5. Deze mag je niet missen

Iwata:

Xenoblade Chronicles 3D verschijnt exclusief voor de New Nintendo 3DS en New Nintendo 3DS XL. Wat dacht je toen je jouw spel voor het eerst op een handheld-systeem zag?

Takahashi:

Ik voelde me een beetje als een van onze consumenten: "Wauw, het werkt op een handheld-systeem!" (lacht)

Iwata:

Dus je beleefde het spel door de ogen van een consument. (lacht)

Takahashi:

Ja, het overzetten is echt goed gedaan. Toen er voor het eerst over werd gesproken, twijfelde ik of het wel mogelijk zou zijn.

Iwata:

Het Amerikaanse Monster Games42 heeft de overzetting verzorgd. Met die ontwikkelaar werken we al lang samen. Toen we voor het eerst spraken over het overzetten van Donkey Kong Country Returns naar de Nintendo 3DS43, waren er binnen Nintendo ook al mensen die zeiden: "Dat zou geweldig zijn, maar is het wel mogelijk?"42. Monster Games: Een ontwikkelstudio in Minnesota, VS. Dit bedrijf verzorgde de 3D-overzetting van Xenoblade Chronicles naar de New Nintendo 3DS en New Nintendo 3DS XL.43. Donkey Kong Country Returns naar de Nintendo 3DS43: Donkey Kong Country Returns 3D verscheen in mei 2013 voor de Nintendo 3DS.

Takahashi:

Dat verbaast me niets.

Iwata:

Maar de mensen bij Monster Games hebben alle problemen die bij het overzetten de kop opstaken één voor één opgelost. Ze hadden het spel al heel snel aan de praat op de Nintendo 3DS. Het personeel van Retro Studios44, dat de Wii-versie van het spel maakte, was diep onder de indruk toen ze dat zagen. Wij waren ook verrast, en onder de indruk van hoe goed het 3D-effect bij het spel paste.44. Retro Studios: Een ontwikkelstudio in Texas, USA. Het bedrijf is opgericht in 1998 en werkte aan de Metroid Prime-serie (Nintendo GameCube en Wii), Donkey Kong Country Returns (Wii) en Donkey Kong Country: Tropical Freeze (Wii U).

Takahashi:

Het is prachtig om te zien in stereoscopisch 3D.

Iwata:

Absoluut. We hebben Monster Games gevraagd om het spel over te zetten omdat Monolith Soft al werkte aan Xenoblade Chronicles X. We hadden het spel ook heel graag naar de originele Nintendo 3DS overgezet, maar dat zou moeilijk worden met zo’n groot spel als Xenoblade Chronicles.

Takahashi:

Ongetwijfeld.

Iwata:

We konden het spel wel naar de New Nintendo 3DS overzetten omdat dit systeem krachtiger is. Maar natuurlijk was het nog steeds een lastige klus. Een tijdje was er veel onzeker, zo van: "Het gaat waarschijnlijk wel lukken, maar we weten niet wanneer het klaar is." Maar het is ze gelukt, en ik was echt verbaasd toen ik het zag werken. Ik dacht: "Je beweeg op dezelfde manier door de wereld!"

Takahashi:

Ik was ook aangenaam verrast. Ik dacht: "Het is bijna identiek aan de Wii-versie."

Iwata:

Alleen de resolutie verschilt.

Takahashi:

Ja.

Iwata:

Maar verder zit echt alles erin.

Takahashi:

Dat is echt verbluffend. Toen we Xenoblade Chronicles voor de Wii maakten, hadden we nooit kunnen bedenken dat het spel ooit nog eens op een handheld-systeem van Nintendo zou verschijnen.

Iwata:

Dat idee kwam toen gewoon niet bij je op.

Takahashi:

Maar nu kunnen we Xenoblade Chronicles op de New Nintendo 3DS spelen. Dit klinkt misschien een beetje opschepperig, maar toen ik dat zag dacht ik ook: "Dit legt de lat voor RPG’s op handheld-systemen weer een stukje hoger." (lacht)

Iwata:

(lacht) Omdat je flink wat tijd in Xenoblade Chronicles moet investeren, is het spel heel geschikt voor een handheld-systeem, want je kunt op elk moment stoppen.

Takahashi:

Dat is waar.

Iwata:

We hopen dat mensen het oppikken die dol zijn op dit soort spellen maar de tijd niet hebben om de hele tijd voor de tv te zitten. Zo kunnen ze op een handheld toch van het spel genieten.

Takahashi:

Ja.

Iwata:

Takahashi, zou je tenslotte aan mensen die Xenoblade Chronicles niet gespeeld hebben, willen vertellen wat voor soort spel het is?

Takahashi:

Oké. Dit klinkt misschien wat formeel, maar dit spel bevat alle elementen die wij als ontwikkelaars, om diverse redenen, niet kwijt konden in andere spellen. Ik heb er alle vertrouwen in dat je van dit spel zult genieten.

Iwata Asks
Iwata:

Je hebt in je leven voornamelijk RPG’s gemaakt. Je maakte Final Fantasy en werkte met een jong team aan Xenogears. In die spellen kon je om verschillende redenen niet alles doen wat je wilde. Maar in dit spel kon je alles doen wat je wilde.

Takahashi:

Dat klopt. Ik heb er alles in gestopt wat ik nodig vond, op basis van al mijn ervaring in het ontwikkelen van games.

Iwata:

Xenoblade Chronicles krijgt veel complimenten van spelers. Maar verschillende mensen waarderen verschillende aspecten van het spel.

Takahashi:

Dat is zo.

Iwata:

Misschien dat de game daardoor zo bijzonder voelt, juist doordat verschillende mensen onder de indruk zijn van verschillende dingen – het totaal is echt meer dan de som der delen. Terugkomend op wat je eerder zei, denk ik dat de x-as en de y-as perfect met elkaar in evenwicht zijn. Er zit veel diepgang in beide kanten van het spel, daarom reageren mensen ook op verschillende onderdelen ervan.

Takahashi:

Elke persoon die bij de ontwikkeling betrokken was, heeft lang en diep nagedacht over wat het spel nodig had, of het nou over hindernissen, missies of verhaallijnen ging. Daardoor hebben we het volgens mij voor elkaar gekregen. En volgens mij heeft het ook wel geholpen dat iedereen steeds heel goed wist waar de andere teamleden mee bezig waren.

Iwata:

Soms raken mensen tijdens de ontwikkeling zo gefocust op waar ze mee bezig zijn, dat ze niet meer zien wat de persoon ernaast maakt, zeker als er van tijdsdruk sprake is.

Takahashi:

Dat klopt. Maar dit keer kon iedereen samenwerken. Iemand zei bijvoorbeeld: "Mijn buurman is dit aan het maken, dus laat ik zorgen dat mijn werk daar op aansluit." Daardoor is de gameplay ook uitgebreider geworden, en slaagden we in het algemeen erin een hoog niveau te bereiken.

Iwata:

Het komt door die teamgeest die je noemde. (lacht)

Takahashi:

Dat klopt.

Iwata:

Je zei daarnet dat je het gevoel had dat dit spel de lat hoger legde voor RPG’s op handheld-systemen. Tegen mensen die zichzelf RPG-fans noemen zou ik willen zeggen: "Deze mag je eigenlijk niet missen."

Takahashi:

Ja, dat zou zonde zijn.

Iwata:

Ik zou een andere keer graag nog eens met je praten over Xenoblade Chronicles X, de RPG die later dit jaar voor de Wii U verschijnt. Hartelijk dank voor je komst hier vandaag.

Iwata Asks
Takahashi:

Graag gedaan.