• {{pageTitle}}

    , {{gameSystem}}

    Vanaf: {{regularPrice}}{{lowestPrice}}

  • Welkom bij Nintendo Support

    Krijg hulp voor je Nintendo-systemen, -software en -diensten

    amiibo werkt niet of wordt niet gescand op de Nintendo Switch

    Omschrijving:

    • Een amiibo-figuurtje of amiibo-kaart reageert niet op een game op de Nintendo Switch.
    • Je ontvangt een foutmelding wanneer je een amiibo-figuurtje of amiibo-kaart probeert te scannen op de Nintendo Switch.

    Wat kun je doen:

    1. Zorg ervoor dat je systeem over de nieuwste SYSTEEMVERSIE beschikt.

    Met welke accessoire probeer je de amiibo te scannen?



    Werkte deze amiibo eerder wel met de rechter-Joy-Con?



    Als deze amiibo eerder wel werkte maar nu niet, kun je het volgende doen:

    1. Start het Nintendo Switch-systeem opnieuw op door de POWER-knop drie seconden ingedrukt te houden, en kies dan OPNIEUW OPSTARTEN / UITZETTEN > OPNIEUW OPSTARTEN.
    2. Zorg dat het NFC-aanraakpunt op de richtingsstick van de rechter-Joy-Con niet geblokkeerd wordt.
      • Als er een cover gebruikt wordt op de rechter-Joy-Con, verwijder deze dan tijdelijk.
    3. Haal het systeem uit de houder en sluit de Joy-Con aan op het systeem.
    4. Start de software waarmee je de amiibo wilt gebruiken en houd de amiibo tegen het NFC-aanraakpunt.
    5. Reset de amiibo-gegevens.

    Als de amiibo nog steeds niet goed gescand kan worden, kun je een andere amiibo op de rechter-Joy-Con testen, of de originele amiibo op een andere rechter-Joy-Con of Nintendo Switch-Pro-controller gebruiken.

    • Als een andere amiibo wel werkt op de rechter-Joy-Con, ligt het probleem bij de originele amiibo en moet deze worden vervangen.

    Als het probleem nog steeds niet is opgelost:

    Als de Joy-Con geen enkele amiibo kan scannen, of als de amiibo wel gescand kan worden met een andere Joy-Con of Pro-controller, dan moet de originele rechter-Joy-Con-controller gerepareerd worden.

    Klik hier om een reparatie in te plannen.


    1. Zorg dat je een amiibo-figuurtje of amiibo-kaart gebruikt.
      • Het modelnummer aan de onderkant van de amiibo zou NVL-001 of NVL-201 moeten zijn.
      • Als geen van deze twee modelnummers op de amiibo staat, is het geen gelicentieerd accessoire. Je kunt het probleem verhelpen door een amiibo te gebruiken.
    2. Zorg dat het NFC-aanraakpunt op de richtingsstick van de rechter-Joy-Con niet geblokkeerd wordt.
      • Als er een cover gebruikt wordt op de rechter-Joy-Con, verwijder deze dan tijdelijk.
    3. Haal het systeem uit de houder en sluit de Joy-Con aan op het systeem.
    4. Registreer de amiibo.
      • Zorg dat je de amiibo niet verplaatst tijdens het lezen of schrijven van gegevens.

    Heb je de amiibo kunnen registreren met de rechter-Joy-Con?



    Als de amiibo geregistreerd kan worden met de rechter-Joy-Con, geeft dat aan dat zowel de amiibo als de Joy-Con goed werken. Als je de amiibo echter niet meer kunt gebruiken met een game of software, controleer dan het volgende:

    Als je de amiibo niet kunt registreren, probeer dan het volgende:

    • Start het Nintendo Switch-systeem opnieuw op door de POWER-knop drie seconden ingedrukt te houden, en kies dan OPNIEUW OPSTARTEN / UITZETTEN > OPNIEUW OPSTARTEN.
    • Reset de amiibo-gegevens.
    • Probeer een andere amiibo te registreren of probeer, indien mogelijk, de originele amiibo op een andere rechter-Joy-Con te registreren of gebruik een Nintendo Switch-Pro-controller.
      • Als een andere amiibo wel werkt op de rechter-Joy-Con, ligt het probleem bij de originele amiibo en moet deze worden vervangen.

    Als het probleem nog steeds niet is opgelost:

    Als de Joy-Con geen enkele amiibo kan scannen, of als de amiibo wel gescand kan worden met een andere Joy-Con of Pro-controller, dan moet de originele rechter-Joy-Con-controller gerepareerd worden.

    Klik hier om een reparatie in te plannen.

    1. Zorg dat de Nintendo Switch-Pro-controller gekoppeld is aan het systeem.
    2. Als de Pro-controller verbonden is met het Nintendo Switch-systeem door middel van de USB-oplaadkabel, zorg dan dat Kabelverbinding met Pro-controller UIT staat, anders wordt het NFC-aanraakpunt van de controller uitgeschakeld.

    Werkte deze amiibo eerder wel met de Nintendo Switch-Pro-controller?



    Als deze amiibo eerder wel werkte maar nu niet, kun je het volgende doen:

    1. Start het Nintendo Switch-systeem opnieuw op door de POWER-knop drie seconden ingedrukt te houden, en kies dan OPNIEUW OPSTARTEN / UITZETTEN > OPNIEUW OPSTARTEN.
    2. Start de software waarmee je de amiibo wilt gebruiken en houd de amiibo tegen het NFC-aanraakpunt op de Pro-controller terwijl je zorgt dat er niets tussen zit.
      • Het NFC-aanraakpunt van de Pro-controller bevindt zich op het Nintendo Switch-logo bovenaan in het midden van de controller, niet op de rechterstick.
      hac_screenshot_miimaker_pro_controller_amiibotap.jpg
    3. Reset de amiibo-gegevens.

    Als de amiibo nog steeds niet goed gescand kan worden, kun je een andere amiibo op de Nintendo Switch-Pro-controller testen, of de originele amiibo op de rechter-Joy-Con gebruiken.

    • Als een andere amiibo wel werkt op de Pro-controller, ligt het probleem bij de originele amiibo en moet deze worden vervangen.

    Als het probleem nog steeds niet is opgelost:

    Als de Pro-controller geen enkele amiibo kan scannen, of als de amiibo wel gescand kan worden met de rechter-Joy-Con, dan moet de Pro-controller gerepareerd worden.

    Klik hier om een reparatie in te plannen.

    1. Zorg dat je een amiibo-figuurtje of amiibo-kaart gebruikt.
      • Het modelnummer aan de onderkant van de amiibo zou NVL-001 of NVL-201 moeten zijn.
      • Als geen van deze twee modelnummers op de amiibo staat, is het geen gelicentieerd accessoire. Je kunt het probleem verhelpen door een amiibo te gebruiken.
    2. Registreer de amiibo en zorg ervoor dat je de amiibo op de juiste plaats scant.
      • Het NFC-aanraakpunt van de Pro-controller bevindt zich op het Nintendo Switch-logo bovenaan in het midden van de controller, niet op de rechterstick.
      hac_screenshot_miimaker_pro_controller_amiibotap.jpg
    3. Zorg dat je de amiibo niet verplaatst tijdens het lezen of schrijven van gegevens.

    Heb je de amiibo kunnen registreren met de Pro-controller?



    Als de amiibo geregistreerd kan worden met de Pro-controller, geeft dat aan dat zowel de amiibo als de controller goed werken. Als je de amiibo echter niet meer kunt gebruiken met een game of software, controleer dan het volgende:

    • Bekijk het amiibo-overzicht en controleer of de amiibo compatibel is met de betreffende software.
    • Controleer of er software-updates zijn in de menuopties van de software.
    • Bekijk de softwareverpakking of gamehandleiding en bevestig dat de Nintendo Switch-Pro-controller compatibel is met de software.
      • Als de Pro-controller niet compatibel is met de betreffende software, moet je de rechter-Joy-Con gebruiken om de amiibo te scannen.
    • Kijk in de handleiding van de game voor instructies. Voor sommige games moet je een level ontgrendelen of een bepaald punt bereiken voordat je de amiibo kunt gebruiken. Zie bijvoorbeeld The Legend of Zelda: Breath of the Wild.

    Als je de amiibo niet kunt registreren, probeer dan het volgende:

    • Start het Nintendo Switch-systeem opnieuw op door de POWER-knop drie seconden ingedrukt te houden, en kies dan OPNIEUW OPSTARTEN / UITZETTEN > OPNIEUW OPSTARTEN.
    • Reset de amiibo-gegevens.
    • Probeer een andere amiibo te registreren of probeer de originele amiibo op een rechter-Joy-Con te registreren.
      • Als een andere amiibo wel werkt op de Pro-controller, ligt het probleem bij de originele amiibo en moet deze worden vervangen.

    Als het probleem nog steeds niet is opgelost:

    Als de Pro-controller geen enkele amiibo kan scannen, of als de amiibo wel gescand kan worden met de rechter-Joy-Con of een andere Pro-controller, dan moet de originele Nintendo Switch-Pro-controller gerepareerd worden.

    Klik hier om een reparatie in te plannen.

    Werkte deze amiibo eerder wel met de Nintendo Switch Lite?



    Als deze amiibo eerder wel werkte maar nu niet, kun je het volgende proberen:

    • Start het Nintendo Switch-systeem opnieuw op door de POWER-knop drie seconden ingedrukt te houden, en kies dan OPNIEUW OPSTARTEN / UITZETTEN > OPNIEUW OPSTARTEN.
    • Zorg dat het NFC-aanraakpunt op de rechterstick niet geblokkeerd wordt.
    • Start de software waarmee je de amiibo wilt gebruiken en houd de amiibo tegen het NFC-aanraakpunt.
    • Reset de amiibo-gegevens.
    • Probeer een andere amiibo te registreren.
      • Als een andere amiibo wel werkt, ligt het probleem bij de originele amiibo en moet deze worden vervangen.

        Mogelijk kan de winkel waar je de amiibo hebt gekocht hem vervangen. Dit is afhankelijk van het retourbeleid van de winkel. Nintendo kan amiibo niet direct repareren of vervangen.

    • Synchroniseer een ondersteunde draadloze controller (rechter-Joy-Con of Nintendo Switch-Pro-controller) en registreer de amiibo ermee.
      • Als de amiibo wel werkt op een ondersteunde draadloze controller maar niet direct op het systeem, is er waarschijnlijk een probleem met de Nintendo Switch Lite en moet deze gerepareerd worden.
    • Klik hier om een reparatie in te plannen.


    1. Zorg dat je een amiibo-figuurtje of amiibo-kaart gebruikt.
      • Het modelnummer aan de onderkant van de amiibo zou NVL-001 of NVL-201 moeten zijn.
      • Als geen van deze twee modelnummers op de amiibo staat, is het geen gelicentieerd accessoire. Je kunt het probleem verhelpen door een amiibo te gebruiken.
    2. Zorg dat het NFC-aanraakpunt op de rechterstick niet geblokkeerd wordt.
    3. Registreer de amiibo.
      • Zorg dat je de amiibo niet verplaatst tijdens het lezen of schrijven van gegevens.

    Heb je de amiibo kunnen registreren met de rechterstick?



    Als de amiibo geregistreerd kan worden met de rechterstick, geeft dat aan dat zowel de amiibo als het systeem goed werken. Als je de amiibo echter niet meer kunt gebruiken met een game of software, controleer dan het volgende:

    Als je de amiibo niet kunt registreren, probeer dan het volgende:

    • Start het Nintendo Switch-systeem opnieuw op door de POWER-knop drie seconden ingedrukt te houden, en kies dan OPNIEUW OPSTARTEN / UITZETTEN > OPNIEUW OPSTARTEN.
    • Reset de amiibo-gegevens.
    • Probeer een andere amiibo te registreren.
      • Als een andere amiibo wel werkt, ligt het probleem bij de originele amiibo en moet deze worden vervangen.

        Mogelijk kan de winkel waar je de amiibo hebt gekocht hem vervangen. Dit is afhankelijk van het retourbeleid van de winkel. Nintendo kan amiibo niet direct repareren of vervangen.

    • Synchroniseer een ondersteunde draadloze controller (rechter-Joy-Con of Nintendo Switch-Pro-controller) en registreer de amiibo ermee.
      • Als de amiibo wel werkt op een ondersteunde draadloze controller maar niet direct op het systeem, is er waarschijnlijk een probleem met de Nintendo Switch Lite en moet deze gerepareerd worden.
    • Klik hier om een reparatie in te plannen.