Over beroepen en vaardigheidspunten

Van toepassing op: Nintendo DS


Raak je een beetje in de war van termen als 'vaardigheden', 'vaardigheidspunten', 'vermogens' en 'beroepen'? Lees dan snel verder, want hier vind je de hulp die je nodig hebt...

Wat houdt 'beroep' precies in?

Simpel gezegd is een beroep het werk dat een personage doet. In de beginstadia van het spel, waarin je in je uppie ronddwaalt en vijanden verslaat, komt dat nog niet ter sprake. Maar je zult al snel een hele kluif hebben aan meerdere vijanden tegelijk. De Quester's Rest, de herberg in Stornway waar je nieuwe teamleden helemaal zelf kunt aanmaken of kunt recruteren, is de plek waar je voor het eerst zult kennismaken met het beroepensysteem. Dat systeem omvat aanvankelijk de categorieën Minstrel (minstreel), Mage (magiër), Priest (priester), Warrior (krijger), Martial Artist (vechtsportbeoefenaar)  en Thief (dief). Maar in het verloop van je fantastische avontuur zullen er meer beroepen beschikbaar komen.

Het soort beroep heeft enorm veel invloed op je personage: het bepaalt de toverspreuken, vermogens en bonussen die je held kan leren en ontvangen, en is ook doorslaggevend voor de pantsers, wapens en uitrusting die hij kan gebruiken. Krijgers kunnen geen toverstokken gebruiken, terwijl priesters en magiërs dat wel kunnen. Minstrelen en vechtsportbeoefenaars kunnen waaiers inzetten in de strijd. Vechtsportbeoefenaars en dieven blijven liever uit de buurt van schilden, terwijl magiërs geen zware pantsers of gigantische zwaarden mee kunnen sjouwen. De pictogrammen in het menu laten duidelijk zien wat voor uitrusting bij de verschillende beroepen past, dus houd dit in je achterhoofd als je aan het winkelen slaat om je teamleden van nieuwe spullen te voorzien.

Dus beroepen brengen attributen met zich mee… Wat betekent dat voor mij?

Het beroep van een personage bepaalt ook het beginniveau van enkele statistieken, die op hun beurt bepalen hoe goed het personage is in diverse dingen en op welke terreinen hij bonussen ontvangt, wanneer hij in level stijgt. Kijk maar eens naar het attributenscherm ('Attributes') in het menu, en je zult getallen aantreffen naast onderdelen als 'Strength' (kracht), 'Agility' (behendigheid), 'Max. HP' (maximale aantal gezondheidspunten), etc. – hoe hoger het getal, des te beter je personage is op dat onderdeel, of des te meer punten hij heeft op dat onderdeel. Krijgers beginnen bijvoorbeeld met veel kracht en Resilience (incasseringsvermogen), terwijl magiërs aanvankelijk lagere scores hebben op deze onderdelen. Maar daar staat natuurlijk wel iets tegenover: krijgers beschikken niet over de enorme Magical Might (magische kracht) of Max. MP (maximale aantal magische punten) die magiërs krijgen. Als personages sterker worden, ontvangen ze bonussen op de attributen die het relevantst zijn voor hun beroep.

Je personage begint als minstreel, een uitgebalanceerd personagetype dat van alles wat kan maar nergens echt heel goed in is. Maar daar komt snel genoeg verandering in...

Mijn personage is in level gestegen en nu moet ik vaardigheidspunten toewijzen ('Allocate Skill Points'). Wat zal ik doen?

Naarmate je personage in level stijgt, word je beloond met vaardigheidspunten die je aan diverse onderdelen kunt toewijzen - en elk beroep heeft zijn eigen gespecialiseerde verzameling vaardigheden die je kunt verbeteren. Als je vaardigheidspunten verdient, verschijnt er een lijst met de vaardigheden binnen je huidige beroep, waaraan je punten kunt toewijzen. Maar je kunt de lijst ook op ieder gewenst moment vinden in het menu, door te kiezen voor 'Misc.' (diversen) en vervolgens voor 'Allocate Skill Points'.

De meeste vaardigheden hebben te maken met wapens (zwaard, schild, waaier, etc.), maar de onderste vaardigheid is altijd beroepsspecifiek, zoals 'Faith' (geloofskracht) voor priesters of 'Spellcraft' (vaardigheid met spreuken) voor magiërs. Door vaardigheidspunten aan de verschillende onderdelen toe te wijzen, kun je nieuwe vermogens leren. Ook kan dit bonussen (oftewel 'Traits') opleveren voor de attributen van je personage.

Om bij het toewijzen van vaardigheidspunten het maximale uit je personages te halen, moet je rekening houden met een aantal zaken:

  • De verleiding is groot om je vaardigheidspunten te verdelen over de verschillende vaardigheden. Maar je kunt je beter concentreren op één onderdeel waarin je je personage goed wilt laten zijn - later zul je nog alle tijd (en punten) hebben om de andere vaardigheden op te krikken. Zorg dat je de punten niet te veel verspreidt: hoe meer punten je in een bepaalde vaardigheid steekt, des te meer het je oplevert.
  • Vermogens of Traits die je verdient door punten toe te wijzen aan een wapenvaardigheid, gelden alleen als je dat bewuste wapen gebruikt. Je zult dat wapen niet altijd kunnen gebruiken, tenzij je 100 vaardigheidspunten toewijst: dan bereik je het 'Omnivocational' niveau, wat betekent dat je het wapen bij ieder beroep kunt gebruiken.
  • Traits' (zoals 'Natural Max MP+20', 'Natural Strength+20') die je verdient door vaardigheidspunten aan een beroepsspecifieke vaardigheid toe te wijzen, vormen van dat moment af aan een permanente attribuutbonus voor je personage. Dat wil zeggen dat het zorgt voor een verbetering van de basisattributen van je personage, ongeacht het beroep. Als je bijvoorbeeld 18 vaardigheidspunten besteedt aan de beroepsspecifieke Spellcraft-vaardigheid van je magiër, verdient hij de Natural Max MP+20-bonus. Stel dat je nu je magiër omvormt naar een priester, dan blijft deze bonus voor hem van kracht!
  • Vermogens die je vrijspeelt door het toewijzen van vaardigheidspunten zijn permanent beschikbaar, ongeacht het beroep. Dit geldt echter niet als deze vermogens aan een specifiek wapen zijn verbonden.
  • Hoewel ieder beroep zijn eigen verzameling vaardigheden heeft, is er veel overlap tussen de wapenvaardigheden van verschillende beroepen. Dus als je bijvoorbeeld een aantal vaardigheidspunten toewijst aan je vaardigheden met het zwaard, zijn deze nog steeds van nut als je overstapt naar een ander beroep waarbij je eveneens een zwaard kunt gebruiken.
  • Je hoeft niet al je vaardigheidspunten in één keer toe te wijzen! Zeker als je verderkomt in het spel kan het zinvol zijn om je punten een tijdje te sparen. Druk in het 'Allocate Skill Points'-menu simpelweg op de B-knop om de toewijzing van vaardigheidspunten ongedaan te maken. Je punten blijven beschikbaar voor toewijzing wanneer je maar wilt, zelfs als je van beroep verandert.

Om het maximale uit je personages te halen, is het zaak je vaardigheidspunten op een slimme manier toe te wijzen en regelmatig van beroep te veranderen.

Wanneer kan ik van beroep veranderen?

Je zult al snel de plaats Alltrades Abbey bereiken. Zodra je hebt uitgedokterd welke interessante ontwikkelingen daar hebben plaatsgevonden, komt de Abbot terug en kunnen jij en je teamleden op ieder gewenst moment een ander beroep kiezen.

Als je het verkeerd aanpakt, lijkt het niet bepaald bevorderlijk te zijn voor de kracht van je personages om ze een ander beroep aan te meten. Maar als je weet wat je doet, kan het een hoop voordelen opleveren...

Waarom is het goed om van beroep te veranderen?

Allereerst moet je weten dat je personage bij een beroepsverandering terugvalt naar level 1 en hij tijdelijk alle spreuken 'vergeet' die hij in eerdere beroepen heeft geleerd. Maar maak je geen zorgen, want het is niet zo erg als het klinkt. De levels die je in eerdere beroepen hebt bereikt verlies je niet voor altijd, je kunt ze later altijd weer terugkrijgen door naar je oude beroep terug te keren. Hetzelfde geldt voor de spreuken die je leerde. Maar je huidige aantal vaardigheidspunten, en alle attribuutbonussen en vermogens die je hebt verdiend door ervaringspunten toe te wijzen, worden overgeheveld naar je nieuwe beroep - tenzij ze gekoppeld zijn aan een wapen dat je niet kunt gebruiken in je nieuwe beroep.

Maar misschien nog wel het belangrijkst is dat je, door terug te gaan naar level 1, alle ruimte krijgt om weer helemaal opnieuw in level te stijgen en zo tal van waardevolle vaardigheidspunten te verdienen. En dankzij de bonussen die je daarbij verdient, is dat deze keer een stuk makkelijker, want je bent nu een stuk krachtiger. Verander simpelweg het beroep, ga terug naar een gebied in de wereld waar de monsters niet te uitdagend waren en voilà: voordat je het weet zwem je in de vaardigheidspunten.

En hoe ontdek ik nieuwe beroepen?

Aan het begin kun je alleen nog maar uit zes beroepen kiezen: minstreel, magiër, priester, krijger, vechtsportbeoefenaar en dief. Je kunt extra beroepen vrijspelen door overal in de spelwereld opdrachten te voltooien. Zorg dat je met iedereen praat die je tegenkomt, vooral met de mensen in Alltrades Abbey. Maar geloof ons: nieuwe beroepen kom je op de gekste plekken tegen...

Is het je nog steeds niet helemaal duidelijk? Wat dacht je van een paar korte tips uit de praktijk? Lees snel verder!

Hoe kan ik het verbeteren van een bepaalde wapenvaardigheid in andere beroepen voortzetten?

Kijk in Alltrades Abbey naar de omschrijvingen van de beroepen en vind uit bij welke je gebruik kunt maken van het wapen dat je voor ogen hebt; wissel tussen deze beroepen, stijg een paar keer in level en je kunt vaardigheidspunten aan dat wapen toewijzen, als je het gebruikt. En daarnaast houdt niets je tegen om over te stappen op een willekeurig beroep, een boel vaardigheidspunten binnen te halen, terug te gaan naar het beroep met de vaardigheid die je had gekozen en er al je punten aan toe te wijzen!

Mijn zwakste personage gaat steeds dood. Wat kan ik doen?

Als hij nog geen schild kan gebruiken, geef hem dan een ander beroep waarin dat wel kan (bijvoorbeeld krijger, minstreel, priester). Wijs vervolgens 100 vaardigheidspunten toe aan de vaardigheid 'Shield' (schild), zodat hij zijn schild in elk beroep kan gebruiken ('Omnivocational Shieldmaster'). Op die manier kan hij beter afweren en heeft hij een sterkere verdediging, als je hem weer zijn oude beroep teruggeeft. Een andere oplossing is hem een beroep aan te meten dat bonussen biedt voor Max. HP (zoals vechtsportbeoefenaar, krijger of dief) en daar punten aan toe te wijzen, zodat hij meer aanvallen kan incasseren.

O nee! Ik heb de beroepen veranderd, maar nu is mijn team niets meer waard. Hoe kan ik hier snel wat aan doen?

Metal Slimes zijn gladde, stalen ondingen, maar leveren heel veel ervaring op. Je kunt ze vinden op plaatsen als de Quarantomb. Ook vijanden die hun vrienden te hulp roepen, komen goed van pas als je veel XP binnen wilt halen. Kijk maar eens in Leafy Larrikins en zo...

Ten slotte moet je niet eeuwig vasthouden aan één bepaald beroep. Als je de tijd neemt om alles wat het spel te bieden heeft een beetje (of uitvoerig) uit te proberen, word je veel sterker en veelzijdiger. Volg in de eerste stadia van het spel het pad dat voor je is uitgestippeld, en begin daarna - als je wat vaardigheidspunten te besteden hebt - te variëren: de vijanden zullen vallen bij bosjes. Succes!