7. Gefeliciteerd!

Iwata:

Tenslotte wil ik iedereen één… nee, twee vragen stellen. Ten eerste, wat maakt volgens jou ZombiU uniek en de moeite waard, en ten tweede, wat bevalt je het beste aan Wii U? Laten we de volgorde dit keer eens omdraaien, en beginnen met Gabrielle.

Gabrielle:

Wie ik? Mooie kerels zijn jullie. Nou moet opeens de vrouw beginnen! (Lacht)

Iwata:

Dames gaan voor, zeggen ze altijd! Het leek me gemakkelijker als jij eerst gaat, omdat de anderen waarschijnlijk toch weer wat anders te zeggen hebben.

Gabrielle:

Laat ik om te beginnen wat zeggen over ZombiU. Het hele zombie-thema is natuurlijk al tot in den treure behandeld, dus was ik sceptisch over onze poging een heel nieuw verhaal te maken. We zagen het als een uitdaging om het genre eens stevig op z’n kop te zetten. Dat was soms erg moeilijk, maar heeft mij persoonlijk wel veel voldoening geschonken.

Iwata Asks
Iwata:

Als ik naar het voltooide product kijk, lijkt het of dit spel en de Wii U GamePad voor elkaar gemaakt zijn. Maar in het begin was het vast lastig, omdat er nooit eerder zo’n soort spel is geweest.

Gabrielle:

Voor mij gaf dit nieuwe systeem een gevoel van vrijheid, de ruimte om een nieuw verhaal vanaf de grond af op te bouwen. Toen ik me realiseerde dat zich een heel nieuwe wereld tussen mijn handen bevond, met objecten die zich dichtbij mij manifesteerden, wist ik dat dit de manier waarop wij verhalen vertellen compleet zou veranderen. Dankzij de aanwezigheid van het tweede scherm, hoefden we alle informatie niet op het tv-scherm weer te geven, waardoor de droom van elke vormgever werkelijkheid werd; de weergave van een wereld zonder tellers en spelinfo. Verhaaltechnisch gezien, is dit gewoon een heel nieuwe manier om verhalen te vertellen.

Iwata:

Duidelijk. Hartelijk dank! Vervolgens wil ik het woord geven aan Guillaume.

Guillaume:

Soms krijg je in ZombiU het gevoel dat je de besturing met de Wii U GamePad onder de knie hebt. Je raakt zelfverzekerd en denkt “Dit is een eitje!” Vervolgens wordt de uitdaging weer opgevoerd, en voor je het weet zit je in een zeer benaderde situatie. Dat maakt het spel echt spannend en bijzonder. En het gebeurt vaak in het spel. Er komen bijvoorbeeld drie zombies aan. Ik schiet twee ervan netjes neer, en mik op het hoofd van de derde, klaar om ermee af te rekenen… en hoor dan een droge klik. Mijn kogels zijn op!

Iwata Asks
Iedereen:

(Lacht)

Guillaume:

Op dat moment slaat mijn zelfverzekerdheid om in doodsangst. Ik raak in paniek. Verschillende gedachten gaan door mijn hoofd. “O nee, ik moet mijn plannen helemaal omgooien… waar kan ik munitie halen?” Ik krijg het gevoel de controle over de gebeurtenissen te verliezen en raak nog meer in paniek. Het is lang geleden dat een spel me zulke gevoelens bezorgde.

Iwata:

Het is dat zenuwslopende moment waarop alles verloren lijkt, maar je toch nog steeds het gevoel hebt dat je een kans maakt.

Guillaume:

Wat Wii U betreft, als speler kijk ik echt uit naar de spellen uit populaire Nintendo-series. Ik kijk in het bijzonder uit naar Zelda, maar ook naar F-Zero! (Lacht)

Iwata:

Hartelijk dank! (Lacht) Nu jij, Xavier.

Xavier:

Om te beginnen is ZombiU natuurlijk niet het eerste spel dat een gevoel van angst probeert op te wekken. Maar ik denk wel dat het spel op dat gebied grenzen verlegt. We zijn er trots op dat we deze nieuwe spelervaring als lanceringstitel voor Wii U kunnen uitbrengen. Het is zonder twijfel de Wii U GamePad die dit spel mogelijk maakte. Deze verbindt de werkelijke wereld met de spelwereld. Het is een survivalkit en het enige waar de speler op kan vertrouwen. Tijdens de E3 lieten sommige spelers de Wii U GamePad bijna vallen, wat aangeeft in hoeverre ze door de spelwereld waren opgeslokt. Ik heb veel vertrouwen in dit aspect van het spel.

Iwata Asks
Iwata:

Ik begrijp het.

Xavier:

Wat je tweede vraag betreft, volgens mij is de Wii U een systeem waarin alles samenkomt. Tegenwoordig vinden mensen het al heel gewoon om twee schermen te gebruiken, doordat ze tijdens het tv-kijken bijvoorbeeld gebruik maken van hun iPhone of iPad. Met de Wii U worden de innovatieve eerste stappen gezet in een nieuwe trend.

Iwata:

Dat is volgens mij het voordeel van een ‘geïntegreerde ervaring met twee schermen’, in plaats van twee aparte schermen.

Xavier:

Exact. De Wii U is bedoeld en ontworpen als een systeem dat gebruik maakt van twee schermen, wat volgens mij heel nieuwe mogelijkheden schept. We beginnen nog maar net te ontdekken wat er allemaal mee mogelijk is. Niet alleen ZombiU maar alle spellen die we als Ubisoft uitbrengen voor Wii U, zoals Rabbids en Just Dance, laten je op nieuwe manieren van spellen genieten.

Gabrielle:

Mag ik nog wat toevoegen, voordat Yves zijn reactie geeft?

Iwata:

Natuurlijk, ga je gang!

Gabrielle:

Dit heeft niet direct met spellen te maken, maar ik kijk er echt naar uit om de Wii U GamePad te gebruiken voor dingen als Netflix34 en het bedienen van de tv. Dat zijn dingen die je tijdens zo’n gesprek snel vergeet. (Lacht) Toch ben ik zeer enthousiast over deze convergentie35 die Wii U belooft; het feit dat het systeem meer brengt dan spellen. Volgens mij is convergentie een woord wat echt bij de huidige tijdsgeest past en illustreert wat er vandaag de dag gebeurt. Jullie hebben wat dat betreft echt iets bijzonders gemaakt. 34 Netflix: Een Amerikaanse DVD-verhuurder die is opgericht in 1997. De Noord-Amerikaanse versie van de tv-gids heet ‘Nintendo TVii’ en geeft vanaf de Wii U GamePad toegang tot Netflix.35 Convergentie: Wanneer apparaten die normaal gesproken niet bij elkaar horen samensmelten tot een geheel.

Iwata:

Hartelijk dank! (Lacht). Ik ben blij dat je uitkijkt naar het systeem. En als laatste maar zeker niet de minste, Yves.

Yves:

Mijn antwoord is vrij eenvoudig: de spellen die we vanaf nu uitbrengen, niet alleen ZombiU, helpen familie en vrienden om bij elkaar te komen. De Wii U is bedoeld om mensen samen te brengen, en ik ben er heel blij mee dat ZombiU daar aan kan bijdragen.

Iwata Asks
Iwata:

Duidelijk. Vandaag had ik de kans om jullie meningen te vragen, en ik begrijp nu wat beter waarom ik het altijd het gevoel heb dat we zoveel gemeen hebben. Ik heb ook ontdekt dat het gevoel wat je krijgt wanneer veel verschillende zaken bijeen komen om een uitstekend spel te vormen, werkelijk universeel is. Het voltooide ZombiU maakt een zeer vanzelfsprekende indruk, maar het heeft veel vallen en opstaan gekost om tot die vorm te komen. Volgens mij zijn al jullie ideeën samengekomen in één prachtig concept. Gefeliciteerd allemaal!

Yves:

Hartelijk dank.

Gabrielle:

Jij ook gefeliciteerd. Bedankt.

Xavier:

We zullen je vriendelijke woorden doorgeven aan het hele team.

Iwata:

Ik hoop dat we in de toekomst samen nog meer geweldige spellen zullen maken. Ik hoop dat we mensen over de hele wereld kunnen laten lachen, of schrikken. (Lacht)

Iwata Asks
Guillaume:

Absoluut!

Gabrielle:

Ik hoop niet dat we mensen al te hard laten schrikken. We willen natuurlijk niet dat ze hun Wii U GamePad echt kapot laten vallen!

Iedereen:

(Lacht)

Iwata:

Bedankt allemaal.