5. De energie van Tekken

Iwata:

Voelt het ook anders om op de Nintendo 3DS tegen een andere speler te vechten, vergeleken met het gevoel bij het spelen op een tv-console?

Ikeda:

Als je tegen iemand in je omgeving speelt, is dat erg leuk, omdat je de gezichtsuitdrukkingen van je tegenstander ziet en kunt praten over de acties die je op het onderste scherm hebt geprogrammeerd. Het is natuurlijk ook geweldig dat je met de Nintendo 3DS via internet kunt spelen tegen mensen van over de hele wereld. Het was ons doel om “de meest toegankelijke Tekken” te maken, en we hebben ons ingespannen voor de hoogste kwaliteit, zowel voor het spel als de film. Tenslotte moesten we het woord “prime” in de titel Tekken 3D: Prime Edition eer aandoen.

Iwata:

Het woord “prime” staat ook voor “prime quality”, dus topkwaliteit.

Ikeda:

Precies. We hebben die titel gekozen om duidelijk te maken dat we iets van topkwaliteit wilden leveren.

Harada:

Ik bedacht me ook dat je portable spellen vaak speelt als je onderweg bent naar je werk of wat tijd wilt doden. Maar er zijn ook mensen die er thuis tijd voor vrij maken. Die spelen bijvoorbeeld terwijl ze in bed liggen, of zoiets.

Iwata:

Veel mensen spelen thuis portable spellen. Het is thuis handig om op een portable te spelen, omdat je waar je maar wilt op je gemak kunt spelen, terwijl de console op de tv in de huiskamer is aangesloten, en natuurlijk willen andere mensen die tv ook gebruiken. Er zijn tegenwoordig verschillende redenen waarom mensen thuis op hun portables spelen. De laatste tijd speel ik vaak Mario Kart 7 voordat ik ga slapen. Ik race dan een paar potjes tegen mensen in andere delen van de wereld.

Harada:

Interessant. Bij dit spel kun je het Nintendo 3DS-systeem gebruiken om via internet tegen andere mensen te spelen, of via draadloze communicatie met mensen in je buurt. Volgens mij was er nooit eerder een Tekken-spel dat zoveel vrijheid bood.

Iwata:

Doordat de mogelijke plaatsen en omstandigheden om het spel in te spelen zijn toegenomen, kunnen meer mensen er vaker van genieten. Er is nu meer dan ooit mogelijk.

Iwata Asks
Ikeda:

Precies. En als mensen de film cool vinden, kunnen ze het spel ook vanaf die kant benaderen. Ik geloof echt dat dit een product is geworden met vele mogelijkheden.

Iwata:

Dus eigenlijk is het zelfs meer geworden dan je had verwacht.

Harada:

Ja. Je kunt ook allerlei combo’s programmeren en er is een functie om acties te programmeren, dus kun je ook een goed gevecht hebben tegen een betere speler.

Iwata:

Iemand die niet behendig genoeg was om te kunnen winnen, kan misschien toch winnen door te voorspellen welke acties de tegenstander zal gebruiken. Dat betekent dat mensen die het spel goed kennen maar er niet zo goed in waren opeens een stuk beter kunnen worden.

Harada:

Exact.

Iwata:

Tenslotte wil ik jullie beide vragen nog wat woorden aan onze klanten te richten. Zullen we met jou beginnen, Ikeda?

Ikeda:

Prima. Misschien heb je wel vaker Tekken gespeeld, of is dit je eerste keer, of misschien vindt je het spel een beetje moeilijk om in te komen. Maar blijf het alsjeblieft een tijdje proberen. Ik hoop dat je ontdekt hoe leuk het is om met de touchscreenknoppen Aerial Combo’s te maken, en via internet of draadloze communicatie tegen andere mensen te spelen. Ik hoop dat je ontdekt hoe spannend is als je je afvraagt tegen wie je speelt. Ik hoop ook dat je zult genieten van de film, en dat je daardoor nog meer van Tekken gaat houden. Ik zou erg blij zijn als je TEKKEN 3D PRIME EDITION eens probeert.

Iwata Asks
Iwata:

En Harada.

Harada:

We hebben nog nooit zoveel in een Tekken-spel gestopt, of je het nu hebt over de volledige film of de veertig personages. We hebben ervoor gezorgd dat je kunt genieten van 60 beelden per seconde, en we hebben de besturing aangepast. Wat we maakten is absoluut de naam Tekken waardig. Ik hoop dat je het nieuws over dit spel wilt verspreiden, dat het een product wordt waarover wordt gesproken. Tijdens de ontwikkeling wilden we niet alleen een spel maken voor de hardcore-fans van Tekken, maar ook voor spelers die het voor het eerst proberen.

Iwata Asks
Iwata:

Dus met andere woorden, het is echt de ultieme versie. Niet alleen iets om Tekken-fans mee tevreden te stellen, maar ook mensen die vroeger wel vechtspellen speelden en tegenwoordig niet meer, of mensen die alleen de naam kennen en het spel nog nooit hebben gespeeld. De twee mannen hier spelen al vechtspellen sinds ze klein waren en het heeft hun levens veranderd. Ze willen iedereen graag laten zien hoe leuk spellen kunnen zijn, en doen dat met hart en ziel. Het pad dat ze zijn ingeslagen als ontwikkelaars, waardoor ze hier terecht zijn gekomen, lag niet direct aan hun voeten. Op verschillende manieren hebben ze dat pad zelf gemaakt. Tijdens ons gesprek realiseerde ik mij dat de energie van Tekken voortkomt uit de passie van mensen zoals jullie twee. Hartelijk dank voor ons gesprek hier vandaag.

Iwata Asks
Harada en Ikea:

Het was ons een genoegen.

Iwata:

Trouwens, Harada, er staat plotseling een schaaltje katsudon (gebakken varkensvlees met rijst) voor je. Waarom? (lacht)

Iwata Asks
Harada:

...ik heb dat hier neergezet om mijn zenuwen in bedwang te houden. (Iedereen lacht)

Harada:

Nee, ik meen het serieus! Ook al zie ik er niet zenuwachtig uit, ik ben het echt! Dat komt omdat ik zo gek ben op Balloon Fight20. 20 Balloon Fight: Een actiespel dat in januari 1985 verscheen voor het Nintendo Entertainment System. Satoru Iwata was de programmeur.

Iwata:

Echt waar?

Harada:

Dat is voor mij het schoolvoorbeeld van een competitief spel.

Iwata:

Dat is waar, daar heeft het wel wat van weg.

Harada:

Ik houd ook van de Balloon Trip mode21. 21 Balloon Trip mode: Eén van de spelvarianten van Balloon Fight. Het is een race waarin je van links naar rechts door beeld beweegt terwijl je ballonnen laat knappen en bliksems ontwijkt voor een zo hoog mogelijke score.

Iwata:

We maakten de Balloon Trip mode in de laatste drie dagen van de ontwikkeling. (lacht)

Harada:

Echt waar?! (lacht)

Harada:

Ik kan nog steeds het hele nummer zingen dat je hoort tijdens de Balloon Trip mode.

Iwata:

Dank.

Harada:

En deze katsudon hier heb ik meegebracht zodat het een soort symbool kan worden voor dit interview en komende interviews over TEKKEN 3D PRIME EDITION.

Iwata:

Ik begrijp het. (lacht) Nou, hoe meer dingen om het ijs te breken, hoe beter. En maaltijden zijn een stukje technologie waar Japan wereldberoemd mee is geworden. (lacht)

Ikeda:

Harada nam gisteren een halve dag vrij, enkel om het te gaan kopen. (lacht)

Iwata:

Echt waar? (lacht)

Harada:

Er waren verschillende soorten maaltijden, en ik wilde deze met de mitsuba (Japanse peterselie) erop. De meeste hadden geen mitsuba, maar ik was vastbesloten. Ik bedoel, zonder mitsuba staat het niet zo mooi op de foto, hè? Ze verkochten er ook geen schaaltjes bij, dus moest ik naar verschillende winkels gaan. Ik vroeg, “Heeft u voor mij een schaaltje waar dit in past, het moet lijken op zo’n katsudon-schaaltje dat ze bij ondervragingen gebruiken.”

Iwata:

O, worden die apart verkocht?

Harada:

Ja. Deze katsudon-schaal kostte 6.860 yen (ongeveer 65 euro).

Ikeda en Iwata:

Wat duur!

Harada:

Toen mijn zenuwen hun hoogtepunt bereikten haalde ik de katsudon tevoorschijn, hopende dat Iwata het mij niet kwalijk zou nemen als ik dit tijdens het interview zomaar op tafel zou zetten. O, wat een opluchting! Ik ben blij dat ik niet stevig ben verhoord. Hartelijk dank voor vandaag! (Iedereen moet hard lachen)