LostWinds: Winter of the Melodias

Systeem: Wii Releasedatum: 09-10-2009

Wat je moet weten

Deze content wordt verkocht door Nintendo of Europe GmbH. Alle aankopen worden betaald met Nintendo eShop-tegoed dat te gebruiken is via het Nintendo-account waarmee de aankopen zijn gedaan.

Deze content wordt verkocht door Nintendo of Europe GmbH en moet worden betaald met Nintendo eShop-tegoed dat te gebruiken is via je Nintendo-account. Bij de aankoop van deze content is de Nintendo-accountovereenkomst van kracht.

Deze content kan worden gekocht door gebruikers die een Nintendo-account hebben aangemaakt en akkoord zijn gegaan met de wettelijke voorwaarden. Om content voor de Wii U of een systeem in de Nintendo 3DS-familie te kunnen kopen heb je ook een Nintendo Network ID nodig. Het tegoed dat te gebruiken is via je Nintendo-account, moet dan worden samengevoegd met het tegoed dat verbonden is aan je Nintendo Network ID. Als de tegoeden nog niet zijn samengevoegd, dan kun je dit tijdens de aankoop doen. Om met de aankoop te beginnen moet je inloggen met je Nintendo-account en Nintendo Network ID. Zodra je bent ingelogd, kun je de aankoop bekijken en voltooien.

Om content voor de Wii U of een Nintendo 3DS-systeem te kunnen kopen moet het tegoed dat te gebruiken is via je Nintendo-account, worden samengevoegd met het tegoed dat verbonden is aan je Nintendo Network ID. Als de tegoeden nog niet zijn samengevoegd, dan kun je dit tijdens de aankoop doen. Op het volgende scherm kun je je aankoop bekijken en voltooien.

De voorwaarden van deze aanbieding gelden voor gebruikers die inloggen met een Nintendo-account waarbij het ingestelde land overeenkomt met de landinstelling van deze website. Als een Nintendo-account een andere landinstelling heeft, kunnen de voorwaarden van deze aanbieding worden aangepast. (De prijs kan bijvoorbeeld worden weergegeven in de lokale valuta.)

Zodra de aankoop is voltooid, wordt de content gedownload op het actuele systeem dat gekoppeld is aan de betreffende Nintendo-account, of aan de betreffende Nintendo Network ID in het geval het een Wii U-systeem of een systeem in de Nintendo 3DS-familie betreft. Op dit systeem moet de nieuwste versie van de systeemsoftware geïnstalleerd zijn. Ook moet het systeem zijn verbonden met het internet en moet de optie om automatisch software te downloaden ingeschakeld zijn. Verder moet er op het systeem genoeg ruimte vrij zijn om de content te kunnen downloaden. Afhankelijk van het systeem/hardwaremodel dat je hebt en je gebruik ervan, heb je mogelijk extra opslagmogelijkheden nodig om software te downloaden in de Nintendo eShop. Ga naar Service en info voor meer informatie.

Zorg dat je genoeg vrije ruimte hebt om het downloaden te voltooien.

Zodra je de aankoop hebt voltooid, wordt de content gedownload op het actuele systeem dat gekoppeld is aan je Nintendo-account, of aan je Nintendo Network ID in het geval het een Wii U-systeem of een systeem in de Nintendo 3DS-familie betreft. Op dit systeem moet de nieuwste versie van de systeemsoftware geïnstalleerd zijn. Ook moet het systeem zijn verbonden met het internet en moet de optie om automatisch software te downloaden ingeschakeld zijn. Verder moet er op het systeem genoeg ruimte vrij zijn om de content te kunnen downloaden. Verder moet er op het systeem genoeg ruimte vrij zijn om de content te kunnen downloaden. Afhankelijk van het systeem/hardwaremodel dat je hebt en je gebruik ervan, heb je mogelijk extra opslagmogelijkheden nodig om software te downloaden in de Nintendo eShop. Ga naar Service en info voor meer informatie.

Zorg dat je genoeg vrije ruimte hebt om het downloaden te voltooien.

De voorwaarden van de aanbieding worden getoond op basis van de landinstellingen van je Nintendo-account.

Bij de aankoop van deze content is de Nintendo-accountovereenkomst van kracht.

Het gebruik van ongeoorloofde apparatuur of software die technische modificaties van het Nintendo-systeem of software mogelijk maakt, kan ertoe leiden dat deze software onspeelbaar wordt.

Dit product bevat technische beveiligingsmaatregelen.

De content is niet speelbaar voor de releasedatum: {{releaseDate}} . De betaling gebeurt direct bij aankoop.

Inleiding

Toen de WiiWare-dienst in mei 2008 van start ging, was er één avontuur dat helderder straalde dan alle andere. Het wist spelers te grijpen met zijn ingenieuze gebruik van de besturing met de Wii-afstandsbediening. De serene spelwereld en zijn prachtige sfeer lieten spelers helemaal opgaan in de avonturen van Toku en windgeest Enril, die eropuit trokken om Enrils verloren krachten te zoeken. Toen het spel voorbij was, wilden spelers meer - maar toen werd het even stil rond LostWinds en begonnen ze zich af te vragen of de LostWinds voor altijd waren gaan liggen...

CI_toku_and_enril.jpg

Nu is het wachten voorbij, want Toku en Enril keren terug. Er staat meer op het spel, met meer trucs en een grootser opgezet avontuur – om nog maar te zwijgen van de nog mooiere en gedetailleerde wereld om te ontdekken. Welkom in LostWinds: Winter of the Melodias.

Het verhaal

Er is niet veel tijd verstreken sinds de avonturen van Toku, Enril, Deo en Magmok in “LostWinds”.

Toen ontdekkingsreiziger Notéa plotseling terugkwam van een expeditie, bracht hij treurig nieuws met zich mee. Tijdens zijn zoektocht naar de ruïnes van Melodia, is Toku's moeder op mysterieuze wijze verdwenen. De verstrooide overblijfselen van haar geliefde dagboek vormen de enige aanwijzingen naar haar verblijfplaats.

Als dank voor het redden van zijn leven, krijgen Toku en Enril van de bewaker Magmok de belofte dat hij ze zal helpen, wanneer ze de bergen in trekken, op zoek naar Magdi.

Toku en Enril komen aan in Zomerplasdorp, een pittoreske plaats die gebukt gaat onder een eeuwig voortdurende winter. Zorgwekkender is nog dat de inwoners in angst leven voor de woeste monsters die zich in de sneeuw verbergen.

CI_screenshot_8.jpg

Toku en Enril vrezen het ergste. En aangezien de ijzige kou zijn tol eist, zoeken de twee hulp bij Sonté, de Spirit of Seasons. Sonté's krachten om seizoenen te veranderen is hun enige kans om de hopeloze toestand in Zomerplasdorp te keren en een oude vloek op te heffen die Melodia achtervolgt.

Toku en Enril reizen verder, maar de gebeurtenissen blijven onverwachte wendingen nemen. Terwijl ze hun nieuwe krachten voorzichtig toepassen in hachelijke situaties, raken Toku en Enril verstrikt in een race tegen de klok om niet alleen het leven van Toku's moeder te redden, maar ook de toekomst van Mistralis...

1: Zoals de wind waait

Er staat een kersenboom pal buiten het kantoor van Frontier Developments Ltd., een spelontwikkelingsstudio uit Cambridge. De creatieve omgeving bracht een idee voort, geboren uit de wind die door de bladeren blaast. Dat idee was LostWinds, gelanceerd voor WiiWare in 2008 en positief ontvangen. Met een beetje hulp van de Wii-afstandsbediening blies het spel een frisse wind door het platformgenre.

In het kantoor hebben we een afspraak met een paar van de belangrijkste mensen achter LostWinds en diens - volop in ontwikkeling zijnde - vervolg, LostWinds: Winter of the Melodias, voor een korte blik op het vervolg van hun oorspronkelijke titel voor WiiWare.

Het is meteen duidelijk dat we te maken hebben met een creatief team dat wel weet hoe het met ideeën moet omspringen. Stapels concept-tekeningen, personageschetsen en levelkaarten liggen verspreid over de vergadertafel. Het schildert een rijk en gemengd beeld van wat we te zien zullen krijgen op het scherm.

David Braben, voorzitter en oprichter van Frontier, trapt af: “Toen we begonnen met de ontwikkeling van LostWinds: Winter of the Melodias, was het onze uitdaging om hetzelfde niveau van innovatie en verrassing te leveren als het eerste spel, in plaats van op onze lauweren te rusten en er meer levels uit te 'persen'. Dus we concentreerden ons op grote nieuwe spelelementen die naadloos te combineren zijn met de krachten uit het eerste spel.

IMG_2179_sml.jpg

“Op verzoek van de spelers maakten we de personages en het verhaal belangrijker. De nieuwe omgevingen in Mistralis zijn gevarieerder, het spel geeft betere richtingsaanwijzingen aan de speler. En verder hebben we heel veel kleine dingen verbeterd en gepolijst, waardoor de wereld nog interactiever is en verkennende spelers nog meer beloond worden.”

Hoewel de mannen van Frontier hun nieuwe spel niet graag afdoen als 'meer van hetzelfde', spreken de enorme hoeveelheid zaken om over te praten en de passie die ze uitdragen boekdelen. Productieregisseur Johnny Watts toont gedetailleerde kaarten, waarop hij alle mogelijke routes voor de spelers uitstippelt, en legt uit dat het bij de ontwikkeling van een spel essentieel is om elk spelelement voorzichtig en op het juiste moment in het spelverloop te introduceren.

IMG_2190_sml.jpg

“Je zult zien dat de beelden op het moment...,” zegt hij, terwijl hij een korte pauze neemt en probeert een tevreden glimlachje te onderdrukken, “…hoewel we tot nog toe eigenlijk best tevreden waren… nog niet helemaal af zijn. Dat komt doordat we eerst het spelverloop helemaal in orde willen maken: onze puzzels, de interactie met de omgeving en de manier waarop de speler door de omgeving reist, met nieuwe mogelijkheden op verschillende stadia gedurende het spel.” Watts toont voorbeeld na voorbeeld van hoe de nieuwe bouwstenen van het spel met elkaar samenspelen en nieuwe mogelijkheden scheppen. “Het draait allemaal om balans. We willen dat spelers gaan experimenteren met hun nieuwe krachten, dat ze nieuwe dingen ontdekken.”

Maar het is de bedoeling dat Winter of the Melodias meer biedt dan alleen nieuwe spelmogelijkheden. Het is ten slotte het vervolg op een verhaal dat van begins af aan bijzonder rijk was. Managend directeur David Walsh legt uit: “We hebben een verhaaluniversum geschapen waar nog zoveel dingen zijn om te verkennen. En dit spel gaat echt verder met waarmee we begonnen waren, terwijl het tegelijkertijd niet vergeet wáár het begon. We gaan echter veel dieper in op de wereld van Mistralis en werken de mythologie verder uit. Mensen wilden meer en dit spel maakt die wens echt waar.”

2: Spelen in de kou

Vervolgens pakt hoofdontwerper Steven Burgess – voor wie het briesje door de bladeren van een kersenboom de inspiratie vormde voor het idee, om een personage met de kracht van de wind te besturen - een Wii-afstandsbediening en Nunchuk, en begint ons door het spel te leiden. Zijn uitbundige enthousiasme werkt aanstekelijk - het is duidelijk dat hij vol passie is voor zijn nieuwe kindje.

IMG_2207_sml.jpg

“Het gaat zo ongeveer verder waar je gebleven was", zegt Burgess, terwijl we kijken naar een herkenbare scène, waarin Toku een dutje doet voordat het avontuur wederom aan komt waaien. “Toku heeft zijn parachutecape verloren [een cape die Toku in een later stadium van LostWinds bemachtigde, en die de speler de kracht gaf om hoog door de lucht te vliegen, red.], maar Enril heeft nog steeds alle krachten die je had aan het einde van het eerste spel.”

Nadat hij heeft vernomen dat zijn moeder Magdi vermist is, wordt Toku een beetje op gang geholpen door Magmok. Deze pas bevrijde, oude bewaker heeft zijn vrienden gezworen om ze te helpen de berg naar Zomerplasdorp te beklimmen, waar Magdi voor het laatst werd gezien. “Dit gedeelte is als een tutorial voor nieuwkomers”, legt Burgess uit, “terwijl het veteranen direct van het ene naar het andere spel brengt en ze opnieuw vertrouwd maakt met Enrils windkrachten.”

Behendig leidt hij Toku de bergen op; zo nu en dan helpt Magmok bij het beklimmen van hoge klippen of bij het verwijderen van een enorm rotsblok dat de weg verspert.

“Als je het eerste spel gespeeld hebt, mis je op dit moment misschien de parachutecape. Maar maak je geen zorgen, Toku krijgt die uiteindelijk wel weer terug", grinnikt Steven.

CI_screenshot_16.jpg

Na aankomst in Zomerplasdorp blijkt het dorp hard toe te zijn aan een nieuwe toeristenfolder. Bevroren watervallen en onophoudelijke sneeuwdouches houden het idyllische plaatsje gevangen in een eeuwige winter. Eng ogende sneeuwmonsters liggen op de achtergrond op de loer en nieuwe mutaties van Glorbs – de giftige lastposten die door de kwade geest Balasar als een plaag over de landen van Mistralis zijn verspreid – proberen Toku's voortgang te belemmeren.

“Als je net arriveert, is Toku nog niet op de winterkou toegerust", vervolgt Burgess. “We hebben een temperatuurmeter geïntroduceerd die daalt, naarmate Toku verder de kou in trekt. Hij moet om de zoveel tijd fakkels bereiken om weer warm te worden. Dit geeft een nieuwe draai aan het verkennen in het spel: als je een grot inloopt kan dat leiden tot nieuwe ontdekkingen, maar het kan ook Toku's leven in gevaar brengen.”

3: Cycloon

We kregen het verzoek om niet uit te wijden over het hoe en waarom van de drastische klimaatverandering van Zomerplasdorp, maar het duurt niet lang voor je zult ontdekken dat een andere elementaire geest daar een bepaalde rol in heeft gespeeld. Toku en Enril maken al snel kennis met Sonté, Spirit of Seasons (Seizoenengeest), al heeft ze dan een ander voorkomen dan je zou verwachten van iemand van haar gestalte. Sonté kent het duo de kracht toe om direct het seizoen te veranderen, wanneer ze één van haar totempalen kunnen vinden. Het effect is weergaloos – zelfs in zijn onvoltooide staat: de blauwige winterkleuren trekken weg om ruimte te geven aan de welige groentinten en levendige bruinkleuren van het gebied in zijn zomerse staat.

Watervallen lopen door de omgeving en bosjes dansen in de wind, terwijl we Toku een duik zien nemen in een meertje, waar voorheen alleen ijs was. “De seizoensverandering opent nieuwe mogelijkheden voor verkenning", zegt Burgess, terwijl hij Toku met een gracieuze zwaai van de Wii-afstandsbediening door een ondergronds meer leidt.

Het oog voor detail is indrukwekkend: we zien een school vissen voorzichtig afkomen op de drijvende Toku, om vervolgens snel te verdwijnen wanneer hij zich een weg terug baant naar de oppervlakte, voordat zijn zuurstof op is. Ook is onze held zelf uitgerust met een vers stel animaties die zijn relatieve hulpeloosheid op een schattige manier tot uitdrukking weten te brengen – hij glijdt een beetje rond over het ijs en maakt nu een snelle rol als hij zich vastgrijpt aan een randje. Het ventje doet zonder meer zijn best, maar zijn bewegingen – bestuurd door de richtingsstick van de Nunchuk – vormen nog steeds geen partij voor de wonderlijke krachten van de wind, die wordt bestuurd door de Wii-afstandsbediening.

De eerste nieuwe kracht die Enril ontdekt is Wervelstorm. Zoals de naam al aangeeft, stelt deze kracht de speler in staat om een cycloon te ontketenen. Dit doe je door stevig te schudden met de Wii-afstandsbediening, terwijl je de A- en B-knoppen ingedrukt houdt. Burgess tovert een kleine cycloon tevoorschijn die door een snelle windstoot simpeltjes op een nietsvermoedende, nieuwe Glorb wordt afgestuurd. “Net als Enrils andere krachten, zoals Gust en Draaikolk, kan de Wervelstorm-kracht je op verschillende manieren helpen in je voortgang. Je kunt Wervelstorm gebruiken om het water uit een ondiepe poel te zuigen en zo een regenwolk te creëren die je ergens anders heen kunt leiden, om dingen te laten groeien of bijvoorbeeld een brandende Glorb te blussen. Later in het spel kun je zelfs in de grond graven door simpelweg een wervelstorm te ontketenen die als een drilboor werkt.”

We krijgen verschillende kleinere puzzels te zien, waarbij de nieuwe kracht wordt gebruikt om de omgeving te veranderen en stap voor stap een pad vrij te maken voor Toku. Een schakelaar onder het water van een ondiepe poel wordt omgezet door Wervelstorm te gebruiken om het water weg te zuigen en er vervolgens - in de winter - een sneeuwbal op te laten vallen. Bij gebrek aan een parachutecape, blijkt Wervelstorm ook een handige manier om Toku naar hoger gelegen plekken te brengen. De kracht levert zelfs nieuwe manieren op om af te rekenen met een bijzonder irritant soort Glorb, die op nietsvermoedende indringers aast en uit de grond springt, als ze bij hem in de buurt komen.

Ook de krachten die over zijn komen waaien uit het vorige deel hebben nieuwe mogelijkheden gekregen. De Draaikolk-actie, die je nog steeds uitvoert door een snelle cirkelbeweging te maken met de Wii-afstandsbediening terwijl je de A-knop ingedrukt houdt, stelt Enril in staat om sneeuwvlokken samen te persen tot sneeuwballen. Die kun je natuurlijk op verschillende manieren gebruiken.

Het gevoel van ontdekking

Vervolgens krijgen we kort te zien wat je te wachten staat, als Toku eenmaal de bewoonde gebieden van het dorp heeft bereikt. Watts onthult nog een aspect van het spel dat in het vervolg verder wordt uitgebreid. “Er zijn deze keer veel verschillende personages die je kunt ontmoeten”, zegt hij. “Er is veel meer ruimte voor interactie. Toku kan nu de huizen van mensen binnengaan en ze helpen met missies, zoals vissen of te hulp schieten als een huis in brand staat.” De dorpelingen belonen Toku met een gouden munt die hij naar de lokale smid kan brengen. Deze smelt de munt dan om in een voorwerp dat Toku nodig zal hebben om Mistralis te helpen.

CI_screenshot_20.jpg

De titel is onmiskenbaar toegenomen in omvang. Met zoveel nieuwe omgevingen en spelelementen om te verkennen, lijkt Frontier de inzet zeker op alle mogelijke manieren verhoogd te hebben. “De dualiteit van de seizoenen zorgt ervoor dat er heel wat meer te ontdekken valt voor de speler, aangezien zoveel omgevingselementen worden beïnvloed door het type seizoen”, benadrukt Watts. “Dit alleen al zorgt voor een aanzienlijk langere spelduur. Bovendien: als je in dit spel ergens terugkeert vind je er andere vijanden, dus de ervaring is dan een stuk gevarieerder.”

Braben haakt hier snel op in en legt uit dat het niet simpelweg een kwestie is van meer elementen toevoegen en het spel langer laten duren. “LostWinds gaat om het vasthouden van het gevoel dat de speler ontdekkingen doet. Het draait om experimenteren, door nieuwe krachten te combineren met bestaande krachten”, verklaart hij. “We hebben een verhaal waar we de speler doorheen willen leiden, maar we willen ook dat hij ondertussen het één en ander uitprobeert.” Als we vragen of het moeilijk is om een frisse kijk op de mogelijkheden te houden, wanneer de doelen zo precies vastgesteld zijn, antwoordt hij: “We laten veel van onze eigen mensen, die niet deel uitmaken van het ontwikkelingsteam van LostWinds, het spel gericht testen om dat perspectief te behouden. Zij zijn niet dag in dag uit met LostWinds bezig geweest, zoals deze jongens hier, en komen met dat frisse perspectief dat de speler ook heeft.”

Die middag krijgen we een hoop fragmenten te zien die we niet zullen onthullen, omdat we anders misschien het verhaal verklappen. Maar deze fragmenten bevatten enkele belangrijke personages die interessante wendingen geven aan de plot en ook voor nieuwe lagen zorgen in het spel, die invloed hebben op de beproevingen die je te wachten staan wanneer het spel af is. Eén vijand, wiens dreiging voelbaar is gedurende het hele spel, deed ons denken aan één van de meest duistere belichamingen van Majora’s Mask, de naamgevende tegenspeler van Link uit The Legend of Zelda, in zijn avonturen in het land Termina. Laten we zeggen dat het thema 'dualiteit' op meer dan één manier door Winter of the Melodias loopt. En het wordt er zo alleen maar fascinerender op.

Uit onze sessie blijkt duidelijk dat Frontier geluisterd heeft naar de fans van de oorspronkelijke LostWinds, en dat de studio zich inzet om tegemoet te komen aan degenen die meer willen. Een ander voorbeeld is een kaart die een overzicht biedt op de grotere omgeving en subtiele hints geeft om te voorkomen dat spelers verdwaald raken. Naast de meer dramatische ontmoetingen met talloze personages, wordt het verhaal dit maal vooral verteld aan de hand van de zoekgeraakte pagina's van Magdi’s dagboek. Deze dagboekpagina's, die verborgen zijn in alle hoeken en gaten van Mistralis, zijn met een druk op de knop eenvoudig door te bladeren. Maar je kunt dat ook doen door met de Wii-afstandsbediening schudden, om nog maar eens een voorbeeld te geven van het oog voor detail dat het team heeft.

Tot dusver lijkt Frontier de wind in de zeilen te hebben met het maken van WiiWare-titels. Daarom vragen we of een ander deel van het verhaal in de toekomst ook plaats zou kunnen hebben op de Nintendo DS. “Volgens ons zou het zeker kunnen," zegt Walsh peinzend. “Op het moment houden we ons er simpelweg niet mee bezig, maar ik geloof dat we met LostWinds een heel rijk universum hebben geschapen. En we kunnen zeker spirituele krachten bedenken die zouden profiteren van het systeem. We komen constant met nieuwe ideeën en zoeken steeds manieren om ze in te zetten in het spel. Veel van de ideeën die je in dit vervolg ziet, werden aanvankelijk bedacht voor het eerste deel, maar destijds konden we ze nog geen passende plek geven.”

Voor een WiiWare-titel die uit zijn voegen barst van zoveel frisse ideeën en zo'n aandachtig oog voor detail, lijkt de gedachte dat sommige onderdelen misschien noodgedwongen in een ander, toekomstig vervolg terecht zouden komen, goed te verkroppen. Met de veilige wetenschap dat er nog veel te ontdekken is, verlaten we het kantoor van Frontier. Ondertussen blaast een van die - voor Cambridge typische - middagbriesjes nogmaals door de boom buiten het kantoor. Hij zorgt ongetwijfeld voor een niet aflatende stroom aan frisse ideeën voor de toekomst van LostWinds.

Categorieën

Avonturenspel, Platformspel

Spelers

1

Uitgever

FRONTIER

Ontwikkelaar

Frontier Developments Ltd.

Leeftijdsclassificatie

Wii

Systeem

Wii

Releasedatum

09-10-2009

Leeftijdsclassificatie

7

Controller

  • Wii-afstandsbediening & Wii-afstandsbediening Plus