4. Wat dacht je van zombies?

Iwata:

Wat Guillaume net beschreef is een klassiek voorbeeld van hoe een enkel idee verschillende problemen in één keer oplost29. Dat is iets waar Shigeru Miyamoto het vaak over heeft. Volgens mij begonnen jullie met verschillende problemen, maar hebben jullie die met één idee opgelost om het project de juiste richting te geven.29 Deze uitspraak kwam voor in een gesprek getiteld “De definitie van een idee” tussen Shigesato Itoi van Hobo Nikkan Itoi Shinbun en Satoru Iwata.

Guillaume:

Dat klopt helemaal.

Iwata:

Gabrielle, je werkte dit keer nauw samen met Guillaume. Hoe heb jij dit ervaren?

Gabrielle:

Toen we besloten de Wii U GamePad te gebruiken als instrument in een survival horror-spel, verbaasde het mij dat sommige functies heel natuurlijk uit die combinatie voortvloeiden. Meestal ben je bijvoorbeeld helemaal alleen in een survival horror-spel, maar wij voegden de Prepper30 toe, een personage dat met de speler spreekt via een walkie-talkie, waarbij het geluid direct uit de Wii U GamePad komt.30 De Prepper: Een personage in ZombiU dat je niet krijgt te zien maar via walkie-talkie adviseert over technieken om te overleven. ‘Prepper’ is eigenlijk een bijnaam voor mensen die zich actief voorbereiden op werkelijke rampen, zoals natuurrampen en het algemene instorten van de samenleving.

Iwata:

Je krijgt hem nooit te zien, maar hij helpt je bij veel verschillende dingen, toch?

Gabrielle:

Dat klopt.

Guillaume:

De Prepper is een mysterieuze stem die uit je Wii U GamePad klinkt. Er gaat veel aandacht uit naar het feit dat Wii U twee schermen heeft, waardoor sommige mensen misschien niet beseffen dat er ook twee luidsprekers in de Wii U GamePad zitten. De aanwezigheid van deze luidsprekers is net zo baanbrekend als die van de twee schermen. Je wordt daardoor meer meegesleept dan ooit tevoren.

Iwata:

Als een stem je gids is, hoef je niet steeds stukken tekst te lezen, wat een voordeel kan zijn voor het verhaal.

Gabrielle:

Volgens mij hebben veel mensen, zowel ontwikkelaars als spelers, een hekel aan het lezen van tekst op een tv-scherm. Het is verrassend handig dat er niet alleen geluid uit de Wii U GamePad komt maar dat je ook teksten op het tweede scherm kunt lezen. De UI31 heeft een zeer fraaie animatie voor het omslaan van een bladzijde, het voelt alsof je een e-book leest. 31 UI: Afkorting van ‘user interface’. Het uiterlijk van scherm, vensters en menu’s die je gebruikt om een computer te bedienen.

Iwata Asks
Iwata:

De Wii U GamePad biedt veel mogelijkheden. Door ermee te experimenteren binnen de context van een survival horror-thema hebben jullie zijn voordelen ontdekt en er iets mee gedaan wat direct en dynamisch aanvoelt.

Guillaume:

Dat je een deel van het spel van heel dichtbij beleeft, geeft zeker een direct gevoel. Het is een wonderlijk iets om te ervaren. Het geeft onze vormgevers ook mogelijkheden om hun vaardigheden op heel nieuwe manieren tot uitdrukking te brengen.

Iwata:

Op wat voor manieren kunnen ze hun vaardigheden tot uitdrukking brengen?

Guillaume:

Onze vormgevers hebben altijd al verlangt naar een scherm zonder meters en tellers. Tot op heden was dat niet echt een optie. Maar bij ZombiU verschijnt er, los van enkele specifieke momenten, geen spelgerelateerde informatie op het tv-scherm. Je ziet alleen de spelwereld. Dat komt doordat alle informatie die je nodig hebt op de Wii U GamePad verschijnt.

Iwata:

Aha, ik begrijp het. De controller brengt verschillende voordelen met zich mee.

Guillaume:

Inderdaad. Dat is iets waar de vormgevers zeer dankbaar voor zijn.

Iwata:

Yves, toen je Killer Freaks aankondigde tijdens E3 2011, nam ik deel aan een tafelgesprek met jou en het Ubisoft-team, en daar hebben we het spel ook laten zien. Wat dacht je toen je vervolgens van je team hoorde dat ze het spel in een zombiespel wilden veranderen?

Yves:

(Lacht) Ik vond het eigenlijk wel een goed idee om het hele concept te veranderen. We bespraken net al hoe zombies traag in je richting bewegen. Door van dat concept gebruik te maken, konden we allerlei problemen oplossen waar we tijdens de ontwikkeling tegenaan waren gelopen. Dit was dus echt de beste manier om zoveel mogelijk uit de Wii U-hardware te halen.

Xavier:

Ik weet nog dat Yves tijdens een bespreking eens binnenkwam en zei: “Wat dacht je van zombies?”

Iwata:

Wat? Dus eigenlijk was het jouw idee om de theetafel compleet om te kiepen, Yves? (Lacht)

Yves:

Dat klopt!

Gabrielle:

Hij heeft de duisternis in het spel gebracht. (Lacht)

Iwata:

Dus het was niet zo dat het team het door Yves aangekondigde concept veranderde, maar het was Yves zelf die het concept veranderde?

Yves:

Nou, omdat niemand ertegen protesteerde, kun je het een gezamenlijke beslissing noemen. Al durfden ze natuurlijk geen nee te zeggen!

Iwata Asks
Iedereen:

(Lacht)

Xavier:

Alle puzzelstukjes vielen uiteindelijk op hun plek, maar eigenlijk waren we al op zoek naar een nieuwe wereld en nieuwe personages, dus iets anders dan het originele concept van Killer Freaks. Het had een nieuwe soort vijanden kunnen worden, of misschien hadden we Londen vervangen door een andere locatie…

Iwata:

O ja, dat wilde ik je ook nog vragen. Waarom speelt een spel van Franse ontwikkelaars niet in Parijs maar in Londen?

Guillaume:

Omdat dit jaar de Olympische Spelen en het diamanten regeringsjubileum van de koningin in Londen plaatsvonden, bevond Londen zich in het midden van de wereldwijde aandacht, iedereen voelde zich met de stad verbonden. Dat was één van de redenen waarom het spel in Londen plaatsvindt. Een meer basale reden was dat Londen als stad een geschiedenis met veel gruwelen heeft, zoals Jack the Ripper32. Het leek ons een geschikte achtergrond voor de duistere wereld van dit spel.32 Jack The Ripper: De naam die werd gegeven aan de onbekende dader achter een aantal onopgeloste moorden die in 1888 in Londen plaatsvonden.

Iwata:

Nu je het zegt, zo’n sfeer past wel goed bij Londen…

Guillaume:

Londen heeft zowel moderne als middeleeuwste omgevingen, en het is een plaats die veel mensen willen bezoeken. Het is ook niet ver van Frankrijk, zodat we er ook echt naartoe konden gaan!

Gabrielle:

Precies. Het is voor ons niet ver reizen. Misschien zullen journalisten zeggen dat we het spel maakten omdat je daarin Engelse tegenstanders kunt verslaan! (Lacht) Maar serieus, het lijkt erop dat het zombiegenre is begonnen in de Amerikaanse cultuur, en van daaruit zo’n beetje de hele wereld heeft besmet.

Iwata:

Dat klinkt aannemelijk als je bedenkt dat de VS de geboorteplaats is van de populairste films in het genre.

Gabrielle:

Maar omdat je in de VS geen locaties vind waarin middeleeuwse en moderne locaties samensmelten, leek Londen ons een meer geschikte locatie voor ons spel. Zo konden we in plaats van de vaak geziene honkbalknuppel ook de beroemde cricketbat gebruiken, en de personages veranderen, zodat je nu bijvoorbeeld de beefeaters en royal guards in hun traditionele kostuums tegenkomt. Het land staat zelf ook bekend om zijn grote sociale conflicten, en al die contrasten maakten Londen voor ons een zeer interessante omgeving om te gebruiken.