3. Ik zou er een voor elk huishouden willen

Iwata:

Wat wil je onze klanten vooral duidelijk maken met betrekking tot het nieuwe Wii Fit Plus?

Miyamoto:

Zoals ik al zei, wilde ik het allemaal wat gebruiksvriendelijker maken. Zet je nu het spel aan, dan kun je zonder gedoe meteen met trainen beginnen! Het is al moeilijk genoeg om gebruikers het spel aan te laten zetten, en dit keer is het gevoel van voldoening meteen daarna en meer dan eerder aanwezig. De grootste stap is dat de gebruiker het systeem aanzet, de rest spreekt min of meer voor zichzelf. Bij het originele Wii Fit vonden veel gebruikers het teveel gedoe om oefeningen te kiezen, waardoor ze voortijdig afhaakten. Als je eenmaal bent begonnen, zal je lichaam je vast en zeker vertellen hoe je verder moet gaan om deze software in je dagelijkse leven te integreren.

Iwata:

Je bedoelt dat je ernaar streefde om alle elementen uit de software te verwijderen die klanten zo’n gevoel gaven van: “Wat een gedoe…”

Miyamoto:

Juist, we hebben veel elementen verbeterd, dus wil ik iedereen…

Iwata:

…Het komt erop neer dat de dingen meteen na het aanzetten van het systeem achter elkaar verschijnen, dus voordat je het weet ben je 30 of 40 minuten aan het trainen…

Miyamoto:

Ja, dat klopt. De optie Wii Fit Plus Routines laat je het gemakkelijkst beginnen. Je denkt bijvoorbeeld, vandaag wil ik een programma van 30 minuten of 40 minuten volgen, en vervolgens verschijnen de oefeningen meteen in beeld. In het originele Wii Fit, verscheen voorafgaand aan elke oefening altijd een uitleg, en werd elke oefening gevolgd door een evaluatie van je prestatie. Maar als je in een sportschool traint, ga je juist heel soepel van de ene naar de andere oefening. Misschien wordt je verteld dat je even wat water moet drinken, maar vervolgens ga je meteen weer verder met de oefeningen, de ene na de andere. Wii Fit Plus verloopt op een vergelijkbare manier, zodat je 30 of 40 minuten zonder onderbrekingen kunt trainen. Daarom hoop ik dat mensen hetzelfde gevoel krijgen als wanneer ze in de sportschool trainen.

Iwata Asks
Iwata:

Je hebt aan de 48 verschillende activiteiten in het originele Wii Fit ook nieuwe trainingsoefeningen toegevoegd, hè?

Miyamoto:

We hebben nog 21 andere trainingsoefeningen toegevoegd… Maar dat wil ik nu eigenlijk niet teveel benadrukken. Anders ben ik bang dat mensen de indruk krijgen dat dit een vervolg is op Wii Fit, en dat is niet het geval. Een vervolg geeft gebruikers die tevreden waren over de originele software de kans om nieuwe content aan te schaffen die in het verlengde van het origineel ligt.

Iwata:

Ja, precies.

Miyamoto:

Maar we willen niet dat consumenten Wii Fit Plus op dezelfde manier opvatten. Zoals ik al zei aan het begin van het interview, wil ik dat iedereen dit programma gebruikt om een verbeterde versie van Wii Fit te krijgen. Mijn boodschap is: “Hiermee transformeer je je Wii Balance Board in iets wat nog beter is!”

Iwata:

“Verander je Wii Balance Board in het nieuwste model!”

Miyamoto:

Precies. Als we alleen zeggen dat het aantal trainingsoefeningen is toegenomen, zullen gebruikers die niet volledig tevreden waren over de vorige titel niet geïnteresseerd zijn, ongeacht het aantal nieuwe oefeningen. Bij het maken van Wii Fit Plus is het ons voornaamste doel geweest om de gebruikers terug te winnen die met Wii Fit waren gestopt. Tegelijkertijd is het aantal trainingen natuurlijk wel toegenomen, waardoor er nog meer plezier mee valt te beleven.

Iwata:

Dus hoewel het toegenomen aantal trainingen natuurlijk meer plezier oplevert, zullen we door dit feit te benadrukken geen interesse opwekken bij de mensen die we het liefst willen bereiken.

Miyamoto:

Precies. Als maker en verkoper van de vorige titel, zou ik het liefst langs de deuren willen gaan bij iedereen die Wii Fit heeft gekocht en zeggen: “Wissel alstublieft uw oude exemplaar in voor deze nieuwe versie!”

Iwata:

Maar dan zou je dus bij 3,5 miljoen huishoudens langs moeten gaan.

Miyamoto:

Het zou niet echt haalbaar zijn dit in Japan te doen, laat staan wereldwijd. Maar ik voel wel de drang om zoiets te doen. Los van dit alles levert het programma op zich overigens al veel plezier, zelfs als je het gewoon als vervolg op Wii Fit beschouwt. Het zit volgepakt met geweldige nieuwe spellen, waaronder

Video: de analyse van je golfswing die de beweging van je middelpunt berekent

Wat wil je onze klanten vooral duidelijk maken met betrekking tot het nieuwe Wii Fit Plus?
de analyse van je golfswing die de beweging van je middelpunt berekent en de oefening waarin je met je vleugels moet slaan om te vliegen . We zetten het programma wel niet als vervolg in de markt, maar als mensen het uitproberen, zullen ze net zoveel plezier beleven als ze het als Wii Fit 2 beschouwen. Het is een ongebruikelijk product omdat het ook alle trainingen van Wii Fit bevat. Normaal gesproken bevat een vervolg niet alle content van de voorganger. Maar als we daar niet voor hadden gezorgd, zou dat nogal raar zijn…

Iwata:

Tja, het is tenslotte de verbeterde versie! (lacht)

Miyamoto:

Ja, precies! (lacht)

Iwata:

Hoe meer ik je erover hoorde praten, hoe meer ik het gevoel kreeg dat het een verbeterde versie was, net als bij nieuwe versies van besturingssystemen of software voor bedrijven. Eerlijk gezegd was ik daarom aanvankelijk nogal bezorgd over hoe Nintendo met deze software moest omgaan, aangezien we nog niet eerder met zoiets te maken hebben gehad.

Miyamoto:

Ja, je maakte je zorgen, hè? (lacht)

Iwata:

Omdat het een verbeterde versie is, zal elke winkelier Wii Fit uit de schappen halen en vervangen door Wii Fit Plus. Als verkoopstrategie besloten we ons te richten op alle klanten die zich al met Wii Fit vermaakten, en daarvoor was het van groot belang om Wii Fit voor een scherpe prijs in de winkel te krijgen.

Iwata Asks
Miyamoto:

Persoonlijk hoop ik dat zoveel mogelijk mensen doorgaan met het gebruik van deze software, want ik denk dat ze dan zeker de vruchten ervan zullen plukken.

Iwata:

Daarnaast hopen we dat elke consument die het originele Wii Fit heeft gebruikt Wii Fit Plus ook wil proberen, zodat ze de waarde ervan begrijpen. Wii Fit Plus geeft ook adviezen over hoe je stijve schouders en rugpijn kunt voorkomen, hoe je stress of overgevoeligheid voor kou kunt verminderen en hoe je aan je bovenarmspieren of buikspieren kunt werken. Het loont zeker de moeite deze resultaten op te volgen. Daarbij kun je nu ook zeggen: “Ik heb een half uur de tijd, dus wil ik precies zo lang trainen”, waarna de trainingen elkaar zonder onderbrekingen opvolgen…

Miyamoto:

Je kunt hier op een heel eenvoudige, toegankelijke manier van genieten, het is net alsof je een sportschool bezoekt.

Iwata:

Nou, Miyamoto-san, als ik me niet vergis heb je tegelijkertijd aan drie titels gewerkt: Wii Sports Resort7, natuurlijk het Wii Fit Plus waar we het vandaag over hadden, en New Super Mario Bros. Wii8. 7 Wii Sports Resort is een sportspel dat in Japan in juni 2009 werd uitgebracht, gevolgd door de Europese release in juli 2009. In het spel kan de speler genieten van 12 verschillende sporten op een tropisch eiland. 8 New Super Mario Bros. Wii is de nieuwste titel in de Super Mario Bros.-serie, de game kan voor het eerst met vier spelers tegelijk gespeeld worden. Deze titel zal komende winter voor de Wii verschijnen.

Miyamoto:

Van deze drie titels verliep de ontwikkeling van Wii Fit Pus het soepelst.

Iwata:

Dat komt vast doordat je vanaf het begin duidelijk voor ogen had wat er moest gebeuren om de software te verbeteren.

Miyamoto:

Ja, dat klopt. Ik wist vanaf het begin al wat ik wilde doen, en daardoor bleef er meer energie over om aan New Super Mario Bros. Wii te besteden.

Iwata:

Precies! (lacht) Als iemand die al jaren nauw met je samenwerkt en veel met je heeft gesproken, realiseerde ik me vandaag hoeveel er is dat ik nog steeds niet van je weet!

Miyamoto:

…?

Iwata:

Ik doel op het feit dat je een meetlint bij je draagt! (lacht)

Miyamoto:

O, dat! Nou ja, ik vind het leuk om dingen te meten.

Iwata Asks
Iwata:

(lacht) Dus de door metingen gedreven Miyamoto-san maakte Wii Fit omdat hij dacht dat het leuk zou zijn om dagelijkse gewichtsveranderingen bij te houden in een grafiek. En om ervoor te zorgen dat mensen daar nog heel lang mee door zouden gaan, maakte hij Wii Fit Plus!

Miyamoto:

Iwata-san, waarom draag jij eigenlijk geen meetlint bij je?

Iwata:

Ik ben meer het type dat zich aangetrokken voelt tot machines die automatisch dingen meten en opnemen, dus denk ik niet dat ik geschikt ben om zoals jij zo gedreven aan het meten te slaan! (lacht)

Miyamoto:

Je weet niet wat je mist! Geloof me nou maar, het is echt heel leuk! (lacht)