4. Uiteenlopende oefeningen

Iwata:

Ik wil het nu graag met je hebben over de softwarekant van Wii Fit. Normaal gesproken zit de software van weegschalen zo in elkaar dat het ook het percentage lichaamsvet berekent.

Miyamoto:

Zo hadden we het in eerste instantie ook gemaakt, maar tegen het einde zijn we toch van dat idee afgestapt. Toen ‘evenwicht' het sleutelwoord werd, wilden we dat concept zo veel mogelijk gebruiken.

Iwata:

Het concept van de software bepalen en het vervolgens op een bondige manier verwerken, is een essentieel onderdeel van het ontwikkelingsproces. Jullie ontdekten steeds meer mogelijkheden van het Wii Balance Board en deze werden ondergebracht in verschillende groepen: Balance Games16, Aerobic Exercises17, Muscle Workouts18 en Yoga19. Zijn dat ook de categorieën die je in het begin voor ogen had? 16 Balance Games zijn spellen om je evenwichtsgevoel te verbeteren. 17 Aerobic Exercises zijn oefeningen om vet te verbranden. 18 Muscle Workouts zijn oefeningen voor specifieke spiergroepen. 19 Yoga bevat oefeningen voor een betere lichaamshouding.

Miyamoto:

We hadden eerst niet echt categorieën. Toen we in het begin verschillende tests uitvoerden, besloten we dat er in elk geval spellen in zouden komen. Daarna besloten we daar ook yoga aan toe te voegen. Yoga was aanvankelijk een volledig apart onderdeel van Wii Fit. Rond dezelfde tijd dat we de besprekingen hadden over de planning, was yoga behoorlijk populair in Japan, dus wilde een van de teamleden software maken die iets met yoga deed. Ik vond het een uitermate slecht idee en zei: “Je kunt niet zomaar iets in een product stoppen alleen omdat het populair is! Het lijkt misschien een goed idee, maar als product werkt het niet.” Maar toen we daadwerkelijk met Wii Fit bezig waren, dachten we: laten we dat yoga-teamlid er ook bij betrekken. (lacht) Ik zei: “De yoga-software past best bij het Wii Balance Board.” Als gevolg daarvan hielp hij niet alleen met de yoga-onderdelen, maar ook met de ontwikkeling van de rest van het product.

Iwata Asks
Iwata:

Ook al snauwt de baas je af, je moet nog steeds aardig tegen ‘m blijven! (lacht)

Miyamoto:

(lacht) Yoga werd een van de categorieën, maar het kostte nog behoorlijk wat werk om de andere drie goed uit te balanceren. We begonnen na te denken over welke oefeningen je zoal met het Wii Board kon doen en lieten deze door een professionele trainer, Kaoru Matsui, beoordelen. Niet alle oefeningen leken hem even doeltreffend, dus voegden we een groot aantal andere toe en vroegen we hem om suggesties voor oefeningen. Zo kwamen we tot onze uiteindelijke lijst met oefeningen.

Iwata:

Dat doet me denken aan Dr. Kawashima's Brain Training20. We hadden voor die software veel oefeningen gemaakt en vroegen professor Kawashima21 vervolgens te beoordelen welke het meest effectief waren. Ten tijde van Meer Brain Training hadden we veel meer ervaring, zodat de meeste van onze voorstellen direct na zijn goedkeuring werden geaccepteerd. Bij het eerste deel werden veel van onze ideeën geweigerd. 20 Kawashima's Brain Training: Hoe oud is jouw brein? voor de Nintendo DS biedt een groot aantal hersenoefeningen. Het werd in juni 2006 in Europa uitgebracht en kreeg een vervolg met Meer Brain Training van Dr. Kawashima: Hoe oud is jouw brein?, dat in juni 2007 in Europa werd uitgebracht. 21 Dr. Ryuta Kawashima, een Japanse hoogleraar, had de leiding over de productie van de twee delen in de Brain Training-serie.

Iwata Asks
Miyamoto:

Doordat ik veel met zwemmen en sportoefeningen bezig was geweest, dacht ik dat we absoluut aerobics in deze software moesten stoppen. In het begin maakte

Video: Step Basics

Ik wil het nu graag met je hebben over de softwarekant van Wii Fit. Normaal gesproken zit de software van weegschalen zo in elkaar dat het ook het percentage lichaamsvet berekent.
Step Basics onderdeel uit van de Balance Games, maar we besloten het later bij de Aerobic Exercises te voegen. Ook besloten we Hoop Twirl™ in diezelfde categorie in te delen. Vanaf dat moment begon die categorie echt vorm te krijgen en net toen we over nog meer onderdelen zaten te denken, zag ik een experiment van de teamleden van Wii Sports.

Iwata:

Komt daar niet het idee vandaan van de

Video: jogoefening

Ik wil het nu graag met je hebben over de softwarekant van Wii Fit. Normaal gesproken zit de software van weegschalen zo in elkaar dat het ook het percentage lichaamsvet berekent.
jogoefening waarbij je jogt met de Wii-afstandsbediening in je zak?

Miyamoto:

Dat klopt. Ik vond het meteen een goed idee. Aangezien we op dat moment niet wisten of er ook een Wii Sports 2 zou komen, belde ik de regisseur op en zei: “ Dit is een prima idee. We hebben nog niks officieels gehoord over Wii Sports 2, dus kunnen we het voor Wii Fit gebruiken? ” (lacht) Ik vertelde het team van Wii Fit vervolgens: “ Ik weet dat het aan de late kant is, maar dit moet er ook nog bij. ” Op die manier konden we langzamerhand tevreden zijn over de Aerobic Exercises.

Iwata Asks
Iwata:

Het klassieke voorbeeld van het perfecte gebruik van een goed idee.

Miyamoto:

De teamleden van Wii Fit waren hierdoor bedolven onder het werk, dus vroeg ik de regisseur van Wii Sports ook nog om een programmeur. (lacht) Dit was allemaal tegen het einde van de ontwikkelingsfase, maar dit soort dingen maakt de divisie EAD juist zo goed. Ook al had iemand anders de leiding, toch heeft de programmeur ons goed geholpen en kon hij het goed vinden met de andere leden van het team.

Iwata:

Je hoort wel vaker dat mensen liever niet in een andere omgeving willen werken of dat ze niet willen dat iemand anders met de eer strijkt. (lacht)

Miyamoto:

Wat dat betreft kon iedereen prima met elkaar overweg.

Iwata:

Ik doe die jogoefening trouwens elke dag! (lacht)

Miyamoto:

Die oefening maakt geen gebruik van het Wii Board – wat eigenlijk tegen de originele productieregels indruist – maar ik vond eigenlijk dat het niet uitmaakte als we een aantal goede spellen hadden waarvoor je het board niet nodig zou hebben.

Iwata Asks
Iwata:

Dat vind ik altijd zo grappig aan jou. Was jij niet juist degene die hun had gezegd van alles een Balance Game te maken? (lacht)

Miyamoto:

(lacht)

Iwata:

Je maakt de regels en vervolgens breek je ze zelf! (lacht) Maar op die manier wordt het spel wel een stuk gevarieerder. Ook geloof ik dat je een volledig andere indruk krijgt van Hoop Twirl™ als het bij de Aerobic Exercises hoort dan wanneer het bijvoorbeeld onder de Balance Games valt.

Miyamoto:

Ik ben voorzichtig omgegaan met hoe onze klanten het zouden bekijken. Normaliter ben ik al vrij kieskeurig als het op de handleidingen aankomt, maar deze keer was ik buitengewoon kieskeurig. Ik heb veel aandacht besteed aan hoe de ontwikkelaars zouden willen dat gebruikers het product zouden zien.

Iwata:

Wii Fit is een nieuw soort software dat volledig anders is. Dit wilden we ook duidelijk naar voren laten komen in de handleiding, zodat nieuwe gebruikers die niet eerder een spelhandleiding hebben gelezen, het ook zouden kunnen begrijpen. Daarom vertelt het Wii Board-personage22 je allerlei dingen in beeld als je op het Wii Board gaat staan. Daar kan ik maar geen genoeg van krijgen. (lacht) 22 Een Wii Board-personage in Wii Fit. Het is een schattige, menselijke uitvoering van het Wii Board.

Miyamoto:

Als de batterijen van het Wii Board bijna leeg zijn, zegt hij iets, maar misschien is het een beetje moeilijk te verstaan...

Iwata:

Dat is precies een zin waarvan ik graag wil dat de gebruikers hem horen! (lacht)

Miyamoto:

In het begin vroeg iemand: “Waarom hoor je geen geluidje als je op het Wii Board stapt?” Dus probeerden we dat uit en kwamen we erachter dat het veel leuker was om de geluiden met je voeten te maken.

Iwata:

Als je verder niks zou horen, zou het een doodnormale weegschaal zijn, maar als je hier elke dag op gaat staan en het Wii Board-personage hoort praten, kun je er op den duur tamelijk gehecht aan raken.