4. Een Pokédex voor iedereen

Iwata:

Je kunt op veel nieuwe manieren met de Pokémon AR Markers spelen.

Ogasawara:

Ja. We hebben hard gewerkt om ervoor te zorgen dat je ze op een muur kunt plakken.

Ishihara:

Als je AR-kaarten op een muur plakte, was het tot nu toe zo dat de figuren onder de verkeerde hoek verschenen.

Iwata:

Ja. Je zag de figuren altijd van bovenaf.

Orimoto:

Maar dit keer hebben we het zo gemaakt dat de verschijnende figuren naar je kijken, als je de AR Markers op een muur plakt.

Iwata:

Hoe werkt dat dan?

Orimoto:

We hebben de bewegingssensor gebruikt.

Iwata:

Aha. De relatie tussen de positie van de kaart en de oriëntatie van de Nintendo 3DS maakt het mogelijk om te zien of de kaart zich op de vloer of de muur bevindt.

Orimoto:

Dat klopt.

Iwata:

Waarom wilde je dat het systeem kaarten op de muur zou herkennen?

Ogasawara:

We waren van plan om posters te maken.

Orimoto:

Het zou bijvoorbeeld geweldig zijn als er een grote poster van een Pokémon AR Marker ergens op een muur hing, bijvoorbeeld bij een Pokémon Center, waar dan een reusachtige Pokémon uit zou komen.

Ishihara:

Of misschien een heleboel Pokémon AR Markers op een muur.

Ogasawara:

Als je zo’n AR Marker rechtop op de muur plakt, kijkt de Pokémon vooruit. Maar als je de AR Marker naar rechts hebt gedraaid, kijkt de Pokémon naar rechts, en als je hem naar links hebt gedraaid, kijkt de Pokémon naar links.

Iwata:

En als je hem op de kop plaatst?

Ogasawara:

Dan zie je de Pokémon van achteren. (lacht)

Iwata:

O, oké. (lacht)

Ogasawara:

Je kunt in de werkelijke wereld bijvoorbeeld een soort 3D-doolhof maken. Daarvoor plaats je Pokémon AR Markers in verschillende richtingen op de muren. Als je er dan door het Nintendo 3DS-systeem naar kijkt en de aangegeven richtingen volgt, bereik je het doel. Ik hoop dat mensen er ook op dat soort manieren mee gaan spelen.

Takeuchi:

Ja echt! (lacht)

Ogasawara:

We hopen dat mensen het zullen gebruiken om te zeggen, “De uitgang is die kant op!”

Iwata Asks
Ishihara:

Je kunt er echt op allerlei manieren mee spelen. Je kunt bijvoorbeeld twee Pokémon AR Markers gebruiken, en de ene wat verder weg plaatsen dan de andere. Als je er dan een foto van maakt met een gewone digitale camera, dus niet met de camera’s van het Nintendo 3DS-systeem, kun je die foto op je computerscherm openen en ernaar kijken met je Nintendo 3DS-systeem om diepte in de foto te zien.

Iwata:

O ja, ik snap het.

Ishihara:

Je kunt die foto zo maken dat de Pokémon naar elkaar kijken, alsof ze aan het vechten zijn op het Nintendo 3DS-systeem. Ik hoop dat mensen allerlei interessante manieren verzinnen om hiermee te spelen.

Iwata:

Dat begrijp ik. Spelers kunnen op uiteenlopende manieren van Pokédex 3D genieten. Hoe hoop je dat het nu verder gaat?

Ishihara:

Om te beginnen zou ik willen dat Pokédex 3D op elk Nintendo 3DS-systeem staat.

Iwata:

Juist. Je zei al dat je het standaard op elk systeem geïnstalleerd wilde hebben. (lacht)

Ishihara:

Ja. (lacht) Natuurlijk kun je ook van de animaties genieten als je de Pokémon niet kent, maar ik hoop dat in elk geval de mensen die Pokémon Black Version en Pokémon White Version bezitten graag gebruik zullen maken van Pokédex 3D. Er verschijnen heel veel nieuwe Pokémon in die spellen, dus…

Iwata:

En de spellen zijn pas vorig jaar verschenen, dus is de reeks nieuwe Pokémon nog niet compleet in ieders hoofd aanwezig.

Ishihara:

Als je beetje bij beetje Pokémon verzamelt in je Pokédex 3D, neemt je kennis van die wezens snel toe. Maar tijdens het verzamelen komen er misschien ook vragen bovendrijven, zoals “Waar is Pikachu?” en “Zal ik ooit die ene Pokémon te zien krijgen?”

Iwata:

Dus waar is Pikachu? (lacht)

Ishihara:

We willen hem graag in beeld brengen op een manier die iedereen tevreden stelt. En eigenlijk verschijnen alleen de nieuwe Pokémon uit Pokémon Black Version en Pokémon White in Pokédex 3D. Maar het is mijn ambitie om de Pokédex uit te breiden voor de complete Pokémon-serie.

Iwata Asks
Iwata:

Maar dat zal niet gemakkelijk worden. Het formaat van een versie voor de complete Pokémon-serie moet wel…

Ishihara:

Ja. Het aantal Pokémon zou enorm worden. Maar we willen zoveel mogelijk dingen in Pokédex 3D stoppen.

Iwata:

Ik zie dat het spelers aanmoedigt allerlei dingen te doen. Je kunt SpotPass gebruiken om dagelijks nieuwe Pokémon te ontvangen, de Pokémon in je Pokédex 3D met anderen uitwisselen, en je eigen AR Markers tekenen. Het zit vol nieuwe dingen, dus zeiden sommige mensen binnen Nintendo, “Als er zoveel in zit, waarom is het dan gratis?”

Ishihara:

Ja. Volgens mij hebben we de mogelijkheden van het Nintendo 3DS-systeem volledig benut, tot in de kleinste details.

Iwata:

Mensen met een Nintendo 3DS-systeem hoeven alleen maar verbinding te maken met het internet, dan kunnen ze het programma makkelijk binnenhalen. Dus ik hoop dat ze het willen uitproberen.

Ishihara:

Ja, absoluut. Ik hoop dat veel mensen het gaan downloaden.

Iwata:

Het is jouw wens dat iedereen het heeft?

Iwata Asks
Ishihara:

Ja. Ik hoop dat iedereen met een Nintendo 3DS-systeem het zal downloaden.

Iwata:

Bedankt. Nu wil ik graag verder gaan met vragen over het spel Pokémon Rumble Blast11, dat exclusief voor het Nintendo 3DS-systeem verschijnt. Excuses, Ishihara, maar als je nog even wilt blijven… 11 Pokémon Rumble Blast: Een actiespel voor de Nintendo 3DS dat op 11 augustus 2011 werd uitgebracht in Japan. Dit spel is op 2 december 2011 in Europa verschenen en heet bij ons Super Pokémon Rumble.

Ishihara:

Oké. O… juist. We besloten dat we iets extra’s wilden bieden als stimulans voor een vroege aanschaf12 van Pokémon Rumble Blast. 12 Deze bonus was alleen beschikbaar voor Japanse klanten.

Iwata:

Precies.

Ishihara:

We bespraken de mogelijkheid om als bonus een verzameling toe te voegen van alle Pokémon AR Markers waar we vandaag over spraken, maar het zou niet erg spannend zijn wanneer al die Pokémon AR Markers meteen al geprint waren.

Iwata:

Je wilt dat spelers hun eigen versies tekenen.

Ishihara:

Juist. Daarom besloten we om als bonus Pokémon AR Markers te maken met vinkjes die aangeven welke vakjes je moet invullen.

Iwata:

Een mix van een kleurplaat en een AR Marker.

Ishihara:

Precies! Net als een kleurplaat! (lacht) Ongeveer tien AR Markers zijn al ingevuld. We willen dat vroege kopers de rest zelf invullen om de Pokémon te laten verschijnen.

Iwata:

Zelfs als je ze slordig invult verschijnen Pokémon, zoals Ishihara daarnet demonstreerde.

Ishihara:

Ja. Ze verschijnen zonder problemen.

Iwata:

Het geeft zeker voldoening als een Pokémon verschijnt uit iets wat je zelf hebt getekend.

Ishihara:

Dat zal spelers verbazen. En we denken nog na over een andere bonus…

Iwata Asks
Iwata:

Laten we het daar een volgende keer over hebben. (lacht)

Ishihara:

O ja.

Iwata:

Iedereen bedankt.

Iedereen:

Graag gedaan!