Software-update: 24 november 2017

Van toepassing op: Nintendo Switch


Er is nu een software-update beschikbaar die toegang biedt tot nieuwe functies en aanpassingen om de spelervaring te verbeteren. Om de software bij te werken start je de game op terwijl je Nintendo Switch-systeem is verbonden met het internet. De softwareversie na deze update is 2.0.0.

Inhoud van de update

Aanpassingen uitrusting

  • Nieuwe uitrustingsstukken toegevoegd. Deze kunnen in de winkels worden bekeken.
  • Mogelijkheid toegevoegd om uitrustingsstukken die zijn aangeschaft op SplatNet, te kopen of te vervangen door identiek ogende uitrustingsstukken in de winkels.

Aanpassingen aan het uiterlijk van je personage

  • Er zijn twee nieuwe kapsels en twee nieuwe stuks beenmode.
    • Kies OPTIE in het Uitrustingmenu, gevolgd door UITERLIJK, of kies Je Inkling in het Optiemenu van het hoofdmenuscherm om zaken als het kapsel en beenmode te wijzigen.

Aanpassingen muziek

  • Vijf muzieknummers toegevoegd, die tijdens gevechten worden afgespeeld.

Aanpassingen amiibo-functionaliteit

  • Mogelijkheid toegevoegd om, tijdens het dragen van wapens in levels waarin je tegen elkaar speelt, foto's te nemen met de amiibo van Inkling-meisje, Inkling-jongen en Inkling-inktvis.
  • Mogelijkheid toegevoegd om filters te gebruiken bij het nemen van foto's met amiibo.

Aanpassingen beoordelingsgraad spelers

  • De beoordelingsgraad voor spelers is verhoogd van 50 naar 99.
  • Mogelijkheid toegevoegd om met Justus te praten na het behalen van niveau 99, om opnieuw vanaf niveau 1 aan de game te beginnen.
    • Bij spelers die opnieuw vanaf niveau 1 beginnen, wordt een ★-pictogram naast hun naam getoond.
    • De toegang tot uitrustingsstukken en wapens blijft onveranderd, zelfs als een speler besluit om opnieuw vanaf ★1 te beginnen.
    • Spelers die opnieuw vanaf ★1 beginnen, blijven prijzen ontvangen van Justus als hun niveau stijgt.
  • Mogelijkheid toegevoegd voor spelers die ★99 bereiken, om opnieuw vanaf ★1 te beginnen.
    • De beoordelingsgraad in de game verandert niet, maar spelers kunnen op Splatnet zien hoe vaak ze opnieuw in ★1 zijn begonnen.

Aanpassingen beoordelingsgraad

  • Als er een communicatiefout optreedt omdat een speler niet speelt, wordt de wedstrijd niet na de foutmelding beoordeeld, maar vanaf het moment dat de speler niet langer meespeelde.

Aanpassingen Pelles Food Truck

  • Je kunt nu een Gambawafel superdeluxe bestellen, waardoor het gevechtsgeld dat je ontvangt met 2,5 wordt vermenigvuldigd, of een Hotdog XL à la Pelle, waarmee je 2,5 keer zoveel gevechtservaring opdoet.
  • Mogelijkheid toegevoegd om coupons te ontvangen voor bovenstaande menuopties in Salmon Run en De Flipper. Bovendien zijn superieure coupons nu makkelijker te verkrijgen.

Aanpassingen lobby en menu

  • Mogelijkheid toegevoegd om uitrustingsstukken te wisselen en door te spelen, na het solo spelen van standaardgevechten, profgevechten en Splatfest-gevechten.
    • Als je deze optie kiest na een standaardgevecht, kun je verder spelen met spelers uit eerdere gevechten, die hebben gekozen voor 'Verdergaan' of 'Uitrusting wijzigen en verdergaan'.
  • Gebruiksvriendelijkheid verbeterd in het levelkeuzescherm voor privégevechten.
  • Mogelijkheid toegevoegd om levels te kiezen die beschikbaar zijn tijdens willekeurige privégevechten.
  • De teamkeuze blijft behouden, ook als een teamlid stopt met spelen aan het eind van een gevecht, en de weergavevolgorde is veranderd voor privégevechten.
  • Tijdens Splatfests wordt een opstellingsafbeelding van het Inkopolisplein getoond op de kaart in het hoofdmenu.

Aanpassingen berichtenfunctie

  • De software is aangepast, zodat een onvoltooid bericht wordt opgeslagen als je op de B-knop drukt om het berichtenscherm te verlaten. Het incomplete bericht kan op een later moment worden voltooid, zelfs als de software opnieuw wordt gestart.

Aanpassingen Salmon Run

  • Mogelijkheid toegevoegd om het nieuwe level, Visrokerij, te kiezen bij De Flipper.
    • Dit level is ook beschikbaar als online wordt gespeeld.
  • Het aantal wapens dat beschikbaar is in De Flipper, is met tien soorten uitgebreid.
  • De tijd tussen het moment dat een speler schade oploopt en het moment dat deze begint te genezen, is verminderd van 1,5 naar 1 seconde.
  • De hoogte van de sprong van een speler die in Salmo's inkt staat, is enigszins verhoogd.
  • De timing waarmee de bewegingssnelheid en sprongkracht van een speler wordt vertraagd als deze Salmo's inkt raakt, is een klein beetje teruggebracht.
    • Dit maakt het voor spelers die per ongeluk in Salmo's inkt gaan staan eenvoudiger om over obstakels te bewegen.
  • De specificaties voor bepaalde geluidseffecten zijn aangepast.
  • Probleem verholpen waardoor het geluidseffect voor vurende kanonnen niet hoorbaar was als een bondgenoot het kanon afvuurde.
  • Probleem verholpen waardoor het geluidseffect voor een afgevuurde paraplu die een Jutter raakte herhaaldelijk werd afgespeeld, of helemaal niet hoorbaar was.
  • Probleem verholpen dat zorgde voor onnatuurlijk gedrag, als een Superlanding plaatsvond op het moment dat een speler een kanon binnenging.
  • Probleem verholpen waardoor een speler die met een open paraplu in contact kwam met een Jutter, niet achteruit werd gegooid.
  • Probleem verholpen waardoor gouden eieren niet verschenen als een Salmonietenbaas werd verslagen, omdat een bondgenoot een verbindingsprobleem had.
  • Probleem verholpen waardoor gouden eieren niet verschenen na het verslaan van een Salmonietenbaas, na herhaaldelijk Zammels te hebben verslagen die geen gouden eieren in hun bezit hadden.
  • Probleem verholpen waardoor bommen verdwenen en geen schade aanrichtten aan de raketwerper van een Salmodrone, als deze tijdens het sluiten naar binnen werden gegooid.
  • Probleem verholpen waardoor spelers van de punt van een schip naar binnen vielen.

Aanpassingen multiplayerstand

  • De tijd tussen het moment dat een speler schade oploopt en het moment dat deze begint te genezen, is verminderd van 1,5 naar 1 seconde.
  • De hoogte van de sprong van een speler die in de inkt van een tegenstander staat, is enigszins verhoogd.
  • De timing waarmee de bewegingssnelheid en sprongkracht van een speler wordt vertraagd als deze de inkt van een tegenstander raakt, is enigszins teruggebracht.
    • Dit maakt het voor spelers die per ongeluk in de inkt van een tegenstander gaan staan eenvoudiger om over obstakels te bewegen.
  • De lage gebieden op de kaart zijn donkerder gemaakt, voor een duidelijker onderscheid met de gebieden buiten de kaarten.
  • De specificaties voor bepaalde geluidseffecten zijn aangepast.
    • Het geluidseffect voor Gifmist is nogmaals hoorbaar als een tegenstander het getroffen gebied betreedt.
    • De geluidseffecten voor Detector en Gifmist zijn duidelijker hoorbaar als ze afgaan.
    • Het geluid van de Inktjet is aangepast, zodat duidelijker te horen is uit welke richting het geluid komt.
    • Zeldzaam probleem verholpen waardoor het geluidseffect van laders niet hoorbaar was.
    • Het volume van de geluidseffecten vóór de detonatie van Klodderbommen en andere explosieven is enigszins verhoogd.
  • Probleem verholpen waardoor een directe treffer van een Klotstrommel tegen een vijand die zojuist zijn onkwetsbaarheid verloor, wel werd getoond maar slechts 38,0 schade toebracht.
  • Zeldzaam probleem verholpen waardoor een speler met dubbele wapens door de grond zakte als deze tijdens een val een sliding maakte.
  • Zeldzaam probleem verholpen waardoor afgevuurde paraplu's in het scherm van de schutter op een andere locatie lagen dan in het scherm van andere spelers, zelfs als het terrein niet had bewogen.
  • Probleem verholpen waardoor zowel de speler als de paraplu schade opliep, of juist niet opliep, door bommen, Superlandingen of andere explosies, afhankelijk van de verbinding of het openen en sluiten van de paraplu.
  • Probleem verholpen waardoor spelers die een Inktharnas hadden uitgerust en niet konden worden vol gespetterd, zelfs niet door directe treffers van krachtige wapens, er op het scherm van de tegenstander uitzagen alsof ze wel met inkt waren geraakt.
  • Probleem verholpen tijdens Bazookarper, waar inkt op een hellende ondergrond in de Spetterzone van de Zeesterrenstage niet zichtbaar was op de kaart.
  • Probleem verholpen waardoor inkt die op de middelste mast van de Klipvisklipper werd afgevuurd, op een onnatuurlijke manier naar beneden droop.
  • Probleem verholpen waardoor spelers vast kwamen te zitten als ze over de roosters nabij de startpunten op de Klipvisklipper liepen.
  • Probleem verholpen in de Kelpwierkas, waardoor het nu mogelijk is om de grond in te kleuren onder de niet kleurbare objecten in het level, en deze gebieden worden meegeteld in de uiteindelijke score.
  • Probleem verholpen in de Kelpwierkas, waardoor Spetterbuien niet explodeerden maar verdwenen als de onderkant van bepaalde roosters werd geraakt.
  • Probleem verholpen in Moeraalkanaal, waardoor spelers nabij startpunten herhaaldelijk langs inktvisbarrières konden bewegen.
  • Probleem verholpen in Moeraalkanaal, waardoor spelers sneller dan bedoeld liepen op hellende vlakken die door tegenstanders waren gekleurd.
  • Probleem verholpen in Torentwist, waar als de toren een luchtbel uit de Bellenblazer raakte, deze bleef raken doordat hij met dezelfde snelheid als de luchtbel bewoog.
  • Probleem verholpen in Bazookarper, waar, als een Barstbubbel explodeerde op hetzelfde moment dat de eigenaar in het bezit kwam van de Bazookarper, het voor andere spelers leek of deze speler een gewoon wapen droeg in plaats van de Bazookarper.
  • Probleem verholpen in Bazookarper, waardoor spelers die zich verscholen achter dunne objecten, schade opliepen alsof ze geraakt werden door directe treffers van de Bazookarper.
  • Zeldzaam probleem verholpen in Bazookarper, waar de Bazookarper-barrière geen schade opliep als de Bazookarper en een exploderende bom contact maakten op een hellend vlak.
  • Probleem verholpen in Klipvisklipper en Moeraalkanaal, waar de waarschuwing 'NIET TERUGTREKKEN!' in Bazookarper niet werd getoond als spelers terugkeerden naar het startpunt.
  • De specificaties van bepaalde hoofdwapens zijn aangepast.

Wapen Omschrijving van de aanpassingen
Straalplonzer
Gemodde Straalplonzer
De schietsnelheid is met ongeveer 40% verhoogd, terwijl het bereik onveranderd is gebleven.
Lunablaster Het bereik van de inktdekking als schoten een muur raken is vergroot.
Klodderblaster
Gemodde Klodderblaster
Het bereik van de inkt rond je voeten is vergroot, en de dekking achter je is groter dan voorheen.
Heldenblaster (replica) Het bereik van de inktdekking als schoten een muur raken is vergroot.
Octopoets De hoeveelheid spetterende inkt als een schot de grond raakt is vergroot.
Bloplader
Firefin Bloplader
Heldenlader (replica)
De hoeveelheid spetterende inkt als een schot de grond raakt is vergroot.
Schelpschutter
Firefin Schelpschutter
De hoeveelheid spetterende inkt als een schot de grond raakt is vergroot.
E-liter 4K
Gemodde E-liter 4K
De hoeveelheid spetterende inkt als een schot de grond raakt is vergroot.
E-liter 4K met vizier
Gemodde E-liter 4K met vizier
De hoeveelheid spetterende inkt als een schot de grond raakt is vergroot.
Bamboem 14-A De hoeveelheid spetterende inkt als een schot de grond raakt is vergroot.
Spetbuizer De hoeveelheid spetterende inkt als een schot de grond raakt is vergroot.
Triomorser De bewegingssnelheid tijdens een aanval is met ongeveer 10% verhoogd.
De maximale hoeveelheid toegebrachte schade is verhoogd van 52,0 naar 62,0.
Kampeerplenzer De tijd tussen het openen en afvuren van de paraplu is verkort van 1,5 naar 0,5 seconden.
De benodigde hoeveelheid inkt om de paraplu af te vuren is verminderd met circa 25%.
De benodigde tijd om een paraplu terug te krijgen nadat deze is vernietigd, is verkort van 9 naar 6 seconden.
De tijd dat een afgevuurde paraplu in een level blijft, is verkort van 8 naar 6 seconden.

  • De specificaties van bepaalde subwapens zijn aangepast.

Subwapen Omschrijving van de aanpassingen
Gifmist Het inktverbruik is verlaagd van 70% naar 60% van de capaciteit van de inktcontainer.
De tijd voordat de inkt wordt bijgevuld na gebruik van Gifmist is teruggebracht met 25/60 seconde.
De fragmentefficiëntie van de vaardigheid subspaarder is met grofweg 14% verlaagd.
Ballonbom De fragmentefficiëntie van de vaardigheid subspaarder is met ongeveer 33% verlaagd.

  • De specificaties van bepaalde speciale wapens zijn aangepast.

Speciaal wapen Omschrijving van de aanpassingen
Spetterraketten De tijd tussen de lancering van raketten die zijn ingesteld op verschillende doelen is verkort, afhankelijk van het aantal doelen.
Inkjet Het gebied waarbinnen een schot van een tegenstander met de Inkjet doel raakt is enigszins verkleind, waardoor het moeilijker wordt om de speler te raken.
Magistraal De duur van het straaleffect is met ruwweg 15/60 seconde verminderd.
Spetterbui De snelheid waarmee het de grond kleurt, is met circa 20% verminderd.

  • De specificaties voor de punten die benodigd zijn voor bepaalde speciale wapens zijn aangepast.

Wapen Voor ⇒ Na
Triomorser 210⇒190
Superspetter 190⇒200
Heldenspetter (replica) 180⇒190
Teleblaster 180⇒190
Plenzer 180⇒190
Heldenplenzer (replica) 180⇒190

Andere aanpassingen

  • Probleem verholpen waardoor Detectors een onnatuurlijk gedrag vertoonden als ze op testkegels werden gebruikt.
  • Probleem verholpen in de toeschouwerstand, waardoor de speciale meter er op het scherm van de speler anders uitzag dan op het scherm van de toeschouwer.

Aanvullende informatie

Met versie 2.0.0 kun je niet langer via een draadloze netwerkverbinding verbinding maken om potjes te spelen met spelers die een eerdere versie gebruiken.

Mogelijk heb je extra opslagruimte nodig om deze content te kunnen downloaden. Als er niet genoeg vrije ruimte is in het systeemgeheugen van het Nintendo Switch-systeem, gebruik dan een compatibele microSD-kaart (ga naar Service en info voor meer informatie). Je kunt zien hoeveel vrije ruimte er in het systeemgeheugen of op de microSD-kaart is door vanuit het HOME-menu naar de systeeminstellingen te gaan en daar GEHEUGENBEHEER te kiezen.