4. Een nieuwe structuur

Iwata:

Wii U kan direct worden verbonden met het Wii Balance Board. Hoe wil je dat gebruiken om Wii Fit te veranderen?

Miyamoto:

Je stelt goede vragen! (lacht) Natuurlijk wil ik graag dat mensen Wii Fit gebruiken, maar ik vind niet dat mensen perse elke dag voor het grote scherm moeten trainen. Het lijkt me al mooi als mensen gewoon kijken hoeveel ze wegen.

Iwata:

Aha.

Miyamoto:

Aanvankelijk dacht ik “het zou geweldig zijn als je alleen met de Wii al je gewicht kon zien, zonder de tv aan te hoeven zetten.” Ik denk dat deze nieuwe controller daarvoor goed van pas kan komen. Je hoeft de tv niet aan te zetten om je gewicht te zien, de controller is genoeg om grafieken enzo te tonen . Je hebt dus alleen de controller en het Wii Balance Board6 nodig om Wii Fit te gebruiken. 6 Wii Balance Board: Eén van de accessoires voor het Wii-systeem. Spelers kunnen hiermee hun gewicht en balans meten. Het Wii Balance Board-accessoire wordt geleverd bij de Wii-spellen Wii Fit (niet langer leverbaar) en Wii Fit Plus.

Iwata Asks
Iwata:

Ik begrijp het.

Miyamoto:

Je kunt je systeem zo instellen dat je meteen je gewicht kunt checken. In dat opzicht komt het dichter bij wat we met Wii Fit voor ogen hadden. Ik kan er nog niet teveel details over vertellen, maar we werken aan nieuwe manieren om trainingsoefeningen te doen met Wii Fit, bijvoorbeeld door de de camera te gebruiken . Je kunt hem ergens tegenaan zetten en spelen terwijl het spel je status bijhoudt.

Iwata:

Het is technisch zeker mogelijk dat je camera je herkent als je de nieuwe controller zo plaatst dat hij je kan zien. Het programma zou ook veel toegankelijker zijn als je de controller alleen maar hoeft vast te houden, op het Wii Balance Board stapt, en op een knop drukt.

Miyamoto:

Dat geloof ik ook. Ik hoop dat het zo zal werken.

Iwata:

Doordat je over twee schermen beschikt, zijn er eindeloze mogelijkheden om de verbinding tussen die schermen te gebruiken. Los van wat we eerder bespraken kun je het bijvoorbeeld ook goed gebruiken in strategische spellen, zoals sportspellen, waarin je dingen kunt verplaatsen tussen het scherm in je hand en het tv-scherm op afstand.

Iwata Asks
Miyamoto:

Ja, er wordt veel mogelijk. Spellen zijn in feite simulaties, maar je moet het niet overdrijven door dingen te realistisch te maken. Daarom maakten we tot op heden eigenlijk “nepdingen die echt lijken”.

Iwata:

Ja.

Miyamoto:

Dat komt doordat er beperkingen zijn aan simulaties als je daarvoor alleen een enkel scherm en een controller kunt gebruiken. Je moest het wel op die manier doen. Maar nu kan het realistischer zijn, of “nog echter lijken” Ik denk dat we op verschillende manieren meer realisme kunnen toevoegen zonder het spel te moeilijk te maken. Eh... ik schaam me hier eigenlijk een beetje voor, maar bij het spel golf... Ik speel helemaal niet vaak golf, dus als de bal raakt verstrikt in de ‘rough’, begrijp ik nooit hoe moeilijk dat precies is! (lacht) Maar als ik dit op de vloer plaats, verschijnt in beeld hoe de bal onder het zand ligt , en kan ik zien hoe moeilijk het is om de bal te slaan.

Iwata:

Precies. En het is nu ook mogelijk om naar de bal te kijken, naar voren te kijken, weer naar de bal te kijken, en weer naar voren te kijken. Je kunt omlaag kijken, en dan weer naar voren als je met de club zwaait. Zelf als je met de Wii-afstandsbediening zwaaide alsof het een golfclub was, keek je niet omlaag. Tot nu toe niet, in elk geval.

Miyamoto:

Het wordt er realistischer door, en dat is goed.

Iwata:

Hoe je tijdens het spel omlaag kijkt, het is zo leuk om te zien. Of je nu zelf speelt of kijkt hoe iemand anders speelt. (lacht)

Miyamoto:

Inderdaad. Honkbal wordt er ook anders van. Tot op heden gingen honkbalspellen meer over het besturen van professionele sportmannen. Maar nu krijg je echt het gevoel dat je een speler bent, het gevoel dat je als verdediger in het veld staat opgesteld .

Iwata:

Je doet zo. (doet alsof hij een handschoen omhoog houdt)

Miyamoto:

Ja, het voelt alsof je de bal volgt. Je kunt heel hard rennen om een bal te vangen, en dan voel je je echt de beste speler van het veld. In dat opzicht geeft het spelen je nu een nog realistischer gevoel.