yokota:

Je zou het kunnen zien als een 'the best of'-album!

Iwata:

Koji Kondo’s Grootste Hits! (lacht)

Kondo:

Ja! (lacht)

Iwata:

Wat vind jij van de selectie, Yokota?

Yokota:

Ik ben een echte spelmuziekfanaat. Ik houd van de Mario-muziek en ik denk dat de fans deze selectie ook erg goed zullen vinden.

Iwata:

Kun je me een voorbeeld geven?

Yokota:

Video: 'Slider'

Om het vijfentwintig jarig bestaan van Mario te vieren, brengt Nintendo het spel Super Mario All-Stars – 25th Anniversary Edition voor Wii uit.
'Slider' bijvoorbeeld, uit Mario 648. 8 Super Mario 64: het eerste 3D actiespel met Mario in de hoofdrol. Het werd in Japan in juni 1996 uitgebracht, gelijk met de Nintendo 64.

Iwata:

O, die! Dat is inderdaad een pakkend nummer!

Yokota:

Ik vind het een erg mooi nummer. Ik werkte nog niet voor Nintendo toen de Nintendo 64 uitkwam, maar dat nummer is me erg dierbaar. Ik liet het aan mijn vrouw horen en zei, 'Dit is een fantastisch nummer!' Het viel me in eerste instantie niet op maar het is een arrangement van het

Video: basisthema van Super Mario 64

Om het vijfentwintig jarig bestaan van Mario te vieren, brengt Nintendo het spel Super Mario All-Stars – 25th Anniversary Edition voor Wii uit.
basisthema van Super Mario 64 . Wat schreef je als eerste, Kondo?

Kondo:

Het basisthema.

Yokota:

Echt waar? Toen ik er goed naar luisterde, merkte ik dat de melodieën van 'Slider' en het basisthema

Video: hetzelfde zijn

Om het vijfentwintig jarig bestaan van Mario te vieren, brengt Nintendo het spel Super Mario All-Stars – 25th Anniversary Edition voor Wii uit.
hetzelfde zijn . Toen ik als gamer met de N64 speelde, was ik onder de indruk van het verschil dat een arrangement kan maken.

Iwata:

Hoe oud was je toen?

Yokota:

Ik was volwassen en had al een baan. Ik geloof dat ik 23 of 24 was. Ik was net getrouwd en speelde thuis ook videogames…

Iwata:

En je zei tegen je vrouw, 'Luister naar de muziek in dit videospel!'

Yokota:

Ja! (lacht) Ik probeerde haar duidelijk te maken hoe geweldig Kondo's muziek wel niet was. (tegen Kondo) Heb ik je dat verhaal ooit verteld?

Iwata Asks
Kondo:

(kijkt hem vragend aan)

Iedereen:

(lacht)

Yokota:

Ik hield altijd al van het 'Slider'-nummer, en toen ik het orkestrale arrangement hoorde voor het Smash Bros.-concert9, vond ik het nog mooier. Ik bedacht dat ik het op een dag zelf wilde arrangeren. Ik wilde het gebruiken in het eerste Super Mario Galaxy, maar toen ik naar een gedeelte zocht waar ik het nummer kon gebruiken, plekken waar je gleed… 9 Super Smash Bros. DX Orchestra Concert: een evenement dat door Nintendo en HAL Laboratory in augustus 2002 werd georganiseerd in Tokio.

Iwata:

Waren die er niet. (lacht)

Yokota:

Precies. (lacht) Dus ik bewaarde het voor later. Er was wel wat glijactie in Super Mario Galaxy 2, dus ik implementeerde

Video: een arrangement van dat nummer

Om het vijfentwintig jarig bestaan van Mario te vieren, brengt Nintendo het spel Super Mario All-Stars – 25th Anniversary Edition voor Wii uit.
een arrangement van dat nummer , zonder ook maar iemand om een mening te vragen.

Iwata:

(lacht)

Yokota:

Ik kreeg van niemand toestemming maar ik vond het perfect. En toen kwam mijn droomarrangement eindelijk…

Iwata:

Je droom kwam eindelijk uit.

Yokota:

Ja. Ik was dolgelukkig.

Iwata:

Tussen haakjes, vond je vrouw 'Slider' voor de N64 mooi toen ze het hoorde?

Yokota:

Ze had er niet veel over te zeggen. (lacht)

Iwata:

Heeft ze dat gedeelte van het spel gespeeld?

Yokota:

Nee, dat geloof ik niet.

Iwata:

Het is onvermijdelijk dat je veel valt, en dan zeg je tegen jezelf, 'Nog één keer!' (lacht) Na afloop kun je dat nummer dromen.

Yokota:

Dat klopt. (lacht)

Iwata:

Daarom is dat nummer mij ook bijgebleven.

Yokota:

Zo ging dat bij mij ook. Omdat ik talloze keren onderuit ging, munten miste en dan zei, 'Nog één keer!' (lacht)