• {{pageTitle}}

    , {{gameSystem}}

    Vanaf: {{regularPrice}}{{lowestPrice}}

  • Interview: Kuifje voor de Wii en Nintendo 3DS


    17-11-2011

    Stripheld Kuifje bestaat al meer dan vijftig jaar, maar de roodharige reporter, die oorspronkelijk werd gecreëerd door Hergé, staat op het punt de bioscoop te veroveren in een film van Steven Spielberg en Peter Jackson. Ook komt hij naar de Wii én Nintendo 3DS in twee gloednieuwe videogames.

    Voor ons Kuifje-interview spraken we af met Drew Quakenbush van Ubisoft, de producent van De Avonturen van Kuifje: Het Geheim van de Eenhoorn voor de Wii en Nintendo 3DS, om uit te vinden wat voor uitdagingen onze held in zijn nieuwe avontuur te wachten staan, hoe het was om samen te werken met twee legendarische cineasten en hoe hij zelf ooit verliefd werd op de Kuifje-serie.

    Jullie brengen Kuifje naar de Wii en Nintendo 3DS. In welke opzichten verschillen de spellen voor beide platformen van elkaar?

    Iwata Asks

    Beide platformen werden beheerd vanuit onze studio in Montpellier, Frankrijk. Dat is een studio die evraring heeft met het maken van filmgames. We hebben er King Kong gemaakt, een heel goed en succesvol spel. Het kernteam bevat ook de mensen die King Kong hadden gemaakt, dus we hebben een heel sterke, creatieve kern die ervaring heeft in het ontwikkelen van dit soort spellen.

    Het spel maakt absoluut een gevarieerde indruk. Kun je een paar verschillende soorten ervaringen noemen waar spelers naar uit mogen kijken?

    Kuifje moet creatieve, nieuwe manieren vinden om de obstakels op zijn pad te overwinnen. Dat vormt de kern van de spelbeleving. We hebben geprobeerd ervoor te zorgen dat alles op een humoristische manier verloopt. Zo kun je iemand een bloempot naar zijn hoofd smijten en met verschillende andere dingen gooien, en simpelweg lol trappen met de personages en de omgeving. Dat vormt dus de kern van het spel. Ook kun je zwemmen, autorijden, vliegen, zwaardvechten. Er is heel veel afwisseling en er zijn ook nog eens combinaties van verschillende soorten spelbeleving. Maar alles is erg toegankelijk en er is geen steile leercurve, waardoor het leuk is voor kinderen en gezinnen.

    Iwata Asks

    Peter Jackson was nauw betrokken bij de ontwikkeling van het spel King Kong. Waren de makers van de film ook bij dit spel actief betrokken?

    Inderdaad, meteen vanaf het begin kregen we heel goede ondersteuning van de makers van de film. En dat is deze keer extra uniek, omdat er twee succesvolle regisseurs bij betrokken waren, waarbij Steven Spielberg de film regisseerde en Peter Jackson de productie deed. We hebben ze de afgelopen jaren meerdere keren ontmoet om creatieve elementen te bespreken, over verhaallijnen te praten en elementen uit de film en games met elkaar te delen. Die jongens zijn geniale filmmakers, maar ze maken en spelen zelf ook spellen. Het was echt geweldig om te zien dat ze begrepen welke uitdagingen er komen kijken bij het maken van spellen. We kunnen ze het werk in voortgang laten zien en dan begrijpen ze dat de spelbeleving centraal staat en je er vervolgens een verhaal omheen bouwt. Dat was dus heel fijn voor ons.

    NIS_Tintin_screenshot3.png

    Hoe werkt de coöperatieve spelstand in dit spel? Biedt die een heel andere ervaring dan het speltype voor één speler?

    Ja, de coöperatieve stand verschilt nogal. We wilden iets anders doen dan de lineaire aard van de verhaalstand. Dus het coöperatieve speltype volgt chronologisch gezien direct op de gebeurtenissen uit de verhaalstand zelf. Kapitein Haddock krijgt een tik op zijn hoofd en de gebeurtenissen in dit speltype spelen zich dus af in zijn dromen. Dit stelt ons in staat om nog wat meer plezier te beleven met de personages. Ze hebben verschillende vaardigheden; Haddock kan door deuren breken en hoewel hij zijn recentste ervaringen opnieuw beleeft, zijn de omgevingen 'domerig'. Je hebt zes speelbare personages waartussen je kunt schakelen. We hebben schatten die je kunt verzamelen en die kun je uitgeven aan verschillende kostuums – er zijn tal van verzamelvoorwerpen en andere manieren om de ervaring nog toffer te maken. Het is heel erg leuk. Er zijn ongeveer 25 à 30 levels in de coöperatieve spelstand, dus er is genoeg diepgang.


    Kun je ons iets vertellen over het speltype Uitdaging?

    Deze spelstand combineert diverse elementen uit het spel - het rijden, zwaardvechten en vliegen - binnen een uitdagingssysteem. Het heeft een toernooi-achtige opbouw met toenemende moeilijkheidsgraad en er zijn tal van nieuwe voorwerpen vrij te spelen, zoals nieuwe zwaarden voor het zwaardvechten. Je kunt het alleen spelen of om de beurt met andere spelers.

    Iwata Asks


    Heeft het spel ook op andere punten dan de 3D-mogelijkheden profijt van de Nintendo 3DS?

    Absoluut. Je kunt de coöperatieve stand ook draadloos spelen met de Nintendo 3DS en dat is fantastisch. Er is ook bewegingsgevoelige besturing en voor het zwaardvechten kun je de stylus gebruiken. Dat is erg cool, want de stylus werkt dan als het puntje van je zwaard! We hebben ook allerlei coole, innovatieve minigames die alleen in de Nintendo 3DS-versie te vinden zijn.


    Ben je tegen interessante uitdagingen aangelopen, toen je probeerde de wereld van Kuifje na te maken?

    Het is geen eenvoudige taak om Kuifje van een expres simplistische 2D-lijntekening naar een 3D-wereld te brengen, en ondertussen te proberen iedereen tevreden te stellen. Al helemaal niet als er al zoveel fans zijn van de stripserie. Het was interessant: de eerste keer dat we naar Nieuw-Zeeland gingen om het spel te bespreken met Peter Jackson, discussieerden we zo'n twintig minuten met hem over hoe lang de snor van Kapitein Haddock was. We vroegen dingen als: “Moeten zijn lippen te zien zijn of niet?” Zo gedetailleerd gingen we te werk. Dus de filmmakers zijn er zelf nauw bij betrokken geweest en de taak om Kuifjes wereld na te bouwen is zeker niet licht opgevat. En ik denk dat het erg goed is gelukt en dat het spel Hergés kijk op het personage respecteert.

    Iwata Asks

    Is er een aspect van het spel dat je zelf extra leuk vindt?

    Ik heb erg veel plezier gehad met de coöperatieve stand, dat is mijn favoriet van de laatste tijd en ik heb het veel gespeeld. Het bevat veel levels en ik vind het ook erg leuk om met de verschillende personages te spelen. Je zou denken dat je Kuifje en Haddock mag besturen, maar het is geweldig om ook met Bobbie en Castafiore te spelen! Zij is ontzettend leuk! Haar zang is haar speciale kracht, dan zingt ze, draait ze en slaat ze gasten bewusteloos. Jansen en Janssen zitten er ook in en ze kunnen met hun wandelstokken draaien om te zweven of om vijanden van zich af te houden. En de coöperatieve stand bevat ook allerlei dingen die je kunt vrijspelen, zoals kostuums. Je kunt deze kostuums aanschaffen met de schatten die je tijdens het spelen verzamelt en van kleding verwisselen wanneer je maar wilt.


    Waarom denk je dat Kuifje na zoveel jaren nog zo populair is?

    Ik denk dat dit een krachtig verhaal is over een jonge held en de avonturen die hij samen met zijn beste vriend over de hele wereld beleeft. Het verhaal van Kuifje is prachtig en als kind las ik zijn stripboeken. Ik kom zelf uit Canada, maar ik had een Britse vriend die de strips bezat, dus ik leende ze van hem en was er dol op. Dat vormde mijn motivatie om naar Frankrijk te komen en aan deze spellen te werken, en ik ben er heel enthousiast over dat de film en de spellen ervoor zullen zorgen dat miljoenen mensen, die nog nooit van Kuifje gehoord hebben, kennis met hem maken. Ik denk dat het voor heel veel nieuwe fans zal zorgen. Dat is geweldig en ik vind dat Kuifje het verdient om door te gaan en nieuwe generaties te bereiken. Wat het spel betreft, dat is heel erg leuk - of je het nu op de Wii of op de Ninteno 3DS speelt. En ik denk dat je het spel op beide platforms moet proberen.

    De Avonturen van Kuifje: Het Geheim van de Eenhoorn is verkrijgbaar voor Wii en Nintendo 3DS.