5. Je bewust worden van je lichaam

Iwata:

Wii Fit zelf is een compleet nieuw stuk software, maar er zijn ook andere dingen nieuw aan. Zo is het de eerste software met een eigen specifiek Wii-kanaal23. 23 Wii-kanalen zijn uiteenlopende kanalen, zoals het Mii-personagekanaal en het weerkanaal, die lijken op normale televisiekanalen.

Miyamoto:

Wii Fit biedt een bepaald gemak dat je niet bij normale weegschalen vindt, maar omdat je wel eerst je tv en je Wii-systeem aan moet zetten, kun je er niet – zoals bij een gewone weegschaal – op gaan staan en direct je gewicht aflezen. Daar viel op zich weinig aan te doen, maar we probeerden de tijd die nodig is om de disk in te voeren en de software te starten, te beperken. Daarom hebben we het zo gemaakt dat je

Video: rechtstreeks via een Wii-kanaal naar de software

Wii Fit zelf is een compleet nieuw stuk software, maar er zijn ook andere dingen nieuw aan. Zo is het de eerste software met een eigen specifiek Wii-kanaal 23 .
rechtstreeks via een Wii-kanaal naar de software kunt gaan, zonder een Wii-disk in te hoeven voeren. Je kunt grafieken bekijken en je dagelijkse metingen verrichten door simpelweg het Wii-kanaal te openen. Dit hadden we al in een relatief vroeg stadium van de planning besloten.

Iwata Asks
Iwata:

Als je naar het Wii-kanaal kijkt, zie je bijvoorbeeld het Mii-personage van je vader met de tekst ‘Gewogen op dag x' als een soort lichtkrant. Dat vind ik wel een goed idee. Je kunt je de situatie voorstellen dat je dochter tegen je zegt: “Papa, je hebt jezelf vandaag nog niet gewogen!”

Miyamoto:

Als je jezelf alleen wilt wegen, heb je daar maar twee of drie minuten voor nodig. Ik zou graag zien dat men dat doet zonder dat het aanvoelt als een vervelend karweitje. Iets anders wat ook nieuw is, zijn de speltypes Jogging+ en Step+24. 24 Wii Fit bevat speltypes die je kunt spelen terwijl je tv-kijkt, door alleen gebruik te maken van de geluiden via de Wii-afstandsbediening. Deze speltypes bestaan uit een jogspel en een step-aerobicsspel.

Iwata:

In die standen kun je gewoon tv-kijken zonder het speelscherm te hoeven zien. Dat was een idee waar ik zelf ook al een tijdje mee rondliep, maar jullie waren me voor! (lacht)

Miyamoto:

Ik wou dit idee al langer gebruiken en ik wist dat ik deze keer mijn kans moest grijpen. In Jogging+ bijvoorbeeld begint de luidspreker van de Wii-afstandsbediening te piepen en...

Iwata:

...hoor je zoiets als: “Nog vijf minuten te gaan.”

Miyamoto:

Tijdens de laatste Nintendo Conference25 zei de presentatrice, Miho Nakai26, tegen me: “Je zou het ook kunnen doen terwijl je naar een marathon op tv kijkt.” Ik denk ook dat het leuk kan zijn om mee te rennen met bijvoorbeeld de marathon van Tokio of iets vergelijkbaars. 25 De Nintendo Conference is een evenement dat op 10 oktober 2007 in de Makuhari Messe in Chiba werd gehouden. Daar konden mensen Wii Fit voor de eerste keer in Japan uitproberen. 26 Miho Nakai is een Japanse actrice die de podiumpresentatie deed tijdens de Nintendo Conference.

Iwata:

Dus nu kun je eindelijk spellen spelen zonder naar de tv te kijken, maar door alleen naar de geluiden uit de Wii-afstandsbediening te luisteren. Maar als je verslapt, heeft je Wii dat direct door!

Miyamoto:

Als je geen goede manier van rennen hebt, hoor je dat je een vaster ritme moet aanhouden. Als je je tv terugschakelt naar het speelscherm, ga je beter rennen. Wanneer je het juiste ritme weer te pakken hebt, kun je teruggaan naar het tv-programma dat je aan het kijken was.

Iwata:

Het voelt best apart om een computerspel te spelen met de Wii-afstandsbediening in je hand terwijl de televisie iets anders laat zien, vind je niet?

Miyamoto:

De Wii slaapt nooit. (lacht)

Iwata:

Ik denk dat zoiets moeilijk te verwezenlijken zou zijn met een ander systeem dan de Wii aangezien die maar weinig energie verbruikt. Het moet trouwens vrij lastig zijn geweest om tegelijkertijd aan Wii Fit en aan Super Mario Galaxy te werken, niet?

Miyamoto:

Eerlijk gezegd vond ik het leuk om aan allebei mee te werken. Maar bij Wii Fit ontdekte ik veel nieuwe dingen, omdat we zoveel dingen voor het eerst deden. Zelfs als ik al onderweg naar huis was, bedacht ik soms iets interessants en kon ik nauwelijks wachten om het de volgende dag aan iedereen te kunnen vertellen!

Iwata:

Ik weet zeker dat de teamleden behoorlijk verbaasd waren om de volgende dag die ideeën te horen! (lacht)

Iwata Asks
Miyamoto:

Het Wii Fit-team werkte in een andere ruimte dan ik en als ik binnenkwam, deden sommige teamleden net alsof ze hard bezig waren en keken ze me niet eens aan! (lacht) Nou ja, dat moet je in de volgende interviews maar aan de jongere teamleden vragen.

Iwata:

Heb je tot slot nog iets aan onze gebruikers te vertellen?

Miyamoto:

Als je met behulp van een Controller speelt en iets lukt je niet meteen, dan zeg je misschien dat het spel te moeilijk voor je is. Met lichamelijke activiteiten als in Wii Fit zou je kunnen denken dat het aan jezelf ligt en niet aan de software. Je hebt dan in elk geval nog de bevrediging die je krijgt van lichamelijke beweging. Door die bevrediging wil je het nog een keer proberen en voel je dat dingen als op één been staan, goed voor je zijn. En als het je vervolgens op de juiste manier lukt, krijg je een heel apart gevoel dat je iets hebt bereikt.

Iwata:

Nog even over dat op één been staan. Door Wii Fit realiseerde ik me hoe verschillend het is wanneer je alleen op je dominante been staat of alleen op je andere been. Dat was een behoorlijke openbaring voor me.

Miyamoto:

Ik vind het belangrijk om dit soort dingen over jezelf te ontdekken. Ik heb nog iets belangrijks vergeten te zeggen: ik geloof niet dat het doel van Wii Fit is om je fit te maken. Het doel is meer om je bewust te maken van je lichaam. Daarom wilden we dat gezinnen daar met elkaar over praatten en zich als groep daarvan bewust werden. Als je stilstaat en je krijgt de boodschap ‘ Je bent aan het wankelen ' , kun je in het oefeningsresultatenscherm zien dat je lichaam niet helemaal stilstond. In je dagelijks leven denk je hier echter nauwelijks over na. Het is echt interessant om je bewust te worden van dit soort dingen over jezelf.

Iwata Asks
Iwata:

Toen ik het zelf probeerde, ontdekte ik een groot aantal dingen en het zou leuk zijn als onze klanten zelf ook zulke dingen ontdekken en hun evenwicht en gewicht met hun gezin en anderen bespreken. Langzamerhand worden ze zich dan veel bewuster van hun conditie, wat tot een gezondere levensstijl zou kunnen leiden.

Miyamoto:

Als het wegen in gezinsverband een deel wordt van je dagelijkse routine, is de Wii nauwelijks meer uit je leven weg te denken.

Iwata:

Hartelijk dank voor je tijd. In het volgende deel interview ik het ontwikkelingsteam dat het unieke Wii Balance Board heeft ontworpen.