Lokale activiteiten 2016

Opmerking: het overzicht hieronder is een selectie van activiteiten die in de twaalf maanden vóór 31 maart 2016 zijn georganiseerd in Europa.

H2x1_CorporateSocialResponsibilty_2016_B_LocalActivities.jpg

Onze klanten laten glimlachen


CI7_CorporateSocialResponsibility_Flags_euEU.png

Informatie over spelsystemen en onlinediensten voor consumenten

Nintendo of Europe GmbH (Duitsland)

We vinden het belangrijk om duidelijke uitleg te geven over de verschillende mogelijkheden en functies van hardware, zodat alle consumenten optimaal gebruik kunnen maken van onze producten.

Sinds de Nintendo 3DS is uitgebracht, heeft Nintendo of Europe video's gemaakt waarin wordt uitgelegd hoe je bepaalde functies, zoals het ouderlijk toezicht, kunt instellen. Deze video's zijn beschikbaar in acht talen en je kunt ze bekijken op onze websites.

In het boekjaar 2014 heeft Nintendo of Europe de informatie voor ouders op de website vernieuwd. De informatie is nu toegankelijker en ouders kunnen makkelijk meer te weten komen over de hardware en onlinediensten van Nintendo, over de games die hun kinderen spelen, en over videogames in het algemeen.


CI7_CorporateSocialResponsibility_Flags_deDE.jpg

Veiligheid voor kinderen en jongeren

Nintendo of Europe GmbH (Duitsland)

Youth Protection Seal of Quality

Voor Nintendo heeft de veiligheid van minderjarigen bij het gebruik van onze onlinediensten de hoogste prioriteit. Nintendo of Europe geeft uit eigen beweging toestemming aan de USK (Unterhaltungssoftware Selbstkontrolle) om alle onlinediensten van Nintendo te controleren, om te zien of ze voldoen aan de Duitse regelgeving voor de jeugdbescherming. (De USK is een zelfregulerend orgaan dat verantwoordelijk is voor de classificatie van videogames in Duitsland.) Bovendien heeft Nintendo of Europe sinds 2013 het Youth Protection Seal of Quality, een zegel dat op de website te zien is en aangeeft dat ons bedrijf een betrouwbare aanbieder van content is, dat veiligheid voor kinderen en jongeren hoog in het vaandel draagt.


CI7_CorporateSocialResponsibility_Flags_itIT.jpg

Cursus correct internetgebruik voor leerlingen

Nintendo of Europe GmbH (Italië)

Nintendo Italië werkt samen met de Italiaanse overheid en brancheorganisaties om leerlingen vertrouwd te laten raken met allerlei onderwerpen. Op 13 april 2015 is er een cursus gegeven over correct gebruik van het internet en apparatuur die toegang biedt tot het internet.


Toekomstige generaties laten glimlachen


CI7_CorporateSocialResponsibility_Flags_esES.jpg

Samenwerking met het Wereld Natuur Fonds (WNF)

Nintendo Ibérica, S.A. (Spanje)

CI7_CorporateSocialResponsibility_2016_WorldWideFundForNature.jpg

Nintendo Ibérica heeft een beroep gedaan op zijn medewerkers om vrijwilligerswerk te doen voor energiebesparende initiatieven die door de Spaanse tak van het Wereld Natuur Fonds worden georganiseerd. Bij een van die initiatieven werden de deelnemers opgeroepen om om 8:30 uur 's avonds alle elektronische apparatuur een uur lang uit te schakelen en de stekkers uit het stopcontact te halen. Het doel van dit initiatief was om het bewustzijn rondom energiebesparing aan te wakkeren en er deden ongeveer twintig medewerkers mee door hun elektronica thuis uit te schakelen. Daarnaast gingen er op zaterdag 28 maart 2015 drie collega's, onder wie een leidinggevende, naar het kantoor om van alle IT-apparatuur de stekkers uit het stopcontact te halen.


CI7_CorporateSocialResponsibility_Flags_deDE.jpg

CO2-uitstoot verminderen

Nintendo of Europe GmbH (Duitsland)

Nintendo of Europe hecht veel belang aan de reductie van CO2-uitstoot en is in het boekjaar 2012 voor de stroomvoorziening voor het hoofdkantoor en de magazijnen overgeschakeld op duurzame energie. In het boekjaar 2013 is Nintendo of Europe voor alle andere gebouwen overgeschakeld op hernieuwbare energie, waardoor de CO2-uitstoot is gereduceerd tot nul.

Om nog meer energie te besparen zijn de lampen vervangen door energiezuinigere modellen en is er een verlichtingssysteem geïnstalleerd dat zich automatisch aanpast. Nintendo of Europe maakt ook zijn medewerkers energiebewust door via het intranet informatie te geven en door iedere verdieping te controleren op onnodig energieverbruik.

Verder werkt Nintendo of Europe voortdurend aan de reductie van de CO2-uitstoot door het wagenpark van het bedrijf. Sinds de invoering van het autobeleid in 2010 zijn er in totaal 455,4 ton CO2 bespaard.


De gemeenschap laten glimlachen


CI7_CorporateSocialResponsibility_Flags_beBE.jpg

Games gebruiken tijdens lessen op school

Nintendo Benelux (Nederland)

CI7_CorporateSocialResponsibility_2016_IncorporatingGamesIntoSchoolLessons_1.jpg

Het Belgische kantoor van Nintendo Benelux ging aan de slag met een suggestie van een leerkracht in het lager onderwijs, die manieren zocht om games in de les te verwerken. Zo ontstond een project waarbij games in de klas worden gebruikt. Van maart tot juni 2015 vond er een experiment plaats waarbij educatieve games in één les werden geïntegreerd. Daaruit bleek dat leerlingen meer plezier hadden tijdens de les dankzij het gebruik van games. Daarom werd het experiment opnieuw uitgevoerd van september tot december, maar dan op grotere schaal. Iedere week werden er één uur lang games gebruikt tijdens de les. Daarnaast was Nintendo Benelux aanwezig bij een bijeenkomst voor ouders voor dit project om uitleg te geven over onder andere het ouderlijk toezicht, waarmee ouders hun kinderen veilig games kunnen laten spelen, en het gebruik van leeftijdsclassificaties voor games.

CI7_CorporateSocialResponsibility_2016_IncorporatingGamesIntoSchoolLessons_2.jpg

Nintendo Benelux is naast dit project actief betrokken bij verschillende liefdadigheidsprojecten om bij te dragen aan een betere samenleving.


CI7_CorporateSocialResponsibility_Flags_esES.jpg

De droom van ernstig zieke kinderen waarmaken

Nintendo Ibérica, S.A. (Spanje)

CI7_CorporateSocialResponsibility_2016_MakingDreamsComeTrue.jpg

Nintendo Ibérica heeft een paar verzoeken ontvangen van de organisatie Pequeño Deseo, die de dromen van ernstig zieke kinderen wil laten uitkomen. De verzoeken waren afkomstig van een negenjarig en een vijfjarig jongetje.

De negenjarige, die behandeld wordt voor kanker, kwam in juli op bezoek bij Nintendo Ibérica. Zijn droom was om als gametester bij Nintendo te werken. Medewerkers van Nintendo Ibérica gaven de jongen een rondleiding door hun kantoor en lieten zien hoe het is om bij Nintendo te werken.

In september kreeg Nintendo Ibérica bezoek van een vijfjarig jongetje met acute leukemie. Hij speelt graag op zijn Wii en droomde ervan om het kantoor van Nintendo te bezoeken. Bij aankomst werd hij begroet door alle medewerkers van Nintendo Ibérica, die allemaal een Mario-pet droegen. Mario zelf was ook van de partij.


CI7_CorporateSocialResponsibility_Flags_enGB.jpg

Blijvende steun voor de Starlight Children's Foundation

Nintendo of Europe (Verenigd Koninkrijk)

CI7_CorporateSocialResponsibility_2016_StarlightChildrensFoundation_01.jpg

Nintendo of America, de Britse vestiging van Nintendo of Europe en Nintendo Australia werken al geruime tijd samen met de Starlight Children's Foundation, een non-profitorganisatie die kinderen met een ernstige ziekte en hun families ondersteunt.

Tot nu toe hebben Nintendo of America en Starlight al meer dan 8500 Fun Centers* geplaatst in ziekenhuizen in heel Noord-Amerika.

De Britse vestiging van Nintendo of Europe werkt ook samen met Starlight om Fun Centers in ziekenhuizen te plaatsen. Er zijn inmiddels al 1320 Fun Centers beschikbaar voor kinderen die worden behandeld in ziekenhuizen in het Verenigd Koninkrijk. In de nabije toekomst komen er daar nog 150 bij.

CI7_CorporateSocialResponsibility_2016_StarlightChildrensFoundation_02.jpg

Nintendo Australia steunt Starlight ook door middel van verschillende activiteiten door het jaar heen. Zo ook op Starlight Day: een belangrijk liefdadigheidsevenement dat ieder jaar wordt gehouden in Australië. Daarnaast is er in het boekjaar 2015 een informeel evenement georganiseerd waarbij 24 ernstig zieke kinderen de kans kregen om Mario en Luigi te ontmoeten.

* Fun Center: Fun Centers zijn mobiele entertainmenteenheden die bestaan uit een flatscreen-tv, een videogamesysteem en een dvd-speler, die gemakkelijk kunnen worden verplaatst binnen een ziekenhuis. Fun Centers kunnen naast het bed van een jonge patiënt of op andere plekken in een ziekenhuis worden gezet. Ze kunnen worden gebruikt om kinderen in bepaalde situaties minder angstig te maken en een normalere omgeving te creëren. Fun Centers zijn ook geschikt voor patiënten om tijd door te brengen met familieleden tijdens een langer ziekenhuisverblijf.


De kracht van onze medewerkers


CI7_CorporateSocialResponsibility_Flags_esES.jpg

Gezondheidsinformatie op het intranet

Nintendo Ibérica, S.A. (Spanje)

In het boekjaar 2015 is er een nieuwe pagina toegevoegd aan het intranet van de firma met gezondheids- en veiligheidsinformatie voor onze medewerkers. De pagina bevat nuttige informatie over bijvoorbeeld de juiste zithouding, stressvermindering en gezondheidsevenementen. Zeven medewerkers hebben meegedaan aan een hardloopwedstrijd die op de pagina werd vermeld. Zij hebben tien kilometer afgelegd! De feedback van onze werknemers wijst erop dat de pagina lezers aanspoort om gezonder te leven.


CI7_CorporateSocialResponsibility_Flags_deDE.jpg

Een werkomgeving die het beste uit werknemers haalt

Nintendo of Europe GmbH (Duitsland)

CI16_CorporateSocialResponsibility_2016_Yogaclass.jpg

Nintendo of Europe blijft investeren in werkomgevingen waar medewerkers tijdens het werk kunnen onstpannen. Zo is er in het boekjaar 2015 een lounge voor werknemers geopend met het doel om de onderlinge contacten tussen collega's te bevorderen. Nintendo of Europe bevordert ook actief de gezondheid van het personeel. Het doel van de firma is een omgeving te creëren waarin dagelijks zorg wordt besteed aan de gezondheid van onze medewerkers. Voor en na werktijd worden er nu yogalessen en rekoefeningen voor de rug aangeboden op ons hoofdkantoor.