• {{pageTitle}}

    , {{gameSystem}}

    Vanaf: {{regularPrice}}{{lowestPrice}}

  • Eerste indrukken: The Legend of Zelda: Skyward Sword


    21-06-2010

    De eerste verschijning van Shigeru Miyamoto op Nintendo's E3-persconferentie 2010 was gehuld in nostalgie: hij werd zichtbaar op de schermen van het Nokia Theater met zwaard en schild om het publiek voor te stellen aan The Legend of Zelda: Skyward Sword voor Wii, voordat hij in levend lijve op het podium verscheen met Wii-afstandsbediening en Nunchuk. Deze overgang luidde een belangrijke innovatie voor de serie in. Dankzij de Wii MotionPlus en de nieuwe besturing stelt Links nieuwe avontuur jouw bewegingen gelijk met die van Nintendo's legendarische held.
    NIL_RVL_ZeldaSS_04ss04_E3.jpg
    Een korte beweging van de Nunchuk zorgt ervoor dat Link zijn schild heft. Een voorwaartse stoot laat hem zijn schild naar voren rammen - een beweging die het projectiel van een Deku Scrub kan wegkaatsen, mits je timing goed is. Een korte beweging met de Wii-afstandsbediening laat Links zwaard uit de schede komen, die nu, aangedreven door de kracht van Wii MotionPlus, de bewegingen van de speler 1 op 1 volgt. Hierdoor  krijgt het zwaardvechten een hele nieuwe laag aan strategie en benodigde vaardigheden mee. Je moet je vijanden scherp in de gaten houden om vast te kunnen stellen of je hen met bijvoorbeeld een voorwaartse stoot of een houwbeweging naar links of rechts buiten gevecht moet stellen. Molblins blokkeren je aanval, tenzij je ze precies raakt waar zich een gat in hun verdediging bevindt en de Deku Baba opent zijn muil afwisselend verticaal of horizontaal, waardoor je overeenkomstig moet uithalen.

    Je kunt nog steeds de Z-knop gebruiken om je op elke vijand in je buurt te richten, maar je kunt er niet langer alleen van op aan dat je timing genoeg is om een succesvolle slag toe te brengen. Onder de meer dreigende vijanden in de speelbare demo bevindt zich een Stalfos die twee zwaarden in afwisselende hoeken vasthoudt en soms zijn flanken niet beschermt tegen een horizontale snijbeweging vanuit een bepaalde richting. Tegen een reuzeschorpioen moet de speler vanuit de juiste hoek naar zijn enorme scharen uithalen, voordat hij zijn gepantserde oog kan doorboren met een perfect uitgevoerde voorwaartse stoot.

    Producent Eiji Aonuma onthulde dat het zwaard uit de subtitel van het spel zich uiteindelijk zal ontwikkelen tot het legendarische Master Sword. Het kan omhoog worden gehouden om het op te laden met de krachten van de hemelen, waarna je er een projectiel mee kunt afvuren. Andere bewegingen die Link kan uitvoeren zijn een draaiaanval, die je inzet door beide controllers horizontaal te zwaaien, en een verticale, draaiende hakbeweging die je uitvoert door beide controllers verticaal te zwaaien.

    Geheel volgens de Zelda-traditie zitten Links zakken vol met een groot arsenaal aan wapens. Houd de B-knop op de Wii-afstandsbediening ingedrukt om het 'item wheel' te laten verschijnen en beweeg de cursor in de richting van het voorwerp dat je wilt gebruiken. Deze nieuwe methode, die Miyamoto beschreef als eenvoudig je handen in Links zakken steken, is een effectieve manier om terwijl je bezig bent van wapen te wisselen.
    NIL_RVL_ZeldaSS_07ss07_E3.jpg
    Er wordt verder gebruik gemaakt van Wii MotionPlus voor een nieuwe draai aan bekende voorwerpen. Bommen kunnen in een voorwaartse boog worden gegooid met een bovenhandse polsbeweging van de Wii-afstandsbeweging of worden gerold als een bowlingbal met een onderhandse beweging. Miyamoto liet weten dat goede spelers zelfs spin kunnen toepassen om de bom precies op zijn plaats van bestemming te krijgen, wat heel wat mogelijkheden voor interessante bompuzzels biedt.
    NIL_RVL_ZeldaSS_08ss13_E3.jpg
    Een van de nieuwe voorwerpen in het spel is een mechanische kever die vanaf Links arm gelanceerd kan worden. Zodra de kever in de lucht is bestuur jij hem door de Wii-afstandsbediening te draaien. Het is een unieke sensatie om door de omgeving te zweven, snelheid te maken met een druk op de A-knop, bommen op te pikken om ze elders weer los te laten of vijanden te versuffen door tegen ze aan te botsen.
    NIL_RVL_ZeldaSS_05ss05_E3.jpg
    De zweep geeft je een grotere aanvalsradius, afhankelijk van hoe je hem hanteert en blijkt heel nuttig om je met een knal te ontdoen van een groepje vleermuisachtige Keese. Ook kun je zo voorwerpen vanaf een afstand op te pakken.
    NIL_RVL_ZeldaSS_08ss15_E3.jpg
    Links katapult en boog keren ook terug. Die laatste voelt vast bekend aan voor diegenen die Archery (boogschieten) in Wii Sports Resort hebben gespeeld. Leg een pijl op de pees met de C-knop, trek de Nunchuk naar achteren om de boog aan te spannen en laat de C-knop los om te schieten.
    NIL_RVL_ZeldaSS_08ss11_E3.jpg
    Skyward Sword introduceert een gloednieuwe visuele stijl, beïnvloed door impressionistische schilders als Cézanne, die de spelwereld weergeeft in een rijk waterkleurenpalet. Dit laat het spel soms aanvoelen als een schilderij dat tot leven is gekomen.

    Hoewel veel van het verhaal van het spel en de locaties nog geheim worden gehouden, legde Aonuma uit dat Link deze keer in een stad met de naam Skyloft woont, hoog boven de wereld, zich onbewust van het bestaan van leven onder hem. Op een dag wordt hem verteld van het land onder hem en hij ziet zich snel gedwongen om het kwaad te verdrijven met de hulp van het Skyward Sword. En terwijl Miyamoto en Aonuma de laatste hand leggen aan wat er uitziet als een nieuw spectaculair avontuur, kun jij uitkijken naar het spelen van het spel, volgend jaar op Wii.

    Klik hier voor meer info en bekijk een speciale E3-editie van Iwata vraagt over The Legend of Zelda: Skyward Sword.

    Let op: het Iwata vraagt: The Legend of Zelda: Skyward Sword-interview is alleen beschikbaar in het Engels.

    Let op: alle content, media en ontwerpen zijn gebaseerd op The Legend of Zelda: Skyward Sword zoals deze titel werd gedemonstreerd op de Electronic Entertainment Expo in juni, 2010. Kom later terug voor de volledige site!