6. Voor iedereen de eerste keer

Iwata:

We gaan verder… Mori?

Mori:

We hebben vandaag al veel gepraat over Zelda, en ik hoop dat spelers haar zullen helpen, maar mag ik ook nog wat zeggen over Ghirahim?

Iwata:

Dat is de vijand die Miyamoto bijna niet verslagen kreeg – degene die een zwaardslag met zijn blote handen kan blokken.

Mori:

Ja. Ghirahim is een demonenleider. In de eerste omschrijving die Fujibayashi me gaf was hij een narcist met het karakter van een slang, dus we probeerden hem daar zoveel mogelijk op te laten lijken.

Fujibayashi:

Toen ik de beelden zag die hij had gemaakt sloeg ik stijl achterover. Zijn tong glibbert uit zijn mond (lacht)!

Iwata:

Omdat hij het karakter heeft van een slang (lacht)?

Mori:

Ja. Tot in de kleinste details hebben we er een griezel van gemaakt, dus doe je best om hem te verslaan.

Iwata Asks
Iwata:

Je vertelde eerder dat je nadenkt over het leven dat de personages leiden. Als je lang nadenkt over een extreem personage als Ghirahim, merk je dat dan aan jezelf?

Mori:

Nou… dat gebeurt wel, maar het kan ook leuk zijn. Als je bijvoorbeeld aan een griezel werkt, is het leuk om te bedenken wat ik hem zal laten doen of zeggen.

Iwata:

Dat snap ik (lacht). Yoshida?

Yoshida:

We hadden het er eerder over dat er in het begin te veel filmscènes waren. Maar doordat we correcties bleven maken, wisten we ze met het verhaal te combineren tot een gebalanceerd geheel. Ik heb het gevoel dat dit ons in het hele spel is gelukt. Tijdens gesprekken met personages kun je soms wel uit drie berichten kiezen, dus ik hoop dat spelers zullen genieten van de verschillende reacties.

Iwata Asks
Iwata:

Je kunt niet gewoon kiezen tussen ja en nee, je kunt verschillende conversaties voeren.

Yoshida:

Precies.

Fujibayashi:

Chronologisch gezien is The Legend of Zelda: Skyward Sword het allereerste verhaal. We hadden het er in het begin over dat de oorsprong van het Master Sword wordt behandeld, maar er werden ook allerlei andere elementen ontwikkeld, dus het verhaal is uitgebreider dan ooit tevoren.

Iwata:

En het is een echte Legend of Zelda.

Fujibayashi:

Ja. We hebben veel verschillende verhalen ontwikkeld, dus ik hoop dat spelers er optimaal van zullen genieten.

Aonuma:

Ik zei eerder dat ik er een beetje emotioneel van kan worden, en dat is echt waar. Delen van de verschillende scènes worden verteld door Zelda, met Mori’s Mori-ismen. Het gevoel dat ik Zelda hoe dan ook wilde redden kwam naar boven. Ik hoop dat spelers er hetzelfde gevoel bij krijgen.

Iwata:

Dit jaar vieren we het 25-jarig jubileum van The Legend of Zelda, dus het was voor ons een soort missie om fans, die de geschiedenis van de serie hebben gevolgd, te trakteren op het ultieme spel. Aan de andere kant heeft niet iedereen de serie gespeeld. Ik kan me voorstellen dat zij zich er een beetje ongemakkelijk bij voelen, en zich afvragen of het niet te moeilijk is omdat ze de achtergrond niet kennen. Aonuma, zou jij heel kort wat kunnen vertellen over The Legend of Zelda: Skyward Sword, aan spelers die de Legend of Zelda voor het eerst spelen?

Aonuma:

Dit is het eerste verhaal in de Legend of Zelda-serie, dus je hoeft niets te weten over eerdere gebeurtenissen. De held van het verhaal, Link, wordt plotseling in het verhaal getrokken.

Iwata:

Hij loopt zorgeloos rond in zijn groene kleding, zonder ook maar iets te weten over de dingen die hem te wachten staan

Aonuma:

Juist. Hij weet nog van niets. In die groene kleding gaat hij opzoek naar Zelda, een vriendin sinds zijn kindertijd. Onderweg vertellen mensen hem wat zijn lot is, en hij denkt, ‘O, is dat zo?’ Voor spelers is dat precies hetzelfde.

Iwata Asks
Iwata:

Met andere woorden, terwijl Link zijn avontuur beleeft, leert hij allerlei nieuwe dingen, op hetzelfde moment dat de speler ze leert.

Aonuma:

Precies. Ik denk dat een dergelijke prequel ook in goede aarde valt bij mensen die de serie hebben gespeeld. Ik denk dat we een goede mix hebben weten te maken.

Iwata:

Je hebt een goede ‘instapper’ gemaakt voor de serie, voor zowel mensen die The Legend of Zelda kennen, als mensen die dat niet doen.

Aonuma:

Ja.

Fujibayashi:

Als regisseur kan ik zeggen dat we er constant op hebben gelet dat het spel zelfs door vijf- of negenjarigen kan worden gespeeld. We hebben iets gemaakt wat niet alleen de fans of de ontwikkelaars pleziert. En belangrijker dan dit alles is dat je kunt zwaardvechten met Wii MotionPlus.

Iwata Asks
Iwata:

Als je het zo bekijkt is iedereen een beginner. Het is het eerste verhaal en het is het eerste Legend of Zelda-spel dat gebruikmaakt van Wii MotionPlus.

Aonuma:

Precies. Iedereen begint vanaf het begin. Het is voor iedereen het eerste Legend of Zelda-spel. Zo leer je in het begin hoe je Wii MotionPlus kunt gebruiken. En als je daar eenmaal aan bent gewend, ervaar je het wonderlijke gevoel dat het een verlengstuk is van je lichaam.

Iwata:

Daarom zeggen we heel brutaal, ‘Waarom probeer je het niet gewoon?’ We zeggen dat speciaal tegen degenen die nog nooit The Legend of Zelda hebben gespeeld, en tegen de mensen die het ooit hebben geprobeerd maar het niet hun type spel vonden.

Aonuma:

Ja. Als je het eenmaal probeert, zul je dat hopelijk begrijpen, en je zult erdoor worden gegrepen.

Iwata:

Ik begrijp het. Hartelijk dank voor jullie komst, allemaal.

Iwata Asks
Iedereen:

Graag gedaan!