6. De kenmerken van nerds

Iwata:

Dus Jérôme, mag ik vragen waar je naar zoekt in nieuwe medewerkers? Ik weet dat Alex het bedrijf leidt, maar volgens mij heb jij de cultuur van het bedrijf geschapen.

Jérôme:

Het kernteam van ons bedrijf bestaat uit zowel vriendelijke als bekwamen technici. Ik zoek naar mensen die beide kwaliteiten bezitten. Anders gezegd, ik zoek naar een persoon die zo goed is op zijn of haar gebied dat we dingen gemakkelijk kunnen bespreken, zodat ik de vaardigheden van iemand goed kan inschatten. Daarnaast moet het ook goed aanvoelen om met die persoon te werken. Als het op beide vlakken goed zit, werkt het meestal wel.

Iwata Asks
Iwata:

Je kon een bedrijf als NERD niet creëren door alleen maar mensen met technische vaardigheden te verzamelen. Je verzamelt mensen die niet alleen vaardigheden maar ook nog iets anders hebben, en zo is NERDs cultuur ontstaan.

Alex:

Je zou kunnen zeggen dat je een “innerlijk vuur” moet hebben. Iets wat je dwingt om in de technologie te springen, een brandend verlangen om te programmeren, om dingen te scheppen. Dat is voor ons heel belangrijk.

Iwata:

Het is ongetwijfeld een grote kracht van dit bedrijf, dat je een team hebt samengesteld van mensen die dingen voor elkaar willen krijgen zonder dat ze daar specifiek om is gevraagd, en zonder dat ze daar een bijzondere beloning voor verwachten.

Alex:

Ja, volgens mij is dat één van de kenmerken van “NERDs”. Dat ze geïnteresseerd zijn in dingen die anderen niet interessant vinden.

Iwata:

Zo zijn NERDs nu eenmaal. (lacht)

Alex:

Ze doen het niet voor het geld. Ook niet voor de roem. Ze doen het omdat het zo leuk is om een probleem te kraken. Toen ik net voor Jérôme was begonnen te werken, en ik aan het eind van de maand een betaling op mijn bankrekening zag, vroeg ik, “Hé, waar is dat geld voor?” (lacht) Ik vermaakte me zo goed dat ik het vreemd vond dat ik ervoor betaald kreeg. Mensen die zich laten motiveren door hun plezier in het werk, dat zijn de mensen die bij ons bedrijf komen. Toen ik begon in de videospelindustrie werkten al mijn vrienden van de universiteit bij heel serieuze, grote bedrijven. Ze verdienden allemaal meer dan ik en vroegen zich af waarom ik dit soort dingen deed bij zo’n klein bedrijfje. Maar ik zei: “Ik vermaak me gewoon goed, en verder dan dat denk ik niet.”

Iwata:

Ik kreeg vergelijkbare vragen toen ik na de universiteit bij een bedrijf ging werken dat slechts uit vijf personen bestond. (lacht) Maar mijn ervaringen bij het werkelijk maken van dingen waren ongetwijfeld veel interessanter en spannender dan de ervaringen van de mensen die zulke vragen stellen.

Jérôme:

Exact. Het is zonde als je tijdens je werkdag verveelt raakt. Als je werk niet je passie is, werkt het niet lekker.

Iwata:

Een ander sterk punt van de werknemers hier bij NERD is dat ze zelf nieuw werk kunnen creëren. Sommige dingen die jullie Nintendo hebben aangeboden zijn dingen waar we niet om gevraagd hebben. Jullie gaan gewoon op eigen houtje aan de slag, en maken dingen waarvan jullie denken dat ze ons van pas kunnen komen.

Alex:

Toen we in het begin geen leuke banen in de industrie konden vinden, creëerden we ons eigen bedrijf en onze eigen banen. Toen je ons voor het eerst de Nintendo 3DS21-hardware toonde vonden we dat heel spannend. We hadden er meteen allerlei ideeën voor. We keken bijvoorbeeld naar de camera’s en bedachten dat we ze voor software konden kalibreren. Dat lieten we toen aan Nintendo zien.21. Nintendo 3DS: Een draagbaar spelsysteem dat in februari 2011 in Japan is uitgebracht. In Europa verscheen hij in maart van hetzelfde jaar.

Iwata:

Deze door NERD gemaakte functie – die ze dus ongevraagd hebben aangeboden – is gebruikt in de Nintendo 3DS Camera en maakte een groot verschil. We hadden in die tijd contact met Mobiclip omdat we een 3D videocodec wilden hebben. Op dat moment was de Nintendo 3DS nog niet aangekondigd, dus vroegen we om alle informatie extreem vertrouwelijk te behandelen, nog voordat we jullie vroegen aan de codec te werken. We hebben het toen niet eens over kalibratie van de 3D-camera22 gehad. (lacht)23. Kalibratie van de 3D-camera: Kalibratie van de twee camera’s aan de buitenzijde is in het Nintendo 3DS-systeem geïmplanteerd. Wanneer de twee camera’s aan de buitenzijde niet meer op één lijn liggen, kunnen gebruikers dit corrigeren door de stappen te volgen in “Automatisch instellen”. Dit vind je bij de optie “Buitenste camera’s” van de systeeminstellingen.

Alex:

We waren heel trots dat Nintendo al zo vroeg informatie over het systeem met ons had gedeeld. Wanneer een nieuw hardwareplatform verschijnt, smeekt het gewoon om nieuwe technologieën als deze kalibratie. We stonden te trappelen om er zoiets mee te doen.

Iwata:

Je blijft gewoon nieuwe klussen bedenken.

Alex:

Het is een aantrekkingskracht die je niet kunt weerstaan: het systeem vraagt erom. Alsof de hardware tot ons spreekt!

Iwata:

Dus het is de hardware die erom vraagt, niet Nintendo! (lacht)

Alex:

Daarom is het ook zo spannend dat we nu onderdeel zijn van de Nintendo-groep: Nintendo is zo vriendelijk om informatie over de hardware met ons te delen.