3. De vele prototypes voor het Wii Wheel

Iwata:

We zijn net in sneltreinvaart door de geschiedenis van Mario Kart gegaan. Nu is het tijd om het over de Wii-versie te hebben. Je zou kunnen stellen dat de grootste verandering van Mario Kart Wii schuilt in het Wii Wheel. Ashida-san, zou jij iets kunnen zeggen over de totstandkoming van het Wii Wheel?

Ashida:

Volgens mij begon het allemaal tegen het eind van 2006. Ik kreeg plotseling een intern telefoontje van Konno-san. Hij vertelde me erover te denken een stuurwiel te maken.

Iwata:

Had je verwacht dat je zo snel na de lancering van de Wii gevraagd zou worden om een stuurwiel te maken?

Ashida:

We hadden vanaf het begin al plannen voor de Wii Zapper11 en er was ook wel eens een stuurwiel genoemd, maar niemand had het ooit over het maken van prototypes gehad. 11 Wii Zapper: een accessoire waarin de Wii-afstandsbediening en Nunchuk bevestigd kunnen worden. Werd in december 2007 uitgebracht in Europa.

Miyamoto:

Een stuurwiel is zo gemakkelijk te begrijpen. Bijna iedereen heeft wel eens een soort stuurwiel gebruikt. Kinderen rijden bijvoorbeeld al in trapauto’s, terwijl veel mensen ook wel eens echte karts hebben bestuurd. Iedereen weet dat hij het wiel naar rechts moet draaien om naar rechts te gaan. Daarnaast wilde ik voor de verandering wel eens een product maken dat in een grote doos werd geleverd! (Lacht!)

Iwata Asks
Iwata:

Ik weet niet wat je bedoel met “voor de verandering”. We hadden net Wii Fit uitgebracht! (Lacht.) (Wii Fit is in december 2007 in Japan uitgebracht. De Europese release is gepland in april 2008.)

Iedereen:

(Lacht.)

Iwata:

Dus er moest een stuurwiel gemaakt worden. Hoe begon je daarmee?

Ashida:

Aan het begin van 2007, net na de release van de Wii, had ik mijn handen vol aan een vroege versie van Mario Kart Wii. Konno-san had helemaal in zijn eentje al een stuurwiel voorbereid. Hij bood plaats aan de Wii-afstandsbediening en was klaar voor gebruik. Ik beleefde een heel nieuwe vorm van spelbesturing en dacht instinctief “Dit zou wel eens kunnen werken!”. Natuurlijk zijn er al een tijdje een heleboel stuurwielachtige accessoires op de markt.

Iwata:

En sommige zijn zo realistisch dat ze in pretparken gebruikt zouden kunnen worden.

Iwata Asks
Ashida:

Maar het Wii Wheel is anders, omdat de stuurkolom ontbreekt. Het wiel wordt in de lucht gebruikt. Het is superlicht, en toen ik het probeerde, voelde het echt goed aan. Bij een complex product, is het vaak moeilijk om een beeld te krijgen van het uiteindelijke ontwerp. Maar in dit geval kostte het geen enkele moeite om je het ontwerp voor te stellen. We hebben verschillende prototypes gemaakt, en ik heb ze vandaag meegebracht.

Iwata:

Sommige mensen vinden het stuur op het eerste gezicht misschien wat klein, maar nu ik deze zie, begrijp ik dat het stuur al sinds het eerste prototype klein is geweest.

Iwata Asks
Ashida:

Het stuur van een echte kart is ongeveer van hetzelfde formaat. We dachten dat dit het ideale formaat zou zijn voor gebruik door de hele familie, van kinderen tot hun grootouders. Hier, dit is het allereerste prototype dat we maakten…

Iwata:

Ik zie dat de Wii-afstandsbediening er een beetje uitsteekt.

Ashida:

We maakten deze omdat we probeerden uit te vinden waar we de Wii-afstandsbediening het best konden plaatsen. Het is nogal een vreemd ontwerp, hè? (Lacht.) Maar door deze modellen te maken, ontdekten we met welke vingers ze het beste vastgehouden konden worden. We wisten toen nog niet of de B-knop ook gebruikt zou worden, dus is de achterkant leeg. We bekeken ook sturen van echte karts, en zagen dat tegenwoordig meestal geen ronde maar vierkante sturen gebruikt worden. Dus maakten we deze.

Iwata Asks
Iwata:

Het is een schoner ontwerp, en de Wii-afstandsbediening steekt er niet uit.

Iwata Asks
Ashida:

Juist. Aan de achterkant zit een gat, zodat je de B-knop kunt gebruiken. En omdat je soms ook het Wii-menu moet bedienen, hebben we een venstertje gemaakt voor de aanwijsfunctie.

Iwata:

Dus dit werd de basis voor het uiteindelijke product?

Iwata Asks
Ashida:

Ja, maar ik was ervan overtuigd dat een normaal, rond stuur gemakkelijker te begrijpen zou zijn voor spelers van Mario Kart Wii. Dus hebben we deze gemaakt, waarbij we zowel het ontwerp als de functionaliteit verder hebben aangepast.

Ashida:

Het werk aan dit soort prototypes, was een kwestie van vallen en opstaan. In het bijzonder bleek dat het niet volstond om simpelweg een opening voor de B-knop te maken. De kleine hand van een kind kan er dan moeilijk bij, dus plaatsten we de B-knop op het stuur zelf, waar zelfs de vinger van een kind hem kon bereiken. We hebben het zo ontworpen dat de knop de B-knop van de Wii-afstandsbediening indrukt. Konno-san’s team gebruikte dat om het spel te spelen, en verzamelde testresultaten.

Iwata Asks
Konno:

Als ons iets opviel tijdens het vasthouden van het stuur, vertelden we dit Ashida-san onmiddellijk.

Iwata:

Je zegt dat je dit proces om prototypes te maken en te testen keer op keer herhaalde. Hoeveel modellen heb je ongeveer gemaakt om tot de uiteindelijke vorm van het stuur te komen?

Ashida:

Waarschijnlijk een stuk of dertig. Wat het gewicht betreft, we hebben er goed over nagedacht hoeveel gram het best bij de gameplay zouden passen. Met het oog op de duurzaamheid, wilden we iets stevigs maken met gebruik van dikke materialen. Maar als het stuur dertig gram zwaarder was geweest, zouden sommige mensen het te zwaar hebben gevonden. We hebben het ontwerp uiteindelijk zo licht mogelijk gemaakt, zodat mensen het lange tijd konden gebruiken zonder vermoeid te raken.

Iwata:

Waarom heb je besloten het wit te maken?

Ashida:

Werkelijke wagens hebben normaal gesproken geen witte stuurwielen, dus overwogen we een ontwerp dat eruit zou zien als een stuurwiel, maar was voorzien van twee kleuren, zoals deze.

Ashida:

Sinds de ontwikkeling van de Wii hebben we verschillende oplossingen overwogen voor de ontwerpen van Wii-accessoires. Beginnend met de Traditionele Controller, hebben we echter steeds producten uitgebracht die helemaal wit waren, zoals de Wii Zapper en het Wii Balance Board. Dus lag het voor de hand om het Wii Wheel ook helemaal wit te maken.

Iwata Asks
Miyamoto:

Maar er zit een blauwe ring aan de achterkant. Dat maakt de productiekosten hoger. (Lacht.)

Iwata:

Bij de prototypes zit het Wii-logo steeds aan de voorkant. Waarom zit het logo aan de achterkant in het uiteindelijke ontwerp?

Ashida:

Als het aan de voorkant zou zitten, zou alleen de speler het de hele tijd zien. Omdat het stuur in de lucht wordt gehouden, zit het logo voor de speler misschien aan de achterkant, maar voor iemand die toekijkt zit het aan de voorkant. Omdat het een beetje treurig zou lijken als daar alleen maar een schroef zou zitten, dachten we dat het leuker zou zijn voor mensen die iemand anders zien spelen als daar een blauwe ring zou zitten.

Iwata:

Met als gevolg dat we de blauwe ring ook gebruikten in het logo voor Mario Kart Wii.

Miyamoto:

Het kost een hoop, dus moeten we er ook maar goed gebruik van maken! (Lacht.)