H3x1_Corporate_CSRReport.jpg

Overzicht van lokale activiteiten in 2018

Onze klanten laten glimlachen

CI7_CorporateSocialResponsibility_Flags_euEU.png

Ondersteuning voor programma's die aansporen tot creativiteit en logisch denken

Nintendo of Europe GmbH (Duitsland)

Nintendo of Europe werkt samen met bibliotheken in Keulen (Duitsland) aan verschillende educatieve programma's voor gezinnen. "Build Your Own World", met Super Mario Maker, is een programma voor kinderen van zes jaar en ouder en hun ouders of voogden dat gedurende het jaar periodiek wordt gehouden. Dit programma spoort deelnemers aan creatief te zijn en logisch te denken, doordat ze leren hoe ze hun eigen levels in videogames kunnen maken. Het programma wordt nog steeds goed ontvangen door deelnemers en zal in het boekjaar 2018 ook weer worden aangeboden.


CI7_CorporateSocialResponsibility_Flags_deDE.jpg

Happy Customer Care

Antonio Moatarian

Manager of Customer Care

Nintendo of Europe (Duitsland)

CI_CSRReport2018_CustomerCareAtGamescom.jpg

In het boekjaar 2017 heeft het Customer Care-team van Nintendo of Europe voor het eerst deelgenomen aan gamescom, een van de grootste game-evenementen in Europa. Met gespecialiseerde kennis over Nintendo-producten en -services heeft ons team geholpen ons evenemententeam voor te bereiden op verschillende vragen van consumenten en gaf het ook directe on-site ondersteuning aan een breed scala aan consumenten die de Nintendo-stand bezochten. We hebben verschillende vragen ontvangen over onze producten en diensten, zoals hoe je het ouderlijk toezicht in kunt stellen.

De reacties van consumenten op het evenement waren erg positief. Het hele team en het management van Nintendo of Europe vinden het belangrijk om technische en overige ondersteuning te leveren op evenementen als gamescom, omdat we daarmee een glimlach op de gezichten van onze klanten toveren. We zijn van plan om dit jaar weer deel te nemen aan dit evenement!


CI7_CorporateSocialResponsibility_Flags_euEU.png

Informatie over spelsystemen en onlinediensten voor consumenten

Nintendo of Europe GmbH (Duitsland)

We vinden het belangrijk om duidelijke uitleg te geven over de verschillende mogelijkheden en functies van hardware, zodat alle consumenten optimaal gebruik kunnen maken van onze producten.

Sinds de Nintendo 3DS is uitgebracht, heeft Nintendo of Europe video's gemaakt waarin wordt uitgelegd hoe je bepaalde functies, zoals het ouderlijk toezicht, kunt instellen. Deze video's zijn beschikbaar in acht talen en je kunt ze bekijken op onze websites.

In het boekjaar 2014 heeft Nintendo of Europe de informatie voor ouders op de website vernieuwd. De informatie is nu toegankelijker en ouders kunnen makkelijk meer te weten komen over de hardware en onlinediensten van Nintendo, over de games die hun kinderen spelen, en over videogames in het algemeen.


CI7_CorporateSocialResponsibility_Flags_deDE.jpg

Veiligheid voor kinderen en jongeren

Nintendo of Europe GmbH (Duitsland)

Youth Protection Seal of Quality

Voor Nintendo heeft de veiligheid van minderjarigen bij het gebruik van onze onlinediensten de hoogste prioriteit. Nintendo of Europe geeft uit eigen beweging toestemming aan de USK (Unterhaltungssoftware Selbstkontrolle) om alle onlinediensten van Nintendo te controleren, om te zien of ze voldoen aan de Duitse regelgeving voor de jeugdbescherming. (De USK is een zelfregulerend orgaan dat verantwoordelijk is voor de classificatie van videogames in Duitsland.) Bovendien heeft Nintendo of Europe sinds 2013 het Youth Protection Seal of Quality, een zegel dat op de website te zien is en aangeeft dat ons bedrijf een betrouwbare aanbieder van content is, dat veiligheid voor kinderen en jongeren hoog in het vaandel draagt.


De sterke punten van onze werknemers ten volste benutten

CI7_CorporateSocialResponsibility_Flags_euEU.png

Systemen die een balans tussen werk en privé ondersteunen

Christiane Rückert

Head of Human Resources

Nintendo of Europe GmbH (Duitsland)

CI_CSRReport2018_RueckertChristiane.jpg

Toen ik zestien jaar geleden bij Nintendo of Europe begon, had ik al twee jonge kinderen. Gedurende al deze jaren was ik in staat om zowel te presteren op werk als voor mijn gezin te zorgen. Nintendo of Europe was altijd flexibel als mijn kinderen ziek waren of vakantie hadden en ik voor ze moest zorgen. Toen mijn man en ik ongeveer drie jaar geleden besloten dat we een derde kind wilden, was ik al verantwoordelijk als Head of Human Resources. Mijn leidinggevende ondersteunde me vanaf het begin en vertelde me dat ik mijn tijd moest nemen en moest doen wat ik het beste achtte voor mijn gezin, zoals met ouderschapsverlof gaan en in part-time terugkomen. Tijdens mijn ouderschapsverlof nam hij de verantwoordelijkheid over mijn afdeling over, en mijn team werkte echt fantastisch mee.

Hoewel de wetgeving in Duitsland een goede bescherming biedt voor ouders en de mogelijkheid geeft om tot drie jaar ouderschapsverlof te nemen, is niet elk bedrijf zo flexibel in de manier waarop deze rechten worden verleend en dagelijks worden nageleefd. Als medewerker van Nintendo of Europe heb ik altijd het gevoel gehad dat Nintendo echt flexibel is als ouders ouderschapsverlof aanvragen en part-time willen werken. Nintendo of Europe gaat vaak verder dan wat wettelijk verplicht is en is uitermate coöperatief als ouders, vooral moeders, hun werktijden willen veranderen. Dit is ook mogelijk voor vrouwelijke werknemers in leidinggevende functies, ondanks dat dit nog uitdagender is voor een organisatie.


CI7_CorporateSocialResponsibility_Flags_esES.jpg

Vrouwen in staat stellen hun volledige potentieel te ontplooien

Belinda Ardanuy

Manager, Finance

Nintendo Ibérica, S.A. (Spanje)

CI_CSRReport2018_ArdanuyBelinda.jpg

Naarmate de wereld complexer wordt, is het begrijpen en waarderen van diversiteit fundamenteel voor succes. Sinds ik in 2007 voor Nintendo Ibérica ging werken, hebben mijn leidinggevenden me altijd gesteund in de ontwikkeling van mijn carrière met als doel mij in staat te stellen om initiatieven te nemen, sterke competenties te ontwikkelen om in de toekomst toe te passen en een belangrijke schakel te worden in de groei van het bedrijf. In 2015 stimuleerden mijn leidinggevenden me om een cursus voor de ontwikkeling van vrouwelijke pre-executives te volgen, die door de overheid en een plaatselijke businessschool georganiseerd werd, omdat deze me zou voorbereiden op de toekomst en de perfecte omgeving zou zijn voor professionele en culturele uitwisseling tussen mensen en bedrijven.

Door de cursus kon ik een persoonlijke diagnose van mijn vaardigheden krijgen, een persoonlijk verbeterplan ontwerpen met de hulp van een coach om mijn toekomstig leiderschap te versterken en ervaringen te delen, en een netwerk van effectieve relaties met andere vrouwelijke managers creëren. Ik heb mijn dagelijkse werk op het gebied van teamwork, conflictoplossing en besluitvorming kunnen verbeteren en heb geleerd hoe ik mijn tijd effectiever kan managen om zo een balans te krijgen tussen mijn persoonlijke en professionele leven.

Op basis van de vaardigheden die ik gedurende mijn hele carrière en de cursus heb gekregen, werd ik in maart 2018 gepromoveerd tot manager van de afdeling Finances. Deze rol kan soms uitdagend zijn, maar ik ben volledig voorbereid en ik heb er vertrouwen in dat ik de volledige steun krijg van iedereen bij Nintendo. Dit was niet de enige cursus die ik in het verleden heb gevolgd en Nintendo heeft me altijd gesteund, niet alleen door de kosten te dekken, maar ook door mij de tijd te geven om zo'n cursus te doen.


CI7_CorporateSocialResponsibility_Flags_deDE.jpg

Kids Day

Nintendo of Europe GmbH (Duitsland)

CI_CSRReport2018_BringingChildToWorkDay_01.jpg

Nintendo of Europe streeft ernaar een gezinsvriendelijke werkplek te creëren door rekening te houden met de behoeften van werknemers en hun kinderen. We hebben een breed scala aan beleidsmaatregelen en programma's om gezinnen te ondersteunen. Als onderdeel van deze inspanningen nodigden we in november 2017 alle kinderen van werknemers uit op kantoor voor Kids Day, een evenement waarbij kinderen konden zien waar hun ouders werken en samen allerlei activiteiten konden doen.

We hebben een Kids Day-commissie opgericht om het evenement te plannen en veel andere werknemers hielpen op die dag vrijwillig mee. In totaal kwamen 96 kinderen in de leeftijd tussen 4 en 16 jaar met hun ouders mee voor een rondleiding door het kantoor en een scala aan gezinsactiviteiten. Een van de hoogtepunten van de dag was de aanwezigheid van Mario en Luigi. Zodra de kinderen ze zagen, omhelsden ze hen snel en gingen ze op de foto met een aantal van hun favoriete Nintendo-personages.

We kregen positieve feedback van onze medewerkers. Ze zeiden dat het een speciale dag was voor hun kinderen, die zo blij waren om de werkplek van hun ouders te zien en samen tijd door te brengen. We zullen blijven nadenken over verschillende manieren waarop we een glimlach op de gezichten van werknemers en hun kinderen kunnen toveren.


CI7_CorporateSocialResponsibility_Flags_esES.jpg

Initiatieven die erop gericht zijn een gezonde leefstijl te hanteren

Nintendo Ibérica, S.A. (Spanje)

Bij Nintendo Ibérica richt de MVO-commissie zich erop de medewerkers gezond te houden. Een voorbeeld van een van onze initiatieven is een Intranet-kanaal Health & Safety, waar we informatie delen om werknemers aan te moedigen een gezonde levensstijl te handhaven. Naast informatie over ziekteverzekeringen bevat dit kanaal bijvoorbeeld handige tips over manieren om te zitten en gidsen voor evenementen die een betere gezondheid bevorderen. Acht medewerkers namen deel aan de laatste hardlooptocht die op dit kanaal werd gepromoot, en daarin liepen ze ieder tien kilometer. De reacties van werknemers geven aan dat dit kanaal werknemers ertoe aanzet gezonder te leven. Een ander initiatief, dat we in oktober 2016 begonnen, is om werknemers fruit te bieden in een poging gezonde eetgewoonten te bevorderen en de consumptie van brood en boter en snacks zoals koekjes te verminderen.

Elke eerste vrijdag van de maand wordt er tien kilo seizoensfruit op kantoor bezorgd. Medewerkers genieten van gezonde snacks op kantoor en de MVO-commissie is van plan activiteiten voort te zetten die het bewustzijn voor gezonde eetgewoonten vergroten.


Toekomstige generaties laten glimlachen

CI7_CorporateSocialResponsibility_Flags_deDE.jpg

CO2-uitstoot verminderen

Nintendo of Europe GmbH (Duitsland)

Nintendo of Europe hecht veel belang aan de reductie van CO2-uitstoot en is in het boekjaar 2012 voor de stroomvoorziening voor het hoofdkantoor overgeschakeld op duurzame energie. In het boekjaar 2013 is Nintendo of Europe voor alle andere gebouwen overgeschakeld op hernieuwbare energie, waardoor de CO2-uitstoot is gereduceerd tot nul.

Om nog meer energie te besparen zijn de lampen vervangen door energiezuinigere modellen en is er een verlichtingssysteem geïnstalleerd dat zich automatisch aanpast. Nintendo of Europe maakt ook zijn medewerkers energiebewust door via het intranet informatie te geven en door iedere verdieping te controleren op onnodig energieverbruik.

Verder werkt Nintendo of Europe voortdurend aan de reductie van de CO2-uitstoot door het wagenpark van het bedrijf. Sinds de invoering van het autobeleid in 2010 zijn er in totaal 455,4 ton CO2 bespaard.


De community laten glimlachen

CI7_CorporateSocialResponsibility_Flags_beBE.jpg

Games met schoollessen combineren

Nintendo Benelux B.V. (België)

CI_CSRReport2018_NBX_IncorperatingGames.jpg

Het Belgische kantoor van Nintendo Benelux verdiepte zich in een suggestie van een basisschoolleraar die manieren wilde vinden om games in lessen te integreren, en begon vanaf het boekjaar 2015 samen te werken in het Gaming in the Classroom-project. Games worden ongeveer een uurtje per week in lessen gebruikt, zodat leerlingen plezier kunnen hebben tijdens het leren. Bovendien wonen medewerkers van Nintendo Benelux de ouderbijeenkomsten bij en besteden ze tijd aan het uitleggen van functies om thuis veiliger te spelen, zoals ouderlijk toezicht en hoe leeftijdsclassificaties kunnen worden gebruikt om games voor specifieke leeftijdsgroepen te identificeren.

Nintendo Benelux is ook actief betrokken bij andere manieren om deel te nemen aan vele liefdadigheidsactiviteiten als onderdeel van hun inspanningen om iets terug te doen voor de samenleving.


CI7_CorporateSocialResponsibility_Flags_esES.jpg

Dromen van ernstig zieke kinderen verwezenlijken

Nintendo Ibérica, S.A. (Spanje)

CI_CSRReport2018_NIB_CriticallyIllChildren.jpg

Nintendo Ibérica heeft in juni 2017 samengewerkt met de Fundación Pequeño Deseo-organisatie, die werkt aan het verwezenlijken van de dromen van ernstig zieke kinderen, om de droom van een 5-jarige jongen en twee 11-jarige meisjes te laten uitkomen. We hebben de kinderen, die erg van Nintendo-personages houden, op het kantoor van Nintendo Ibérica uitgenodigd, waar we hen samen met Mario begroetten. Vervolgens heeft iedereen een Mario-pet opgezet en hebben we samen een onvergetelijke dag beleefd, waarbij we met elkaar foto's hebben gemaakt en games hebben gespeeld. Alle medewerkers waren van mening dat hun motivatie alleen maar is gegroeid na het zien van de gezichten van de kinderen.


Blijvende ondersteuning voor de Starlight Children's Foundation

Nintendo of America Inc.   

Nintendo of Canada Ltd.

Nintendo of Europe GmbH, UK Branch

Nintendo Australia Pty Limited

CI_CSRReport2018_NUK_Starlight.jpg

Nintendo of America, Nintendo of Canada, de vestiging van Nintendo of Europe in het Verenigd Koninkrijk en Nintendo Australië hebben langdurige samenwerkingsverbanden met de Starlight Children's Foundation, een non-profitorganisatie die ondersteuning biedt aan ernstig zieke kinderen die langdurige zorg nodig hebben en aan hun families.

De vestiging van Nintendo of Europe in het Verenigd Koninkrijk blijft samenwerken met Starlight om Fun Centers* te verstrekken aan ziekenhuizen om kinderen te vermaken die in behandeling zijn. Daarnaast ondersteunt de vestiging verschillende andere Starlight-evenementen en -programma's, zoals Starlight's jaarlijkse Summer Party en Starlight-wensen. Nintendo-vrijwilligers die deelnamen aan de Summer Party 2017 zeiden dat ze zich vereerd voelden om deel te mogen uitmaken van zo'n belangrijk Starlight-evenement en dat het zien van alle families die samenkomen om plezier te hebben, de reden is waarom ze dit evenement elk jaar steunen.

Nintendo Australia ondersteunt Starlight ook via verschillende evenementen gedurende het hele jaar en op 'Starlight Day', een belangrijk liefdadigheidsevenement dat jaarlijks in Australië wordt gehouden. Daarnaast werd er in het boekjaar 2017 een Mario Kart-evenement georganiseerd voor kinderen, waardoor de relatie tussen de kinderen en Nintendo Australia werd versterkt. Met de aanwezigheid van Mario was dit evenement leuk voor zowel de kinderen als de werknemers van Nintendo Australia.

*Fun Center

Een mobiel entertainmentapparaat dat een flatscreen-tv, een videogamesysteem en een dvd-speler combineert en dat vrij door een ziekenhuis kan worden verplaatst. Fun Centers kunnen overal in het ziekenhuis naartoe rollen, waardoor ze ideaal zijn voor kinderen in welke situatie dan ook. Fun Centers helpen kinderen minder bang te zijn en bieden hen een meer herkenbare omgeving. Fun Centers zijn ook een geweldige manier voor patiënten om tijd door te brengen met familieleden tijdens een verlengd verblijf in een ziekenhuis.


Betrouwbare bedrijfsactiviteiten

Bevordering van het begrip van werknemers voor de Gedragscode

Nintendo of America Inc.

Nintendo of Europe GmbH (Duitsland)

Nintendo Australia Pty Limited

De Gedragscode van Nintendo of America bevat duidelijke professionele en ethische richtlijnen voor het gedrag dat van alle werknemers wordt verwacht. In een poging om ervoor te zorgen dat medewerkers bekend blijven met de Gedragscode, zijn alle werknemers jaarlijks verplicht om online een test over de Gedragscode in te vullen.

Naast de Gedragscodetraining voor nieuwe werknemers, biedt Nintendo of Europe regelmatig trainingen aan voor alle Europese dochterondernemingen. De training wordt voornamelijk uitgevoerd via intranet e-learning; in bepaalde omstandigheden worden er echter live-trainingsseminars gehouden. Nintendo of Europe voerde recentelijk de Gedragscodetraining uit tijdens de boekjaren 2016 en 2017.

Bij elke heruitgave van de Gedragscode bij Nintendo Australia stuurt de personeelsafdeling elke medewerker een e-mail met een vragenlijst over de Gedragscode en medewerkers moeten deze ondertekenen om aan te geven dat ze de nieuwe versie hebben begrepen en zullen naleven. Dit proces is in september 2017 uitgevoerd en alle medewerkers hebben ingestemd met de nieuwe Gedragscode.