• {{pageTitle}}

    , {{gameSystem}}

    Vanaf: {{regularPrice}}{{lowestPrice}}

  • Achter de schermen met Shaun White Snowboarding: World Stage


    11-11-2009

    Shaun White Snowboarding: World Stage nodigt spelers uit om weer op het Wii Balance Board te stappen en van bergen af te suizen, in een poging om te stijgen in het wereldklassement. Als je je Wii-afstandsbediening uitrust met Wii MotionPlus kun je ditmaal zelfs je eigen trucs creëren om het publiek mee te imponeren!

    We gingen om de tafel zitten met de hoofdontwerper van het spel, Stéphane Blais, om meer te weten te komen over het verbeterde wedstrijdgevoel in het vervolg op Shaun White Snowboarding: Road Trip.

    STÉPHANE BLAIS: HOOFDONTWERPER, UBISOFT

    Het laatste Shaun White-spel voor de Wii verscheen nog maar een jaar geleden. Kun je een paar van de belangrijkste redenen noemen, om weer zo snel op de schansen te klimmen?

    In Road Trip concentreerde de verhaallijn zich meer op snowboarden in het "achterland". Met World Stage besloten we een vervolg te maken op de verhaallijn van Road Trip, waarbij we spelers op het wereldtoneel plaatsen. Het team wil nu dus de competitie aangaan, het opnemen tegen andere teams en professioneel opereren. Dat was dus één van onze belangrijkste redenen. En in het spel is het nu ook de belangrijkste motivatie voor de speler – om het op te gaan nemen tegen andere snowboarders.
    003_boardercross_startingline.jpg

    Het eerste spel was een groot succes, zowel in verkoopaantallen als in waardering. Vond je toch dat er nog ruimte was voor verbetering?

    Absoluut. Het zit zo: we hebben de goede dingen uit het eerste spel meegenomen naar World Stage. Dus we hebben de besturing erg toegankelijk gehouden. Volgens mij is dat één van de belangrijkste redenen voor het succes van Road Trip. Eén van de verbeteringen die we wilden doorvoeren in World Stage, was meer inhoud; meer acties op de schansen zelf. En aangezien we de besturing dus niet hebben veranderd, konden we meer aan de spelelementen werken. Nu is alles veel dynamischer en meer actie-georiënteerd.


    Kun je ons wat meer vertellen over het wedstrijdelement, waarvan je eerder zei dat het de ruggengraat vormt van Shaun White: World Stage?

    Jij en je team beginnen onderaan de ladder, op de honderdste plek in het klassement, en het is je doel om de top de bereiken en de nummer één te worden. Dus je start als beginneling en kunt verschillende landen bezoeken – het is allemaal niet lineair, maar heeft meer een open structuur. Naarmate je verschillende landen bezoekt, kun je prijzen winnen en je positie in het klassement verbeteren. En door voortgang te boeken kun je je van beginneling ontwikkelen tot een gemiddelde snowboarder, een geavanceerde speler en uiteindelijk tot professional. Vervolgens mag je meedoen aan het World Stage-evenement, waarin je het opneemt tegen andere mensen in een grote wedstrijd die een week duurt. En dat wordt moeilijk, maar uiteindelijk zul je kunnen winnen! Dus dat is het belangrijkste aspect: er heerst constant een echte wedstrijdsfeer. Je neemt het op tegen andere teams, je speelt met je vrienden, je maakt vorderingen en wint gaandeweg prijzen.

    1SWS2_scr_007_Vr.jpg

    Maar als je complete team op de honderdste plek begint, kunnen we dan aannemen dat je verschillende snowboarders gebruikt voor de verschillende wedstrijden waar je aan meedoet?

    Precies. Eén van de leuke dingen vind ik dat we dezelfde personages hebben gehouden als in het eerste spel. Dus je begint het spel met dezelfde acht personages die je ook had aan het einde van Road Trip, en ze hebben stuk voor stuk hun eigen specialiteiten. Als je bijvoorbeeld mee wilt doen aan een race, kies je Gordon omdat hij erg snel is. Doe je mee aan een stuntwedstrijd, dan kies je Jasmine omdat ze erg goed is in springen. En gedurende het spel zal zich een aantal nieuwe personages bij je team voegen. Daarnaast heb je ook Shaun White. Shaun is al een pro, en je zult hem vroeger tegenkomen dan in het vorige spel – je mag zo nu en dan meedoen aan speciale, eenmalige evenementen waarin je Shaun bestuurt en meedoet aan bepaalde wedstrijden. Dat is leuk voor de speler omdat die de kans krijgt om vroeger in het spel als Shaun White te spelen. En als het je lukt om de eerste plek in de wereldranglijst te bereiken, is Shaun diep onder de indruk en is hij permanent beschikbaar om mee te spelen.
    2SWS2_scr_013_PARss.jpg

    Zijn er ideeën die jullie al in gedachten hadden voor het eerste spel, maar die pas gerealiseerd konden worden in World Stage?

    Ja, ik denk dat het idee van meer actie op de schansen één van die dingen is. Volgens mij hebben we met de besturing van Road Trip de spijker op zijn kop geslagen. We hebben er toen hard aan gewerkt om te zorgen dat de besturing bevredigend werd en toegankelijk voor iedereen. Aangezien we dat op orde hadden, konden we ons concentreren op leuke nieuwe toevoegingen aan het spel. Zo hebben we nu dingen als corner kickers, quarterpipes en halfpipes, zowel op reguliere snowboardschansen als bij evenementen. Aangezien we niet volledig opnieuw zijn begonnen en aan de besturing hebben gesleuteld, hebben we met deze nieuwe ideeën kunnen spelen en ze toe kunnen voegen.

    Wat ons bovendien echt tegenstond aan het eerste spel was de co-opstand. Om samen te spelen moest je een nieuwe co-opcarrière starten en helemaal bij nul beginnen, maar nu gaat het één naadloos over in het andere. Je kunt je eigen carrière starten en terwijl je speelt kunnen vrienden meedoen en afhaken, wanneer ze maar willen. Volgens ons is dat een belangrijke toevoeging.

    We hebben nu ook online spelersklassementen. Dus voor alle 25 schansen in het spel kun je je beste score en tijd online zetten via die klassementen en ze vergelijken met mensen van over de hele wereld, om te zien of je echt goed bent - of juist niet!
    3SWS2_scr_009_USsl.jpg

    Het besturingsschema van het eerste Shaun White-spel werd overal geprezen, en je zei al dat julie je daar niet nog eens op hoefden te concentreren. Maar zullen spelers toch subtiele veranderingen tegenkomen in de besturing?

    We hebben de besturing altijd erg toegankelijk gevonden, dus er zijn slechts enkele kleine aanpassingen. Zo hebben we ervoor gezorgd dat het nóg makkelijker is om over railings te gaan en trucs uit te halen. We hebben ook meer evenementen, waarbij er meer computergestuurde spelers op de schansen zijn – er zijn maximaal acht snowboarders die op hetzelfde moment met je meescheuren tijdens races, dus we hebben ook het botsingsysteem ietwat moeten aanpassen om te voorkomen dat je personage constant omvalt en je gefrustreerd raakt.

    Het spel maakt gebruik van Wii MotionPlus om spelers trucs uit te laten halen. Hebben jullie vanaf het begin van het ontwikkelingsproces actief gezocht naar manieren om Wii MotionPlus in het spel te gebruiken, of hoefden jullie alleen maar de juiste manier te vinden om er wat mee te doen?

    We wilden meer doen dan alleen maar ondersteuning bieden voor Wii MotionPlus. Maar we vonden het erg belangrijk om de besturing zo te laten als die was. Ook vonden we het belangrijk om spelers, die geen Wii MotionPlus hebben, niet buiten te sluiten door een oneerlijk voordeel te bieden aan degenen die het wel hebben. Natuurlijk hebben we een beetje gespeeld met ideeën als minigames en zo, maar ja, dat heeft niets met snowboarden te maken! Dus toen we uiteindelijk een spelstand bedachten waarin je je eigen trucs kunt bedenken, wisten we het - dat was de juiste oplossing. Geef de speler de kans om creatief te zijn.
    4SWS2_scr_004_Tsq.jpg

    Kun je uitleggen hoe het truc-creatiesysteem werkt en wat het toevoegt aan de totale Shaun White-ervaring?

    Het is een erg simpel proces dat uit drie stappen bestaat, en de gebruiker in staat stelt om een bestaande truc te vervangen met een zelf ontworpen truc.

    De eerste stap behelst het invoeren van de rotatie en beweging van de snowboarder in de lucht. Door de Wii-afstandsbediening - met Wii MotionPlus erop aangesloten - op een willekeurige manier te bewegen, wordt die beweging één op één nagedaan door de snowboarder in beeld. Het is alsof de Wii-afstandsbediening het snowboard wordt. De creativiteit van de speler wordt op maar één manier beperkt - uiteindelijk moet je weer correct landen.

    In de tweede stap voeg je grepen toe aan de truc. Dit is wederom een eenvoudig proces, waarbij je de A-knop, B-knop of beide ingedrukt houdt om handgrepen toe te voegen, terwijl je draaibewegingen worden afgespeeld in beeld.

    En dan de laatste stap - en soms de moeilijkste: geef je truc een naam, kies het pictogram dat het mag vertegenwoordigen en je bent klaar om je eigen truc uit te proberen op de schans.

    We zien enkele series, sportseries in het bijzonder, waarvan ieder jaar een nieuw deel uitkomt. Is dat iets dat je graag zou zien gebeuren met de Shaun White-serie op de Wii?

    Op dit moment zie ik ernaar uit dat spelers World Stage in handen krijgen en er hopelijk veel plezier aan beleven. Weet je, volgens mij hebben we een goede en grappige verhaallijn. Maar als ik naar de toekomst kijk, hebben we geen idee waar het team ons naartoe zal leiden. Nu zijn ze professionals geworden, ze hebben succes geboekt en misschien gaan ze terug naar het achterland – ik weet het niet!
    5SWS2_scr_006_USsl.jpg

    Shaun White Snowboarding: World Stage komt aanstaande vrijdag uit, alleen voor de Wii.

    Iwata Asks
    Iwata Asks
    Iwata Asks
    Iwata Asks