Extra: het Zelda-symfonieorkest

Iwata:

Hallo allemaal. Ik ben Iwata van Nintendo. In deze ‘Iwata vraagt’-serie hebben we vijf keer gesproken over The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D. In ons eerste gesprek over het geluid van The Legend of Zelda hadden we het over de orkestrale muziek van het spel. Maar het gedeelte over het symfonieorkest ter ere van het 25-jarige jubileum van The Legend of Zelda hebben we weggelaten, zodat we dat eerst konden aankondigen op de E3. We voegen dat deel van het gesprek tussen Kondo-san en Yokota-san van de geluidsgroep hier toe als extraatje. Ik hoop dat iedereen het zal lezen. Dankjewel.

Iwata:

Mag ik ook wat vragen over het geluid van The Legend of Zelda: Skyward Sword voor het Wii-systeem?

Yokota:

(Blij.) O, mogen we daar ook over praten?!

Iwata:

Vandaag hebben we het over The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D, maar dit jaar is ook het 25-jarige jubileum van The Legend of Zelda.

Iwata Asks
Yokota:

O, dat is waar ook!

Iwata:

Wat zijn de belangrijkste punten met betrekking tot het geluid?

Yokota:

Een van de kenmerken van de muziek van The Legend of Zelda-serie is de achtergrondmuziek met folkinstrumenten. Dus we hebben niet alleen de gangbare orkestinstrumenten live opgenomen, maar ook enkele folkinstrumenten.

Iwata:

Is er een specifiek sleutelinstrument, zoals de ocarina in The Legend of Zelda: Ocarina of Time?

Yokota:

Ja. Maar dat is nog een geheim. Hou je oren open!

Iwata:

Kondo-san, hoe heb je het werk aan The Legend of Zelda: Skyward Sword verdeeld wat het geluid betreft?

Kondo:

De geluidsregisseur is (Hajime) Wakai-san26. De kern van het personeel wordt gevormd door enkele mensen van het departement voor softwareontwikkeling van het hoofdkantoor. En Yokota-san en één andere persoon uit Tokio zijn erbij betrokken. 26. Hajime Wakai: departement voor softwareontwikkeling, afdeling voor analyse en ontwikkeling van entertainment, Nintendo. Hij heeft aan het geluid van verschillende spellen gewerkt, waaronder Star Fox 64, Pikmin, The Legend of Zelda: The Wind Waker en Nintendogs.

Yokota:

Ik heb voornamelijk de leiding over de orkestrale elementen.

Iwata:

Je begint je steeds meer te ontpoppen als de man die bij ons de leiding over het orkest heeft!

Yokota:

Inderdaad! Ik ben blij om daar meer mee te doen. Maar eerst bood ik gewoon wat hulp als het op orkestmuziek aankwam. Ik was er maar een beetje bij betrokken.

Iwata:

En voordat je het wist zat je er tot over je oren in?

Yokota:

Ja (lacht)! Ik werkte gewoon mee, maar opeens waren er meer orkestrale nummers dan ooit in Nintendo’s geschiedenis. Ik had zoveel nummers dat ik me afvroeg of we er wel alle partituren voor konden schrijven! Ik nam ook het orkest op en ditmaal kwamen Kondo-sans nummers pas op het allerlaatste moment, zoals altijd.

Kondo:

Sorry (lacht).

Yokota:

Hij haalde een hele nacht door.

Iwata:

Vlak voor de opnames?

Yokota:

Ja.

Kondo:

Ja. Ik bleef tot in de ochtend op om muziek te schrijven.

Yokota:

Toen ik zijn nummers had, maakte ik er bladmuziek van en ging ik naar de opnamestudio. Daar aangekomen vroeg ik aan Miyamoto-san of er een verschil was tussen de orkestmuziek van Super Mario Bros. en die van The Legend of Zelda.

Iwata Asks
Iwata:

Dat is een interessante vraag. Wat was zijn antwoord?

Yokota:

Hij zei dat een orkest beter bij The Legend of Zelda paste.

Iwata:

Juist. Ik geloof dat er in alle Legend of Zelda-spellen misschien wel plaatsen zijn waar we een orkest hadden kunnen gebruiken.

Yokota:

Dat is waar.

Iwata:

Maar ik denk niet dat alle Super Mario Bros.-spellen een orkest hadden kunnen gebruiken.

Yokota:

Met name de Super Mario Bros.-spellen in 2D.

Iwata:

Het orkest past echt bij de 3D-spellen, zoals Super Mario Galaxy, maar als iemand me zou vragen of een orkest bij New Super Mario Bros. Wii zou passen, zou ik waarschijnlijk nee zeggen.

Yokota:

Dat zou niet passen.

Iwata:

Dat zal Miyamoto-san wel bedoeld hebben.

Yokota:

Dat denk ik ook. Als ik naar de muziek van eerdere Legend of Zelda-spellen luister, zijn er zelfs meerdere nummers die ik zou willen arrangeren voor een orkest. Ik heb er een paar uitgekozen die ik mooi vond en ze in The Legend of Zelda: Skyward Sword gestopt.

Iwata:

Aha, ik wist dat je dat zou doen (lacht)!

Yokota:

Ja, dat heb ik echt gedaan (lacht). En toen ik het deed, was ik blij dat we het live hadden opgenomen.

Kondo:

Dat was verbluffend. Als echte muzikanten optreden…

Iwata:

Ik zou ze ook graag live willen horen. En wordt er niet over gesproken om dat ook echt te doen? Als een van de evenementen voor het 25-jarige jubileum van The Legend of Zelda?

Yokota:

Dat klopt!

Iwata:

Hoe gaat het daarmee?

Kondo:

Aonuma-san dacht na over speciale evenementen ter ere van het 25-jarige jubileum en stelde een Legend of Zelda-concert voor.

Iwata:

We hebben vorig jaar een hoop gedaan met het 25-jarige jubileum van Super Mario Bros. en we wilden iets nieuws doen ter ere van het 25-jarige jubileum van The Legend of Zelda.

Kondo:

Precies. Aangezien het orkest echt bij The Legend of Zelda past, hebben we besloten om orkestconcerten te geven ter ere van het 25-jarige jubileum van The Legend of Zelda.

Iwata Asks
Yokota:

Sterker nog, sinds ik bij het bedrijf ben komen werken, heb ik altijd al gezegd dat ik een Legend of Zelda-concert wilde geven. Dit werd steeds maar geweigerd, maar ter ere van het 25-jarige jubileum komt het er eindelijk van. Jij zegt toch ook al een tijdje dat je een orkestconcert wilt doen, Kondo-san?

Kondo:

Ja.

Iwata:

Waarom kon dat tot nu toe nooit?

Yokota:

Ze zeiden dat het niet onze ‘belangrijkste bezigheid’ was (lacht)!

Iwata:

O, zo van: “Daar houden we ons niet mee bezig. Ga maar wat leuke spellen maken!”

Yokota:

Ja (lacht)!

Iwata:

Zo gaat dat (lacht).

Yokota:

Maar ik wilde wel iets unieks doen, als Nintendo een concert zou geven. Dus ik verwacht weer een jaar ondergedompeld te zullen zijn in The Legend of Zelda.

Iwata:

Juist toen je dacht verlost te zijn van The Legend of Zelda, staan je nog meer dagen te wachten om je erin onder te dompelen.

Yokota:

Maar ik wilde erbij betrokken zijn.

Iwata:

Je kunt het niet hebben om toe te kijken hoe iemand anders het doet (lacht).

Yokota:

Ik weet niet of ik het zou kunnen hebben als anderen het zouden doen of niet, maar ik zou mijn mond niet kunnen houden (lacht)!

Iwata:

Ik betwijfel of het genoeg voor je zou zijn om je zegje te doen. Je zou het zelf in de hand willen hebben (lacht)!

Yokota:

(Lacht.) Je hebt gelijk, ik heb specifieke nummers in mijn hoofd die ik graag door een orkest zou willen laten spelen.

Iwata:

Denk je er nu al over na (lacht)?

Yokota:

Eh, ja (lacht). Ik hoop dat je op 10 oktober naar het orkest komt luisteren. (Noot van de redacteur: dit is de datum van het Japanse concert. De data voor andere regio’s zijn ten tijde van dit interview nog niet bepaald.)

Iwata:

Als het even kan, ben ik erbij. Er is niets zo mooi als luisteren naar live muziek!