Meer Brain Training van Dr. Kawashima: Hoe oud is jouw brein?

Ben je klaar voor de volgende uitdaging?

Meer Brain Training van Dr. Kawashima: Hoe oud is jouw brein? volgt de blauwdruk van het origineel en komt met compleet nieuwe oefeningen waarmee je je hersenen in vorm kan houden.

Gebaseerd op de bevindingen van neurowetenschapper Dr. Ryuta Kawashima biedt Meer Brain Training je een verzameling van simpele dagelijkse oefeningen die je helpen je brein te stimuleren.

Over Nintendo DS

Dr. Kawashima's Brain Training wordt mogelijk gemaakt door de unieke technologie in de Nintendo DS.

De Nintendo DS heeft twee schermen. Het onderste scherm is aanrakingsgevoelig. Door het systeem als een boek op zijn kant te houden, kunnen gebruikers met de stylus op het Touch Screen schrijven, zoals je met een pen op papier schrijft. (Linkshandige gebruikers kunnen de Nintendo DS omkeren, zodat het Touch Screen zich aan de linkerkant bevindt.)

De Nintendo DS bevat tevens een ingebouwde microfoon, zodat je een aantal van de oefeningen kunt uitvoeren door eenvoudigweg te spreken. Dankzij de draadloze communicatietechnologie van de Nintendo DS kunnen maximaal 16 mensen meedoen aan een rekenwedstrijd, met slechts één exemplaar van het spel. Je kunt tevens een demoversie van het spel naar een andere Nintendo DS sturen en extra sudoku-puzzels downloaden in winkels.

Nieuwe test voor Hersenleeftijd

Meer Brain Training maakt geweldig gebruik van het touchscreen van de DS en de microfoon en zelfs je gehoor zal getraind worden!

Niet alle oefeningen die hieronder staan zijn vanaf het begin uit te voeren, maar als je je brein regelmatig blijft trainen komen er nieuwe uit te proberen uitdagingen vrij!

Steen, papier, schaar

Je moet verscheidene rondes tegen de DS winnen of verliezen. Soms laat de DS je bijvoorbeeld een steen zien en vertelt je dat je moet verliezen. In dat geval zeg je “schaar” in de microfoon van je DS.

Meer verminderen

De DS toont een getal tussen 1 en 9, en je moet dit getal herhaaldelijk aftrekken van een groter getal dat in beeld verschijnt. Als het getal dat je moet aftrekken bijvoorbeeld 5 is en het begingetal 30, dan zouden 25, 20, 15, 10 en 5 de antwoorden zijn.

Snelle symbolen

Hoe groot is je herkenningsvermogen? In deze test ben je toegewezen op een tabel, waarin getallen zijn gekoppeld aan een bepaald symbool. Op het andere scherm verschijnt steeds een getal. Je moet het juiste symbool tekenen dat correspondeert met het getal.

Memory: optellen

Er verschijnen optelsommen van twee getallen in beeld. In de volgende som is één van de getallen verborgen. Je moet het gewiste getal onthouden, zodat je het correcte resultaat kunt opschrijven bij de nieuw gevormde optelsom.

5x5 onthouden

De hoogste tijd om je geheugen aan het werk te zetten! In deze oefening moet je 25 getallen onthouden die geplaatst zijn op 25 verschillende plekken op het scherm. Na 2 minuten begint de uitdaging pas echt: dan moet je proberen de getallen en hun plekken te herinneren.

Hoogste getal

Er verschijnen verschillende getallen in verscheidene formaten in beeld. Je moet het getal met de hoogste waarde aanraken. Natuurlijk hoeft het hoogste getal niet het grootste getal te zijn, dus laat je niet foppen!


Nieuwe dagelijkse training

Als je DS Hersenleeftijd eenmaal is vastgesteld, kun je deze uitdagende oefeningen uitproberen en zien hoe je resultaten met verloop van tijd vooruitgaan.

Rekentekens

Deze oefening is een variatie op de klassieke '20 berekeningen'-test uit de oorspronkelijke Brain Training. Je moet twintig berekeningen zo snel mogelijk oplossen. Maar in plaats van de uitkomst te berekenen, krijg je de getallen alvast te zien en moet je de correcte tekens (+−×÷ ) op de juiste plek zetten.

Meesterwerk spelen

Meer Brain Training biedt meer dan woorden en getallen alleen. In deze oefening verandert je touchscreen in het toetsenbord van een piano. Je volgt de noten op het andere scherm en drukt de corresponderende pianotoetsen in.

Woorden maken

Diverse letters staan kriskras door elkaar. Je moet het woord zien te vinden dat je kunt schrijven met alle letters. De woorden kom je niet zo vaak tegen in het dagelijks taalgebruik, dus je woordenschat wordt ook nog eens op de proef gesteld!

Wisselgeld

Het is niet zo moeilijk om geld te tellen. Maar kun je dat ook snel en op een betrouwbare manier? Je krijgt een prijs te zien en moet wisselgeld teruggeven, gebaseerd op het bedrag dat betaald wordt. Reken het juiste bedrag aan wisselgeld uit en reken dit vervolgens om in de munten op je scherm!

Goede verstaander

Wat denk je te hebben gehoord? Schrijf 't op! Verschillende woorden worden tegelijk uitgesproken. Je moet al deze woorden opschrijven. De DS kan de woorden herhalen en tips geven, maar dat gebeurt dan wel ten koste van je score.

Dagen en datums

De DS stelt enkele vragen die te maken hebben met de betreffende dag, aan de hand van de datum die is ingesteld op je DS-systeem. Als de DS vraagt: "Welke dag was het gisteren?", dan moet je de naam van de dag van gisteren opschrijven.

Eindpositie

Eind goed, al goed! In deze oefening rennen verschillende personages naar de eindstreep. Het is je taak om vast te stellen in welke positie het hoofdpersonage is geëindigd. (Door) hoeveel hardlopers is het personage voorbijgelopen?

Klokkijken

Soms is het niet zo simpel om de tijd af te lezen. Deze oefening toont je verschillende wijzerklokken en horloges, waarbij enkele gespiegeld en/of gedraaid zijn. Je moet de juiste getoonde tijd in uren en minuten opschrijven.

Bereken de hoogte

Je inschattingsvermogen en geheugen staan centraal in deze uitdaging. Blokken vallen in een gat dat je niet kunt zien. Probeer je de verschillende hoogtes van de blokken te herinneren en geef vervolgens de juiste antwoorden op de vragen.


Over Meer Brain Training

Hoe gemakkelijk is het om je brein te trainen, voor slechts een paar minuten per dag? Kijk naar dit korte filmpje om meer te ontdekken over Meer Brain Training van Dr. Kawashima en de Nintendo DS.