2. Meet het gewicht van honden en katten

Iwata:

Wat de uitbreidingen van deze versie betreft, je kunt nu ook je hond wegen, toch?

Miyamoto:

Toen we het originele Wii Fit maakten, speelden we al met het idee dat gebruikers hun honden zouden kunnen wegen. Een huisdier is tenslotte ook een lid van het gezin.

Iwata:

Maar dat idee had je laten varen, nietwaar?

Miyamoto:

Ja, dat klopt. Toen we na het voltooien van Wii Fit het eindproduct stuurden naar Tsunekazu Ishihara6 van The Pokémon Company, zei ik tegen hem: “Het spijt me zeer, maar je kunt hiermee niet je honden wegen!” Daar moest hij erg om lachen! (lacht) 6 Tsunekazu Ishihara is de producer van de Pokémon-serie. Momenteel is hij de directeur en CEO van The Pokémon Company.

Iwata:

Ishihara-san heeft twee honden, toch?

Miyamoto:

Ik heb er wel een tijdje mee gezeten, dat gebruikers hun honden niet konden wegen. Honden zijn tenslotte de meest gangbare huisdieren. In het titelscherm van het originele Wii Fit, zie je alle leden van het gezin zich verzamelen. Deze scene was voor mij op een of andere manier het “thuis” op de Wii, dus vond ik het natuurlijk best jammer dat er geen huisdieren aanwezig waren.

Iwata:

In veel huishoudens worden huisdieren gezien als leden van het gezin, nietwaar?

Miyamoto:

Daarom heb ik toen Wii Fit uitkwam mijn eigen Mii-hond gemaakt. Nou ja, eigenlijk was het een klein personage met een hondachtig gezicht! (lacht)

Iwata:

(lacht)

Miyamoto:

Toen ik het Wii Fit-team daarover vertelde, waren ze zo vriendelijk om voor deze versie met echte honden te komen. Ik zei ze steeds dat ze niet te breed uit moesten pakken, maar tegelijkertijd zei ik ook dingen als: “We hebben zowel korte als lange staarten nodig!” en “Er moeten zowel hangende als puntige oren beschikbaar zijn!” (lacht)

Iwata:

Dus de eisen bleven maar komen… (lacht)

Miyamoto:

En toen de mogelijkheid om honden te maken zo goed als klaar was, zei ik: “Maar nou moeten we ook katten hebben!” Want tja, ik had net een kat als huisdier genomen.

Iwata Asks
Iwata:

Ho eens even! Dat is belangrijk nieuws! (lacht)

Miyamoto:

(lacht)

Iwata:

Er schijnen best wat mensen te zijn die denken: "Miyamoto-san geeft altijd voorrang aan honden. Hij houdt helemaal geen rekening met de gevoelens van kattenliefhebbers.”

Miyamoto:

Vanaf nu zal ik ook rekening houden met de gevoelens van kattenliefhebbers.

Iwata:

(lacht)

Miyamoto:

Daarom is er nu niet alleen een hond, maar ook een kat aanwezig.

Iwata:

Je weegt huisdieren door ze op te tillen en dan jezelf te wegen, toch?

Miyamoto:

In het begin wordt de gebruiker gevraagd: “Wie weegt het huisdier?” Vervolgens wordt het gewicht van die persoon van het totaal afgetrokken, zodat het gewicht van het huisdier overblijft.

Iwata:

Je krijgt het natuurlijk nooit voor elkaar om een huisdier stil te laten zitten op het Wii Balance Board, dus is het veel handiger om de gebruiker te wegen terwijl hij het huisdier vasthoudt. Tegelijk krijg je zo nog meer het gevoel dat het huisdier deel is van het gezin.

Miyamoto:

Ik zie al voor me hoe het hele gezin toekijkt terwijl de huisdieren worden gewogen.

Iwata:

Het werkt efficiënt maar versterkt ook het gevoel van samenzijn, het gevoel dat het huisdier ook lid is van het gezin. Vanuit beide perspectieven vind ik dit een geslaagd idee. En je kunt hetzelfde zeggen over een baby…

Miyamoto:

Ik hoop niet dat mensen het ons kwalijk nemen, dat we het eerst over honden en katten hebben, en vervolgens roepen dat je ook baby’s kunt wegen. Maar omdat het heel leuk is om te zien hoe baby’s opgroeien, zullen veel gebruikers het zeker waarderen dat je ook gewichten van baby’s op kunt slaan.

Iwata:

Ja, baby’s groeien constant, elke dag weer een beetje.

Miyamoto:

Het zou natuurlijk zonde zijn als oude gegevens, bijvoorbeeld van voor de kleuterschool, zouden verdwijnen. Daarom hebben we het zo gemaakt dat je van tien jaar gegevens kunt bewaren.

Iwata:

Tien jaar?

Miyamoto:

Bij Wii Fit kon je over drie jaar je gegevens opslaan. Maar dit keer kun je dus zien welke fysieke veranderingen over een periode van tien jaar zijn opgetreden.

Iwata:

Dat wist ik nog niet.

Miyamoto:

Dit was iets wat ik absoluut wilde toevoegen. De daadwerkelijke trainingsgegevens worden drie jaar bewaard, maar dit hebben we zo uitgebreid dat het gewicht en de BMI-gegevens voor een periode van tien jaar bewaard blijven. Dus met een exemplaar van Wii Fit Plus in elk huis…

Iwata:

…kun je het gewichtsmanagement voor je hele gezin aan ons overlaten! En dat tien jaar lang! (lacht)

Miyamoto:

Je kunt trouwens ook andere dingen dan huisdieren wegen. Je kunt ook lol beleven door allerlei andere voorwerpen te wegen…

Iwata:

…?

Miyamoto:

Zelf vind ik het altijd leuk om te raden hoe lang voorwerpen zijn, en daarom draag ik altijd een meetlint bij me.

Iwata:

Echt? Dat is ook nieuw voor mij!

Miyamoto:

Ik kan bijvoorbeeld raden dat de tafel voor ons ongeveer 1,2 meter lang is. Vervolgens gebruik ik het meetlint om dat te controleren. Als ik het goed heb, denk ik: “Ik ben in vorm vandaag!” Maar als ik er flink naast zit, denk ik: “Ik ben blijkbaar niet zo scherp momenteel!”

Iwata:

Dus dat werkt als een soort barometer voor de vorm waarin je verkeert? (lacht)

Iwata Asks
Miyamoto:

En het werkt niet alleen met lengtes: ik vind het ook leuk om het gewicht en andere maten van dingen te raden. Ik pak bijvoorbeeld een stoel op en vraag me af hoeveel deze zou wegen. Of ik vraag me af hoeveel gram een bepaald stripblad zou wegen.

Iwata:

Maar om het gewicht te kunnen controleren, heb je toch een weegschaal nodig?

Miyamoto:

Inderdaad. Je kunt een meetlint gemakkelijk bij je dragen, maar dat geldt natuurlijk niet voor een weegschaal, zodat het erg moeilijk wordt om het gewicht van voorwerpen te controleren. Daarom vond ik altijd al dat het Wii Balance Board zeer geschikt zou zijn voor een spel waarin je gewichten zou moeten raden. We zouden iets kunnen doen als op de sportdag van een school. Je verzamelt tien personen en geeft iedereen een kaart. Jij, Iwata-san, krijgt bijvoorbeeld een kaart waarop “12 kilo” staat, en misschien krijg ik een kaart waarop “3 kilo” staat. Vervolgens gaan we elk een andere kant op…

Iwata:

…En moeten we beide terugkomen met een voorwerp dat zoveel weegt.

Miyamoto:

Dan plaatsen we beide het voorwerp op een weegschaal, de persoon die zijn doel het dichtst nadert is de winnaar! (lacht) Zoiets zou heel leuk zijn om te doen, toch? Denk je niet?

Iwata:

Eh… Tuurlijk! (lacht)

Miyamoto:

Het leek me leuk om het hele gezin samen zoiets te laten spelen met het Wii Balance Board. Het is niet helemaal hetzelfde, maar we hebben dit keer wel iets dergelijks toegevoegd aan Wii Fit Plus. Want het is niet alleen leuk om honden op te pakken en te wegen, het kan ook heel leuk zijn andere voorwerpen te wegen.