2. ‘Wat maakt een gezin gelukkig?’

Belangrijke informatie over de stopzetting van Miiverse

De Miiverse-diensten zijn stopgezet.

Kom meer te weten


Iwata:

Hoe wissel je tussen de schermen van de tv en de Wii U GamePad?

Tamiya:

Dat is een onderwerp waar we veel over hebben gesproken. We besloten uiteindelijk dat het simpel en begrijpelijk moest zijn, dus we zorgden ervoor dat beide schermen hetzelfde beeld laten zien. Het idee erachter is dat je het tv-scherm kunt gebruiken als je met gezinsleden speelt, en het scherm van de Wii U GamePad als je alleen speelt.

Iwata:

Tamiya, waar besloot je mee te beginnen, toen je een videochatsysteem wilde verwerken in een spelcomputer?

Tamiya:

Wat mij het belangrijkst leek was niet wat je doet tijdens een videochat, maar wat daaraan voorafgaat. Voordat de chatverbinding wordt gemaakt, zit je met ingehouden adem te wachten. Maar op het moment dat de verbinding tot stand komt en je de ander in de ogen kijkt, ben je blij. Die directe ervaring wilde ik bieden, zonder dat je nog allerlei vervelende dingen hoeft te doen.

Iwata:

Tegenwoordig beschikken videochatsystemen over allerlei functies, maar als het te veel werk is om een chat te beginnen, zullen mensen het niet gebruiken. En in het geval van de Wii U zijn er natuurlijk ook mensen die het systeem willen gebruiken, maar niet veel weten over dergelijke functies.

Tamiya:

Precies. We wilden dus dat die mensen Wii U Chat probleemloos konden gebruiken, wat inhield dat we het zo simpel mogelijk moesten maken. Binnen het ontwikkelingsteam noemen we het de ‘tweestapsverbinding’.

Iwata:

Kun je me wat meer vertellen over die stappen?

Tamiya:

Als je Wii U Chat opstart, zie je een lijst met alle Mii-personages die je als vriend hebt geregistreerd. Stap een: kies een vriend waarmee je wilt praten. Stap twee: druk op de belknop om een verbinding te maken!

Iwata:

Je selecteert een Mii-personage en drukt op de belknop? Dat is alles?

Tamiya:

Meer hoef je niet te doen.

Iwata:

Hoe verschijnen de Mii-personages in beeld?

Tamiya:

De Mii-personages worden gerangschikt in volgorde van de mensen waar je het meest mee belt. Het Mii-personage van de persoon waarmee je het vaakst videochat wordt als eerste getoond, dus als je een verbinding wilt maken met iemand waar je regelmatig mee chat, hoef je niet eens te bladeren om het Mii-personage van die persoon te vinden.

Iwata:

Daarmee houd je vast aan het idee dat alles uiterst simpel moet blijven.

Tamiya:

Ja. We hadden meer functies kunnen toevoegen, zoals een alfabetische lijst of een optie voor verkort kiezen, maar we besloten dat niet te doen. We dachten dat de mensen met wie je het vaakst videochat, waarschijnlijk ook de mensen zijn die je het dierbaarst zijn, dus we wilden het simpel houden.

Iwata Asks
Iwata:

Dat is waar. Wij gebruiken thuis videochat, maar gewoonlijk blijft dat beperkt tot de mensen die ons het meest dierbaar zijn, zoals gezins- en familieleden, goede vrienden of een partner.

Tamiya:

Precies. Daarom hielden we vóór het begin van de ontwikkeling een vraag-Takeda-wat-hij-denktbespreking, waarin wij luisterden naar wat hij over allerlei zaken te vertellen had.

Iwata:

Een vraag-Takeda-wat-hij-denkt bespreking (lacht)! Takeda wekt een kalme indruk, maar in werkelijkheid heeft hij een rijke fantasie en is hij behoorlijk gedreven. Wat vertelde hij jullie?

Tamiya:

Takeda zei, ‘Ik wil dat dit een systeem wordt dat gezinnen gelukkig maakt.’ Daarna zei hij nog twee dingen: ‘Omdat dit wordt gemaakt door Nintendo, moet het een spelelement bevatten,’ en ‘Ik wil dat iedereen dit vanaf de eerste dag kan gebruiken.’

Iwata:

‘Een gezin gelukkig maakt’? Dat is een enorme opdracht om aan je team te geven!

Tamiya:

Dat was het ook. Het ontwikkelingsteam besprak dat idee en dacht, ‘Wat maakt een gezin gelukkig?’ De conclusie die we trokken was ‘samen zijn’. Het idee dat we met Wii U Chat wilden creëren was dat van twee aparte woonkamers, die via een televisiescherm met elkaar werden verbonden. Natuurlijk willen we dat allerlei mensen er gebruik van maken, niet alleen gezinsleden, maar we kozen voor deze richting omdat we allereerst mensen die elkaar dierbaar zijn iets wilden bieden dat uiterst eenvoudig in het gebruik is.

Iwata:

Dat klinkt logisch. Ik stel me trouwens allerlei mogelijke situaties voor. Wat bijvoorbeeld als de ander met de Wii U speelt? Of wat als ze hun Wii U niet gebruiken? Wat gebeurt er in die gevallen?

Tamiya:

Als de Wii U van de ander online is als je belt, zal de Home-knop knipperen om aan te geven dat er een gesprek binnenkomt. Als je het menu opent, verschijnt het bericht dat er een gesprek binnenkomt, en kun je het gesprek accepteren om de Wii U Chat-sessie te beginnen.

Iwata:

Maar je moet het spel dat je speelt eerst beëindigen, toch?

Tamiya:

Ja, je moet stoppen met spelen.

Iwata:

Er moeten technische complicaties zijn, maar ik hoop dat we in de toekomst op dat vlak nog verbeteringen kunnen aanbrengen. Wat als de Wii U van de ander uitstaat, of als hij zich niet heeft aangemeld?

Tamiya:

Als de Wii U uitstaat zal hij niets in de gaten hebben. Je kunt echter een bericht achterlaten, dat verschijnt in de berichtenlijst van Wii U Chat en Miiverse15. 15. Miiverse: een netwerkdienst waarmee mensen uit de hele wereld nog meer plezier kunnen beleven aan videogames met hun Mii-personages. Miiverse is op systeemniveau ingebouwd in de Wii U.

Iwata:

Tamiya, wat vond je van Wii U Chat toen je het probeerde?

Tamiya:

Het maakte me blij, toen het gezicht van de persoon zag en onze ogen elkaar ontmoetten op het grote tv-scherm. Ik dacht, ‘Wauw!’ Het was alsof er een deur werd geopend naar een plek heel ver weg (lacht). In het begin waren we opgewonden als we een verbinding maakten, en het team praatte onderling veel. En zelfs nu we verder zijn met de ontwikkeling, verschijnt er een glimlach op ons gezicht als we elkaar spreken.

Iwata:

Videochatten is tegenwoordig heel gewoon, maar het voelt een beetje anders, denk je niet? Toen ik de ander op mijn enorme tv-scherm zag voelde dat nieuw. Tijdens mijn eerste ervaring dacht ik, ‘Wauw, ze zijn gigantisch!’ Tot dan toe had ik een videochat met verschillende mensen alleen ervaren tijdens een zakelijke videovergadering, dus toen ik dat in mijn eigen woonkamer kon doen was dat erg verrassend.

Tamiya:

Het grote scherm geeft je het gevoel dat die twee veraf gelegen woonkamers met elkaar zijn verbonden. Het geeft ons het gevoel dat we tijd met elkaar doorbrengen in dezelfde ruimte.

Iwata:

Ik denk dat je hetzelfde kunt zeggen over de spelgerelateerde functies van de Wii U in het algemeen. Wat ‘smart-devices’16 de afgelopen jaren bieden, is in essentie iets persoonlijks. Videochat is erg populair geworden, maar het is eigenlijk nooit mogelijk geweest om een grote groep te laten praten met een andere grote groep. Wii U laat verschillende mensen echter tegelijkertijd chatten, en dat is leuk. Dat unieke aspect komt naar voren als we Wii U Chat gebruiken op een groot tv-scherm.16. Smart device: een verzamelnaam voor apparaten als smartphones en tablets.

Iwata Asks
Watanabe:

Dus Wii U Chat is geen echte videotelefoon, maar meer een tv-telefoon.

Iwata:

Precies. Het is echt een tv-telefoon. Misschien is dit ‘wat een gezin gelukkig maakt’, waar Takeda op uit was met spelcomputers die in elke woonkamer staan.