3. Eens in je leven

Iwata:

Oké. Dit wordt mijn laatste vraag.

Sakurai:

Ik ben er helemaal klaar voor.

Iwata:

Als je één ding zou mogen zeggen tegen zowel degenen die de Smash Bros.-serie al eerder hebben gespeeld, als tegen degenen die dat niet hebben gedaan, wat zou dat dan zijn?

Sakurai:

Hm, even denken. Voor wie de serie al gespeeld heeft ...... ik hoop dat je dit spel zult spelen. Zij die het nog niet gespeeld hebben ...... ik hoop dat jullie dit spel ook zullen spelen.

Iwata:

(Lacht.)

Sakurai:

Even serieus...... wat kan ik zeggen? Persoonlijk houd ik er niet van om een onderscheid te maken tussen degenen die de Smash Bros.-serie al eens gespeeld hebben en zij die dat nog niet hebben gedaan. Ik bedoel, we zijn nog maar bij de derde titel in de serie en het is niet zo belangrijk of je al een vorig deel hebt gespeeld of niet.

Iwata:

Zal ik anders een meer open vraag proberen? Hoe voel je je, nu de ontwikkeling voltooid is?

Sakurai:

Ik ben er vast van overtuigd dat Super Smash Bros. Brawl zijn ontwikkeling te danken heeft aan de inspanningen van talloze individuen die op het juiste moment op de juiste plek waren. Wat ik probeer te zeggen is dat het werkelijk de som is van al deze talrijke, bijna voorbestemde samenwerkingsverbanden. Ik wil dat de spelers van dit spel zullen genieten als een spel waarvan de ontwikkeling onder andere omstandigheden onmogelijk zou zijn geweest. En niet als een simpel vervolg van de serie, maar als een spel dat nergens anders en onder geen enkele andere omstandigheden gemaakt had kunnen worden. De aantrekkingskracht van Smash Bros. ligt in het feit dat het constant veranderend vermaak biedt, dat voortkomt uit een beetje geluk en het improvisatievermogen van de speler, en ik hoop oprecht dat spelers plezier zullen beleven aan deze eigenschappen van het spel.

Iwata Asks
Iwata:

Juist. Mogelijk herhaal ik wat je al zei, maar ik geloof dat het spelen van Smash Bros. werkelijk een ervaring is die je maar eens in je leven meemaakt. Het is een spel dat iedere keer dat je het speelt een unieke ervaring biedt. Ik geloof dat Super Smash Bros. Brawl zo ontworpen is dat de speler maximaal kan profiteren van deze unieke ervaring. Of het nu gaat om het de hoge mate van improvisatie, het recept van het gebied van de dag of de mogelijkheid om te vechten tegen willekeurige tegenstanders, dit spel maakt gebruik van dergelijke en andere functies om de filosofie van deze unieke ervaring te versterken en ik hoop dat onze spelers hier het maximale uit zullen halen.

Sakurai:

Om nog even bij het thema van die unieke ervaring te blijven: ik geloof echt dat Super Smash Bros. Brawl veel zaken met elkaar in verband brengt. Dit is duidelijk in het online aspect en in het feit dat het spel zoveel personages samenbrengt. Zelfs het ontwikkelteam zelf bestaat uit leden die alleen voor dit project onverwacht samenkwamen en die weg zullen gaan als het voltooid is.

Iwata Asks
Iwata:

Dat klopt. Dit is een project dat vol zit met personages, muziek, projectpersoneel en ook spelers.

Sakurai:

In ieder geval denk ik dat er een barrière is die ons er uiteindelijk van weerhoudt om samen te komen. Denk aan de druk die je voelt als je bijvoorbeeld voor het eerst online met iemand speelt. Of de druk, en het ontzag, die ik voelde toen ik door mij gerespecteerde muzikanten vroeg om muziek te arrangeren voor dit spel. Als je het eenmaal geprobeerd hebt, realiseer je je echter dat het allemaal niet zo eng is als je dacht. Want als je eenmaal speelt, realiseer je je dat de persoon aan de andere kant niets meer is dan een andere persoon met wie je plezier kunt beleven aan het spel.

Iwata:

Super Smash Bros. Brawl is simpelweg het verbindingspunt voor het ontwikkelteam, ons freelance personeel, de personages en onze spelers.

Sakurai:

Het feit dat Smash Bros. Brawl een plaats is waar iedereen plezier heeft, verandert niet. Ik geloof dus niet dat er iets is waar iemand zich zenuwachtig over hoeft te maken of druk van hoeft te voelen.

Iwata:

Nou dan, ik hoop dat al onze spelers zin hebben om het eens te proberen. Bedankt voor je aanwezigheid vandaag.

Sakurai:

Dank je.Einde.