6. Mario Kart in 3D

Iwata:

Mario Kart 7 blijkt bijzonder geschikt voor 3D-weergave, vooral wanneer je het spel niet met de gyrobesturing speelt. Volgens mij is dit het spel dat je het gemakkelijkst in 3D kunt accepteren. De ontwikkelaars van Super Mario 3D Land22 zeiden zelfs dat ze Mario Kart 7 als voorbeeld gebruikten. Waarom denk je dat Mario Kart 7 zo geschikt is voor 3D? 22 Super Mario 3D Land: Een 3D-actiespel dat op 13 november 2011 verscheen voor het Nintendo 3DS-systeem. Dit is het nieuwste deel in de Super Mario –serie.

Yabuki:

Dat komt doordat je zichtlijn vastligt. De omgeving glijdt net als in de werkelijkheid aan je voorbij, dus dat voelt natuurlijk. En het was goed dat we elk aspect apart hebben aangepast, waarbij we ervoor zorgden dat dingen niet teveel op je afkwamen en de verschillen niet te groot waren.

Shiraiwa:

Yabuki heeft heel hard aan die aanpassingen gewerkt, waardoor er niets is wat in 3D vreemd om me overkomt. En misschien worden de beelden niet wazig omdat de speler net iets voorbij de kart kijkt.

Iwata:

Dat klopt. Je kunt op voorhand gemakkelijk inschatten waar de speler zal kijken. Het is niet meteen je vakgebied, maar wat denk jij ervan, Nagata?

Nagata:

Ik denk dat er twee soorten spelers zijn. Mensen die zeggen dat ze een personage besturen en mensen die het personage worden. Zelf ben ik iemand die het personage wordt, dus als ik wordt geraakt door een schild zeg ik “Auw!” (lacht)

Iwata:

In je hoofd is het alsof je zelf in die kart rijdt.

Nagata:

Ja, ik zit er helemaal in. Zo speel ik het spel, op een natuurlijke manier.

Iwata:

En jij, Konno?

Konno:

Het eerste spel waarmee ik in stereoscopisch 3D experimenteerde op de Nintendo 3DS was Mario Kart Wii.

Iwata:

O ja, dat is ook zo. Je had Mario Kart Wii aangepast en aangesloten op het 3D LCD-scherm.

Konno:

Mijn eerste indruk ervan was erg goed. In die tijd was het al duidelijk dat Mario Kart in 3D zou gaan werken. Als spelers de hele tijd dezelfde kant op rijden, kijken ze naar de kart en iets er voorbij, dat zijn gunstige omstandigheden voor de weergave van het perspectief.

Iwata:

Bedankt. Binnenkort belandt dit spel in de handen van spelers. Om deze sessie te eindigen, wil ik elk van jullie vragen of je nog iets aan de spelers wilt vertellen. Laten we met jou beginnen, Nagata.

Nagata:

Ik vraag me af of het wel goed is om zoveel van je werk te genieten! (lacht) Eerlijk gezegd had ik tijdens het spelen nauwelijks het gevoel dat ik aan het werk was!

Iwata Asks
Iwata:

Niet? (lacht) Toen je de Wi-Fi-communicatiefunctie intern ging testen en ik mee mocht doen, was dat inderdaad heel gezellig.

Nagata:

Het was misschien wel té gezellig, want mensen werden boos en zeiden, “Doe even rustig daar!” (lacht) Tijdens het testen om fouten te corrigeren, kwamen de andere geluidsmensen ook kijken, alsof ze niet konden wachten om het spel te spelen. Het was heel leuk, dus ik hoop dat iedereen het spel snel krijgt en er veel plezier aan beleeft.

Shiraiwa:

Ik hoop dat mensen letten op de 60 beelden per seconde en wedstrijden voor acht spelers. Al het personeel heeft hard gewerkt om dat voor elkaar te krijgen. Gewoonlijk valt zoiets niet op, maar…

Iwata Asks
Iwata:

Voor de speler is het allemaal gewoon.

Shiraiwa:

Ja. Ik hoop dat spelers zullen merken hoe goed het voelt om het spel te spelen, en dat ze genieten van de dingen waar wij zo hard aan hebben gewerkt.

Iwata:

En we hopen dat ze hun coole combinaties van onderdelen met iedereen delen.

Shiraiwa:

Ja. Ik ben trots als ik in magazines lees dat het spel alle communicatiefuncties van het Nintendo 3DS-systeem gebruikt. (lacht) En ik ben nog iets vergeten te zeggen over Download Play. Bij Mario Kart: Super Circuit23 moest je je software uit het systeem halen om de gegevens te kunnen ontvangen van de speler die het spel was begonnen. Dat was jammer, want je had het spel toch! Sinds Mario Kart DS24 kunnen spelers die het spel hebben het gewoon laten zitten en met alle personages spelen. Spelers die het spel niet hebben kunnen alleen Shy Guy kiezen. Bij het Nintendo 3DS-systeem is Download Play beschikbaar voor alle parkoersen, dus nodig vooral mensen uit die het spel niet hebben om samen met je te spelen. 23 Mario Kart: Super Circuit: Een racespel dat in Japan in juli 2001 is uitgebracht voor de Game Boy Advance. 24 Mario Kart DS: Een racespel dat in Japan in december 2005 is uitgebracht voor het Nintendo DS-systeem.

Iwata:

Bij dit spel kunnen mensen die het spel wel of niet hebben in elke mix samenspelen, waardoor dit het ultieme communicatiemiddel wordt. Yabuki, wat wil jij nog zeggen?

Yabuki:

Om te beginnen hoop ik dat mensen het spel gaan halen. Ik hoop ook dat spelers andere mensen uitnodigen om samen te spelen. De serie heeft zich altijd gericht op het samenspelen met anderen, en op dat vlak hebben we dit keer geen compromissen gesloten. Ik zou het leuk vinden als je vrienden in je omgeving uitnodigt, of het er nou één of vele zijn. Zo beleef je volgens mij het meeste plezier aan Mario Kart.

Iwata Asks
Iwata:

En tenslotte, Konno.

Konno:

Nou… we hebben de ontwikkeling voltooid, Mario Kart 7 kan nu worden verkocht. Ik ben zeer dankbaar voor de aanmoedigende e-mails en brieven die we van mensen van over de hele wereld hebben ontvangen. We hebben echt bergen post ontvangen! Omdat we niet overal op kunnen reageren, hoop ik dat het voltooide spel ons antwoord zal zijn. We hebben weer iets gemaakt waar iedereen van kan genieten, dus veel plezier met de nieuwe Mario Kart!

Iwata Asks
Iwata:

Ik heb de indruk dat Mario Kart boordevol mogelijkheden zit. Het is leuk om met anderen te spelen, maar ik heb ook gemerkt – voor het eerst in de serie – dat je je niet alleen voelt als je het spel in je eentje speelt. Dat is wat jullie hebben bereikt, het gevoel dat je je niet alleen voelt als je alleen speelt. Deze serie heeft altijd nadruk gelegd op het plezier om met anderen te spelen, maar ik heb echt het gevoel dat jullie op nieuwe manieren inhoud hebben gegeven aan die gedachte. Dat is iets wat we wilden doen met het Nintendo 3DS-systeem, en iets wat Konno altijd heeft gedaan, en het sluit goed aan op wat Yabuki voor ogen had. Zelfs wanneer je het spel in je eentje speelt, hoop ik dat je zult genieten van het idee dat je met anderen speelt. En natuurlijk hoop ik dat je veel plezier beleeft aan het werkelijk samenspelen met anderen om Mario Kart 7 op de beste manier te beleven. Iedereen, dank voor jullie komst hier vandaag.

Iwata Asks
Iedereen:

Bedankt!