1. Muziek die herinneringen tot leven wekt

Iwata:

Aonuma, om te beginnen wil ik je vragen naar je ervaring van de concerttour1 door Japan, de VS en het VK. Zelf was ik toevallig op businesstrips, dus kon ik de concerten niet bezoeken, maar iedereen die geweest is, praat er enthousiast over. 1Concerttour: De Legend of Zelda 25th Anniversary Symphony Concerts die in oktober plaatsvonden in Japan, de VS en het VK om de 25e verjaardag van de Legend of Zelda-serie te vieren.

Aonuma:

Ja! (lacht) Ik ben heel dankbaar dat alle bezoekers zeiden dat het geweldig was.

Iwata:

Ik hoorde dat veel mensen met tranen in hun ogen zaten te luisteren.

Aonuma:

Dat klopt. Dat geldt ook voor mij. Door te luisteren naar een livespelend orkest, kwamen er diverse gevoelens bovendrijven. Tranen welden op, het concert bracht me in vervoering en er gingen rillingen door mijn rug.

Iwata:

Niet op een bepaald moment, maar tijdens het hele concert.

Aonuma:

Ja. In Japan luisterden veel mensen met tranen in hun ogen. Het verbaasde zelfs de presentator.

Iwata:

Waarschijnlijk dacht iedereen terug aan hun herinneringen aan het spelen van die spellen. Muziek heeft de kracht om herinneringen tot leven te brengen.

Aonuma:

Tijdens de buitenlandse concerten, werden beelden uit de spellen op een scherm geprojecteerd. Zelf dacht ik terug aan het maken van de spellen.

Iwata:

O, natuurlijk. (lacht) Jouw herinneringen bestaan uit het maken van de spellen.

Aonuma:

Ja. Het waren soms zware tijden, eigenlijk allerlei soorten tijden! (lacht) Mijn herinneringen aan die tijden kwamen weer helemaal terug.

Iwata:

Ik hoorde dat het publiek juichte tijdens het concert in Los Angeles. (lacht)

Aonuma:

Amerika was een bijzondere ervaring!

Iwata:

Toen ik dat voor het eerst hoorde... bij een rockconcert is het gebruikelijk, maar het leek me nogal overdreven om tijdens een klassiek concert te juichen...

Aonuma:

Ze gingen helemaal los! (lacht) Natuurlijk niet constant, maar steeds als de muziek en beelden veranderden, riepen ze, “Yaaaaay!”

Iwata:

Wauw. (lacht)

Aonuma:

Ze konden zich waarschijnlijk niet inhouden, en moesten uiting geven aan hun gevoelens. Alsof het gewoon niet lukte om stil te zitten luisteren.

Iwata:

Misschien is dat een verschil tussen de Westerse cultuur, waarin men minder terughoudend is bij het uiten van emoties, en de Japanse cultuur, waarin een zekere beheersing wordt betracht.

Aonuma:

Er was een duidelijk verschil.

Iwata:

Maakte Engeland een andere indruk dan Amerika?

Aonuma:

Ik had me laten vertellen dat het publiek daar niet zo uitbundig zou zijn, maar dat bleek een misvatting. (lacht) Ze waren relatief rustig aan het begin en tijdens de nummers, maar aan het einde van elk nummer werd er hard geapplaudisseerd en gejuicht.

Iwata Asks
Iwata:

Dus toch weer “Yaaaaay!”?

Aonuma:

Ja. (lacht) Dat was ongeveer hetzelfde. In Londen verscheen Zelda Williams2 als gastvrouw op het podium en iedereen ging uit zijn dak. 2Zelda Williams: Een actrice, dochter van de Amerikaanse filmacteur Robin Williams. Haar vader noemde haar Zelda omdat hij een grote fan is van de serie. In Europa verscheen ze in tv-reclames voor The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D, The Legend of Zelda: Four Swords Anniversary Edition en The Legend of Zelda: Skyward Sword.

Iwata:

(Koji) Kondo3 speelde als toegift een stuk op de piano. 3Koji Kondo: Afdeling software-ontwikkeling, divisie voor analyse en ontwikkeling van entertainment (EAD), Nintendo. Hij componeerde veel muziek voor series als Super Mario en The Legend of Zelda.

Aonuma:

Dat klopt. Hij was zo cool dat ik dacht (met een zielig stemmetje), “Ik wil ook piano spelen!” (lacht)

Iwata:

(lacht) Ik hoorde dat hij iets speelde uit The Legend of Zelda: The Wind Waker.4 Welk nummer was het? 4The Legend of Zelda: The Wind Waker: Een actie-avonturenspel dat in Japan in december 2002 werd uitgebracht voor het Nintendo GameCube-systeem.

Aonuma:

Hij speelde

Video: “Grandma’s Theme.”

Aonuma, om te beginnen wil ik je vragen naar je ervaring van de concerttour 1 door Japan, de VS en het VK. Zelf was ik toevallig op businesstrips, dus kon ik de concerten niet bezoeken, maar iedereen die geweest is, praat er enthousiast over.
“Grandma’s Theme.” Het is geen beroemd nummer, maar iedereen kende het. En het verbazingwekkende was dat hij niet eens had geoefend!

Iwata:

Huh? Hij ging meteen optreden, zonder geoefend te hebben?

Aonuma:

Ja. Kondo zei dat hij dat nummer had gekozen omdat hij het niet kon verknallen. (lacht) Hij leek zich meer zorgen te maken over de speech die hij vervolgens gaf.

Iwata:

Dat is typisch iets voor hem. (lacht)

Aonuma:

Op het moment dat hij zijn emotionele optreden voltooide, stond iedereen rechtop voor een staande ovatie. Zo van, “Aanschouw de maestro!”

Iwata:

Dat is fantastisch!

Aonuma:

Hoewel de mensen in de drie locaties op verschillende manieren uiting gaven aan hun emoties, denk ik dat ze in hun harten hetzelfde voelden.

Iwata:

Omdat je voor de concerten naar het buitenland was gereisd, sprak je daar ook de media. Hoe waren de reacties?

Aonuma:

Behoorlijk enthousiast.

Aonuma:

Juist. Bovendien zei bijna iedereen dat The Legend of Zelda: Skyward Sword het beste spel in de serie is geworden.

Iwata:

Tot op heden werd hetzelfde gezegd over The Legend of Zelda: Ocarina of Time.5 5The Legend of Zelda: Ocarina of Time: Een actie-avonturenspel voor het Nintendo 64-systeem dat in Japan werd uitgebracht in november 1998. De remake The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D werd in juni 2011 uitgebracht voor het Nintendo 3DS-systeem.

Aonuma:

Natuurlijk werden de spellen die sinds The Legend of Zelda: Ocarina of Time verschenen ook positief beoordeeld, maar ze zeiden dat Skyward Sword veel beter was. En ze vroegen hoe dat ons was gelukt. Daar zijn ze allemaal nieuwsgierig naar. Maar die vraag laat zich niet zomaar beantwoorden.

Iwata:

Toch wil ik je dat later nog eens vragen. Maar op dit moment wil ik graag weten of je van de tour nog iets anders is bijgebleven?

Aonuma:

De Europese media waren een beetje anders. Ze hadden bij de interviews enthousiaste fans uitgenodigd.

Iwata:

Mochten die zelf vragen stellen?

Aonuma:

Ja. Eén fan was de winnaar van een Legend of Zelda filmwedstrijd voor fans, dus een echte fan.

Iwata:

Wat voor film had hij gemaakt?

Aonuma:

Het was een 2D stop-motion-animatie van Zelda, gemaakt van papier. Dat was op zich al verbazingwekkend, maar het bevatte ook nog eens elementen uit de hele serie. Hij schijnt er een week aan gewerkt te hebben, maar het was zo verbluffend dat het onmogelijk lijkt zoiets in zo’n korte tijd te maken.

Iwata:

Zulke toewijding waarderen we zeer. Wat wilden al die enthousiaste fans vertellen en van je weten ?

Iwata Asks
Aonuma:

Ze zeiden eerst welke titels in de serie ze het best vonden, en vervolgens zeiden ze altijd dat The Legend of Zelda: Skyward Sword zelfs nog beter was.

Iwata:

Maar die hadden ze nog niet gespeeld, toch?

Aonuma:

Nee. (lacht) Maar toch waren ze heel zeker van hun zaak. Ze zeiden, “Ik kan het aan de filmpjes al zien!” (lacht) Ze zeiden, “Omdat het lijkt dat we dit-en-dat en zus-en-zo kunnen doen!” En dat klopte ook.

Iwata:

Ze hadden het spel nog niet gespeeld, maar ze hadden op hun eigen manier de informatie geïnterpreteerd uit de video’s die we uitbrachten.

Aonuma:

Daar lijkt het op. Tenslotte zeiden ze, “Hoe dan ook, we kunnen niet wachten om het te spelen!”

Iwata:

Dat moet meer zijn dan enkel hooggespannen verwachtingen. Normaal gesproken zou dat ondenkbaar zijn zolang nog maar een klein deel van de spelinhoud openbaar is gemaakt. (lacht)

Aonuma:

Ik denk dat de indrukken ze zeer hebben aangegrepen. Pratend met media en fans kon ik merken dat ze hadden opgemerkt hoe volgepakt het spel is.