3. Een geweldige transformatie van het netwerkbeleid

Belangrijke informatie over de stopzetting van Miiverse

De Miiverse-diensten zijn stopgezet.

Kom meer te weten


Iwata:

Miiverse vertegenwoordigt een geweldige transformatie van Nintendo’s netwerkbeleid. We hebben altijd willen voorkomen dat kleine kinderen via een netwerk aanstootgevende ontmoetingen zouden hebben met vreemdelingen, dus bouwden we netwerken die georiënteerd waren op vrienden. Dat beleid hebben we ingevoerd zodra het mogelijk werd om met de Nintendo DS verbinding te maken met een netwerk via de Nintendo Wi-Fi Connection21.21. Nintendo Wi-Fi Connection: een draadloze internetdienst die gebruikers in staat stelt om speciaal ontworpen videogames online met vrienden van over de hele wereld te spelen.

Mizuki:

Dat klopt. Het was onze benadering om kennissen uit de echte wereld met elkaar te verbinden, dus je zou kunnen zeggen dat we de voorkeur gaven aan een ultrarealistische sociale grafiek uit de echte wereld. Daarom hebben we het zo gemaakt dat je vriendcodes kunt uitwisselen met je echte vrienden. Maar toen publiceerden sommigen hun vriendcodes op andere netwerken en prikborden, en wisselden ze zo alsnog uit met vreemdelingen.

Iwata:

Precies.

Mizuki:

Zo kwamen we op de gedachte dat het misschien beter zou zijn als Nintendo zelf een dienst ontwikkelde die leuker was om te gebruiken. In Miiverse word je niet zomaar vrienden met complete vreemdelingen van wie je niets afweet. Je wordt vrienden met iemand van wie je denkt dat hij of zij hetzelfde gevoel heeft als jij, omdat jullie hetzelfde spel spelen.

Iwata:

Mannen en vrouwen gaan niet zomaar met elkaar uit, zonder ooit met elkaar gesproken te hebben. Op dezelfde manier praat je in Miiverse over een spel waar jullie allebei geïnteresseerd in zijn. Dan kan het zijn dat je denkt: “We kunnen goed met elkaar opschieten.” Of: “Ik wil samen met deze persoon spelen.” Daarna kun je overwegen om vrienden te worden.

Mizuki:

Het is een theorie die voor betere vriendschappelijke relaties zou moeten zorgen.

Iwata:

Wat vonden jullie moeilijk en wat vonden jullie interessant, toen jullie Miiverse maakten?

Iwata Asks
Mizuki:

Even zien… Het ontwikkelproces zelf was niet zo moeilijk. Als we Hatena raadpleegden, zeiden ze niet: “Laat ons eens wat gegevens zien.” In plaats daarvan gingen ze gewoon snel aan de slag met hetgeen we ze mondeling vroegen te doen, dus alles verliep erg soepel.

Kondo:

Het ging allemaal vrij losjes (lacht).

Mizuki:

Nee, nee, helemaal niet (lacht)!

Iwata:

Als jullie zeiden; “Doe het maar zo ongeveer”, dan deden ze dat ook.

Mizuki:

Ja. Bij beide bedrijven heerste natuurlijk een andere sfeer, maar voor mij voelde het alsof ik samenwerkte met mensen bij Nintendo zelf. En er is nu een berichtenfunctie, misschien omdat we het samen met Hatena hebben gemaakt. Als iemand empathie voelt voor je opmerking en op Ja drukt, krijg je een bericht. Maar daar hebben we niet om gevraagd. Hatena zei gewoon: “Natuurlijk hebben we dat nodig!” Vervolgens hebben ze het gemaakt en dachten wij: “Dit is geweldig!” (Lacht.)

Iwata:

Hatena heeft allerlei netwerkdiensten gemaakt, zoals Hatena Bookmark en Hatena Diary22, dus ze begrepen dat dergelijke functies tegenwoordig noodzakelijk zijn. Volgens mij is dat de reden dat jullie in staat waren om zoiets substantieels zo snel en goed te maken, want als jullie dit zonder hulp van buitenaf hadden moeten doen, was dit niet op die manier gelukt.22. Hatena Bookmark en Hatena Diary: Hatena Bookmark is een nieuwe dienst die gebruikers in staat stelt om hun favoriete websites online te beheren, te zien welke websites anderen bezoeken en informatie te zoeken op het internet. Hatena Diary is een blogdienst die in 2003 van start is gegaan.

Mizuki:

Dat klopt. Toen Mario Club23 bezig was met het opsporen en verwijderen van bugs, werd de berichtenfunctie geweldig positief ontvangen. Als het ons niet was verteld, zouden we nooit hebben opgemerkt hoe nuttig die functie was, dus in dat opzicht was Hatena een enorme hulp.23. Mario Club Co., Ltd.: test en verwijdert bugs uit Nintendo-software die in ontwikkeling is.

Kondo:

Dit geldt ook voor de Ja-knop, maar als je een bericht plaatst en daar reacties op krijgt — net als bij Hatena Star24 — is dat fijn. Je zou kunnen zeggen dat het verlangen om meteen op de hoogte te worden gebracht als iemand reageert, een soort menselijke natuur is (lacht). Als je dat eenmaal ervaren hebt, kun je niet meer zonder!24. Hatena Star: deze dienst stelt gebruikers in staat om hun waardering voor blogs en Flipnotes kenbaar te maken door met één klik een ster toe te kennen.

Mizuki:

Hatena vindt het belangrijk om het te laten weten als iets een reactie uitlokt.

Iwata:

Met het oog op Hatena’s ervaring sprak dat vanzelf.

Kondo:

Ja. Omdat webdiensten draaien om het bieden van een plek waar mensen zich kunnen verzamelen, leer je de essentie ervan begrijpen door het te observeren en toe te kijken als mensen zich verzamelen. Volgens mij heeft het maken van netwerken iets wat dicht in de buurt komt van menselijke emotie.

Iwata Asks
Mizuki:

Ze wilden dat we nog even wachtten met het bepalen van een aantal specificaties toen we de reacties van de gebruikers zagen. Ik vond dat erg verstandig.

Iwata:

Wii no Ma was een systeem dat geïnstalleerd werd op de cliënten, maar Miiverse is een webdienst, dus we kunnen de dienst naar eigen inzicht veranderen vanaf de serverkant. In de wereld van het internet is het gebruikelijk om achteraf knopen door te hakken, maar in de wereld van videogames niet.

Kondo:

Wij zeggen dat de ontwikkeling pas na lancering begint (lacht). Het is net als met een origineel concept: als je zo’n concept vorm hebt gegeven, begint het pas echt.

Mizuki:

Dit wordt de eerste keer dat ik me na de lancering 24 uur per dag niet op mijn gemak zal voelen. Als ik eraan denk, begin ik echt nerveus te worden (lacht).

Kondo:

Het komt wel goed! Wij zijn bij je (lacht)!

Mizuki:

En de browser aan de basis van Miiverse staat, doet het erg goed.

Iwata:

Miiverse is een communicatiedienst waarvan je op het spelsysteem kunt genieten, maar het is ook een webdienst. Een van de sterke punten van een webbrowser is de mogelijkheid om er in de toekomst ook met bijvoorbeeld een smartphone of computer bij te kunnen.

Kondo:

Ja. Het is nu een stuk eenvoudiger te gebruiken. En het zal zich steeds verder ontwikkelen!