Een inleiding tot Xenoblade Chronicles 2 van director Tetsuya Takahashi


05-12-2017

Xenoblade Chronicles 2 is vanaf nu verkrijgbaar voor de Nintendo Switch. Als je ook halsoverkop in dit gigantische avontuur bent gedoken, zul je vast wel meer willen weten over de ontwikkeling van de game! Director Tetsuya Takahashi legt van alles uit over de ideeën en het achterliggende concept van het nieuwe grote avontuur op de Nintendo Switch.

Meneer Takahashi, het woord is aan u!

Abonneer je op op
YouTube

Fictie voor jongvolwassenen & "jongen ontmoet meisje"

Het hoofdverhaal van deze game draait rond het gevoel dat je krijgt bij het lezen van een roman met een ik-perspectief. In deze game komen er veel landen en groeperingen voor, maar geschillen tussen landen en ellenlange politieke saga’s zijn ertussenuit gelaten. We wilden een verhaal vanuit het standpunt van Rex (de protagonist) creëren, en deze informatie is simpelweg niet rechtstreeks voor hem beschikbaar.

Na het bepalen van deze basis, hebben we gewerkt aan de globale lijn van het verhaal. Hoewel het ons interessant leek om een verhaal met veel personages en onderlinge persoonlijke conflicten te schrijven, een verhaal waar je zelfs je bondgenoten niet kunt vertrouwen, dachten we dat het ook leuk zou zijn om een iets te creëren waarin je zo nu en dan zonder achterdochtig te worden je bondgenoten zou kunnen vertrouwen. Dat laatste hebben we uiteindelijk toegepast in het verhaal.

Een oude man zoals ik die geboren is in het Showa-tijdperk, kan onmogelijk een modern verhaal schrijven. Het zou dan ook vreemd uitdraaien als ik het zou proberen. Daarom ben ik met mijn verouderde Showa-gevoeligheden de uitdaging aangegaan. Ook al was het geschreven in een Showa-stijl en zou het plot voor de spelers sympathiek zijn of wisselen tussen verschillende culturen, de kern van de menselijke emotie zou niet veel verschil in kaart brengen als het af zou hangen van de locatie of tijdsperiode. We zijn ten slotte allemaal Homo Sapiens. De manier waarop het verhaal verloopt is dus hetzelfde als dat van Xenoblade Chronicles.

Abonneer je op op
YouTube

Als je de game al aan het spelen bent, heb je waarschijnlijk gemerkt dat Rex zijn slagzin “Let’s go!” is. Deze woorden betekenen dat hij altijd vooruit wilt blijven gaan, en zijn rug zal keren naar het verleden. Zijn personificatie is waarschijnlijk door het feit dat ik geboren en opgegroeid ben in het Showa-tijdperk. Het volgende is slechts een herinnering van een oude man, maar ik vond het een goede zaak dat we altijd vooruitkeken naar de toekomst. Ook al waren er onderling verschillen in hoe ons leven er later uit zag, we hadden altijd de hoop op een betere toekomst, zolang we er hard voor zouden werken. Natuurlijk was de wereld rondom ons somber, maar de maatschappij bloeide op omdat we niet terugkeken op het verleden. Daarom werkten we allen hard aan een betere toekomst.

De hedendaagse wereld is heel erg beperkt geworden, zelfs met alle informatie die je rond de oren vliegt. We zijn bijna verplicht om de ellendige wereld rondom ons te observeren, of we nu willen of niet. Typische woorden zoals ‘hoop’ zijn niet meer populair. Maar ik dacht: zou het niet beter zijn om een personage zoals Rex te hebben, juist omdat we in zo’n tijdperk leven?

Rex is een berger. Hij is door zijn beroep zeker fysiek bekwaam, maar hij is geen heldenzoon of prins van een groot koninkrijk. Hij is een jongen zoals een ander. Hij zit ook niet in het leger, dus hij zal geen troepen leiden of moedig tegen andere legioenen vechten. Hij gaat de strijd aan voor heel persoonlijke redenen, namelijk een meisje (en zijn vrienden). Er ligt een limiet op wat een jongen kan doen, zelfs al heeft hij bovennatuurlijke vaardigheden. Maar als die jongen zijn limiet wil bereiken voor het belang van dat ene meisje, hoe zou zijn toekomst er dan uit zien? Zelfs als hij zijn eigen mannetje zou kunnen staan, zou dat ook lukken voor iemand anders?

Deze gedachtengang zweeft rond het personage van Rex. Het is een goed voorbeeld van wat ik bedoel met de thema’s van ‘Fictie voor jongvolwassenen’ en ‘jongen ontmoet meisje’. Dit is het basisconcept van de game, en ook het onderliggende thema gedurende het hele verhaal. Veel mensen zullen waarschijnlijk verborgen hints en informatie uit de Xeno-reeks verwachten, maar dit verhaal is veel eenvoudiger en rechtlijniger, en handelt over alom bekende aspecten. Dat komt omdat dit het verhaal is van Rex.

Abonneer je op op
YouTube

Afdalen

De Titans bieden een grote diversiteit aan landschappen en omgevingen. Hoewel het ontwerpen van levels een van de sterkste punten van Monolith Soft is, hebben we bepaalde dingen aangepast om de lijn van de vorige games te doorbreken. In Xenoblade Chronicles X konden spelers bergen beklimmen, maar nu ligt de focus op het afdalen. Er zijn nu bijvoorbeeld paden die op veel verschillende locaties naar beneden leiden. Hoewel het op het eerste zicht lijkt dat je niet naar beneden kunt, zullen er verschillende routes zijn waar je over hekjes, rotsen of balken kunt springen om een nieuwe locatie te bereiken.

In deze versie is het gevaarlijk als je een grote val maakt, dus denk goed na voordat je ergens vanaf springt. Als je afdaalt naar bepaalde plaatsen zul je veel verschillende dingen tegenkomen: herkenningspunten of geheime locaties, enorm sterke en unieke monsters, zeldzame voorwerpen, enzovoort.

CI_NSwitch_Xenoblade2_CoreCrystal.jpg

Zeldzame Blades

Er is een relatief groot aantal aan zeldzame Blades, maar ze tegenkomen is volledig willekeurig. Het is leuk om je af te vragen wie je juist zult tegenkomen, maar sommige spelers zullen twijfelen of het wel ooit zal gebeuren. Laat ik je hierin alvast geruststellen: je komt sowieso (als je geluk hebt?) elke zeldzame Blade tegen. Ik ben de laatste zeldzame Blade tegengekomen na 220 uur speeltijd. En op dat punt zijn er in de game nog enorm veel dingen te doen!

In het begin zijn er een paar kansen om Core Crystals te ontvangen, maar later in de game zul je er meer krijgen dan je eigenlijk wilt. Er zijn drie verschillende soorten Core Crystals: Common (gewoon), Rare (zeldzaam) en Legendary (legendarisch). Common en Rare Core Crystals kunnen tot op hun limiet gebruikt worden door de game normaal te spelen. Ook zul je genoeg Legendary Core Crystals ontvangen als je een uniek monster van niveau 100 of hoger in de lucht lanceert en dan naar beneden slaat.

De meeste normale Blades kun je krijgen met Legendary Core Crystals van niveau ★4, maar de combinatie van statistieken en vaardigheden is volledig willekeurig samengesteld. Het is dus mogelijk dat je een Blade vindt die sterker is dan een zeldzame Blade. Daarom moedigen we je aan om zoveel mogelijk te resoneren met je Blades.

De statistieken van je Driver zijn in het begin ook nog laag, maar juist genoeg om te resoneren met de Common Core Crystals. Zo hoef je je personage niet te forceren om Rare of Legendary Core Crystals te gebruiken. Daarbovenop komt nog eens dat Gramps je in het begin van de game een “Unnamed Core Crystal” zal geven, waarin altijd een Blade van het wind-type met Knuckle Claws zal zitten. Het heeft dus geen zin om dit item te hergebruiken.

Bedankt meneer Takahashi!

Kom hier meer te weten over de muziek van Xenoblade Chronicles 2 van music/sound producer Yasunori Mitsuda (PROCYON STUDIO), of over het verhaal van scenarioschrijver Yuichiro Takeda, of de hoofdpersonages van Masatsugu Saito.

Wil je graag meer weten? Kijk dan op de officiële website van Xenoblade Chronicles 2, de Facebook-pagina van Nintendo Switch of onze Twitter-account!

Xenoblade Chronicles 2 is vanaf nu verkrijgbaar in de winkels en als downloadversie in de Nintendo eShop, exclusief voor de Nintendo Switch. De Xenoblade Chronicles 2: Collector’s Edition* en Nintendo Switch-Pro-controller Xenoblade Chronicles 2 Edition zijn ook verkrijgbaar.

*In de winkels kun je meer informatie krijgen over de beschikbaarheid van dit product.