3. Achterwaartse salto’s in de palm van je hand

Iwata:

Op het Nintendo 3DS-system hebben de ogen meer expressie.

Konno:

Ja. Voorheen hebben we de ogen van de puppy’s getekend, maar

Video: deze keer hebben we zelfs oogballen gemaakt, zodat de honden bewegende objecten kunnen volgen met hun ogen

Op het Nintendo 3DS-system hebben de ogen meer expressie.
deze keer hebben we zelfs oogballen gemaakt, zodat de honden bewegende objecten kunnen volgen met hun ogen . In het vorige spel waren de oogballen niet gemodelleerd; we hadden texturen (afbeeldingen die over polygonen worden geplaatst) op hun gezichten geplakt, waardoor hun ogen niet bewogen als echte ogen.

Miyamoto:

En omdat honden hun hele kop bewegen als ze iets bekijken, terwijl katten het alleen met hun ogen volgen, moesten we ook voor beide dieren iets anders maken.

Iwata Asks
Iwata:

Je moest de honden en katten op een andere manier maken, niet alleen wat hun botstructuur en bewegingen betreft, maar ook de manier waarop hun ogen objecten volgen.

Konno:

Inderdaad. Er is iets dat ‘kattenoog’ heet. In heldere omgevingen worden hun pupillen kleiner.

Miyamoto:

En in het donker worden ze rond.

Iwata:

De pupil verandert in lichte en donkere omgevingen.

Konno:

Precies. En het Nintendo 3DS-systeem heeft de binnenste camera, dus we wilden de camerafunctie gebruiken om het gevoel te creëren dat de puppy of het katje naar de persoon kijkt die met ze speelt.

Iwata:

In het vorige spel moest je je puppy met de stylus aanraken of zijn naam uitspreken, om hem te roepen. Maar nu komt de puppy naar je toe als je gewoon je gezicht dicht bij het systeem houdt.

Konno:

Ja. Als je je gezicht dicht bij de camera houdt, zal de puppy je gezicht likken.

Iwata:

Inderdaad, hij likt je gezicht (lacht)! Herkennen de honden alleen het gezicht van één baasje?

Konno:

Nee, niet alleen het gezicht van het baasje, maar ook de gezichten van gezinsleden en vrienden.

Iwata:

Als een heel gezin een hond bezit, is het dier soms het dolst op bijvoorbeeld de vader.

Konno:

Ja. Als jij degene bent die de hond koopt in de winkel en veel om hem geeft, zal hij naar jou toe vriendelijker zijn. Maar bij nieuwe gezichten blaft hij misschien of deinst hij terug.

Iwata:

Als je de eigenaar bent, is het een goed gevoel als hij jou meer mag dan anderen (lacht)!

Iwata Asks
Miyamoto:

Ook bij het vorige spel, waarin de hond kon reageren op de stem van zijn baasje, waren mensen blij als hun hond tegen anderen minder vriendelijker was. Ze riepen dan: “Hij luistert alleen naar mij!”

Konno:

Ditmaal verschilt de reactie van de puppy’s compleet van persoon tot persoon, dus het is echt iets dat je aan andere mensen wilt laten zien.

Miyamoto:

Er is nog een leuke functie: de puppy’s gehoorzamen deze keer ook beter, als hun baasjes iets zeggen.

Iwata:

En ditmaal heb je een nieuwe manier van spelen toegevoegd, waarbij de twee buitenste camera’s worden gebruikt, nietwaar?

Konno:

Ja. Het systeem is compatibel met AR-kaarten4. Het is maar een extraatje, maar als je de camera op de AR-kaart met het vraagteken richt, die bij het systeem wordt geleverd, springt je puppy boven op die kaart. 4 AR (‘augmented reality’, ofwel toegevoegde realiteit) is een manier om spellen te spelen met het Nintendo 3DS-systeem, door de camera van het systeem te gebruiken om gegevens van een AR-kaart op beelden of objecten in de echte wereld te plaatsen.

Miyamoto:

Je kunt hem

Video: in je hand laten zitten

Op het Nintendo 3DS-system hebben de ogen meer expressie.
in je hand laten zitten !

Konno:

Als je de kaart op je schouder legt, klimt je hond op je schouder!

Iwata:

Dat klinkt allebei goed (lacht)!

Konno:

Ja. En je kunt hem trucjes leren.

Miyamoto:

Je kunt hem pootje laten geven in de palm van je hand!

Konno:

En je kunt hem er ook achterwaartse salto’s laten maken. En je kunt 3D-foto’s van hem maken met de camera.

Miyamoto:

Je kunt hem trucjes laten doen in een soort diorama en er dan een foto van maken.

Konno:

Ik heb een beetje zitten spelen door samen met het ontwikkelpersoneel een dioramaatje te maken, daar een poppetje van een puppy in te zetten, de kaart ernaast te leggen en er een foto van te nemen. Ook heb ik een hondje op het voorhoofd van een echte hond gezet, en ga zo maar door (lacht).

Miyamoto:

Daar zul je wel een erg rustige hond voor nodig hebben gehad (lacht).

Iwata:

Ik kan niet wachten om te zien wat voor verrassende dingen de spelers zullen doen als ze die functie gebruiken om foto’s te maken.

Konno:

Ja. Driedimensionale foto’s zorgen voor een zeer unieke ruimtelijkheid, dus ik hoop dat de spelers er op een creatieve manier mee zullen spelen. En je kunt die foto’s, en de foto’s die je in het spel hebt genomen van je puppy of katje, opslaan op de SD-geheugenkaart die bij het systeem wordt geleverd.

Iwata Asks
Iwata:

Kun je op ieder moment in het spel een foto maken?

Konno:

Ja. Je kunt foto’s maken als je je hond uitlaat of hem insmeert met shampoo. En natuurlijk kun je foto’s maken als je gewoon zit te spelen in je kamer. Je kunt ook schattige foto’s van je favoriete puppy’s en katten uitwisselen via StreetPass.

Iwata:

Je kunt superschattige foto’s van je huisdier delen met de mensen die je op straat passeert.

Konno:

Ja. De foto’s die je neemt met de AR-kaart vormen een samengestelde foto waar de echte foto deel van uitmaakt, dus die kun je niet met anderen delen. Maar foto’s die je in het spel hebt gemaakt en waar je trots op bent, kun je zo veel en zo vaak als je wilt naar anderen sturen.

Iwata:

Je kunt opscheppen over je huisdier (lacht).

Konno:

Precies (lacht)!

Iwata:

In ‘Iwara vraagt: het hardwareconcept van de Nintendo 3DS’ en op het podium tijdens Nintendo World 2011 heb ik je wat vragen gesteld over StreetPass. Je was er behoorlijk enthousiast over.

Konno:

Een van de dingen die ik belangrijk vond was de StreetPass-tegenaanval!

Iwata:

Je wilde wraak.

Konno:

O ja.

Iwata:

De StreetPass-achtige functie in Dragon Quest IX: Sentinels of the Starry Skies5 groeide uit tot een sociaal fenomeen. Het was ons platform en ze hadden uitstekend gebruikgemaakt van een functie die wij hadden gemaakt, dus bij Nintendo hadden we er over het algemeen blij mee moeten zijn, maar in deze kwestie ben jij misschien wel de meest gefrustreerde persoon ter wereld. 5 Dragon Quest IX: Sentinels of the Starry Skies is een RPG die in juli 2009 door Square Enix in Japan werd uitgebracht voor het Nintendo DS-systeem.