Kom alles te weten over de unieke stijl van Splatoon in ons exclusieve interview!


12-10-2016

De kleurrijke inktknaller Splatoon, die in mei van vorig jaar exclusief is uitgebracht voor de Wii U, is populair gebleken bij zowel ervaren fans van online shooters als spelers die gewoon van een lekkere knoeiboel houden! Spelers bewapenen zich met allerlei inktwapens en werken online samen in spannende wedstrijden van vier tegen vier om zo veel mogelijk grondgebied te veroveren.

CI_WiiU_Splatoon_InterviewPart2_01.jpg

In het eerste deel van ons Splatoon-interview gaven Hisashi Nogami, de producer van Splatoon, en Katsuya Eguchi, de algemeen producer van de game, antwoord op een aantal keiharde vragen over hun Splatfests-keuzes. Terwijl het Europese online toernooi Go4Splatoon wordt voorgezet, krijgen we in het tweede deel van ons interview een paar tips van Hisashi Nogami en komen we meer te weten over de ontwikkeling van Splatoon.

Nintendo of Europe: Fijn dat je er bent. We hebben een dringende vraag waar we graag mee willen beginnen. Toen jullie aan Splatoon werkten, wilden jullie toen bewust een shooter maken, of is dat gewoon vanzelf gebeurd?

Hisashi Nogami: Toen we voor het eerst aan Splatoon begonnen te werken, waren we eigenlijk niet zozeer bezig met het maken van een schietspel. We wilden verder gaan dan een bestaande franchise en een volkomen nieuwe game creëren. Dat was het oorspronkelijke idee. Maar toen we van alles gingen uitproberen tijdens de ontwikkeling, kwamen we steeds terug op het idee van een game waarin je de grond verft met inkt om grondgebied te veroveren.

Toen we dat idee iets verder hadden uitgewerkt, kregen we het idee om de speler in de inkt te laten duiken om sneller te bewegen, en om verschillende wapens toe te voegen voor meer verschillende tactieken. Toen dachten we, laten we meer levels ontwerpen zodat er nog meer strategie bij komt kijken. Naarmate we meer elementen toevoegden aan de game, begon het steeds meer op een schietspel te lijken.

CMM_WiiU_Splatoon_MrNogami.jpg

NoE: Speelden jullie ooit met het idee om Splatoon te koppelen aan een bestaande franchise?

HN: Het hele idee was om ons niet te laten beperken door een bestaande franchise. Het belangrijkste was dat de game leuk moest zijn om te spelen. Toen we dat eenmaal hadden bereikt, bedachten we personages en een wereld die bij de gameplay zouden passen. We vonden dat de gameplay om een nieuwe wereld met nieuwe personages vroeg, dus zo zijn we op deze nieuwe franchise gekomen.

NoE: Ik denk dat de spelers dat ook zo ervaren. Splatoon heeft een zeer unieke stijl. Het uiterlijk, de muziek… Het komt allemaal samen tot een game met een ongekende sfeer. Waar kwam die inspiratie vandaan?

HN: We wilden dat het uiterlijk en de sfeer van de game aansloten op de gameplay. Je kunt verven in een Paddenstoelenrijk, of in een echte wereld. We besloten dat spelers het waarschijnlijk leuker zouden vinden om te verven in een realistische omgeving. Voor de hub hebben we daarom een stad gecreëerd die echt voelt.

We dachten aan het soort Inklings dat dit spel zou willen spelen: types die graag plezier hebben en die wel van een lolletje houden, zeg maar. Om die reden zijn de Inklings in de game min of meer tieners. In de gamewereld is het rondspuiten van inkt net zoiets als skateboarden of BMX'en in onze wereld. Het is een beetje gevaarlijk en je doet het op straat, dus in die zin is het wel geïnspireerd door extreme sporten.

We probeerden te bedenken wat voor kleren deze mensen zouden dragen, en een soort skaterkleding leek wel mooi aan te sluiten op de gameplay. De ontwikkelaars van Splatoon zijn nu rond de 30, en veel van de kleding in de game is geïnspireerd door de stijl waarmee ze in hun jeugd zijn opgegroeid.

CI_WiiU_Splatoon_InterviewPart2_02.jpg

NoE: Dus het is net alsof de ontwikkelaars in de game zitten als tieners?

HN: Ja! Het doet sterk denken aan de jaren 90. We waren als jongeren dol op die stijl, en dat wilden we terug laten komen in de game. Volgens mij slaat het vooral aan bij mensen die met dezelfde invloeden zijn opgegroeid.

NoE: En het is vandaag de dag nog steeds gaaf voor het jongere publiek!

HN: Dat was ook ons doel. Volgens mij komen trends elke twintig jaar weer terug, dus waarschijnlijk vindt de jeugd van tegenwoordig het ook heel gewoon. Wat betreft het geluid wilden we hippe muziek creëren voor de jonge Inklings in de game. Dat was ons doel voor de muziek die je tijdens de gevechten hoort; alsof er een band in de wereld bestaat die hits maakt voor de jeugd. Oorspronkelijk waren er vijf nummers die je tijdens de gevechten kon horen, maar twee maanden later was er weer een nieuwe trend, dus moesten we er nog een paar toevoegen met een update! (lacht)

CI_WiiU_Splatoon_MuseumAlfonsino.jpg

NoE: Het is nu al meer dan een jaar geleden dat Splatoon uitkwam. Welk aspect van het succes heeft je het meest verrast?

HN: Ik ben vooral verrast door het aantal mensen dat de game nog steeds speelt. We wilden dat allerlei verschillende spelers zich zouden kunnen vermaken met Splatoon, en we hadden vertrouwen dat we een game hadden gemaakt waar je je echt in kunt verdiepen. Door middel van de updates hebben we nieuwe content en levels toegevoegd en de spelbalans voorzichtig aangepast. We streefden naar wedstrijden met gelijke kansen en een omgeving waarin je kon samenwerken en je vaardigheden kon laten gelden. We hebben veel tijd besteed aan het optimaliseren van die aspecten, en we zijn ontzettend blij om te zien dat er nog steeds zo veel mensen zijn die Splatoon spelen.

CI_WiiU_Splatoon_InterviewPart2_03.jpg

NoE: De Squid Sisters zijn ook erg populair geworden; ze hebben al een eigen cd in Japan, en ze hebben zelfs een aantal concerten gegeven. Wat zou je ze hierna het liefst willen zien doen?

HN: De bedoeling was eigenlijk alleen dat ze de speler wat informatie gaven; we hadden niet gedacht dat ze zo populair zouden worden! Ze hebben hun eigen amiibo en het laatste Splatfest stond in hun teken. Dat was allemaal het gevolg van hun populariteit onder de spelers. We zagen dat ze enorm populair waren, dus daar wilden we op inspelen. Wat ze in de toekomst doen, hangt dus af van de spelers en wat ze willen. Maar voorlopig zijn er nog geen concrete plannen.

NoE: Waarom denk je dat de game zo goed is ontvangen door de fans?

HN: Volgens mij is Splatoon voor veel mensen het soort game waar ze niet veel ervaring mee hebben. Het is een third-person shooter, maar je moet niet alleen tegenstanders verslaan: je wint of verliest een wedstrijd op basis van hoeveel grond je team heeft geverfd. Het feit dat je online samenwerkt in een team van vier spelers is volgens mij ook iets wat mensen aanspreekt, dus misschien voelen ze zich daarom aangetrokken tot deze game.

Toen we op gamebeurzen waren in Japan, zagen we dat de mensen die Splatoon speelden altijd lol hadden, maar de mensen die alleen toekeken hadden ook plezier. Ik zie vaak kinderen spelen terwijl hun ouders toekijken en dingen zeggen als "Je moet dit doen! Ga daarheen! Doe dat!" Deze game is ook leuk als toeschouwer, en als je eenmaal aan het kijken bent, wil je vanzelf meedoen. Dat is volgens mij iets wat veel mensen heeft aangetrokken tot deze game.

CI_WiiU_Splatoon_InterviewPart2_04.jpg

NoE: Op dit moment is er een online Splatoon-toernooi in volle gang met de naam Go4Splatoon Europe. Heb je nog tips voor de deelnemers?

HN: Praat met je teamgenoten en bedenk een goede strategie. Verzin verschillende manieren om verschillende situaties aan te pakken en bedenk een tactiek voor elk level. "Dit level moeten we zo aanpakken. Laten we eerst zo aanvallen, en als deze situatie zich voordoet, gebruiken we deze tactiek om er weer bovenop te komen." Tactieken moeten besproken worden, maar oefenen is ook belangrijk. Je moet echt oefenen! Dat is iets wat ze niet moeten vergeten.

Natuurlijk oefen je met de wapens die je fijn vindt, zodat je ze helemaal onder de knie krijgt. Aan de andere kant moet je ook een verscheidenheid aan wapens leren kennen zodat je verschillende rollen kunt aannemen binnen je team, vooral als je wilt winnen. Het is prima als je gewoon een beetje lol wilt trappen, maar het punt van dit toernooi is dat je probeert te winnen. Zorg dus dat je van tevoren tactieken met je teamgenoten bespreekt en oefent. Dat is mijn advies.

NoE: Bedankt dat je vandaag even met ons wilde praten. Het was een waar genoegen.

Splatoon is verkrijgbaar in de winkel en als downloadbare versie in de Nintendo eShop, alleen op de Wii U. Het Europese toernooi Go4Splatoon, georganiseerd door ESL, is nu aan de gang. Het winnende team maakt kans op Nintendo's volgende systeem met de codenaam NX. Kijk voor meer informatie op ESL’s Europese Go4Splatoon-website.