4. Realistischer tennissen

Iwata:

Toen ik net zo zat te spelen, kon ik echt merken hoe fijn het is om online te spelen – net als een regulier, lokaal potje. Nu wil ik graag wat vragen stellen over de bediening met de Wii-afstandsbediening Plus.

Shimamura:

Oké. Alles in dit spel is compatibel met Wii-afstandsbediening Plus, maar voorheen was Bowlen in Wii Sports Resort…

Iwata:

Dat was al compatibel.

Shimamura:

Juist. Bowlen voelt niet zo heel anders, maar je kunt wel een versie spelen die ten opzichte van het vorige spel de nodige verbeteringen kent.

Iwata:

Ik zal later nog wat vragen over de besturing bij Tennis, maar hoe is de bediening van Golf, Honkbal en Boksen11 veranderd?11. Golf, Honkbal en Boksen: Golf, Honkbal en Boksen staan gepland voor release nadat Tennis en Bowlen op 7 november 2013 zijn verschenen.

Shimamura:

Bij Golf maak je gebruik van de Wii U GamePad en het televisiescherm. Eerst plaats je de Wii U GamePad op de vloer.

Iwata:

We hebben de Wii U op de E3 van 201112 voor het eerst uit de doeken gedaan. Eindelijk kunnen we Golf spelen zoals we het destijds hebben geïntroduceerd door middel van de conceptvideo.12. De Wii U werd op de E3 van 2011 voor het eerst uit de doeken gedaan: E3 (Electronic Entertainment Expo) is een videogamebeurs die eenmaal per jaar wordt gehouden in Los Angeles. Het Wii U-systeem werd daar in 2011 voor het eerst onthuld. De besturing van Golf werd geïntroduceerd in het “conceptvideo”-gedeelte van de speciale E3 2011-versie van het Iwata vraagt-interview over de Wii U.

Shimamura:

Ja, dat klopt helemaal.

Iwata:

De bal verschijnt op het scherm van de Wii U GamePad aan je voeten en de fairway is te zien op het tv-scherm voor je. Je kijkt omlaag, je kijkt omhoog, omlaag, omhoog, nog een keer omlaag en dan sla je. Je kunt het spelen alsof je echt aan het golfen bent.

Shimamura:

Ja. Voor Wii Sports Resort hebben we Golf ook compatibel gemaakt met de Wii-afstandsbediening Plus, maar…

Iwata:

De Wii U GamePad bestond toen nog niet.

Shimamura:

Inderdaad. Dus als je moest slaan, keek je gewoon naar de meter op je tv. Maar als je de Wii-afstandsbediening Plus deze keer op de Wii U GamePad aan je voeten richt, verschijnt de kop van de club in beeld. En als je de Wii-afstandsbediening Plus draait, draait de kop van de club ook mee. Als je de bal vervolgens vanuit die houding slaat, kun je een fade slaan, enzovoorts.

Iwata:

En als je naar de Wii U GamePad voor je voeten kijkt, wordt in één oogopslag duidelijk in wat voor situatie de bal verkeert – in de bosjes, in de bunker, et cetera.

Shimamura:

Juist.

Makino:

Als je het zelf speelt en je een bal hebt geslagen, kijk je naar het scherm, zo van: “Hoe was mijn slag?!” En als je de green mist, roep je: “Aaah! O nee!”

Iwata Asks
Iwata:

Je begint automatisch te roepen (lacht).

Makino:

Ja (lacht)! Het golfen is zo realistisch dat je het niet kunt laten om te schreeuwen.

Iwata:

Toen we tijdens de E3 in 2011 die video toonden, zeiden we: “Zoiets gaan we maken voor de Wii U.” En nu komen we die belofte na.

Shimamura:

Dat klopt. Mensen kunnen binnenkort de green op met Golf. Bij Honkbal zwaai je standaard met de Wii-afstandsbediening Plus alsof het een knuppel is. De pitcher gebruikt de Wii U GamePad.

Iwata:

In het oorspronkelijke Wii Sports zwiepte je met de Wii-afstandsbediening om de bal te gooien, maar dat is deze keer anders.

Shimamura:

Ja. Ook dit was te zien in de conceptvideo op de E3 van 2011. Je keek naar de Wii U GamePad en koos een baan en type voor je worp. Je kunt proberen de slagman te slim af te zijn.

Iwata:

Hoe zit het met Boksen?

Shimamura:

Wat Boksen betreft, zijn er een hoop dingen waar we nog over nadenken op het gebied van netwerkcompatibiliteit en zo. Ik denk dat je daar nog wat langer op zult moeten wachten.

Iwata:

Oké, vertel me nu dan alsjeblieft wat over de compatibiliteit met de Wii-afstandsbediening Plus in Tennis.

Shimamura:

Met Tennis kwamen we voor een hoop uitdagingen te staan. We wilden dingen doen die we met het oorspronkelijke spel niet hadden kunnen doen.

Iwata:

Het oorspronkelijke Wii Sports was ongelofelijk goed gemaakt, waardoor het leek alsof het spel wist in welke richting je de Wii-afgstandsbediening hield en hoe je ermee zwiepte, maar er waren grenzen aan hoe de bewegingen met de Wii-controller konden worden bepaald aan de hand van de accelerometer alleen. Zonder de gyrosensor van de Wii-afstandsbediening Plus kon hij simpelweg niet genoeg informatie verzamelen. Dus om het gebrek aan informatie van de Wii-afstandsbediening op te vangen, vulden (Keizo) Ota13 en zijn team de gaten op door het spel aannames te laten maken over de bewegingen die er werden gemaakt.13. Keizo Ota: departement voor ontwikkeling van technologie, afdeling voor analyse en ontwikkeling van entertainment. Hij was de regisseur van het tennisgedeelte van Wii Sports. Zie voor meer informatie het Iwata vraagt-interview over Wii Sports.

Shimamura:

Dat klopt. Maar deze keer ga je staan voor een forehand met je goede hand, draai je je om voor een backhand, draai je weer terug naar het midden, enzovoorts – dat wordt allemaal gedetecteerd door de gyrosensor van de Wii-afstandsbediening Plus.

Iwata:

Je kunt het zelfs zien als je tegenstander van de wijs raakt (lacht).

Shimamura:

Inderdaad (lacht)! Als de bal in het vorige spel op je backhand afkwam, wisselde het racket automatisch van positie, dus je hoefde slechts met de juiste timing met de Wii-afstandsbediening te zwaaien. Maar deze keer moet je zelf bepalen of je de bal terugslaat met een backhand of een paar stappen opzij zet voor een forehand. Hierdoor is het nog meeslepender.

Iwata:

Het is realistischer tennissen zo.

Shimamura:

Ja. Omdat er meer mogelijkheden zijn, zal het voor sommigen op een of andere manier lastiger lijken, maar als ze er eenmaal aan gewend zijn, denk ik dat mensen voor de wedstrijd via Custom Callouts zullen aankondigen dat ze alleen maar forehands of juist alleen maar backhands zullen slaan en zo, dus ik denk dat de spelervaring een stuk rijker is geworden.

Iwata:

Kun je meer doen dan alleen forehands en backhands?

Shimamura:

Als je bij het slaan van de bal een zwaaibeweging maakt alsof je ergens overheen scheert, kun je topspin gebruiken.

Iwata:

Dat laat je bal flink opstuiteren.

Shimamura:

Ja. En als je met de controller zwaait alsof je de onderkant van de bal licht beroert, resulteert dat in een slice, zodat je een vallende bal wat hoogte mee kunt geven. Als de voorste tegenstander aan het net staat en je de bal op een lege plek achter hem wilt slaan, kun je het racket snel omhoog bewegen voor een lob. Deze drie slagen zijn vrij precies uit te voeren.

Iwata:

Het is allemaal best grondig gedaan. Is het makkelijk om die verschillende slagen te maken?

Shimamura:

Ja. Maar het is eenvoudiger te begrijpen als je de bewegingen daadwerkelijk ziet.

Iwata:

Oké, doe maar even voor, Shimamura in beweging (lacht)!

Shimamura:

Oké (lacht)!

Video: Demonstratie van verschillende slagen

Toen ik net zo zat te spelen, kon ik echt merken hoe fijn het is om online te spelen – net als een regulier, lokaal potje. Nu wil ik graag wat vragen stellen over de bediening met de Wii-afstandsbediening Plus.
Bekijk de demonstratie van de verschillende slagen . (Engels)

De beelden in de video zijn afkomstig van de Engelstalige versie van het spel. Het uiteindelijke spel is volledig in het Nederlands te spelen.