5. Spellevering via SpotPass

Iwata:

In plaats van een gangbaar, verpakt spel zal Wii Sports Club beschikbaar zijn als downloadbare software. Er is een Daglicentie, waarmee je alle beschikbare sporten gedurende 24 uur zoveel kunt spelen als je wilt, en een Licentie voor één sport, die je kunt kopen om een specifieke sport zo lang te spelen als je wilt. Waarom is dat zo?

Shimamura:

Om eerlijk te zijn, stamt het idee hierachter uit de tijd dat we bedachten dat we de sporten het best konden uitbrengen in de volgorde waarin ze afkwamen, omdat het behoorlijk lang zou duren om alle vijf sporten te maken en tegelijk uit te brengen. Als we ze als één pakket zouden uitbrengen, zou het behoorlijk lang duren voordat ze allemaal af waren.

Iwata:

En bovendien wilde jullie president-directeur zo snel mogelijk beginnen met spelen (lacht).

Shimamura:

Ja (lacht)! Maar ik denk wel dat er een hoop voordelen aan deze benadering zitten. En dit is een online spel. Als we alle vijf spellen tegelijk zouden uitbrengen, zouden de klanten worden verdeeld over de verschillende spellen. Maar als we ze met onregelmatige tussenpozen uitbrengen, kan men volop van elke individuele sport genieten.

Iwata:

Dus eerst bereidde je Tennis en Bowlen voor, zodat men daarmee aan de slag kan.

Shimamura:

Ja. Als je software downloadt, ga je doorgaans naar de Nintendo eShop14, je betaalt en dan download je het.14. Nintendo eShop: een winkeldienst die toegankelijk is vanaf een Nintendo 3DS- of Wii U-systeem. Gebruikers kunnen spellen via het internet downloaden en instructievideo’s bekijken.

Iwata:

Juist.

Shimamura:

Dat is ontzettend makkelijk, maar er is een aantal mensen die dat vervelend vinden. Dus om dat gedoe te verminderen, komt Wii Sports Club deze keer via SpotPass automatisch naar je Wii U, als je Wii U verbonden is met het internet en je tenminste 1,3 GB aan vrije ruimte15 hebt.15. Vrije ruimte: om te bepalen hoeveel vrije ruimte er over is op een Wii U-systeem kun je met de Wii U GamePad de Systeeminstellingen openen in het Wii U-menu, voor Geheugenbeheer kiezen en vervolgens voor Gegevens verplaatsen/wissen kiezen.

Iwata:

Degenen die onlangs hun Wii U-systeem hebben geüpdatet, hebben volgens mij bij het opnieuw opstarten van hun systeem een bericht ontvangen met de vraag of ze automatisch inhoud willen ontvangen via SpotPass. Als je die vraag hebt beantwoord met “Oké” en 1,3 GB of meer vrije ruimte hebt, wordt Wii Sports Club automatisch binnengehaald.

Shimamura:

Inderdaad. Op een dag zie je plotseling het pictogram van Wii Sports Club in beeld verschijnen. Maar als je niet meteen kunt spelen zonder eerst te moeten betalen, zou dat ook vervelend zijn, dus zodra je het spel aan zet, kun je het de eerste 24 uur gratis spelen.

Iwata:

We willen dat de mensen het eerst proberen en als er een sport is die ze bevalt, kunnen ze die kopen met een Licentie voor één sport.

Shimamura:

Zo is dat.

Iwata:

Wat is het nut van de andere licentie, de Daglicentie?

Shimamura:

Stel dat je opa op bezoek komt. Op deze manier kan iedereen een dagje samen bowlen. De prijs is redelijk, dus ook als er gewoon wat vrienden bijeenkomen, hoop ik dat ze zich vrij zullen voelen om er gebruik van te maken.

Iwata:

Dus Wii Sports Club komt automatisch binnen via SpotPass. En eerst zijn er twee sporten. En daarna dan?

Shimamura:

Ook als je niets doet, zal ook Golf er op een dag zijn.

Iwata:

Dus in de eerste 24 uur kun je Tennis en Bowlen gratis spelen, en later krijgt iedereen opeens Golf binnen, ook als ze andere spellen aan het spelen waren.

Shimamura:

Precies. We hebben besloten een speciale campagne te houden als Golf uitkomt. Als er een nieuwe sport binnenkomt, kun je de eerder verschenen spellen ook zoveel spelen als je wilt gedurende 24 uur.

Iwata:

Dus telkens als er een nieuwe release is, is er een gratis proefperiode van 24 uur. Dus je mist niets als je vroeger begint. Sterker nog, het is zelfs voordeliger als je eerder begint.

Shimamura:

Juist.

Iwata:

Inclusief de eerste keer, zullen er tenminste vier keer zijn dat dat kan gebeuren. Met andere woorden, je hebt vier dagen waarop je het gratis kunt spelen.

Shimamura:

Dat is 96 uur (lacht)!

Makino:

Het zou zonde zijn om er niet van te profiteren (lacht)!

Iwata:

En als je van een specifieke sport houdt, kun je die kopen en zo vaak spelen als je wilt.

Shimamura:

Precies.

Iwata:

Oké, om af te sluiten wil ik ieder van jullie graag vragen om een tip voor de spelers.

Suzuki:

Met betrekking tot deze titel wil ik niets ingewikkelds zeggen.

Iwata Asks
Iwata:

Omdat er maar weinig titels zijn die zo intuïtief zijn?

Suzuki:

Ja. Dus ik wil dat men de spelIen met een open blik benadert en gewoon begint te spelen. Maar van binnen is het ontzettend complex, op manieren die van buitenaf niet te zien zijn.

Iwata:

Maar de spelers hoeven dat niet te weten.

Suzuki:

Precies. Dat geldt ook voor de automatische downloads, maar het is zo gemaakt dat het uiterst eenvoudig is, te beginnen bij de manier waarop je het spel ontvangt. Dus bovenal wil ik dat men zich vrij voelt om het spel de eerste 24 uur gratis te spelen. Dat is het enige wat ik wil zeggen.

Makino:

Ik heb zelf gesport, dus bij het maken van dit spel wilde ik dat verfrissende en inspirerende gevoel behouden dat je ook ervaart na het een wedstrijd. Volgens mij hebben we dat met dank aan Miiverse weten te bereiken, dus ik zou tevreden zijn als mensen dat konden ervaren. En zoals Suzuki zei, probeer het gewoon uit zonder dat je een bepaald idee in je hoofd hebt. Als je dat doet, zal iemand iets zeggen of je complimenteren als je een goede actie maakt. Ik hoop dat iedereen daar op een natuurlijke manier van zal genieten, enthousiast zal raken over de clubs en samen plezier zal beleven.

Iwata Asks
Shimamura:

Ik was ook betrokken bij het oorspronkelijke Wii Sports en Wii Sports Resort, dus ik heb heel wat met de Wii-afstandsbediening staan zwaaien, maar toen we deze keer aan Tennis werkten, heb ik voor het eerst sinds enige tijd weer met de Wii-afstandsbediening Plus gezwaaid, en ik heb er erg van genoten.

Iwata Asks
Iwata:

Ik ook. Het was heel erg leuk (lacht).

Shimamura:

Maar sommige spelers zullen misschien worden afgeschrikt door online spellen. Hen raad ik Bowlen aan. Op die manier word je niet door iemand verslagen.

Iwata:

Althans, niet direct (lacht).

Shimamura:

In tegenstelling tot Tennis kun je Bowlen in je eigen tempo doen, en als je een strike gooit, geeft je tegenstander je misschien zelfs een compliment. Dus ik hoop dat zowel beginners als gevorderde spelers hier veel plezier aan zullen beleven.

Iwata:

Vandaag heb ik Wii Sports Club voor de eerste keer gespeeld. Aanvankelijk werd ik een beetje op het verkeerde been gezet door de verschillen in timing, maar daar raak je al snel gewend aan.

Shimamura:

Inderdaad, dat klopt.

Iwata:

En in vergelijking met het vorige spel was het erg verfrissend om de bal op verschillende manieren te kunnen slaan.

Shimamura:

Ja. Het is eenvoudig om verschillende slagen te maken, met topspin en slices.

Iwata:

Dus de stijl van iedere speler wordt echt duidelijk.

Makino:

Dankzij de verschillende slagen en zo.

Iwata:

De slagen kunnen behoorlijk verschillen. Ik denk ook dat de tactieken aanzienlijk zullen verschillen. Naarmate spelers het via het internet tegen allerlei soorten mensen opnemen, zullen ze allerlei dingen opmerken, zoals verschillende speelwijzen. Ik wed dat ze allerlei speeltechnieken zullen ontdekken die onszelf niet zijn opgevallen! Ik kijk daar heel erg naar uit.

Shimamura:

Ik ook.

Iwata:

En tot slot heb ik een verzoek aan onze lezers. Zorg dat je de Wii-afstandsbedieningshoes en het Wii-polsbandje gebruikt.

Allen:

(Knikken instemmend.)

Iwata:

Het is een geweldige gelegenheid om heel veel plezier te beleven, dus ik hoop dat iedereen er positieve ervaringen aan overhoudt. Maar dat gezegd hebbende, het wordt wel heel spannend!

Shimamura:

Je ging er daarnet wel heel erg in op (lacht)!

Iwata:

Ik weet dat ik geen krachtige bewegingen hoef te maken, maar als ik me mee laat slepen, gebeurt dat gewoon (lacht)! Dus maak je polsbandje vast, houd de Wii-afstandsbediening Plus goed vast en kijk uit voor je omgeving als je speelt. Bedankt voor vandaag.

Iwata Asks
Allen:

Bedankt!